Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Talvi 2010-2011

Aloittaja Jussa, torstai, 25.11.2010, 15:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

tito

LainaaMeinasin jo kysyä että onko Naruska asentanut lämpöpuhaltimen mittariin?

Pitäisi käydä tarkistamassa, ettei se tuulianturin lämmitin ole vahingossa asennettu lämpöanturiin. :D :D ;)

Snowi

Myös täällä meni kylmimmän päivän ennätys rikki, ollen nyt -20.7°C ja näyttää siltä että niin menee tuo kylmimmän yönkin ennätys rikki  ;D. Alimman lämpötilan ennätystä ei rikottu, sillä viime talven ennätys on -25.2 °C ja nyt käytiin -23.6 °C:ssa.
Olin tänään hakemassa joulukuusta tuttujen metsästä ja täytyy kyllä sanoa, että meinasi jäätyä sillä reissulla aivan paikalleen. Varsinkin jalat jääty oikein kunnolla, tyhmänä kun ei ollut kuin yhdet housut, eikä mitkään toppahousut. Jalkojen "sulattelu" veikin sitten jonkin aikaa, mutta kuusi onneksi löytyi  ;D

Mitään eivain mieletöntä lumisadetta ei wxsim ainakaan vielä tänne Klaukkalaan ennusta, vaan tällä hetkellä lunta näyttäisi tulevan yhteensä noin 7 senttiä. Pienestä se kuitenkin näyttää olevan kiinni, että tuleeko sitä lunta oikein kunnolla vai sillein normaalisti  :)

weatherc

Mielenkiintoien seikka eilisestä: WD'n climatereportin "Prep from normal": -16.8°  :o :o :o

weatherc

Lauantai-maanantai-akselin lumimäärä sekun jatkaa kasvamista wxsim-ennusteessa, nyt ollaan jo 23 sentissä...

Esimerkkinä samaisen sade-alueen aikaan-saannoista, Tanskaan kuuluvan Bornholmin saarella yksinkertaiseti luovutettiin teiden auraamisessa, "mission impossible" ja palaavaat asiaan kunhan sade loppuu sekä Ruotsin Öölanssissa ja Gotlannissa hälytysajot suoritetaan tarvittaessa tela-autoilla kun paikoin on yli 2.5m kinoksia ettei edes aurausautot pääse läpi vaan tarvitaan kauhakuormaajaa ajamaan edella :o

Viime yönä tehtiin myös uusi "Kylmin yö"-asemaennätys täällä, -22.6°, kuten vuoden alin lämpötila, -23.5° :)

meteorologi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 24.12.2010, 23:05
Esimerkkinä samaisen sade-alueen aikaan-saannoista, Tanskaan kuuluvan Bornholmin saarella yksinkertaiseti luovutettiin teiden auraamisessa, "mission impossible" ja palaavaat asiaan kunhan sade loppuu sekä Ruotsin Öölanssissa ja Gotlannissa hälytysajot suoritetaan tarvittaessa tela-autoilla kun paikoin on yli 2.5m kinoksia ettei edes aurausautot pääse läpi vaan tarvitaan kauhakuormaajaa ajamaan edella :o


Sinulla on aina näitä mielenkiintoisia juttuja kerrottavamna, joten on paikallaan kysyä, mistä löydät kaikki nämä uutiset?  :)

tito

Tuntuu uskomattomalta, mutta en kuitenkaan epäile.
Tuollainen on suorastaan katastrofi paikallisille asukkaille. :o :o :o

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 24.12.2010, 23:05
Lauantai-maanantai-akselin lumimäärä sekun jatkaa kasvamista wxsim-ennusteessa, nyt ollaan jo 23 sentissä...

FMI:n sivujen sadealue-ennusteen mukaan sadealue kulkee juuri etelärannikkoa hipoen itään päin ja kovimmat sateet jäisivät Viron ja Venäjän riemuksi. Tällä hetkellä sadealueen reuna kulkee tutkakuvan mukaan siten, että alueen länsireuna on Hangon kohdilla ja sadealueen reunan suunta on kohti rannikkoa. Sen sijaan sadealueen kovimmat sateet kulkevat suunnassa itään ja itäkaakkoon. Saapahan nähdä, puskeeko lunta ja kuinka paljon. yr.no-meteogrammin mukaan sade alkaisi aamupäivästä ja sadetta riittäisikin sitten koko Tapaninpäivän ja sunnuntain ajan.

