Islannin tulivuorenpurkaus

Aloittaja weatherc, torstai, 15.04.2010, 17:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Lui tuossa että purkaus voimistuu edelleen koko ajan, myös näin 40 tuntia sen alkamisesta. Myös pelot että viereinen tulivuori Katla heräisi henkiin kasvaa koko ajan. Matkaa niitten välillä kun ei ole kun muutama kilometri. jos se sen tekee voisi tulla huomattavsti tätäkin voimakkaampi purkaus koska Katlalla on paljon enemmän magmaa sekä jäätikkö jonka alla se on on paljon paksumpi.

Lähde: Aftenposten.no

djmake

#11
Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - torstai, 15.04.2010, 19:21
Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 15.04.2010, 19:00
Eräs asia mistä ei olla puhuttu Suomessa sanallakaan mutta juttua tuolla Norjan sivuilla on se että tämä lentokielto koskee luonnollisesti myös kaikkia lääkärihelikopteri/lentokoneita.

Se on varmasti selvä. Vaikka alemmalla korkeudella lentävätkin reittikoneisiin nähden, niin mitään riskiä ei tule ottaa. Kyselin Helsingin Latokartanossa asuvalta kaveriltani hetki sitten, pyöriikö siellä pienkoneita. Vastauksena oli, että pyörii, mutta vähemmän, kuin yleensä. Ainakaan vielä ei liikenne ole niiltä osin rajoitettu. Luulisin, että samat kiellot pätevät täälläkin, kunhan pilvi tännekin asti pääsee ensin.

Ei ole mainittu, koska tuollaista kieltoa ei ole. Eikä ole edes mitenkään selvä, että tuollainen olisi tulossa.
Useampi maa on sulkenut ilmatilansa kokonaan, mutta Suomessa näin ei ole tehty, ainoastaan rajoitettu liikennettä. Eli IFR-lennoille ei tarjota lennonvarmistuspalveluita, joka käytännössä tarkoittaa kaiken matkusta- ja rahtilentoliikenteen jäämistä maahan. VFR-lentojen osalta ei rajoituksia ole ainakaan toistaiseksi ja viranomaislennoista lennetään tarpeelliset. Esimerkiksi ilmavoimilla on normaali valmius ja suorittavat Hawk-kalustolla "tuhkantsekkauksia" Eikä nopeasti pari asemaa vilkaistuna myöskään tornien aukioloissa ole muutoksia. Uutisissa toki kerrotaan kenttien sulkemisesta. Sitähän asia normaalille lentomatkustajalle käytännössä hyvin pitkälti tarkoittaa.

Ja AIS kertoo tuon saman. Pari esimerkkinä.
EFHK:
LENNONVARMISTUSPALVELUA EI ANNETA IFR-LIIKENTEELLE MAHDOLLISEN VULKAANISEN TUHKAN TAKIA.
15APR10 2100 - 16APR10 1200 EST (EFHK/1/K1802/10)
EFKU:
LENNONVARMISTUSPALVELUJA EI ANNETA IFR-LIIKENTEELLE MAHDOLLISEN VULKAANISEN TUHKAN TAKIA.
15APR10 1520 - 16APR10 1200 EST (EFHK/1/K1769/10)

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 15.04.2010, 17:58
Suomen ilmatilan suhteen löysin varsin ristiriitaista tietoa mutta veikkaan että menee kiinni, ainakin osittain.

Melko aikaisin tuosta tietoa pohjoisen osalta mediaoissa oli. Virallisilta tahoita toki aikaisemminkin. Ja Bulletin-poimintoja, Ivalo esimerkkinä.
EFIV:
LENNONVARMISTUSPALVELUJA EI ANNETA IFR-LIIKENTEELLE MAHDOLLISEN VULKAANISEN TUHKAN TAKIA.
15APR10 0925 - 16APR10 1200 EST (EFHK/1/K1759/10)

Ja lisää ennustetta leviämisestä löytyy vaikka tuolta: http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/vaacuk_vag.html


Edittinä lisäys:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Medi-Helin+kopterit+eiv%C3%A4t+lenn%C3%A4+tuhka-uhan+takia/1135256143009
Tuollakin kuitenkin kerrotaan, että harkitaan tänään uudelleen. Eli eivät välttämättä pysy maassa rajoitusten loppuun.

Ja toinen lisäys ajantasaisista tiedotteista:
LENNONJOHTOPALVELUA EI ANNETA IFR-LIIKENTEELLE MAHDOLLISEN VULKAANISEN TUHKAN TAKIA. VFR-LENNOT SALLITAAN AINOASTAAN MÄNTÄMOOTTORIKONEILLA. RAJOITUKSET EIVÄT KOSKE ILMAVOIMIEN JA VIRANOMAISTEN SUORITTAMIA LENTOJA.
16APR10 0730 - 17APR10 1200 EST (EFHK/1/K1828/10)


J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 15.04.2010, 19:44
Lainaus käyttäjältä: J.LaihoKilometrien korkeudella pilvissä niistä tuskin on haittaa, mutta jos se tuhka tulee sateen avustamana alas niin kyllä ääni muuttuu kellossa täälläkin takuuvarmasti. Olisihan sellaisen näkeminen varmasti erikoista, mutten toivo sitä kuitenkaan.

