Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Sääohjelmat

Aloittaja yka, torstai, 30.10.2008, 19:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

yka

Nyt on tietsikka asennettu uudelleen ja sääohjelmat toiminnassa. Marraskuu nyt katsellaan, miten homma sujuu, ja pistetään sitten julkisemmaksi, jos ei isoja ongelmia esiinny. Itse sääasema La Crossen WS 3600 on kaiken aikaa toiminut hyvin, vaikka tietsikka ryppyilikin. Ongelman perussyy jäi vähän epäselväksi, mutta sopivilla manaussanoilla kone lähti taas toimimaan (kuten tietokoneet yleensäkin, niinkuin olen vuosikymmenien aikana monesti havainnut). En minä nyt ihan oikeasti noihin manauksiin usko, mutta olipa syy mikä tahansa, niin taas toimii. Saapas näkee, miten kauan.
yka

meteorologi

Hyvä, että toimii!
Ihanko käyttöjärjestelmänkin uudelleenasensit?

teutari

Lainaus käyttäjältä: yka - torstai, 30.10.2008, 19:07
Nyt on tietsikka asennettu uudelleen ja sääohjelmat toiminnassa. Marraskuu nyt katsellaan, miten homma sujuu, ja pistetään sitten julkisemmaksi, jos ei isoja ongelmia esiinny.
yka
Odotetaan mielenkiinnolla että saadaan uusi sääasema näytille. ;)

La Crossen WS 3600 täälläkin käytössä ja tuntuu olevan toiminta varma laite. Ainut mitä olen joutunut näiden vuosien aikana siihen uusimaan on sade anturi ja senkin nuo lastenlapset ravistelivat toiminta kyvyttömäksi. ;D
Sääkoneena missä pyörii sääohjelma, I-ukkostutka sekä webkamera minulla on 2.4 Celeron 1GB DDR Dual muistia ja ikää koneella on nelisen vuotta mutta hyvin se on toiminut eikä ole ollut suurempia ongelmia sen kanssa.
Sääohjelman tiedoista kun katselen on se nyt ollut käynnissä yhtämittaan 37pv. 4 tuntia 17min. ja vapaata muistia vielä jäljellä 596MB.
Sääohjelman päivitin 17.10.2008 ja sen max. yhtäjaksoinen päällä olo aika on n. 40 pv. sitten alkaa olemaan mössöä niin paljon että sääkonetta täytyy huoltaa muuten alkaa tökkimään.

yka

Lainaus käyttäjältä: Meteorologi - torstai, 30.10.2008, 20:10
Hyvä, että toimii!
Ihanko käyttöjärjestelmänkin uudelleenasensit?

Eipä tuota tarvinnut asentaa, vaikka ensin pidin selvänä, että se homma oli edessä. Sehän tässä vähän mystistä onkin, että useamman käynnistysyrityksen jälkeenkään ei käyttis alkanut pelittää. Vaihdoin kiintolevyn kakkosasemaksi ja asensin tyhjän levyn ykköseksi (siis C:ksi) ja käynnistin myllyn saadakseni uuden levyn partitioiduksi ja formatoiduksi ja asennetuksi käyttiksen siihen uudelleen. Mutta XP käynnistyikin aivan moitteetta D-asemasta. No, vaihdoin levyn takaisin C:ksi ja uuden tyhjän levyn D:ksi. Partitiointi ja formatointi siihen ja homma oli valmis, ja levytila kasvoi kummasti. Nyt on siirretty kaikkea romua D:hen, mutta vielä täytyy C:tä vähän tiivistää, että masiina nopeutuu, vaikka ei se kovin hidas ole nytkään. Muistaakseni XP:n asennus vie pari-kolme tuntia, joten tulihan tuossa vähän ajan säästöäkin, vaikka levyjä vähän edestakaisin vemplattiinkin. Toivotaan nyt, että toimii vielä huomennakin ;)
yka

weatherc

LainaaSääohjelman tiedoista kun katselen on se nyt ollut käynnissä yhtämittaan 37pv. 4 tuntia 17min. ja vapaata muistia vielä jäljellä 596MB.
Sääohjelman päivitin 17.10.2008 ja sen max. yhtäjaksoinen päällä olo aika on n. 40 pv. sitten alkaa olemaan mössöä niin paljon että sääkonetta täytyy huoltaa muuten alkaa tökkimään.

