Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

wx-VPS:n toukokuu

Aloittaja weatherc, maanantai, 31.05.2010, 20:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Pistetänpäs pakettiin wx-Vps:n toukokuu vaikka vielä jokunen tunti jäljellä, ei ne paljoa hetkauta loppupeleissä ;)

VPS teki toukokuussa uuden liikenne-ennätyksen, sisäänpäin (josta GFS-kartat vei noin puolet) puskettiin aika tasan 100 Gigaa ja ulospäin laitettiin jakoon noin 80 Gigaa  ;D
Vilkkaimpia päiviä oli 14,16 ja 17 päivät jolloin tavaraa liikkui noin 10 Gigaa per päivä josta vilkkaimpina tunteina noin 750 Megaa/tunnissa.

Edelleenkään ei ole mitään pelkoa liikennerajoista, käytettiinpä "peräti" 3.6% siitä  ;D ;D ;D

En ihan varma tehtiinkö myös uusi users online-ennätys mutta aika lähellä oltiin kyllä kun käytiin noin 250:ssä tuossa kun ukkosti. Tuli samalla testattua Nginx/Apache-konffaus, ja voi sanoa että toimis mallikkaasti, vaikka userssejä oli kolmatta sataa ei resurssimittarit edes heilahtanut  ;D

nordicweatherin osalta pistettiin sitten kaikki ennätyket uusiksi, Google Analyticsiin perustuvat laskurit kertoo seuraavaa:
- Käyntejä lähes 57000 (vanha ennätys: 42000)
- Sivunäyttöjä aivan käsimmättömät 137000 (vanha ennätys oli 98000)

Halikkoo kiittää ja kumartaa  ;D

Snowi

On kyllä aikamoisia lukuja  ;D

Itsellä kävijämäärät suorastaan räjähtivät nousuun ukkosten myötä. Hienoa on ollut huomata myös se, että kävijämäärät ovat ukkosten jälkeenkin pysyneet noin kolme kertaa suurempina kuin aikaisemmin.
Tosin Halikon lukuihin verrattuna päästään vasta noin neljäsosaan  ;D, mutta aseman lyhyen historian huomioiden olen ollut erittäin tyytyväinen kävijämääriin.

Saa nähdä, että jos kävijämäärät vielä paljon nousee ukkosten aikana, niin miten tuo Suncomet asiaan reagoi. Mutta jos kävisi niin ikävästi että joutuisi lähtemään, silloin teidän wx-VPS olisi erittäin varteenotettava vaihtoehto.
Paljonko tuo suurinpiirtein maksaa kuukaudessa? Entä tuleeko siinä mukana mitään hallintopuolta? Nyt kun olen tottunut käyttämään suncometin Horde-mailia sääaseman maileihin, niin onko tuossa VPS:ssa mitään vastaavaa?

weatherc

LainaaItsellä kävijämäärät suorastaan räjähtivät nousuun ukkosten myötä. Hienoa on ollut huomata myös se, että kävijämäärät ovat ukkosten jälkeenkin pysyneet noin kolme kertaa suurempina kuin aikaisemmin.
Tosin Halikon lukuihin verrattuna päästään vasta noin neljäsosaan  Virnistää, mutta aseman lyhyen historian huomioiden olen ollut erittäin tyytyväinen kävijämääriin.

Aikamoinen saavutus noin lyhyessä ajassa!  ;D

LainaaSaa nähdä, että jos kävijämäärät vielä paljon nousee ukkosten aikana, niin miten tuo Suncomet asiaan reagoi. Mutta jos kävisi niin ikävästi että joutuisi lähtemään, silloin teidän wx-VPS olisi erittäin varteenotettava vaihtoehto.
Paljonko tuo suurinpiirtein maksaa kuukaudessa? Entä tuleeko siinä mukana mitään hallintopuolta?

Saman verran kun Aurinkokomeetan peruspaketti  ;D
Se mitä tässä onkin hauskaa on se että kun jakaa tuon VPS:n hinnan vaikkapa neljällä niin ollaan aika tasoissa Aurinkoplaneetan Peruspakentin hinnan kanssa.

LainaaEntä tuleeko siinä mukana mitään hallintopuolta? Nyt kun olen tottunut käyttämään suncometin Horde-mailia sääaseman maileihin, niin onko tuossa VPS:ssa mitään vastaavaa?

