(Sää)koneiden rauta

Aloittaja J.Jäntti, lauantai, 12.04.2008, 12:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Tere!

Hieman tilannetietoa:
Tulipa sekin sitten tutkittua että tiedohaluisille tiedoksi: Vistan SP1 ei pysty slipstreamaamaan kuten XP:ssä, vLitellä pitäis teoriassa pystyä sen tekemmään (kyseinen funktio betavaiheessa) mutta se ei tue toistaiseksi suomen kieltä johtuen servicepackien uudesta rakenteesta. Löysin kyllä ohjeet että ajamalla vista kakkos-osioon ja siihen sitten SP1 ja sitten tehdän se se ISO-image joka sitten poltetaan DVD:lle niin sais integroidun SP1:sen...joo...juu..ei...ehkä...Jospa asennetaan se ihan "normaalia" tietä...
Mä en oo kyllä tuommoseen tupla-XP:hen vielä törmällyt, kuullut asiasta kylläkin LOL

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 17.04.2008, 14:43
Tere!

Hieman tilannetietoa:
Tulipa sekin sitten tutkittua että tiedohaluisille tiedoksi: Vistan SP1 ei pysty slipstreamaamaan kuten XP:ssä, vLitellä pitäis teoriassa pystyä sen tekemmään (kyseinen funktio betavaiheessa) mutta se ei tue toistaiseksi suomen kieltä johtuen servicepackien uudesta rakenteesta. Löysin kyllä ohjeet että ajamalla vista kakkos-osioon ja siihen sitten SP1 ja sitten tehdän se se ISO-image joka sitten poltetaan DVD:lle niin sais integroidun SP1:sen...joo...juu..ei...ehkä...Jospa asennetaan se ihan "normaalia" tietä...
Mä en oo kyllä tuommoseen tupla-XP:hen vielä törmällyt, kuullut asiasta kylläkin LOL


Vista se osaa yllättää. Kaverini tuossa toi koneen Perjantaina tänne uudelleen ihmeteltäväksi. Olivat havainneet, että vaikka olisivat tanssineet tasajalkaa auringonlaskuun saakka, ei Vistan pirulainen suostunut näyttämään esikatselukuvia. Asiahan ei olisi ollut merkittävä, mutta kun sattuneesta syystä heidän koneessaan oleva kuvakollaasi on sitä luokkaa, että nimet ovat jätetty muotoon IMG_xxxx.jpg. Mesessä kuvien lähettäminen osoittautuikin sitten harvinaisen haastavaksi, kun esikatselutila ei näyttänyt muita, kuin kansioita, ja kuvankäsittelystä kertovan ohjelman ikonin kuvan sijaan.

Mutta kappas kummaa; Ovat Microsoftilla saaneet jostain päähänsä, että esikatselukuvilla on jotain tekoa käyttöjärjestelmän toiminnan nopeuden suhteen. Minulla meni ainakin tunti leikkiessä Trial-And-Error -leikkiä tuon koppavan, ylitsevuotavan vainoharhaisen kapistuksen kanssa ennenkuin löysin ratkaisun.

Se piileekin siinä, mitä kaikkia hienoa erikoistehosteita haluat Vistassa käyttää. Koska kaverini halusi Vistasta niin riisutun ulkonäöltään, kuin sen vain oli mahdollista, päätin, että teen, kuten XP:ssä: Advanced --> Performance Options-kohdasta radionappi nimeltään "Adjust for best performance". Sitten vain Apply ja OK. Samaisen valinnan tekeminen Vistassa tappaa esikatselukuvat, niin että napsahtaa. Sain ne samaiselta alueelta päälle; Tarkkaa kuvausta en muista, mutta ne olivat listan alkupäässä ja viittasivat selkeästi esikatseluun. Niille kun laittoi täpät päälle ja kuittasi ikkunat pois, niin esikatselukuvat alkoivat toimimaan taas.