Norjassa oli ilmotuksia että autot oli saanut harmaan pölyntapaisen kuoren ja että ilmassa tuoksui rikki (eli mätä kananmuna). Siellä oli myös taivas ollut vihertävä yöllä.

Aika reippaasti siellä on pitänyt pöllähtää, että lopputuloksena on näkyvä kerros autojen päällä ja vihertävä taivas. Mistä kohtaa Norjaa nuo tiedot olivat tulleet?
Etelä-Suomen yli on kulkenut sadealue, mutta se oli tuhkapilveä edeltäneen pilven sadealue, joten sen mukana ei liene vettä kummallisempaa satanut. Homma voikin olla ihan toisenlainen sitten siinä vaiheessa, kun seuraava sadealue painelee yli.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 15.04.2010, 22:35
Lui tuossa että purkaus voimistuu edelleen koko ajan, myös näin 40 tuntia sen alkamisesta. Myös pelot että viereinen tulivuori Katla heräisi henkiin kasvaa koko ajan. Matkaa niitten välillä kun ei ole kun muutama kilometri. jos se sen tekee voisi tulla huomattavsti tätäkin voimakkaampi purkaus koska Katlalla on paljon enemmän magmaa sekä jäätikkö jonka alla se on on paljon paksumpi.

Jos purkaus on voimistunut, miten on sitten tuhkan ja savun laita; Lisääntyykö se samassa suhteessa? Jos Katla saa vielä raivarin niin homma käy siinä vaiheessa vähintäänkin mielenkiintoiseksi. Mitään massiivista ilman jäähtymistä pohjois-Euroopassa en henkilökohtaisesti odota, vaikka Katla heräisi.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

LainaaEi ole mainittu, koska tuollaista kieltoa ei ole. Eikä ole edes mitenkään selvä, että tuollainen olisi tulossa.

Kylläpä muuten koskee myös Medi-Heliä: HS. Asiasta oli vaan juttua noissa muiden maiden lehdissä taas kerran ennen Suomea.

Toinen juttu josta en löytänyt ainakaan HS:ssä on että Suomen ilmavoimat on onnistunut hajoittamaan 2 F-18 Hornettia eilen antamalla lentää ne tuhkapilven läpi. Juttu löytyy Aftenpostenista tuolla jossa myös kuvat moottoreista.

On se aika kummaa että tällaiset jutut täytyy lukea ensin ulkomailta...

weatherc

Yr.nolla on animaatio jossa myös ennsute miten tuhkapilvi liikkuisi tuolla

Liitteenä kuva ennusteesta ensi viikon tiistain vastaisesta yöstä

djmake

#15
Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 16.04.2010, 17:17
LainaaEi ole mainittu, koska tuollaista kieltoa ei ole. Eikä ole edes mitenkään selvä, että tuollainen olisi tulossa.

Kylläpä muuten koskee myös Medi-Heliä: HS. Asiasta oli vaan juttua noissa muiden maiden lehdissä taas kerran ennen Suomea.

Niin... Tuon linkin löysi jo usempi tunti sitten tuosta lainaamastasi postauksesta...

Ja tilanne on viimeyöllä kirjoitetusta ehtinyt hieman muuttua. Samaten tuosta uutisen kirjoittamisestakin.
Se onkin sitten mielenkiintoisempi asia, että mistä joku ulkolainen lehti on saanut tiedon tai kuvitelman kiellosta / ilmatilan sulkemisesta. Trafi valtuutti eilen Finavian hoitamaan rajoitukset: http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=54292 Ja Finavian info oli vielä yöllä juuri se, mitä mainitsinkin. Eli IFR-lennonvarmistuspalveluiden lopettaminen, joka ei tarkoita ilmatilan sulkemista / lentokieltoa.

Lainaa
Toinen juttu josta en löytänyt ainakaan HS:ssä on että Suomen ilmavoimat on onnistunut hajoittamaan 2 F-18 Hornettia eilen antamalla lentää ne tuhkapilven läpi. Juttu löytyy Aftenpostenista tuolla jossa myös kuvat moottoreista.

On se aika kummaa että tällaiset jutut täytyy lukea ensin ulkomailta...

