Sääennusteohjelma WXSIM

Aloittaja jamo, perjantai, 17.12.2010, 15:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Noh, ei se niin vaikeaa ole :)

WXSIMATE:
- Customize: Käy läpi asetukset siinä, tärkein siinä on "Local station source", muut lienee aika OK jo oletuksena
- Polut oikeassa yläkulmassa, 2 ylinta pitää olla esim. D:\wxsim\wdata.txt eli wxsimin polku ja kolmas WD:n logfiles-kansion polku
- Schedule: Täpit kaikkiin kohtiin oikealla, ja valikoi tunnit jolloin ajetaan vasemmalla ja laatikkoon niitten alla laita minuutti, vaikka 42.
- Klikkaa Save and enable scheduler-namiskaa

Astea esim. System Scheduler käynnistämään wxsimate.exe noilla valituilla tunneilla ja 41 minuutilla

Voit ajaa wxsimate manuaalisesti klikkaamalla Download Files ja Import data namiskoja

WXSIM:
Aseta System scheduler käynnistämään wxsim.exe noilla äskeisillä tunneilla mutta vaikkapa 49 minuutilla
- Start -> Autorun: Täpit samoihin tunteihin kun äsken ja minuuttilaatikkoon 50
- Täpit kaikkiin tuntilistan oikealla puolella oleviin boxeihin (hyvä alku), listan alapuolella oleviin valinnan mukaan, täällä ainut jossa EI täppiä on "Leave outputscreen until next run"
- Klikkaa Activate ja se tallentaa asetukset, ja jos "run immedately" valittu, se myös tekee ennusteen heti :)

Argonex

Nonniin Wxsim pyörii nyt sivuston syövereissä, ja aamusella vääntelin nuo ohjelman ajoitukset kohdalleen. Tuosa wintoosan ajastuksessa pitää mainita työhakemisto tuon wxsim:in suorituspolun lisäksi, tai muuten wxsim ja wxsimate antavat herjaa.
Aamulla katselin tuon ennusteen tarkkuutta ensimmäistä kertaa, ja totesin että tuommoinen 2-5 asteen heitto siinä näyttää olevan, mutta nyt vaan odottelemaan että saa tuota dataa aikaiseksi ja pääsee sitä opettamista kokeilemaan.
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

weatherc

Kun aletaan puhumaan tarkkuudesta niin ± 2 astetta voidaan pitää jo todella hyvänä osumana, jopa virallisella tasolla :)
Muistaakseni yr.no:lla (eli Norjan met.laitoksella), ne kun ovat tunnetusti avoimia ja kertoilevat taustasysteemeistäkin pikkasen eri tavalla kun jotkut muut vastaavat laitokset, on kriteerit seuraavat: ± 2 astetta = erittäin hyvä, ± 2-3 astetta = hyvä


Snowi

2 asteen sisällä pysyminen on erinomainen tulos, mutta 5 asteen heitto on jo aika suuri. Äärilämpötiloissa saattaa eroja olla enemmänkin tai jos lämpötila muuttuu kovin voimakkaasti, niin silloin saattaa ennuste heittää jonkun verran.

Pelkästään WXSIM:in oppimissysteemi ei ole autuaaksi tekevä ominaisuus, vaan perusasetukset olisi hyvä saada kohdalleen ennen sitä. Varsinkin näin talvella on lumensyvyys ja lumen vesiarvo aika tärkeitä. Tärkein yksittäinen asetus, jota myös itse vaihtelen tilanteiden mukaan, on pilvisyysasetus. Oon huomannut, että GFS:n pilvisyys eroaa talvella ja kesällä aika paljon toisistaan ja sen takia voi joutua lisäämään tai vähentämään GFS:n pilvisyyttä aika paljonkin. Nyt talvella olen säätänyt pilvisyyttä aika paljonkin, sillä jos pilvisyysennuste menee metsään, menee usein myös lämpötilaennustekin. Sen takia tuo lienee se tärkein yksittäinen asia, jota kannattaa seurailla :)

Argonex

Juu tuota lumen vesiarvoa tässä jo aikaisemmin ihmettelinkin, mulla näyttää olevan melkoisen märkää.  Onkos olemassa mitään nyrkkisääntöä minkä mukaan sitä arvoa muutetaan vai onko se heitettävä ihan hatusta?

