Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Kevät 2011

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, tiistai, 01.03.2011, 15:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

finilves

Suosittelen myös reitittimen ostamista, ainakin täälä Oulussa on Soneran mokkulalla jokin aikakatkaisu.
Reitin nostaa yhteyden pystyyn heti välittömästi eikä katkosta huomaa, Saunalahdella kyseistä ominaisuutta ei esiinny

spege

Tänään on ollut lämmin päivä, ehdottomasti kevään lämpimin täällä päin ainakin, +11,5 asteeseen nousi mittari lukema. Lumet ovat sulaneet vauhdilla pois, aurinkoisilla paikoilla lumi todella vähissä.
FLC foorumissa nimimerkki Speijo.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: spege - perjantai, 15.04.2011, 19:09
Tänään on ollut lämmin päivä, ehdottomasti kevään lämpimin täällä päin ainakin, +11,5 asteeseen nousi mittari lukema. Lumet ovat sulaneet vauhdilla pois, aurinkoisilla paikoilla lumi todella vähissä.

Sama homma täälläkin, kevään lämpöennätys pamahti ruutuun. Tänään ollaan käyty oikeestaan koko Etelä-Suomessa yli 10 asteen. Lumi on sulanut niin vauhdilla, että enää pihapiirissä on oikeestaan enää muutama kasa, muuten on kaikki lumet sulaneet myös varjopaikoista. Näin se kevät taas tuli täydellä vauhdilla  ;D. Tulee aina lopputalven/alkukevään aikana epäusko, että lumet säilyvät vielä vappuun asti, mutta kyllä ne ovat aina vaan sulaneet pois niin, että vappuna lunta ei enää missään ole ja niin käy erittäin todennäköisesti myös tänäkin keväänä, vaikka olikin runsaslumisin talvi mies muitiin  :)

Argonex

12.1 näytti tuo ws2800 mittari iltapäivän mittaan.. ihan ok lukema sanoisin :)
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

Sanni

Anteeksi jos vaihdan aihetta, mä en itse pysty kommentoimaan noihin teknisiin juttuihin mitään kun en niistä mitään tiedä  ;D (Vertaan tätä keskusteluun, jossa avomieheni kertoi autostaan: "Siel on sellaset klemmarit... ja tuo jäähdytysneste plaaplaa..." Minä: "Mitä helkkarin tekemistä paperiliittimillä on auton koneiston kanssa ja miks sitä moottoria pitää ylipäätään kuumentaa liikaa, jos sitä pitää sitten jäähdyttää?"  ;D)

Koin itse melkoisen shokin kun olin maannut kaksi viikkoa sairasvuoteella keuhkoputkentulehduksessa, kuumeessa, juntturaselässä ja vinkuvassa hengityksessä; mennessäni kouluun olin ihan shokissa että mitä pimpelipomia täällä on tapahtunu, missä kaikki lumet on?! =D Vantaalla on pieniä lumikasoja siellä täällä ja tälle päivälle on luvassa lämmintä keliä, alimmillaan lämpötila tullee olemaan +13 asteessa ja huomenna koko maan ennusteessa huomasin että eteläiselle puoliskolle on luvassa jopa +17 astetta. Iltalehdet puhuvat superkeväästä, näinköhän pysytään lämpimässä ilmastossa? :) Salaa tietenkin toivon samanlaista helleputkea kuin viime vuonna ja siihen päälle kunnon rämähdystä ukkosen muodossa. Lumitilanne on FMI:n mukaan 3cm, kuukausi sitten taisi olla vielä jopa 30 senttiä. Repeilen tässä pari kuukautta sitten tekemälleni kirjoitukselle jonka taisin tehdä erittäin tylsällä teatteriesitysanalyysin tunnilla: "21.2.2011 Ulkona -20 asteen pakkanen... odotan kesää"  ;D Tulipa tämä kevät nyt äkkiä mutta mikäs sen mukavampaa :) Olin ihan varma että vielä tässä vaiheessa kärvistellään lumipyryssä. And the birds are singing  :D

Argonex

Lämmintä sais kyl kesällä olla, mut niitä ukkosia en kyl kaipaa. Ja noista lumista mitä loppuja on jälellä tuntuu, että ne ovat kuin täi tervassa, ei vähene ei sitten niin millään. sulamisvesiäkään ei enää näy oikein missää, vissiinkin haihtuvat taivaantuuliin samantien :O
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

Snowi

Lainaus käyttäjältä: Sanni - lauantai, 16.04.2011, 08:53
Koin itse melkoisen shokin kun olin maannut kaksi viikkoa sairasvuoteella keuhkoputkentulehduksessa, kuumeessa, juntturaselässä ja vinkuvassa hengityksessä; mennessäni kouluun olin ihan shokissa että mitä pimpelipomia täällä on tapahtunu, missä kaikki lumet on?! =D

