Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Talvi 2009-2010

Aloittaja Jussa, lauantai, 10.10.2009, 21:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Snowi

Itse katsoin myös Mtv3:n säälähetyksen kello 22.20 ja siinäkin oli vielä aika epävarmaa miten tulee ennusteet menemään, sen verran muuttuu koko ajan.
Tällä hetkellä varmaan kaikki ennusteet vaihtuu ripeään tahtiin ja saa olla koko ajan seuraamassa  :D
Itse toivoisin kuitenkin kunnon pakkasia ja luntakin saisi tulla, sellaista mukavaa talvisäätä.

Jussa

Pakkasia on nyt luvassa ;) Jouluun mennessä koko maassa mitataan -30 asteen lukemia.

weatherc

Lainaus käyttäjältä: Jussa - tiistai, 01.12.2009, 21:33
Pakkasia on nyt luvassa ;) Jouluun mennessä koko maassa mitataan -30 asteen lukemia.

Kuka sammakkoprofeetta tuon -30 lupasi? ;)
Itse asiassa olisi ihan kivaa vaihtelua näihin loskatalviin että tulisi oikeen kunnon pakkasia. Tai tulis nyt edes pikkasen pakkasta + vähän lunta...

Kun asuin tuolla saaristossa nuorempana niin siellä avattiin ensimmäiset jäätiet parhaimmillaan ennen uutta vuotta, parhaimpana talvina siellä pystyi ajamaan jäätä pitkin Ahvenanmaalle, nythän on meri vielä "melkeen" uimakelpoista ja just luin uutisesta että jäätä ei ole edes pohjanlahden pohjukoissakaan vielä...

EDITTIÄ: Katsos vaan, päästiin ensimmäistä kertaa yli kahteen viikkoon pakkaselle  :)

Jussa

J.Jäntti

Sammakkoprofessori todellakin. ;D

Vähän tosin näyttäisi siltä, että jää tuo -30°C toteutumatta.
Uusimmassa ennustemallinnuksessa tuo vyöhyke jää Ural-vuorten itäpuolelle, mutta koko Suomi saisi tuon tiedon mukaan ainakin -10°C lämpötilat niskaansa. Tuuli puhaltaisi noiden mallien mukaan idästä ja itäkaakosta, kun korkeapaine pyörittää arktisen kylmää ilmamassaa Siperian tietämiltä.

Tämä tosin vaatii näemmä tilanteen, jossa Suomi muuttuu korkeapaineen keskuksien ylikulkupaikaksi.
Hyvä alku ainakin on tällä hetkellä: Korkeapaineen vaikutuksesta lämpötila on Helsingissä pakkasella, kun tuulet ovat kääntymässä nopeasti pohjoisen kantilta puhaltelemaan.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

Jussa

Sen verran täytyy ennustaa "sammakkomaisesti", että joulukuusta tulee selvästi keskimääräistä kylmempi ;) Ja pysyn edelleen kannassani, että ennen aattoa suuressa osassa suomea mitataan -30 asteen lukemia 8)

Tämän sään kertoi eilinen täysikuu ;D

weatherc

Eihän mitenkään mahdotonta ole.

Olis muuten ihan mielenkiintoista jo senkin takia että silloin saatais kattava käytännön testi että miten/milloin eri sääasemamerkit/mallit hyytyvät, jos hyytyvät  ;D

yka

Mitenkäs se täysikuu sen kertoi? Joka vuosi on tainnut olla heinäkuussakin täysikuu, mutta -30 asteen lämpötiloja silloin harvakseltaan.
yka

Lainaus käyttäjältä: Jussa - keskiviikko, 02.12.2009, 14:55
Sen verran täytyy ennustaa "sammakkomaisesti", että joulukuusta tulee selvästi keskimääräistä kylmempi ;) Ja pysyn edelleen kannassani, että ennen aattoa suuressa osassa suomea mitataan -30 asteen lukemia 8)

Jussa

Lainaus käyttäjältä: yka - keskiviikko, 02.12.2009, 23:00
Mitenkäs se täysikuu sen kertoi? Joka vuosi on tainnut olla heinäkuussakin täysikuu, mutta -30 asteen lämpötiloja silloin harvakseltaan.
yka

Öö, miten se heinäkuu tähän liittyy? Heinäkuun täysikuu/uusikuu kertoo tietenkin omat tietonsa ja kelinsä, luultavasti helteistä tai sateista. Kuun vaihteissa(pimeäkuu ja täysikuu) näkee mihin suuntaan kelit alkaa kehittyä. Jos pitkään jatkunut tietynlainen sää vaihtuu esim. täydenkuun hetkellä, on kyseistä keliä odotettavissa pitkäänkin. Tässä tapauksessa lauha ja vetinen sää vaihtui kuivaan pakkaskeliin lähes tunnilleen täydenkuun hetkellä, muutos oli vielä todella nopea täällä, tästä kelit jäähtyy hiljalleen joulua kohden. Näin ne nuo vanhat parrat kertoilivat aikoinaan. Onpa joskus pitänyt paikkansakin ;)

J.Jäntti

Luonto on monella tapaa parempi ennustaja, kuin kylmä matemaattinen säämallinnus. Olen itse kyllä niin tolkuttoman huono seuraamaan luonnon ennusmerkkejä, etten osaa etsiä (oikeita) merkkejä, jotta voisin päätellä, mitä on tulossa. Esim. täysikuu oli minulle saman näköinen, kuin aikaisemminkin. ;)

En epäile sitä hetkeäkään, että Joulukuusta tulee keskimääräistä kylmempi, kyse on vain siitä, kuinka laajalle alueelle tuo ennustettu -30°C pääsee vaikuttamaan. Olen itse valmis väittämään, että jos -30°C menisi rikki, se tekisi sen todennäköisimmin ainakin Lapissa ja luultavasti Suomen itäosissa (jolloin pinta-alansa puolesta käsite "valtaosa" ainakin täyttyisi). Länsi- ja Etelä-Suomen pääsystä vastaaviin lukuihin epäröin lähinnä avoimen meren takia. En olisi yllättynyt, vaikka -20°C menisi sisämaan puolella rikki.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset