Boltek Stormtracker

Aloittaja Jyke, lauantai, 07.02.2009, 00:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jyke

Olisin kiinnostunut hankkimaan tuollaisen Boltek Stormtracker ukkostutkan hankinnasta, mistä päin olette tilanneet omat tutkanne ja mikä softa tuossa ko. tutkassa olisi mielestänne hyvä?

- Jyke -


teutari

Moro Jyke ja tervetuloa foorumiin!

Suomessa noiden tutkien hankinta on hiukan huonossa tilanteessa kun tällä hetkellä on vain yksi maahantuoja ja senkin on hinnoitellut laitteensa ylimielesesti meitä yksityisiä kohtaan. >:(
Tuolta minä hankin Stormtrackerin ja aivan asiallinen puoti ei mitään ongelmia ole koskaan ollut kun olen tilannut heiltä tavaraa sieltä saa myös tuon ohjelman NexStorm:in joka ehkä paras ominaisuuksiltaan ja meillä kaikilla FinWX-yhteisön jäsenillä joilla on ukkostutka taitaa olla kyseinen ohjelma käytössä joten sen konfaamisessa ja ongelmatilanteissakin saa täältä foorumilta hyvin neuvoja.
Myöskin Nexstom ohjelmalla pystyy tulemaan mukaan Google Earthiin ns.kolmiomittaukseen jossa me olemme mukana mutta se on taas oma juttunsa.

weatherc

Boltekit ovat tulossa myös Nordic Weathershopiin!!  ;D

Tukkurin löytäminen ei ollutkaan ihan siitä helpommasta päästä. Ensinnäkin niitä ei moni Euroopassa myy ja jos oli Boltekin "myyjä"-listalla niin kaikki ei edes myy PCI-korttia. Mutta löysin kun löysinkin, Saksasta.
Menee vielä jokunen päivä ennenkun ilmestyvät putiikkiin, pikkasen parihommia pitää ensin tehdä sopparien suhteen yms..

;D ;D ;D

Jyke

#3
Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 07.02.2009, 13:45
Boltekit ovat tulossa myös Nordic Weathershopiin!!  ;D

Tukkurin löytäminen ei ollutkaan ihan siitä helpommasta päästä. Ensinnäkin niitä ei moni Euroopassa myy ja jos oli Boltekin "myyjä"-listalla niin kaikki ei edes myy PCI-korttia. Mutta löysin kun löysinkin, Saksasta.
Menee vielä jokunen päivä ennenkun ilmestyvät putiikkiin, pikkasen parihommia pitää ensin tehdä sopparien suhteen yms..

;D ;D ;D

Kiva kuulla, mielenkiinnolla odotan mikä mahtaa olla shopin hinta.


J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Jyke - lauantai, 07.02.2009, 00:48
Olisin kiinnostunut hankkimaan tuollaisen Boltek Stormtracker ukkostutkan hankinnasta, mistä päin olette tilanneet omat tutkanne ja mikä softa tuossa ko. tutkassa olisi mielestänne hyvä?

Itse hommasin Boltek StormTrackerini ILkka Lilja Oy:stä silloin, kun firman toimintamalli näiden laitteiden myynnissä oli vielä järkevällä pohjalla, eli laitteen sai hankittua sieltä suoraan ja asennusvastuu jäi sinulle.

Nykyään ILoy on tehnyt ukkostutkastaan merkillisen pakettituotteen.
"Vaatimattoman" 1500 Euron arvonlisäverottomaan pilkkahintaan (Normaalille sukankuluttajalle ALV:n kanssa 1830 Euroa) tulee koko laite valitsemallasi ohjelmalla (Lightning/2000 tai NexStorm) asennustarvikkeineen, asennustöineen ja koulutuksineen.
Jotta paketille saataisiin lisää suolaa päälle (ikäänkuin pakettihinta ei jo tuollaisenaan olisi ollut verisuonet poksauttavan suolainen), asentajan/kouluttajan matkat veloitetaan erikseen hintaluokassa 0,50 Euroa/km.

Koska missään ei selitetä, mistä asentaja/kouluttaja tulee paikanpäälle, on syytä olettaa, että hän saapuisi vähintäänkin samasta osoitteesta, kuin itse firmakin. Jyväskylä on sen verran taktisessa kohdassa Suomea, että asentajan kilometrit tulevat takuulla kalliiksi, oli asennus minne tahansa muualle Suomea. Missään ei ole myöskään mahdollisuutta jättää asennusta pois, joten en itse ainakaan ihmettelisi, jos budjetin varassa elävät sukankuluttajat huutavat apua ja juoksevat kädet pystyssä pakoon.