Onneksi ei ole kotona vielä yhden ainuttakaan Vistaa - hermothan siinä menisi, jos se laitettaisiin "tuotantokoneeseen". Kannettavaan koneeseen sellaisen ajattelin laittaa ihan testin vuoksi, niin pääsen sitä tarkastelemaan noin yleisellä tasolla, etten putoa kehityksen kelkasta.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Hade - torstai, 17.04.2008, 16:10
Kun on tupla-asennus, alkaa herjauskierre päivityksissä.
Toinen vinkku on hyväksytty ja toinen ei, hyväksytty puoli saa päivitykset OK, mutta toista herjaa piraatiksi ja kopioksi, ja loppukäyttäjä on ihmeissään.
Tälläisiä hevetinasennuksia tulee ulos jopa huoltoliikkeistä, jopa Stockalta.  ;D ;D ;D ;D

Ei voi pieni ihminen ymmärtää. En ole kuuna päivänä koskaan asentanut Windows XP:tä niin, että saisin tuollaisen konfiguraation tehtyä. Tietty se on mahdollista, jos levyllä on tilaa riittämiin vastaanottamaan toinenkin XP:n sinne. Olen törmännyt itse sellaiseen legendaan, että joku olisi asentanut USB-tikulle (8 Gigatavua) WinXP:n, käytellyt sitä ihan normaalisti, kunnes oli jostain syystä tarvinnutkin koneen takaosassa ollutta tikkua ja nyppinyt sen irti. Arvata saattaa, kuinka XP oman C:-asemansa äkkihävikkiin reagoi...  :D

On olemassa 16 Gigaisia USB-tikkuja. Sinne saisi hyvin heitettyä XP:n ja tilaakin jäisi. Ei olisi möykkäävää ja rapisevaa kiintolevyä C:-asemana.
Flash-muistilla on tosin rajallinen määrä kirjoituskertoja, jonka jälkeen tikun kapasiteetti alkaa putoamaan, kun muisti "kuluu loppuun". Perustason XP kuluttaisi tikun loppuun jonkun laskelman mukaan noin parissa-kolmessa kuukaudessa. Juuri tuo Flash-muistin piirre on syynä siihen, miksi SSD (Solid-State Drive)-kiintolevyt eivät ole vielä lyöneet kunnolla läpi ja miksi osa kiintolevyvalmistajista on kehittänyt ns. hybridilevyjä, joissa on molempaa tekniikkaa.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Hade - sunnuntai, 20.04.2008, 13:03
Tuosta rupesin miettimään, mitenkähän onnistuu jos siirtää käytiksen ulkoiselle kiintolevylle ??
Esimerkiksi tuollaiselle: Maxtor OneTouch III 300 Gt, USB 2.0

Onnistuu aivan takuuvarmasti. XP:n asennus näkee tuon levyn aivan tavallisena kiintolevynä. Tulee tietenkin muistaa kytkeä BIOS:sta päälle bootata kone USB-levyltä. Tuo löytyy useista BIOS:sta nimellä Boot priority.

Jos koneessa on jo sisäinen kiintolevy, se kannattaa asennuksen ajaksi irroittaa PATA (IDE)- tai SATA-väylästään siksi aikaa, niin ei mene Setupilla (ja sinulla) levyt sekaisin. Olen itse onnistunut pyyhkimään XP-asennusohjelmalla PATA-väyläisen levyni putipuhtaaksi, kun se perhana jäi sinne kiinni ja SATA-levyjä ei ehditty vielä silloin tunnistamaan (SATA-ajurit piti asentaa).

Se, että XP:n asentaa irroitettavalle levylle, ei kuitenkaan tee siitä ns. Universaalia XP-asennusta. Se toimii vain ja ainoastaan sillä koneen konfiguraatiolla, jossa sen alunperin asensit. Jos sen menee tökkäisemään kaverin koneeseen, joka on sisuskaluiltaan ihan toisenlainen, sanoo XP 80% varmuudella "poks" ja kaatuu Blue Screeniin ennenkuin graafinen tila nousee ylös.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Yeps, kyllä se Vista osaa keksiä vaikka mitä. Noh, Vista asentui ihan ok noin 45 minuutissa, SP1 asentaminen siihen päälle kestikin sitten noin 2 tuntia (!!) mutta ihan ok se asentui. En ole vielä ruvennut riisumaan tätä kaikista "herkuista" mitä microsofta on sinne pistänyt.

Asensin samalla uusimmat versiot wx-softista ja ainut pikku kummajainen (jos ei oteta mukaan että kaikki kannataa (lue:pitää) ajaa administrator-oikeuksilla) oli että mulla kun kaikki wx-softa D:/-osiossa "turvassa" omissa kansioissaan niin Nexstorm päätti että se tallentaa xxxx.nex, nexstorm_arc.dat  ja confdat.bin-filunsa D:/:hen eikä D:/Nexstorm:hen mihin se on asennettu sekä että se nollas laskurit joka kerta kun käynnisti sen uudestaan. Kyselin asiaa Relkolta ja syypääksi osoittautui puuttuva InstDir-parametri rekisterissä. Kun sen olin lisännyt sinne, arvoksi D:/NexStorm niin homma näyttää pelittävän taas.  :)
Toinen juttu mikä oli että ekat salamat jotka tuli näytti olevan noin 10 astetta vinossa samoilla säädöillä kuin ennen mutta taitaa olla vaan sisäänajo-vinous koska nyt olen 2 astetta vinossa verrattuna alkuperäiseen säätöön ja sekin vielä vähän hakusalla..