Itsellä oli aivan vastaavanlainen tilanne tasan vuosi sitten keväällä, kun sattui iskemään inhottava keuhkokuume ja jouduin viettämään muutaman päivän sairaalan sairasosastolla. Ikkunasta katselin kuinka lumi suli erittäin nopeasti, sillä juuri noihin aikoihin sattui kunnon lämpimiä päiviä  :)

Kevät tuli paljon kovemmalla voimalla mitä ollenkaan osasin odottaa. Lumet ovat sulaneet täysin muutamat pikkukasat poislukien. Tästäkin päivästä piti tulla pilvinen päivä, mutta aurinko se vain sieltä esiin tuli ja teki jälleen uuden kevään lämpöennätyksen Klaukkalassa, nyt mentiin jo yli 15 asteen, kun lämpötila oli 10 minuuttia sitten 15,2 astetta  :). Viime vuonna mentiin yli 15 asteen vasta 27. päivä ja ennätys oli 17,4 astetta 30. päivä. Huomenna voidaan käydä lähellä tuota 17 astetta, sen verran aurinkoista keliä on luvattu.
Alku näytti vähän huonolta, varsinkin kun oli vielä monessa lähteessä ennustetta kylmää kevättä, mutta tästä huhtikuusta saattaa kuitenkin tulla viime vuotta lämpimämpi.

J.Jäntti

Kas niin, Huhtikuu on kirinyt yli puolenvälin. :)
Ilma tuntuu ja jopa tuoksuukin varsin keväiseltä ja täällä sääasemalle nakutettiin tämän Huhtikuun korkein lämpötila, +10,6°C, joka mitattiin 15.04.2011 kello 16:02.
Kuluvan päivän lämpötilakehitys on sen suuntainen, että tämäkin lukema todennäköisin perustein menee uusiksi, sillä sääasemalla on líkimain täysin pilvetön taivas ja lämpötila on noussut varsin nopeasti.

Keskilämpötila sääasemalla on tästä kevään etenemisestä huolimatta vielä hyvin hyisen tuntuiset +2,3°C (01.-15.04.2011 mittauksista laskettuna). Jos äkillistä keikahdusta takatalveen ei tapahdu, tämä lukema vielä nousee tuosta, etenkin jos lämpötilatarjonta on tätä luokkaa. Ainakin GFS-ennuste on hyvin optimistisen oloinen vastaavan kelin jatkumisen puolesta. Edessä olisi liki viikon kestävä täysin sateeton jaksokin. :)

Piha-alueen keskellä oleva lumipeite, joita traktorit ovat siihen roudanneet sulamaan, on vetäytynyt ja pienentynyt todella suurella nopeudella. Lunta on enää näkyvissä vain laikuittain kohdissa, jotka ovat varjoisalla alueella. Myös Kannelmäkeä lähin näkyvin maamerkki, Malminkartanonhuippu, alkaa vähitellen olemaan lumeton; Rinteen pohjoispuolella on yhä laikuittain lunta, mutta mäen kokonaispinta-alaan verrattuna lumi kattaa enää vain muutaman prosentin siitä.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

weatherc

Täälläkin pistettiin sitten kevään ennätys tauluun,14.4 astetta mitä tuon ISS:n siirron seasta sain dataa sisälle.

Samalla tuli kokeiltua että joko on routa sulannut ja ainakin tuossa missä kaivoin niin ei ollut enää ainakaan riluun 20 senttiin asti mitä tuon ISS:n pylvään istutin maahan. tosin olin pohjustanut sitä sen verran että lapioin lumet veks siitä kohtaa jo aikasemmin että pääsis sulaamaan.  ;D
Tuota kun on tuo tuulikeppi ukkostutkineen odottanut että saisin ISS:in istutettua maahan ja siten näkisin että mihin se kepponen sitten oikeen tulee että saatais tuo tutkan suuntaa alkamaan vääntämään kohdilleen. ;)

Nyt on se on talossa kiinni tukevasti. Samalla tuli tuota johtohässäkkää vihdoinkin järjestettyä joka ei ollut oikeen ollut toipunut  muutosta tähän mennessä, osittain kylmien ilmoijen ja siten kovien johtojen takia.

spege

Kevään ennätys lämpötila omaan mittariin +12,5 astetta, oli ihana keli päivällä. Mutta samalla tiesi että pyöräily harjoituksiin joutui kun keli oli niin hyvä.
FLC foorumissa nimimerkki Speijo.