Mutta se siitä firmasta ja sen pakettitarjonnasta.

Vaihtoehtoja ohjelmille on tasan kaksi; Aninoquisi Lightning/2000 ja Astrogenic NexStorm.

Itse hommasin ensin Lightning/2000:n lähinnä sen tieteellisen lähtökohdan ja eräällä tavalla myöskin tarkemman salamaniskujen analysointikyvyn ja heijastumien poistokyvyn vuoksi, mutta lopulta juoksin asian kanssa tiiliseinään, kun en saanut sitä toimimaan kunnolla. Softa kyllä tarjosi minulle kartan keskitettynä minun kotipaikkaani (ILoy:stä kysyttiin sitä ohjelman tilauksen yhteydessä), mutten koskaan saanut sitä karttaa toimimaan siten, että salamaniskut olisivat piirtyneet kartalle. Ohjelmassa ei siihen aikaan ollut kunnollista tilannekuvan kaappaustakaan, joten olin tilanteessa, jossa olisin joutunut hankkimaan vielä erillisen ruutukaappausohjelman, jossa olisi ollut FTP-siirtomahdollisuus, samaan tapaan, kuin aikoinaan Finnish Lightning Centerin ukkostutka 1:llä.

Niin pitkälle en joutunut menemään, koska havaitsin, että sen aikaista ohjelmaversiota riivasivat jatkuvat muistinkäytön ongelmat, joista pahin oli Memory Leak-ongelma, jossa ohjelma otti aina pienen palan koneen muistia itselleen muttei koskaan vapauttanut sitä. Vaikka ohjelma veikin keskusmuistia hyvin vähän, tuo ongelma alkoi esiintymään siinä vaiheessa, kun fyysinen muisti loppui koneelta ja siirryttiin kovalevyn virtuaalimuistin varaan. Viikon jatkuva päälläolo aiheutti sen, että ohjelma aloitti aivan käsittämättömän swappihelvetin, jonka seurauksena ohjelma ei enää pikkukuvakkeesta noussut ylös, kuin minuuttikaupalla odottaen, jos silloinkaan. Pahimmillaan ohjelman hallittu alasajo kesti minuuttikaupalla ja ohjelma vaikutti kuolleelta alasajovaiheessa. Vain Task Managerista näki, kuinka ohjelman prosessi vapautti virtuaalimuistia pois kiintolevyn hoilatessa sinfoniaa.

Toki Aninoquisi (Lightning/2000:n valmistaja) otti asian vakavissaan, mutta ratkaisu oli kyllä kauniisti sanottuna kaukaisesta hanurista: Kolmosversiolle (joka minulla oli silloin käytössä) tarjottiin päivitystä, jossa ongelma oli tietojen mukaan ratkaistu, mutta vika pysyi vakiona. Kuukautta myöhemmin julkistettiin nelosversio ohjelmasta, johon oli ympätty ruutukaappaukset ja muitakin lisäominaisuuksia. Tätä versiota ei saanut suoraan päivityksenä, mutta lukemani mukaan kolmosversion omistaneet henkilöt olivat oikeutettuja saamaan ohjelman uusi versio halvemmalla. Minulla oli siis pa**a buginen ohjelmaversio josta piti vielä maksaa, että saisi toimivan version. Siihen loppui kyseisen firman tukeminen.

Valinta NexStormiin siirtymisessä ei vienyt kymmentä sekuntia kauempaa, koska ohjelmassa oli kaikki tarpeellinen: Kuvankaappaus, mahdollisuus käyttää omia karttoja, salamaniskujen merkinnät tulivat suoraan karttapohjalle ja ohjelmassa oli kaikki kuvien ja salamointitietojen siirto sisäänrakennettuna. Tämän lisäksi NexStormin FlashGate IPC-järjestelmä mahdollisti lukuisten erilaisten lisäsovellusten käyttöönoton, kuten NSList, NSLog ja NSMon (tunnetaan myös nimellä "SalamaX"). Olen ollut tyytyväinen NexStormin käyttäjä siitä lähtien, enkä näe mitään syytä siirtyä takaisin Lightning/2000:n käyttäjäkuntaan.