Pääidehan oli että hallintopuoli veisi niin vähän resursseja myllyltä kun mahdollisesti ja esim cPanel mitä suncometkin taitaa käyttää on tunnetusti h-tin raskas, puhumattakaan sen hinnasta. Sitä ei edes suositella asennattavksi myllyyn jossa alle 512 MB RAMia (VPS:ssä 2G) sekä sen hinta taitaa liikkua lähemmämäs 30 euroa kuussa, mutta jotta dns-konffaukset ym menisi oikein helpolla oli pakko löytää joku "paneeli".
Ilmaisiakin löytyy pieni pino kun etsii ja otin ISP-configin. Se on ulkonöältaan todella karu jos vertaa cPaneliin eikä siinä paljoa toimintojakaan muuta kun juuri DNS/domain-konffaukset ja Emailiosoitteet ja sen sellaiset. Statistiikkaosastoa "pitäisi" hoitaa Awstats mutta en ole ihan varma että toimiiko kunnolla vielä, sitä täytyy vielä ruuvvailla pikkasen.
Taitaa olla Squirre:n webmaili asennettuna siinä mitä kokeilin, tosin en itse sitä käytä, edelleenohjaan kaikki postit gmailiin, mutta oli pakko kokeilla ;)
Sehän VPS:ssä on yksi niistä monista hyvistä puolista että siihen saa asennettua "mitä haluaa". Ei tarvi mennä minkään webhotellin pitäjän maun mukaan ;)

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 01.06.2010, 00:57
Saman verran kun Aurinkokomeetan peruspaketti  ;D
Se mitä tässä onkin hauskaa on se että kun jakaa tuon VPS:n hinnan vaikkapa neljällä niin ollaan aika tasoissa Aurinkoplaneetan Peruspakentin hinnan kanssa.

No eipä se sitten paha kyllä ole, eikä tarvitsisi ainakaan huolehtia siitä että serveriltä loppuisi puhti kesken  ;D

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 01.06.2010, 00:57
Pääidehan oli että hallintopuoli veisi niin vähän resursseja myllyltä kun mahdollisesti ja esim cPanel mitä suncometkin taitaa käyttää on tunnetusti h-tin raskas, puhumattakaan sen hinnasta. Sitä ei edes suositella asennattavksi myllyyn jossa alle 512 MB RAMia (VPS:ssä 2G) sekä sen hinta taitaa liikkua lähemmämäs 30 euroa kuussa, mutta jotta dns-konffaukset ym menisi oikein helpolla oli pakko löytää joku "paneeli".
Ilmaisiakin löytyy pieni pino kun etsii ja otin ISP-configin. Se on ulkonöältaan todella karu jos vertaa cPaneliin eikä siinä paljoa toimintojakaan muuta kun juuri DNS/domain-konffaukset ja Emailiosoitteet ja sen sellaiset. Statistiikkaosastoa "pitäisi" hoitaa Awstats mutta en ole ihan varma että toimiiko kunnolla vielä, sitä täytyy vielä ruuvvailla pikkasen.
Taitaa olla Squirre:n webmaili asennettuna siinä mitä kokeilin, tosin en itse sitä käytä, edelleenohjaan kaikki postit gmailiin, mutta oli pakko kokeilla ;)
Sehän VPS:ssä on yksi niistä monista hyvistä puolista että siihen saa asennettua "mitä haluaa". Ei tarvi mennä minkään webhotellin pitäjän maun mukaan ;)

En itseasiassa juurikaan edes käytä tuota cPanelia, vaan statsit katson google analyticsistä ja histatsista. Olen pääasiassa katsonut paljonko on liikkunut tavaraa sisään ja ulos, koska noita ei näe GA:sta tai histatsista.
Sitten muutamia säätöjä olen tehnyt tuon cPanelin kautta, sen verran helppoa se oli, mutta en mitään kovin erikoisia säätöjä ole tehnyt.

weatherc

LainaaNo eipä se sitten paha kyllä ole, eikä tarvitsisi ainakaan huolehtia siitä että serveriltä loppuisi puhti kesken