Tuohon kun mäkin pääsisin joskus. Omalla kohdalla se tuppaa haluamaan uudelleenkäynnistyksen viimeistään 10 päivän kohdalla  ;D
Tosin siihhen vaikuttaa myös se ettei mun sääkone ole delikoitu sääasemalle vaan sitä käytetään myös muuhun..


J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 31.10.2008, 14:24
LainaaSääohjelman tiedoista kun katselen on se nyt ollut käynnissä yhtämittaan 37pv. 4 tuntia 17min. ja vapaata muistia vielä jäljellä 596MB.
Sääohjelman päivitin 17.10.2008 ja sen max. yhtäjaksoinen päällä olo aika on n. 40 pv. sitten alkaa olemaan mössöä niin paljon että sääkonetta täytyy huoltaa muuten alkaa tökkimään.

Tuohon kun mäkin pääsisin joskus. Omalla kohdalla se tuppaa haluamaan uudelleenkäynnistyksen viimeistään 10 päivän kohdalla  ;D
Tosin siihhen vaikuttaa myös se ettei mun sääkone ole delikoitu sääasemalle vaan sitä käytetään myös muuhun..

Microsoft pitää kyllä hyvää huolta siitä, että jokakuukautinen "tikki-tiistai" tulee boottauttamaan serverin viimeistään kyseisestä tiistaista seuraavana viikonloppuna, jos resurssit ja yhteisä antavat myötensä. Jos "tikki-tiistai" tuo paikkoja, jotka eivät vaadi uudelleenkäynnistystä ja ohjelmallisia päivityksiä muihin serverin osiin ei ole julkaistu, on kone yleensä raksuttanut päällä ainakin maksimissaan sen 60 päivää, kunnes viimeistään seuraava Microsoftin päivitys tulee ja pistää koneen boottaavien listalle. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Juuh, nuo laastari-tiistait ovat erittäin mukavia, varsinkin jos se M$:än laastari on sellainen että asentaa sen väkisin automaattisesti sekä myös buuttaa automaatisesti. Noita on sattunut muutama matkan varrelle.
Nooh, tässä uusimassa sääkoneversiossani on onneksi StartWatch joka buutauksen jälkeen määrätyn ajan päästä kun xp on varmasti käynnistänyt itsensä käynnistää sääaseman ohjelmat halutussa järjestyksessä sopivin väliajoin niin että ne kerkee latautumaan kunnolla.
Koko sääseman käynnistys kestää sellaiset pari kolme minuttia kokonaisuudesaan kun olen asettanut että odottaa x sekuntia ohjelmien välissä niin että jokainen ohjelma on käynnistynyt kunnolla ennenkun käynnistetään seuraava.

:)

yka

Lainaus käyttäjältä: yka - torstai, 30.10.2008, 19:07
Nyt on tietsikka asennettu uudelleen ja sääohjelmat toiminnassa. Marraskuu nyt katsellaan, miten homma sujuu, ja pistetään sitten julkisemmaksi, jos ei isoja ongelmia esiinny. Itse sääasema La Crossen WS 3600 on kaiken aikaa toiminut hyvin, vaikka tietsikka ryppyilikin. Ongelman perussyy jäi vähän epäselväksi, mutta sopivilla manaussanoilla kone lähti taas toimimaan (kuten tietokoneet yleensäkin, niinkuin olen vuosikymmenien aikana monesti havainnut). En minä nyt ihan oikeasti noihin manauksiin usko, mutta olipa syy mikä tahansa, niin taas toimii. Saapas näkee, miten kauan.
yka

No eipä tuo vieläkään ihan valmista ole. Sääasema kyllä toimii hyvin, mutta tietsikka tukehtuu muutaman tunnin kuluttua. Eikä manailukaan tunnu auttavan (kuten ei ole auttanut ennenkään). Täytyy katsella, jos saisi luotettavan automaattibuutin tuohon sopivin väliajoin. Vaihdoin koneeseen littunäytön aikanaan ja olen vähän epäillyt, että olisiko vika sen ohjaimissa. Täytyy vaihtaa takaisin vanha putkimöllykkä, joka itse asiassa on muutoinkin parempi ja katsoa, mitä sitten tapahtuu.