Jaa... Kyllä nuo uutiset on ihan mukavasti löytänyt kotimaisestakin mediasta.
HS ei tainnut suoraan tuota uutisoida, mutta jo aamulla oli mainintaa esimerkiksi tuolla: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ilmavoimien+koneet+hakivat+n%C3%A4ytteit%C3%A4/1135256136368
IL: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010041611489346_uu.shtml
IS: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2096042
Aamulehti: http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/horneteista-otetut-naytteet-paljastavat-tuhka-on-todellinen-uhka-koneille/176282
Randomilla valittu paikallisempi: http://www.pohjolansanomat.fi/cs/Satellite/PS-Uutiset/1194641177915/artikkeli/havittajat+saivat+tuhkaa+moottoreihinsa.html

Edittinä tähänkohtaan vielä huomautus, että tuossakohtaa ei ollut mitään voimassaolevia rajoituksia. Eli jos sanotaan "Ilmavoimat antoi lentää tuhkapilven läpi", niin samalla tavalla annettiin myös siviilikoneiden lentää.

Ja nyt ilmatila on oikeasti kiinni:
http://www.finavia.fi/medialle/tiedotearkisto/finavia_tiedotteet/finavia_tiedote?id=2546937
http://www.trafi.fi/uutiset/uutinen/108
Lainaus:
Lentoturvallisuuden varmistamiseksi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi jatkaa 15.4.2010 alkanutta ilmailun rajoittamista ilmakehässä esiintyvän vulkaanisen tuhkan vuoksi. Rajoitus koskee kaikkia lentoja moottorikäyttöisillä ilma-aluksilla Suomen lentotiedotusalueella.

Toinen pätkä:
Rajoitukset eivät saa vaikuttaa rajavartio-, poliisi-, tulli-, merenkulku- ja ilmailuviranomaisten eikä palo- ja pelastustointa hoitavien viranomaisten tai heidän määräämien lentojen suorittamiseen. Sotilasilmailusta päättää Sotilasilmailuviranomainen.

Kun tuo MediHeli tuossa tapetilla on, niin tuossa annetaan edelleen lupa lentää tarpeen niin vaatiessa siitäkin huolimatta, että nyt ilmatila on oikeasti kiinni lukuunottamatta moottorittomia lentolaitteita.

weatherc

LainaaEdittinä tähänkohtaan vielä huomautus, että tuossakohtaa ei ollut mitään voimassaolevia rajoituksia. Eli jos sanotaan "Ilmavoimat antoi lentää tuhkapilven läpi", niin samalla tavalla annettiin myös siviilikoneiden lentää.

Kysys vaan herää, mitä järkeä on antaa niitten lentää sen läpi kun ei kerran mikään pakko (sotatila) ja siten tuhota, taas kerran, jokunen euro verorahoja, oli kielto tai ei.

SkyMan

Valokuvauksesta ja kauniista maisemista pitäville tiedoksi, että vulkaaninen tuhka siroaa hyvin punaista valoa, joten auringonlaskut ja nousut saattavat näyttää lähipäivinä tavallista komeammilta.
lähde: Tähdet ja avaruus
http://www.avaruus.fi/uutiset/tahtiharrastus-ja-taivaanilmiot/suomen-taivaalle-on-odotettavissa-kauniita-tulivuoriruskoja.html

EDIT: pieni typo

djmake

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 16.04.2010, 20:20
LainaaEdittinä tähänkohtaan vielä huomautus, että tuossakohtaa ei ollut mitään voimassaolevia rajoituksia. Eli jos sanotaan "Ilmavoimat antoi lentää tuhkapilven läpi", niin samalla tavalla annettiin myös siviilikoneiden lentää.

Kysys vaan herää, mitä järkeä on antaa niitten lentää sen läpi kun ei kerran mikään pakko (sotatila) ja siten tuhota, taas kerran, jokunen euro verorahoja, oli kielto tai ei.

Oliko jossakin sanottu, että tarkoituksella ja tieten lensivät siihen pilveen testaamaan, että kestääkö kone vai putoaako ja että miten käy lentäjän?
Noiden uutisten perusteella asia havaittiin vasta laskeutumisen jälkeen ja eiköhän se ole aika luonnollista jatkaa normaalia lentotoimintaa, jollei tiedossa ole sitä rajoittavia tekijöitä. Jos tieto olisi ollut siviilipuolella tuossakohtaa, niin matkustajaliikenne olisi ollut seis ja tieto tästä mennyt myös ilmavoimille. Ja jos taas vastaavasti ilmavoimilla olisi ollut tieto, niin tottahan se olisi siviilipuolelle toimitettu ja matkustajaliikenne jäissä.

Eli eiköhän tuossa ole ihan suoraan siitä kyse, ettei asiasta yksinkertaisesti ollut tietoa. Ja maksaahan se korjaus, muttei sillä taloutta kaadeta. Pääasia, ettei pilveen osunut matkustajakone pahemmin seurauksin.

Snowi

Itse kattelin äsken, että olisi ollut normaalia punaisempia pilviä taivaalla, mutta mitään noin voimakasta väriä ei ollut mitä SkyManin linkittämässä linkissä oli.
Pitänee kuitenkin nyt seuraavat päivät vilkuilla taivaalla, jos sattuisi tulemaan oikein hienoja auringonlaskuja.