Suosittelen itse todella lämpimästi uudelle salamatutkalaitteistolle Astrogenic Nexstormia. Tuki täällä on kyseisen asian suhteen varmasti laajaa, koska ohjelmaa käyttää kaikki sellaiset FinWX-asemat, joilla salamatutka on. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 07.02.2009, 13:45
Boltekit ovat tulossa myös Nordic Weathershopiin!!  ;D

Aivan loistava homma!
Nyt ei tarvitse ainakaan varaosia lähteä hommaamaan Boltekilta suoraan, vaan sen saa mukavasti suomalaisesta kaupasta hommattua.

Siitä saa Liljan klaani kivasti näpeilleen. ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Jake81

Voisitkos J.Jäntti, kertoa mikä olis paras ns. paketti, jos ostaa ukkostutkan ja softan? Ja, mistä se kannattaa ostaa, ettei maksa turhaan itseensä kipeäksi. Tästä voisin ainakin kuvitella, ettei I.Liljalta? Ja jos sieltä tullaan Tampereelle asti kouluttamaan ja 50c/km, tulee jo varmaan toisen tutkan hinta koulutuksen hintaan.

Koska, sää-asema/ukkostutka-tietoja jaetaan täällä, niin olishan se hienoa jos tutkan ostaneelle saisi täältä ns. vapaaehtoista koulutusta. Mieluummin sitä maksaa oikeille ihmisille, kuin jollekin firmalle.

Lupaan laittaa sää ja -ukkostutkani raportit tänne, heti kun hankin ne. Tämä on hyvä sivusto..

weatherc

#7
Tein pieniä alustavia laskelmia NWS-putiikin osalta että mihin Boltekin hinnat tulevat asettumaan ja pakettihinta PCI + Nextorm tulee olemaan siinä 700 ja 750€ välimaastossa, ihan tarkkaa hintaa mulla ei vielä ole  ;D

Ja ainakin tukkurilla on myös Nexstormin kartat valikoimassa, eli nekin olisi mahdollisuus saada samasta paikasta, se täytyy tosin vielä varmistaa.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Jake81 - lauantai, 07.02.2009, 22:58
Voisitkos J.Jäntti, kertoa mikä olis paras ns. paketti, jos ostaa ukkostutkan ja softan? Ja, mistä se kannattaa ostaa, ettei maksa turhaan itseensä kipeäksi. Tästä voisin ainakin kuvitella, ettei I.Liljalta? Ja jos sieltä tullaan Tampereelle asti kouluttamaan ja 50c/km, tulee jo varmaan toisen tutkan hinta koulutuksen hintaan.

Minun hankkimaani pakettiin kuului Boltekin PCI-väyläinen kortti, pienen tupakka-askin kokoinen antenni salamasignaaleja kaappaamaan ja jonkinsortin mittainen, tavallinen RJ45-liittimillä varustettu perus Category 5:n verkkokaapeli nuo kaksi aikaisemminmainittua yhdistämään, jonkinsortin opus laitteen käyttöönottoon (joka kyllä onnistuu ilmankin sitä opusta) ja Boltekin oma ohjelma salamatutkaa varten CD:llä. Sen ohjelman suuntaan ei kannata edes vilkuilla, sillä kyseinen ohjelma on niin geneerinen, että mieluusti jo senkin takia hommaa ihan kunnon ohjelman sitä varten.

Liljan putiikkiin taisin hassata käteisvarantoa silloin lähemmäs 900 Euroa. Kiloeuron yli juostiin ohjelman myötä, josta Liljan porukka keksi rokottaa kolminumeroista summaa, vaikka sen olisi hitto vie saanut kaksinumeroisella summalla suoraan ohjelman valmistajalta.

Totta se on ainakin, että Liljan klaanin nykyisellä pakettihinnalla pääsisi vaikka Thaimaaseen ukkosia bongaamaan viikoksi - tai pidemmällekin.
Itse en sinne Jyväskylän suuntaan ole ollut missään kontaktissa tuon pakettitempauksen jälkeen ja kunhan porukka ottaa Nordic Weather Shopin omakseen, määrä selkänsä heille kääntäneissä lisääntyy varmasti, kunhan myynti saadaan alkamaan.

Lainaus käyttäjältä: Jake81 - lauantai, 07.02.2009, 22:58
Koska, sää-asema/ukkostutka-tietoja jaetaan täällä, niin olishan se hienoa jos tutkan ostaneelle saisi täältä ns. vapaaehtoista koulutusta. Mieluummin sitä maksaa oikeille ihmisille, kuin jollekin firmalle.

