Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

13.-14.05.2010

Aloittaja J.Jäntti, torstai, 13.05.2010, 13:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Ainakin ollaan tästä päivästä saatu hyvä nippu dataa johon kalibroida tutkia, soluja monesta eri suunnasta ja jos omaa tutkaa katselen niin pari solua niistä "vaikeista" suunnista eli NW-N-E  ;D

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - torstai, 13.05.2010, 23:06
Mun piti jo loukkaantua luontoäidille ja mennä nukkumaan, mutta etelästä nouseekin uusi solu. Katotaan mitä tolle käy  ;D

Näyttäisi siltä, että Viron ja Venäjän rajamaastossa on yksi sitkeä ukkosalue vielä, joka on liikkeessä kohti länsiluodetta ja Hangon kimppuun on hyökännyt toinen ukkosalue joka on matkalla Turkuun ja Saaristomerelle. Virossa oleva alue lienee ainoa, jolla olisi jotain mahdollisuuksia.

Itse en kovin varauksettomasti noihin FMI Testbedin tutkakuvissa näkyviin kuurosadealueisiin enää suhtaudu, koska aurinko ei enää auta lämmön ja nosteen kehittämisessä ja nuo sadealueet merelle päästessään ovat pelkän helteisen ilmamassan varassa, eli käytännössä oman onnensa varassa.
Oma henkilökohtainen veikkaukseni on, että nuo heikkenevät vesisateiksi ennen tänne pääsemistään ja suunnasta päätellen tuo dynaaminen duo on matkalla porvoolaisia kiusaamaan. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

zeizei

Tuli vietettyä ilta merellä, tarkemmin sanottuna Helsingin vesialueella. Eipä näkynyt ainuttakaan salamaa eikä liiemmin jyrinöitä kuulunut. Komeat pilvet kyllä nousivat etelä-kaakon suunnalta päälle ja vettäkin ropisi ihan mukavasti välillä. Kalaakaan ei tullut :(

Sanni

Voih, zeizei, et kai jääny ilman ateriaa? =)

Kyllä, meikäläinen kattoo mitä tuleman pitää tuon virovenäjäsolun suhteen. Täytynee laittaa tulitikut silmiin että jaksaa valvoa. Huomenna sitten pirteänä ja reippaana töihin  ;D "Tota, pomo, mä nukahdin ton näppiksen päälle niinku siks et mä kyttäsin ukkosia ja kello oli niinku kaks yöllä..."

Sanni

Näköhavainto klo 23:38 Hakunila, suunta: kaakko.

Sanni

Lännessä välähtelee ja jyrisee.

Eli näköhavainnot klo 23:36, 23:38 ja noin 23:45. Viimeisimmästä kuulohavaintokin, tosin hyvin heikko. Sain yhden salaman jopa videolle.

Snowi

Nyt on pakko käyttää sanontaa "odotus palkitaan". Kello 00:15 aikaa alkoi välähdellä täälläkin, koillisessa tutkan olinpaikasta katsottuna. Kävin Sannin tapaan hakemassa kamerankin esiin ja sain myös videolle muutamia välähdyksiä, yksi näistä oli itseasiassa aika komea pilvisalama.
Muuten taivas oli aivan kirkas kun tähtiäkin näkyi, mutta tuolla koillisessa oli tuo synkkä pilvi vielä jäljellä.

Kamerasta loppui akkukin, mutta onneksi sen jälkeen en enää välähdyksiä nähnyt. Myös tutka on merkinnyt nuo salamat aika tarkkaan oikeaan paikkaan ja sen mukaan pilvessä on aktiviteettiä edelleenkin.
Pitää katsoa jos saisi tuosta videosta editoitua jonkun pienen pätkän.

hantta4

Kiitokset linkkivinkistä weatherc ja J.Laiho!

Opin jatkuvasti uutta tältä palstalta. Ottaen huomioon, etten ennen tälle palstalle eksymistä ollut edes kuullut ukkostutkista.  :D

Sanni

hantta4, tervetuloa munkin puolesta :) Tutustuin itsekin ukkostutkiin vasta kaksi vuotta sitten, itse käytän näitä muiden tutkia. Omaan ei ainakaan vielä ole varaa.

Oli muuten komioita salamoita. Isäntä näki ne ensin ollessaan parvekkeella ja vinkkasi siitä minullekin. Mulla vain tuo viereinen kerrostalo haittasi salaman näkyvyyttä mutta ainakin ensimmäinen salama on tallennettu tältä vuodelta. Ei muuta kuin odottelemaan lisää. Jahka tänään olen tullut töistä ja hakenut juniorin tarhasta, alamme yhdessä kytätä tutkia =D

J.Jäntti

MTV3:n Aamusää-ohjelman mukaan se "dynaaminen duo" tai vaihtoehtoisesti sen perässä laahautunut sadealue ukkosti koko reissun Suomenlahden ylitse ja rantautui Porvooseen kello 23:00 - 01:00 välillä.
Veikkailen, että jos olisin ollut hereillä vielä tuohon aikaan, olisi varmasti näkymä ollut hieno, kun kaukaiset pilvet välähtelevät. Näkemättä jäi kuitenkin. Sille ei tosin paljoa mitään mahda, kun töihin piti kuitenkin heräillä. ::)

Tämä päivä näyttää ukkosten osalta sellaiselta, että ne painottuvat kokonaisuudessaan Länsi-Suomen ja Oulun lääneihin, kun lämmin rintama hyppää Ruotsin puolelle.
Etelä-Suomen lääniin on odotettavissa vain kesäistä keliä liki pilvettömältä taivaalta tästä päivästä Sunnuntaihin saakka. Sunnuntaina ukkosen mahdollisuus kasvaa jälleen, mutta tässä vaiheessa on vaikea sanoa, mille alueelle nuo painottuvat.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset