Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

13-15.07.2010

Aloittaja weatherc, tiistai, 13.07.2010, 16:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Snowi

No niin tästä päivästä saadaan varmaan vihdoinkin kunnollinen ukkospäivä. Täälläkin on alkanut tuuli yltyä, mutta tukaluuteen siitä ei vielä ole kauheasti hyötyä. Kastepiste on tällä hetkellä 19.4 astetta ja lämpötila 31.4 astetta, joten olosuhteet ukkosille ovat ihanteelliset.
Tosin nuo Hämeenlinnaa kohti menevät ukkosalueet eivät taida tänne tulla, mutta Itämereltä on tulossa toinen ukkosalue, joka voi hyvinkin päästä rannikolle ja siten voimistua entisestään.

Sanni

Jes, jesjes! :) Tuolla parvekkeella ainakin tuulee sen verran että se olisi hyvä merkki ukkosten kannalta. Odottelen :)

jamo

Saa nähä kuin VPS jaksaa  ;D

jamo

weatherc

Lainaus käyttäjältä: jamo - keskiviikko, 14.07.2010, 14:21
Saa nähä kuin VPS jaksaa  ;D

jamo

Aivan uskomatonta  ;D

Nyt näyttää kaikki ok:lta taas kun sain viritettyä pikkasen  ;D
Tosin olis pitänyt muistaa saammuttaa GFS:en datan haun klo 14, näköjääs puski sen häritsevän tcp-rajan taas tappiin, siitä se sekoilu 20 minuuttia sitten.

zeizei

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - keskiviikko, 14.07.2010, 12:43
Kannelmäen sääaseman luoteisessa horisontissa näkyy parhaillaan Cumulonimbus-pilvi, joka on ottanut toistaiseksi "kokinhattu"-tyyppisen ilmentymän. (Kuva liitteenä).
Kuvassa näkyy suhteellisen hyvin, kuinka korkealle pilvi nousee. Silmäniloa kuvassa tuottavat 110kV:n siirtolinjat ja horisontissa näkyvä maamerkki, Malminkartanonhuippu. ;D

Testbedin mukaan tähän aikaan tuolla Nummi-Pusulan seutuvilla on ollut satava solu, olisikohan juurikin tuo kokkikolmosen hattu?

spege

Savonlinnassa ei saada nauttia näistä ukkosista. Eipä se mikään ihme. Pirkanmaalla on ainakin ollut kunnon ukkoset, ainakin pelastuslaitoksella on paljon hommia siellä.   
FLC foorumissa nimimerkki Speijo.

Snowi

Tampereen lähistöllä on varmasti ollut aika kuumat oltavat. Tuo solu nimittäin näyttää jopa vähän jämähtäneen Tampereen eteläosiin. Tällä hetkellä ukkosalue on jo väistymässä Tampereen lähistöltä ja seuraavana vuorossa olisi Hämeenlinna. Toki ukkosia on saatu monella muullakin paikkakunnalla, kunhan itse seurailen näitä lähimpiä alueita  :)

weatherc

Nyt ei logiikka kyllä täsmää...
Kaikki sadealueet mitä Tesbedissä ollut tulossa mereltä ovat kuolleet pois viimeistään kun mantereelle päässeet vaikka keli on kun saunassa ja kaikki olosuhteet pitäisi olla olemassa niitten kasvamiseen...Tai siiten joku tärkeä palikka siitä uupuu...
Kastepiste hiutelee 19 hujakoilla..

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 14.07.2010, 16:02
Nyt ei logiikka kyllä täsmää...
Kaikki sadealueet mitä Tesbedissä ollut tulossa mereltä ovat kuolleet pois viimeistään kun mantereelle päässeet vaikka keli on kun saunassa ja kaikki olosuhteet pitäisi olla olemassa niitten kasvamiseen...Tai siiten joku tärkeä palikka siitä uupuu...
Kastepiste hiutelee 19 hujakoilla..

Itse olen ihmetellut samaa. Kaikki etelästä tulevat alueet kuolevat pois viimeistään mantereelle päästyään, monesti jo merellä.
Olosuhteet on ukkosille suotuisat, mutta ei niin ei. Näkyy aika komeita pilviä taivaalla tällä hetkellä, varsinkin juuri tuolla luoteen suunnalla. Pitää melkeen mennä napsimaan muutama kuva noista  :)

Sanni

Mä olin juuri naapurissa ja nyt pääsin taas seuraamaan soluja. Aika jännä että vaikka tuolla on törkeän kuuma ja ilmakin on vähän pilvisempi, ei vieläkään näy yksinkertaisesti yhtään mitään. Vain pari solua tuolla Tampereen päällä.