Juu ei tarvi. Taustalla jyrää joko Dell PowerEdge™ tai HP Proliant (en tiedä tuon sais selville SSH:lla (?)) jossa 8 Coren Intel® Nehalem prosessori. RAM fyysisessä purkissa on hulppeat 72 Gigaa josta 2 on dedikoitu meitin purkille ja toiset 2 on burstina, eli varsinainen tehomylly  ;D

LainaaEn itseasiassa juurikaan edes käytä tuota cPanelia, vaan statsit katson google analyticsistä ja histatsista. Olen pääasiassa katsonut paljonko on liikkunut tavaraa sisään ja ulos, koska noita ei näe GA:sta tai histatsista.

Samaa yhdistelmää minäkäkin käytän. Mutta gigojen seuraaminenhan aina kiinnostaa ;D ja VPS:n virtualisointipaneelissa on datalaskuri, toisaalta on mulla oma datakäyrähässäkkäkin olemassa VPS:n sivuille. Itse asiassa löysin juuri uuden jonka asensin tänään, se kertoo vaikka mitä intressanttia infoa purkin tilasta graafimuodossa reaaliajassa, kuten CPU:t, RAM:it, verkkokortin liikenne ym:t  ;D

LainaaSitten muutamia säätöjä olen tehnyt tuon cPanelin kautta, sen verran helppoa se oli, mutta en mitään kovin erikoisia säätöjä ole tehnyt.

Se on totta ettei sitä oikeastaan paljoa tarvi tehdä, ja se mitä tarvii hoituu SSH:lla, kuten Nginxin konffaukset ja sen sellaiset. Esim jos haluaa edelleenohjata vaikkapa cam.jpg:n php-skriptiin (jep se on mahdollista) niin se hoituu helposti. Nginx on muutenkin aika epeli webserveri, siinä vaikka mitä säätöjä jos sitä oikeen rupeis säätämään.

VPS:llä on aika perus-säätö käytössä että Nginx toimittaa suoraan kaikki staattiset fílut ja muut se edelleenohjaa Apachelle. Taustana siihen että Apachehan on hyvä webserveri, mutta kun enemmän liikennettä siitä tulee resurssihaukka ja menee ennemmin tai myöhemmin tuukkoon. Nginx taas on mielettömän kevyt (resurssikäyttö pysyy samana vaikka olis 10000 requestiä samaan aikaan) ja nopea (testeissä ollut jopa 10 x nopeampi kun Apache). Yksi Nginxin alkuperäisistä ideoista oli proxy ja tätä käyttäen pystyy tekemään niin että halutut (staattiset) filut toimittaa Nginx suoraan kun loput siirretään Apachelle.
Jo tämä helpottaa Apachen rasitusta, mutta kun lisätään siihe se että Apache myös toimittaa parsitun sivuntakaisin Nginxille eikä sivua kysyneelle selaimelle tulee taas lisää nopeutta, kun Apachelta vapautuu nopeammin resursseja.

Itse ajoin testejä unixin benchmarkin kanssa ja oli aika ero kieltämättä. Perus html-sivua jossa tekstiä sain sen kanssa puskettua ulos Nginxillä 8000-8500 kpl sekunnissa kun Apache jäi johonkin 3000 paikkeille muistaakseni ;D

Nginx:han on aika tuore tulokas webserverimarkkinoille, se on one-man-projekti Venäjän maalta josta tullut supersuosittu. Luin tuossa juuri että viime vuonna tuli 12 mijoonaa uutta verkkotunnusta jota käyttää nginxiä jossain muodossa ja se on tällä hetkellä olisko 3 eniten käytetty webpalvelin maailmassa, joukossa mm. Worldpress ym suuret pelurit.

weatherc

Niin se unohtui, tilasta(kaan) ei tarvi pelätä että ihan heti loppuu, sitä löytyy 60 Gigaa josta noin 10 taitaa olla käytössä. Taitaa pari siitä olla zippejä siitä kun recoveerasin noita sivuja backupista. Pitäisi vaan etsiä ne ja siivota ne ulos. ;D

Backupeista puheen ollen, systeemi on itsestään RAID10 ja sen lisäksi on ajastettu shellskripti joka tekee zip-backupin kerran viikossa HE:n backup-palvelimelle :)