Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

24.07.2009

Aloittaja Sanni, perjantai, 24.07.2009, 16:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Sanni

Morjesta poijjaat ja erityistapauksessa tytötkin. :D Mä kun en ole havainnut yhtäkään naarasta täällä aikoihin Jäntin heilaa lukuunottamati mutta tällä mennään :)

Eli asiaan. Nyt puhutaan kovasti siitä että illalla klo 21 aikoihin tulisi ukkosrytinää tännekin. Mä uskon tähän yhtä vähän kuin Nokian pääjohtajan epäfeodaalisuuteen. Mitäs muut sanovat?

http://uutiset.msn.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Sadekuuron%20jälkeen%20alkaa%20aurinkoinen%20viikonloppu/1135247913454?ref=msn

*halit kaikille, Sanni on ystävällisellä tuulella :)*

zeizei

Olut sen kunniaksi jos ukkonen pääsee tänään yllättämään...

Sanni

Skål! *kohottaa lusikkaa jossa on hernerokkaa* ;D Kai me tapellaan taas siitä, näkyikö salamoita vai ei? :D Vitsi vitsinä, näkyy tai sitten ei. Mutta olen aika skeptinen. Saattaa lännessä jyrähtää kerta pari ja sitten lakata ukkostamasta kuukaudeksi.

zeizei

Nyt tuolla on komea tumma pilvi Helsingin yllä. Ouzot kurkusta alas ja baaria kohden kävelemään... jospa vaikka rysähtäisi kesäloman aaton kunniaksi!

Sanni

Niinpä näkyilee! Minä tässä kotona odotan tyttöä viikonlopun viettoon kuten joka perjantai. Samalla tarkkailen mahdollisia salamoita :)

J.Jäntti

Heh... MTV3:n meteorologi sanoi, että Virossa on "ärhäkkä" ukkosalue ja se nousisi Suomen eteläosiin.
Pakko on myöntää, että olen aika skeptinen siitä, että sieltä mitään nousee.

Oma veikkaukseni on se, että jos/kun se ukkonen tuohon Viron pohjoisrannikolle pääsee, se salamoi 10-20km päässä rannikosta ja lakkaa olemasta "ärhäkkä". Vedet se tänne kuitenkin osaa kaataa. :)

FinWX Helsinki-42:n ja Lohja-70C:n tutkat havaitsevat aktiviteettia Viron puolella, mutta iskumäärästä päätellen ollaan kaukana ärhäkkäästä. Vettä sääasemalla puskee senkin edestä.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

Sanni

Juu-u... fmi:n sadetutka näyttää että klo 23-puoliyö tänne tulisi se sadealue mikä Virossa oli. Kilin ketut sanoo meitti. Se mitään tule! Jos tuleekin niin hyytyy ennen Suomenlahden eteläisintä osaa. :D Taidan bongailun sijaan katsoa salamavideoita netistä :D

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - perjantai, 24.07.2009, 21:56
Juu-u... fmi:n sadetutka näyttää että klo 23-puoliyö tänne tulisi se sadealue mikä Virossa oli. Kilin ketut sanoo meitti. Se mitään tule! Jos tuleekin niin hyytyy ennen Suomenlahden eteläisintä osaa. :D Taidan bongailun sijaan katsoa salamavideoita netistä :D

Sadealue, jonka oli tarkoitus alkaa räyhäämään on nyt täällä. Salamointia on havaittu Suomenlahdella, myös Suomen puolella (suunnilleen Porvoon kohdilla), mutta salamointi on muutoin jäänyt odotetusti yksittäisten iskujen tasolle. Jos nyt kävisi kaikkien aikojen munkki, saattaisimme saada yhden välähdyksen nähtäväksi myös täällä rannikolla.

Hangon seudulla sade on jo lakannut ja Pääkaupunkiseudulla sade lakannee puoleenyöhön mennessä, joten paljoa aikaa ei ole jäljellä. Sadealueen reuna siirtyy koko ajan idemmäksi.
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.

Sanni

Näinhän tuo on. Mä en ainakaan sormeani nosta täältä sohvalta löhöilemästä ellen todella näe sitä salamaa tosta oikealla olevasta ikkunasta. Mulla on nyt vähän motivaatio hukassa :D *reps*

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - perjantai, 24.07.2009, 22:30
Näinhän tuo on. Mä en ainakaan sormeani nosta täältä sohvalta löhöilemästä ellen todella näe sitä salamaa tosta oikealla olevasta ikkunasta. Mulla on nyt vähän motivaatio hukassa :D *reps*

Tässä näyttäisi käyvän ukkosten suhteen vanhanaikaiset, eli potentiaalisesti rankimman ukkosen mahdollisuuden tarjoama alue painelee tästä Suomen eteläpuolelta hiljaa ohi, kun kaikki ukkosen muodostumiselle tarvittavat komponentit, auringon lämpö etunenässä, ovat poissa. Auta armias vain, kun aurinko sitten seuraavana päivänä nousee; rintama sateineen on silloin jo sisämaassa, suunnilleen maan keskiosissa ja siellä sitten onkin ihan eri meininki ja potentiaali.  >:(

Näin on käymässä mm. huomisiltaan mennessä.
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.