Islannin tulivuorenpurkaus

Aloittaja weatherc, torstai, 15.04.2010, 17:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Leksa

No nyt näyttää hyvältä... ja kyllä tänäänkin euroopassa suomea lukuunottamatta on lennetty normaalisti ;) täältä tuota voi reaaliaikaisesti seurata: http://www.flightradar24.com/

Snowi

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - tiistai, 20.04.2010, 08:34
Olen yrittänyt havainnoida noita tuhkapilviä, mutten ainakaan itse erota sitä tavallisesta pilvestä oikeastaan mitenkään.

Sama juttu täällä. Olen yrittänyt vilkuilla taivaalle ja katsella pilviä vähän tarkemmin, mutta en ainakaan itse erota noita hienoisia tuhkapilviä normaalista pilvistä.
Muutaman kerran ovat pilvet olleet punaiseen sävyyn kallellaan ennen auringonlaskua, mutta eipä tuo välttämättä tuosta tuhkasta johdu, nyt vain on katsellut noita pilviä vähän normaalia tarkemmalla silmällä  :)

Nyt alkaa olemaan jo vähän vilkkaampaa lentoliikenteessä, varsinkin Saksassa näyttäisi nyt olevan jo aika hyvin koneita ilmassa. Skandinavia taas on edelleenkin lähes täysin "lentokone puhdasta" aluetta, samoin Englanti.

Lainaus käyttäjältä: Meteorologi - tiistai, 20.04.2010, 17:41
Graafi Katlan aktiivisuudesta: http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html

Noita käppyröitä olen itsekin tänään katsellut ja selvästi niissä näkyy tuo aktiivisuuden nousu. Parissa päivässä aktiivisuus on tuplaantunut, mutta nuo lukemat voivat kyllä johtua myöskin tuosta Eyjafjöll-tulivuoresta. Kuitenkin itse epäilen että Katlassa on aktiivisuus lisääntynyt ja voi hyvinkin purkautua lähiaikoina tai viimeistään lähivuosina. Islantilaiset itse veikkaavat Katlan purkautuvan 7 päivän kuluessa.
Mutta saas nähdä miten sen kanssa käy ja minkälainen soppa siitä tulisi jos Katla sattuisi purkaantumaan. Pitää kuitenkin toivoa että olisi nyt edes vähän aikaa taukoa tuon tuhkan kanssa, nimittäin minun ukkostutka taitaa olla jumissa tuolla Brittein puolella, ellei sitten tule laivarahdilla  ;D

weatherc

LainaaNoita käppyröitä olen itsekin tänään katsellut ja selvästi niissä näkyy tuo aktiivisuuden nousu. Parissa päivässä aktiivisuus on tuplaantunut, mutta nuo lukemat voivat kyllä johtua myöskin tuosta Eyjafjöll-tulivuoresta. Kuitenkin itse epäilen että Katlassa on aktiivisuus lisääntynyt ja voi hyvinkin purkautua lähiaikoina tai viimeistään lähivuosina. Islantilaiset itse veikkaavat Katlan purkautuvan 7 päivän kuluessa.
Mutta saas nähdä miten sen kanssa käy ja minkälainen soppa siitä tulisi jos Katla sattuisi purkaantumaan. Pitää kuitenkin toivoa että olisi nyt edes vähän aikaa taukoa tuon tuhkan kanssa, nimittäin minun ukkostutka taitaa olla jumissa tuolla Brittein puolella, ellei sitten tule laivarahdilla

Nuo naapurimaan lehdet ovat haastatelleet Ruotsalaisia jotka asuvat Islannissa (kummasti näyttää löytyvän) ja jos (tai lähinnä kun) Katla purkautuu niin siitä vasta soppa syntyykin, tämä Eyjafjöll on vain pientä säätöä siihen verrattuna.
Jutuissa ollut että esim. sulamisvesien tulvat olisi yli kymmenkertaiset mitä nyt on nähty, tyyliin että laitetaan Mississippi, Niili ja pari muuta suurinta jokea samaan paikkaan, täysillä tulvavirtauksilla. katlan päällä kun löytyy jopa 700m jäätikköä mitä sulata.
Myös tuhkapilvi olisi silloin 10-100 kertainen tähän nyt nähtyyn ja silloin vasta koneet pysyisivät maassa ja todella kauan eikä silloin enää jossiteltais ollako vaiko eikö olla ilmassa.

Eräässä jutussa oli juttua että voi hyvinkin olla että seuraavat kuukaudet tai jopa vuosi mennään sillä tyylillä että lentämään pystyy vain osassa Eurooppaa ja muutamana päivän viikossa, tietämättä että missä huomenna tai ylihuomenna menee koneet tai mihin suuntaan menevät.

J.Jäntti

Euroopassa alkaa tilanne olemaan ohi ainakin jossain määrin. Valtaosa aikataulun mukaisista lennoista saadaan lennettyä tänään. Rajoitukset ovat purettu Euroopan keskiosien kentillä kokonaan.
Ainoat maat jossa lentorajoituksia on vielä ja lentokenttiä kiinni, löytyy meiltä Suomesta ja Skotlannista. Suomessa pohjoiset lentokentät ovat auki ja lännessä Turku ja Maarianhamina. Turun kenttä menee kiinni aamulla kello 09:00.

Aasian suunnalta on tulossa muutama kone kohti Suomea parhaillaan. Kunhan pääsevät riittävän lähelle, laskeutumispaikka arvotaan Enontekiön, Ivalon, Kemi-Tornion, Kuusamon, Kittilän, Rovaniemen, Oulun ja Maarianhaminan kanssa, jos Helsinki-Vantaa on vielä silloin kiinni. Metoffice.com:n tuhkaennusteen mukaan kello 21 alkaen tilanne hellittäisi, mutta Oulu saattaisi mennä lentoasemista vastavuoroisesti kiinni.

Eyjafjöll on rauhoittunut jossain määrin, vaikka vielä puskeekin tuhkaa. Viimeviikkoisesta lähtöpisteestään tulivuori olisi hiipunut aktiivisuudessaan 80%. Vuori ei kuitenkaan ole nukahtamassa, joten tuhkaa saattaa saapua lisää tänne, kun Atlantilla tilanne muuttuu sen verran, että tuulet alkavat taas kääntymään kohti Skandinaviaa ja Euroopan keskiosia.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Tuolla löytyy 35 kuvan sarja aika uskomattomia kuvia purkauksesta :)

J.Jäntti

Tuhkapilvi pöllähti taas Skandinavian riemuksi.
Vaikkakin vaikutukseltaan pienehkö, tuhkapilvi vaikuttaa mm. Norjan ja Ruotsin eteläosissa, ulottuen iltapäivällä aina Latvian ja Liettuan länsiosiin.
Suomeen ei pilvi kuitenkaan yllä, kiitos pääsääntöisesti luoteistuulien.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------