Sivusto varayhteyden varassa

Aloittaja J.Jäntti, maanantai, 31.01.2011, 00:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: djmake - perjantai, 04.02.2011, 22:24
En malta samassa yhteydessä olla kysymättä, onko tämän sivuston pitämisellä ADSL:n takana jokin tietty pointti? Miettinyt ennenkin, kun toisaalla vaihdetaan palvelinta tehokkaammaksi ja paksumman bitin perään ja taas toisaalla pidetään palvelinta kotona.

Pointti on siinä, että minulla on ammatilliset kyvyt ja syyt sivuston pyörittämiseen ADSL-linjan kautta minkä lisäksi ylläpidolliset vastuut ja kustannukset ja niiden vaikutukset ovat kokonaan minun päätettävissä ja tehtävissä.

Ajatuksena on ollut siirtää FinWX:n sivusto muutamaan kertaan jollekin palveluntarjoajalle, mutta toistaiseksi mikään ei ole puhunut siirron puolesta. Toisekseen, siirto ulos saattaisi aiheuttaa lisäkustannuksia, joita sitten joutuisin rahoittamaan esim. sivuston mainoksilla. Sellainen teko ei ole edes harkinnassa, sillä tämä sivusto toimii rakkaudesta harrastukseen ja yhteisön hyväksi.

Lainaus käyttäjältä: djmake - perjantai, 04.02.2011, 22:24
Eli homma toimii, kunhan on itse paikanpäällä. Vastaavasti kukaan ei tilannetta korjaa, jos on muualla.

Erittäin pätevä näkemys. On kuitenkin otettava huomioon se, että vaikka sivustosi olisi jollakin palveluntarjoajalla, ei takeita nopeasta korjaamisesta aina ole, jos sivustoa pyörittävälle raudalle tapahtuu jonkinlainen, astetta vakavampi toimintahäiriö. Riippuen palveluntarjoajan koosta, siellä on joko päivystys jolloin homma saadaan korjattua esim. laitteiston korjaussopimusten mukaan, resurssit saadaan siirrettyä toiselle, vähempi tehokkaalle palvelinkalustolle pääraudan korjaamisen ajaksi tai sitten siellä on mañana-meininki, eli jos vika tapahtuu yöllä, asiaan palaillaan seuraavana aamuna tai huonolla säkällä viikonlopun jälkeen.

Näin ollen vikatilanteen korjaaminen saattaa kestää yhtä kauan, riippumatta siitä tungetko hintaa palveluntarjoajalle, tai onko laitteisto kokonaan sinulla ja korjaat vian itse kun paikalle pääset.

Lainaus käyttäjältä: djmake - perjantai, 04.02.2011, 22:24
Eikä jokainen operaattori edes palvelimen pitoa salli ja ehkä suurin ongelma on kovin rajallinen kaista. Eikä kiinalaisten tms välillä tekemät "korkkausyritykset" ainakaan tilannetta paranna. Tukkivat auttamatta koko kaistan, pahimmillaan saavat modeemin tai nat / wlan tms purkin heittämään volttia.

Totta.
Minulla oli aiemmin Saunalahden ADSL-liittymä, jonka otin sen vuoksi, että sen käyttöehdoissa sallittiin serverin pitäminen. Sitten hankin Saunavision, koska sen tuoma hinnankorotus oli selvästi suhteellisempi ja maltillisempi, kuin sen hetkisen, vastaavan nopeuden ADSL-linjalla. Sitten tuli Elisa. Boksi vaihtui Elisa Viihde-lootaksi ja liittymä siinä samalla. Toistaiseksi ei kukaan ole lähestynyt minua sen enempää sähköisellä, kuin paperisellakaan hyihyi-kirjeellä tai transparentilla proxylla telonut portteja kiinni, joten samat säännöt pätenevät tämänkin operaattorin kanssa.

Olen hommannut kaikenkarvaisia tunkeilijoita vastaan rautapalomuurin ja toistaiseksi sen kimppuun ei ole käyty mitenkään sen oloisesti, että sivustoni tai verkon osat haluttaisiin lamauttaa tai kaataa. Puolustus tällaisia vastaan on vain juuri niin hyvä, kuin mitä olet siihen valmis uhraamaan ja kuinka sen konfiguroi ja turvallisuutta ylläpitää. Paraskin järjestelmä on hyödytön, jos sen ylläpitoon ja huoltotoimiin ei kiinnitä huomiota.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------