Toinen pikku ongelma mikä mulla on ja oli jo XP:llä että mun wx-kone sammuttaa netin (ADSL) ihan itsestään aina välillä ja ainut mikä palauttaa sen on uudelleenkäynnistys, enkä vaan voi keksiä missä etsiä vikaa ???

Henkka

weatherc

Jotain tuon tapaista mäkin olen ruvennut epäilemään... >:(

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 20.04.2008, 18:58
Yeps, kyllä se Vista osaa keksiä vaikka mitä. Noh, Vista asentui ihan ok noin 45 minuutissa, SP1 asentaminen siihen päälle kestikin sitten noin 2 tuntia (!!) mutta ihan ok se asentui. En ole vielä ruvennut riisumaan tätä kaikista "herkuista" mitä microsofta on sinne pistänyt.

Kaksi tuntia? Se on jo helkkarin pitkä aika odottaa asentumista - etenkin nykyisillä koneilla, jotka sitä voivat pyörittää. Vaikken vielä yhtään Vistaa kotonani pyöritä, alkaa vähän tässä olemaan se tuttu Windows Millennium Editionin kitkerän metallinen maku; Kun mikään ei toimi ja porukkaa jumittaa itsensä väkisin XP:hen, Microsoft julkaissee jollain koodinimellä jonkun Vistan tappajan (Windows Codename 2012). :)

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 20.04.2008, 18:58
Asensin samalla uusimmat versiot wx-softista ja ainut pikku kummajainen (jos ei oteta mukaan että kaikki kannataa (lue:pitää) ajaa administrator-oikeuksilla) oli että mulla kun kaikki wx-softa D:/-osiossa "turvassa" omissa kansioissaan niin Nexstorm päätti että se tallentaa xxxx.nex, nexstorm_arc.dat  ja confdat.bin-filunsa D:/:hen eikä D:/Nexstorm:hen mihin se on asennettu sekä että se nollas laskurit joka kerta kun käynnisti sen uudestaan. Kyselin asiaa Relkolta ja syypääksi osoittautui puuttuva InstDir-parametri rekisterissä. Kun sen olin lisännyt sinne, arvoksi D:/NexStorm niin homma näyttää pelittävän taas.  :)

Tuo admin-oikeuksien huutelu tuli harvinaisen tutuksi, kun kaverini Vista-kannettavaa asentelin. Näyttää siltä, että näitä "Vista Ready"-ohjelmia ei paljon markkinoilla ole ja kun näitä XP:llä hyvin rullanneita ohjelmia käy ajattamassa Vistassa, ne haluavat enemmän valtaa, kuin mitä Vista haluaa suoralta kädeltä antaa. Lopputulos on sitten noita herjoja ja vastauksia niihin, että "Kyllä, tykkään tästä ohjelmasta aivan järjettömästi ja tiedän tasantarkkaan, mitä se tekee ja mistä se on peräisin"... :)

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 20.04.2008, 18:58
Toinen juttu mikä oli että ekat salamat jotka tuli näytti olevan noin 10 astetta vinossa samoilla säädöillä kuin ennen mutta taitaa olla vaan sisäänajo-vinous koska nyt olen 2 astetta vinossa verrattuna alkuperäiseen säätöön ja sekin vielä vähän hakusalla..
Toinen pikku ongelma mikä mulla on ja oli jo XP:llä että mun wx-kone sammuttaa netin (ADSL) ihan itsestään aina välillä ja ainut mikä palauttaa sen on uudelleenkäynnistys, enkä vaan voi keksiä missä etsiä vikaa ???

Tarkennatko vielä tuota katkeiluasiaa vähän.
- Onko sinulla PCI/PCI-X ADSL-modeemikortti koneessasi, onko se USB-väyläinen ADSL-purkki vai onko se ihan normaali, ulkoinen ADSL-modeemi, josta lähtee verkkokaapeli koneeseesi?
- Kyseleekö Vista uuden verkkoprofiilin perään?
- Oletko NAT:n takana (= saat 10.xxx.xxx.xxx- tai 192.168.xxx.xxx- tyyppisiä osoitteita)?
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Moro!