Samoin tuohon pilvihommaan pitäisi alkaa jotenkin perehtymään :)

Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

weatherc

Lumet...
Hatusta ;D
Oma kokemukseni on että tärkein lumessa on pitää syvyys aika lailla ajan tasalla, sillä kun on aika merkitys lämpötilaan ja vesiarvon voi säätää aika lailla mutulla.

Pilvet...
Kannattaa ensin saada pikku mutu että tekeekö WXSIM liian pilvisiä/selkeitä ennusteita noin yleisesti ottaen. Sitä on aika turha lähteä säätämään jokaikisen pikku virheen takia koska silloinhan sitä saa olla säätelemässä jatkuvasti 24/7 jokaisen ennusteen yhteydessä ;D
Kuitenkin suurin osa ennusteista tehdään automagiikalla ajastuksella joten sellainen kultainen keskitie on tuostakin löydettävä.
Esmex. mulla oli tuossa korkeapaineen aikaan liian pilvisiä ennusteita, tai no se riippui ihan jos pilvenhattarat osui vai ei että oliko vai ei, mutta kuitenkin lämpötilat osuivat aika hyvin ruotuun myös vaikka oikeasti oli selkeätä ja wxsim puski puolipilvistä. Joten tiedä sitten oliko GFS:ssä jotain sumupilveä tai jotain.

Snowi

Aika lailla samalla tavalla täälläkin mennään weatherc:n kanssa :)

Lumessa syvyys on se tärkein, mutta oon tehnyt paljon testejä pelkällä vesiarvon vaihtelullakin ja silläkin saattaa saada aika isojakin eroja lämpötilaan. Itse oon tehnyt yleensä joka talvi oikeita testejä todellisen vesiarvon kanssa ja yritän sitten näiden kokemusten perusteella arvioida vesiarvon mahdollisimman lähelle oikeaa, eli vähän mutulla menee täälläkin :)

Pilvisyyttä ei tosiaan kannata alkaa vaihtamaan yhden tai kahden ennusteen takia, vaan jos huomaa ennusteen olevan jatkuvasti liian pilvinen tai liian selkeä, niin vasta silloin. Itsellä oli sama ongelma korkeapaineen aikana kuin wearherc:llakin, eli liian pilvistä ennusti, jolloin jouduin pistämään ennusteen pilvisyysasetuksia selkeämpään suuntaan. Välillä se menee toisinpäin. Yleensä syksyisin ennuste on liian selkeä, jolloin joutuu pistämään selvästi lisää pilvisyyttä ennusteeseen :)

Argonex

Nonniin, alkaa olemaan wxsim:llä ensimmäiset kaksi viikkoa ennustuksia takana. Mulla on alkanut jo mielessä vähän kutiamaan tuon opettamisen kokeileminen, mutta en tuota oikein ominpäin uskalla käydä sorraamaan ettei mene jotakin pieleen. Elikkästä mitenkäs tuo homma pitäisi tehdä?

Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

Snowi

Ensin valitset WRET:istä sen päivän mistä haluat vertailujen tekemisen aloittaa ja vaihdat samalla "Number of days" kohdan neloseksi. Sen jälkeen teet Compare to Actualsin ja sitten kun ruutu aukee niin painet sen vaan pois. Sen jälkeen painat "Set as Earliest Date" namiskaa ja sen jälkeen valitsit sen ennusteen, johon haluat vertailemisen päättää ja sitten valitset "Auto Select". Sen jälkeen sen pitäisi alkaa tekemään vertailua itsekseen ja tallentaa tulokset cor.txt filuun :)

weatherc

Lisäyksenä, päätösennusteeksi kannattaa valita ajakohta joka vähintään 4 päivää vanha, ja, se raksuttaminen voi kestää toven jos toisenkin ;)