Jonkinlainen ongelma on se, että oikeastaan asumme kahdessa paikassa, Lempäälässä ja Tampereella. Sen tähden tahtoo tulla ongelmia, kun ei aina pääse heti "pelastamaan" tilannetta.
yka

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: yka - lauantai, 08.11.2008, 21:13
Sääasema kyllä toimii hyvin, mutta tietsikka tukehtuu muutaman tunnin kuluttua. Eikä manailukaan tunnu auttavan (kuten ei ole auttanut ennenkään). Täytyy katsella, jos saisi luotettavan automaattibuutin tuohon sopivin väliajoin. Vaihdoin koneeseen littunäytön aikanaan ja olen vähän epäillyt, että olisiko vika sen ohjaimissa. Täytyy vaihtaa takaisin vanha putkimöllykkä, joka itse asiassa on muutoinkin parempi ja katsoa, mitä sitten tapahtuu.

Jonkinlainen ongelma on se, että oikeastaan asumme kahdessa paikassa, Lempäälässä ja Tampereella. Sen tähden tahtoo tulla ongelmia, kun ei aina pääse heti "pelastamaan" tilannetta.
yka

Hyvin harvoin, jos ollenkaan, vika on näytön ajureissa, sillä 90% monitoreista nakuttaa Microsoftin geneerisellä ajurilla, joka sopii käytännössä lähes näyttöön kuin näyttöön. Valmistajan omat ajurit lähinnä vain rajaavat virkistystaajuuksia ja näytettäviä resoluurtioita pois niiltä osin, mitä näyttö ei kykene näyttämään esim. näytön paneelirakenteen tai ohjaustekniikan vuoksi. Itse en ole koko tietoteknisen harrastukseni aikana törmännyt kertaakaan tilanteeseen, jossa näyttö - vieläpä noin uutta tekniikkaa sisältävä - olisi hirtättänyt koneen kiinni.

- Jos näyttöä epäilet, lähde purkamaan vyyhtiä ensin päivittämällä näytönohjaimen ajuri ja DirectX-rajapinta.
- Jos WS-3600 sääasemasi on kiinni USB-muuntimen kautta, ei ole suositeltavaa käyttää sitä USB-jakajan (USB Hub) läpi, vaan kytkeä se itsenäiseksi laitteeksi omaan pistokkeeseensa koneen takana. Useassa konemallissa on takana neljä USB-paikkaa, jaoteltuna muotoon 2 + 2. Jos sääasema on USB-kytkentäinen, suosittelen lämpimästi pyhittämään yksi tuollainen kahden portin paikka kokonaan sääasemalle.
- Koneen tukehtuminen voi myös olla peräisin vanhoista, geneerisistä piirisarja-ajureista, joiden avulla kone saadaan henkiin ja toimimaan, mutta toiminnallisuus on enemmänkin kompromissitasoinen. Tämän vuoksi nekin kannattaa päivittää ja vielä suuremmalla syyllä, jos koneesi on vähänkin uudempi. Piirisarja-ajureiden kanssa tulee yleensä myös USB 2.0-tuki käyttöjärjestelmään, jolloin USB-porttien kaista levenee huomattavasti ja saattaa korjata tukehtumisen USB-väylää käyttävillä sääasemilla.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Olen samalla linjalla J:n kanssa että veikkaan että probleema piilee siinä USB:ssä.
Jos sinulla USB-pistoketta myös koneen etupaneelissa, kokeile sääasemaa siihen. Ainakin omassa myllyssä nuo takana olevat 2+2 ovat 1.1:siä kun taas etupaneelin 2.0-USB:tä ja meikäläisen webkamera sai uutta eloa kun siirsin sen siihen.
Toinen voi olla USB-muunnin jossa sääasema on kiinni, mikäli sulla sellainen käytössä. Ainakin tuolta ww-foorumin puolella on ollut juttua että jos käyttää sellaista niin kannattaa kastoa että se on laadukas (ww-foorumilla eniten juttua ollut Davis:in piuhoista mutta samaa asiaa ne ajaa) ja myös tarkistaa että sen ajurit ok.

Vinkkinä niin kannataa myös seurata tuota winukan task-manageria että mikä ohjelma se on joka aiheutaa tuota puuroutumista. Omalla kohdalla oli juuri vähän aikaa sitten WD joka puuroutui muttaman päivän päästä (söi resursseja ja muistin käyttö hipoi 200 megaa) ja ratakaisuksi tein WD:n uudelleenasennuksen tyhjältä pöydältä ja johan on WD kun uus :)