Itse ainakin pidän tuota WxSim-ohjelman väitettä 23cm varsin pätevänä.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 24.12.2010, 23:05
Esimerkkinä samaisen sade-alueen aikaan-saannoista, Tanskaan kuuluvan Bornholmin saarella yksinkertaiseti luovutettiin teiden auraamisessa, "mission impossible" ja palaavaat asiaan kunhan sade loppuu sekä Ruotsin Öölanssissa ja Gotlannissa hälytysajot suoritetaan tarvittaessa tela-autoilla kun paikoin on yli 2.5m kinoksia ettei edes aurausautot pääse läpi vaan tarvitaan kauhakuormaajaa ajamaan edella :o

Tuossa on se eroavaisuus, että Bornholm on saari. Samat piirteet istuvat meillä rannikkoseutuun, jos tuulet puhaltavat oikealta suunnalta. Ihan vastaavaan tilanteeseen täällä tuskin joudutaan, mutta jos vanhat merkit paikkansa pitävät, meininki on taas ihan kiitettävän luminen etelä- ja lounaisrannikolla.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

LainaaSinulla on aina näitä mielenkiintoisia juttuja kerrottavamna, joten on paikallaan kysyä, mistä löydät kaikki nämä uutiset?

Kiitos  :)
Ihan Ruotsin "Hesarista" eli Dagens Nyhterin sivuilta ja Norjan osalta Aftenpostenin ja yr.no:n sivuilta yleensä. Koska osaan myös ruotsia niin se on helppoa käännellä niiitä, eikä se norjan kieli niin vaikeaa ole ymmärtää noin luettuna niin että saa selvää mitä siinä kerrotaan. Niin nappailenniitä niitä aina välillä tänne. Kiva kuulla että niistä tykätään ;)

Monesti olen huomannut että uutisia kerrotaan eri tavalla kun vertaa esim. Hesarin sivuja ja Dagens Nyheteriä, vaikka olisi kyseessä ihan sama uutinen. Myöskin, valitettavasti, monesti ovat nuo muista Pohjoismaista tulleet (sää)uutiset puutteelliset tai ihan väärin käännettyjä kun pääsevät suomen median sivuille.
Hyvänä esimerkkinä eilinen Iltiksen uutinen jonka otsikko olli jotain tyyliin "Ruotsissa sama junakaaos" tai jotain sinneppäin. Tämä uutinen oli täysin päin honkia käännetty. Suomessa sentään ovat junat kulkeneet, Ruotsissa ei senkään vertaa. Siellä oli suurin osa vuoroista peruttu lähes koko maassa vuoden vilkkaimpana reissupäivänä.
Esimerkkinä jonka luin tässä illalla, Göteborgista Åreen matkalla oleva juna joka lähti eilen illalla Göteborgista ja olisi pitänyt saapua Åreen aamulla ei ole vieläkään perillä, vaan siellä jouduttiin pyytämään 450 annosta sapuskaa paikkallisesta hotellista matkan varrella johon juna oli hyytynyt koska junasta oli ruoka loppu.
Ne ovat täysin kaaoksessa tuolla toisella puolella lahtea.
Paikallinen liikennevirasto onkin hätäratkaisuna päättänyt että koko maan junaliikennettä supistetaan 40%:lla olikos se 4:een tammikuuta asti.

tito

Kiitos weather, jatka vain samaan malliin.

weatherc

LainaaTuossa on se eroavaisuus, että Bornholm on saari. Samat piirteet istuvat meillä rannikkoseutuun, jos tuulet puhaltavat oikealta suunnalta. Ihan vastaavaan tilanteeseen täällä tuskin joudutaan, mutta jos vanhat merkit paikkansa pitävät, meininki on taas ihan kiitettävän luminen etelä- ja lounaisrannikolla.

Totta. Ne ovat vielä saaria jossa käytännössä ei ole mitään saaristoa ottamassa isoimmat ryöpyt vastaan. Täällä sentään on jokunen kivi tuossa Saaristomerellä häiritsemässä laivaliikennettä :)

Toinen ero on varmaan myös ainakin osittain kalusto jolla aurata, jos ne lumisateet jotka esim. Helsinki tai Tallinna on tänä talvena saanut iskisi sinne niin nehän varmaan julistaisi lähinnä hätätilan.

Mielenkiintoisen eron jonka olen huomannut liikenteen talvihoidossa Ruostin/Norjan ja Suomen välillä kun noita uutisia on lukenut on se että siellä kylmästi suljetaan teitä, jopa valta- ja Eurooppateitä tai ajetaan kolonnassa*, jos homma menee liian puuroiseksi.

*Kolonna-ajo: kaikki suuntaan x matkalla olevat autot odottavat ja kun auraauto saapuu ajetaan sen perässä jonossa, jos auraautokuski hyväksyy autosi mukaan. Hänellä on oikeus evätä pääsysi mukaan kolonnaan, esim. jos hänen miestä autosi ei ole tarpeeski hyvin varustettu tai mikä syy sitten onkin. Kolonna-ajoa harrastetaan paljon mm. Norjan tunturiteillä, myös Eurooppa-teillä.