Lupaan laittaa sää ja -ukkostutkani raportit tänne, heti kun hankin ne. Tämä on hyvä sivusto..

Ainoa asia, joka on samanlainen jokaisella salamatutka-asemalla on asennustyön eteneminen. Se, missä jokainen asema lähtee "omille teilleen" on sitten asennuspaikan valinnnan tuoma ympäristön häiriömäärän taso ja sitä mukaa paikannusohjelman säätäminen juuri siihen kyseiseen ympäristöön. Nuo säädöt eivät ole oikeastaan ikinä kahdessa salamatutkassa samat. Näinollen voisi sanoa, että jokainen salamapaikannin muuttuu "yksilöksi".

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että laitteiston asennuksessa ja ohjelman toimintojeen alkuun laittamisessa apua löytyy varmasti, sekä ohjelman toimintojen selittämisessä ja ongelmatilanteiden ratkaisussa.
Tilanne muuttuu toiseksi, kun mennään tutkan tarkkuus- ja etäisyyskalibrointiin. Yhteisö tulee varmasti tekemään kaikkensa, jotta hyötyisit neuvoista täysimittaisesti ja jotta saisit kaiken kalliista laitteestasi irti omien ja muiden riemuksi, mutta oikotietä onneen ei tässä hommassa ikävä kyllä ole.

Vaikka meillä, joilla on salamatutkat käytössä, on täysi mahdollisuus lähettää salamapaikannusohjelmaan (esim. NexStorm) tarkkaan etäisyyskalibrointiin soveltuvia Segmented Ranging Kernel-tiedostoja, jotka sisältävät valmiita säätöjä, ne ovat aina paikkakohtaisia säätöjä ja niiden suruton lataaminen sellaisenaan toiseen tutkaan todennäköisesti tekee kyseisestä tutkasta kaikkea muuta, kuin luotettavan tai edes etäisesti tarkan.

Hyvä esimerkki säätöarvojen täydellisestä muuttumisesta löytyy omasta kokemuksesta, jossa hyviksi ja tarkoiksi todetut salamapaikannusohjelman säädöt muuttuivat kokonaan hyödyttömiksi ja ne pitivät heittää roskikseen, kun siirsin muuton yhteydessä salamatutkan paikkaa 10-12 metriä ylemmäksi ja hieman vajaa kymmenkunta metriä vanhasta sijainnistaan länteen päin ja puolitoista metriä kohti teräsvahvisteista betoniseinää.

Tutkan tarkkuus on monen seikan summa. teutari (FinWX Lohja-70C:n operaattori), jos kuka, tietää, mikä ero asennuspaikoilla on. Hänellä on käytössään kaksi tutkaa, Boltek StormTracker ja Boltek LD-250, josta jälkimmäinen kärsii jatkuvasta heijastusongelmista. Foorumilta löytyy kuva hänen piha-alueestaan, jossa tutkat ovat ja vaikka asennuspaikan ero ei ole kovin kummoinen, sillä on huomattava vaikutus tutkan tarkkuuteen.

Salamatutkan omistaminen on todella palkitsevaa puuhaa hinnasta huolimatta. Tutka mahdollistaa parhaimmillaan sen, että tiedät nousevasta myräkästä, ennenkuin ensimmäisiä pilviäkään alkaa näkymään taivaalla. Paikannusohjelman säätäminen on mielenkiintoista hommaa, mutta vaatii ajoittain todella pitkää pinnaa. Se kannattaa ottaa huomioon, kun tutkaa lähtee hankkimaan.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

humalamaki

Tervehdys kaikille Hämeenkyröstä.
Olen lueskellut vieraana täältä kaikenlaista dataa ja olen ollut jo pitkään kiinnosunut ukkosutkan hankinnasta.
Skyview näytti olevan oikeastaan paras paikka hankkia tutka ja softat (ja sitä kehittiin täälläkin)
Tuli vaan mieleen että olisiko LD-250 sittenkin parempi kuin Stormtracker koska sen saa liitettyä koneeseen myös usb:llä ja serialilla.
Rupee nykyservereissä olemaan vähänlaisesti pci paikkoja ja itse ajattelin laittaa koneen vmwareen pyörimään kun siellä on niin pirusti tilaa eikä tarttis tutkaa varten olla omaa fyysistä konetta.
Eli mitä mieltä ukkosgurut on tekeekö 250:llä mitään (vai taitaa mennä makuasioiden puolelle)

Terv.

Humalamäen Isäntä