Se on ihan emon sisäärakennettu verkkokortti, emo on Asuksen K8V-VM
Vista ei kysele mitään, alarenunassa kellon vieressä missä normaalisti "nettiikonina" ne kaksi näyttöä ja maapallo niin varoituskolmio ja kertoo että vajaavainen yhteys.
Juu, olen NAT:in takana

Henkka

weatherc

#18
Taitaapi löytyä tuolta rauta-romulaatikosta sellainen, täytyypi kokeilla (sitä romua kun jostain syystä kertynyt ::) ). Kiitos vinkistä!
Kävi muuten mielessä että voisko se johtua tuosta CPUClock-ohjelmasta joten sammutin sen ja nyt ollut 10h käynnissä, noh, ei vielä hurrata, yleensä se on sammuttanut sen siinä 20-80h välimaastossa...

Henkka

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 20.04.2008, 23:54
Moro!

Se on ihan emon sisäärakennettu verkkokortti, emo on Asuksen K8V-VM
Vista ei kysele mitään, alarenunassa kellon vieressä missä normaalisti "nettiikonina" ne kaksi näyttöä ja maapallo niin varoituskolmio ja kertoo että vajaavainen yhteys.
Juu, olen NAT:in takana

Ok.
Kaukaa haettua, mutta onko mitään radikaalia tehty ADSL-purkille, esim. DHCP-lease timen kanssa? Kuinka pitkään tuo ADSL-purkki pitää noita DHCP-leaseja päällä, ennenkuin se pakottaa koneen rekisteröimään itsensä uudelleen? Jos Vista ei jostain syystä kykene uudelleenrekisteröimään tuota osoitetta jostain syystä.

Ennen kuin pistät ASUS:n verkkokortin romukoppaan, oletko kokeillut NAT-osoitealueelle hakattua kiinteää IP-osoitetta, eli jos ADSL-purkkisi antaa osoitteita alueelta 192.168.0.100 - .116, niin laitat kiinteäksi IP-osoitteeksi verkkokortillesi vaikka tuon 192.168.0.116. Se kävelee DHCP:n yli vihellellen eikä luultavimmin aiheuta merkittäviä haittoja, ellei kämpillesi ilmesty yhtäkkiä järjetön lauma porukkaa koneineen. :)

Itselläni levisi vanhasta EPoX 8RDA6Pro+:sta verkkokortti vähintäänkin mielenkiintoisella tavalla. Koneen yhteys alkoi pätkimään siten, että kellonajan vieressä oleva netti-ikoni alkoi vilkkumaan normaalin yhteyden ja "Verkkokaapeli irti"-merkin väliä tasaisesti. Kun avasin koneen kopan ja katselin verkkokortin valoja sieltä käsin, ne vilkkuivat tasaiseen tahtiin päälle ja pois. Koska kyseessä oli jo valmiiksi kiire-tilanne (kone oli se, jolla tein FinWX:n sivuja), aloitin vikadiagnostiikan: Otin pakasta revityn verkkokaapelin ja kytkin sen kytkimen ja koneen väliin: Sama tulos. Sitten kytkin verkkokortin ohjelmallisesti irti (=disabloin sen) ja takaisin päälle. Siinä menikin sitten yli puoli tuntia odotellessa, että tiimalasi taittuu takaisin nuoleksi. Tuomitsin verkkokortin kuolleeksi, sammutin koneen (odottaen alasajoa 20 minuuttia, kun XP "sulki verkkoyhteyksiä") ja sitten varaosakaapista Intelin verkkokorttia koneeseen, kone päälle, BIOS:sta nVidia:n integraatioihme pois päältä ja XP ylös. Homma jatkuu, nyt ollaan Intelin PCI-kortin varassa. :)

Jos tuo kiinteä IP-osoite ei auta, vaan koneesi verkkokortti putoaa nurin, suosittelen hommaamaan siihen jonkun muun verkkokortin tilalle.

Lainaus käyttäjältä: Hade - maanantai, 21.04.2008, 00:55
Koska olet putsannut pölyt kotelon sisältä viimeeksi ??
::)

Luulen, ettei pölynpoisto tuota integroitua korttia pelasta, se kun on erillisellä piirillä emolevyssä ja sillä piirillä ei ole jäähdytyssiiliä, se kun ei kovin lämpöisenä käy.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------