Sadekipon lämmitin

Aloittaja meteorologi, lauantai, 04.10.2008, 13:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Nuo mun nupit taitaa olla 10 watin nuppeja muistaakseni, ne on niitä perinteisen mallisia normaaleja jarruvalokokoisia nuppeja.
Eristyksenä mulla on normaalia talousfoliota ulkopinnan sisäpuolella kierroksen verran estääkseen että lämpö karkais sivuille.

Mitä sitä seurannut niin jossain -15 asteessa se jaksoi vielä plussalle, sen kovempia pakkasia täällä ei ole oikeen ollut viime vuosina jotta olisi voinut testailla.

Se on totta että tuo lamppusysteemi on helppo ja varsinkin halpa, osat kun ei montaa euroa maksa jossain Motonetissä.

nivaar-6

Tuli laitettua sadekippo savupiippuun  ;D pannuhuoneen poistoilmahormin suulle.
Saapa nähdä miten lumisateella toimii, oli ainakin helppo ratkaisu sulatukseen.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: nivaar-6 - perjantai, 05.11.2010, 18:35
Tuli laitettua sadekippo savupiippuun  ;D pannuhuoneen poistoilmahormin suulle.
Saapa nähdä miten lumisateella toimii, oli ainakin helppo ratkaisu sulatukseen.

Aika mielenkiintoinen ratkaisu  ;D. Tuossa voi kyllä olla "vaarana" se, että jos on liian lämmin, niin vettä saattaa vähän haihtua ja siten tulos olla hitusen alakanttiin. Mutta kyllä se aika lämmin saa olla siinä tapauksessa, joten ei varmaan kauheeta ongelmaa pitäisi aiheuttaa  :)

Itsellä on kanssa mielessä ollut jo pidemmän aikaa sadekipon lämmitin, mutta en ole saanut vielä aikaiseksi sellaista. Minun tapauksessa se pitää kyllä olla päällä jatkuvasti, en nimittäin pääse täältä käsin lämmitintä sammuttelemaan. Sääasema kun on erillään asuintalosta.
Paras ratkaisu olisi liittää se systeemiin, joka käynnistäisi lämmittimen aina kun mennään nollan alapuolelle, mutta nämä tuppaavat kyllä maksamaan jonkin verran. Asennettiin tuonlainen systeemi firman kompurahuoneen jäähdytykseen. Säätää tuulettimien nopeutta huoneen lämpötilan mukaan.
Myös sähkön vetäminen on vähän ongelmana, mutta kyllä se varmaan jostain saadaan.

Pitää vähän miettiä tuota toteutusta  :)

teutari

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 05.11.2010, 16:27
Sadekipon lämmitin on tarkistettu ja kytketty joten nyt voi lunta ruvet tulemaan ;D

Kuinkas korkealla sinulla on muuten nuo nupit asennettu?
Mulla oli viime talvena molemmat noin kuin tuo takimainen nuppi (kuvassa) mutta tuppas olemaan ongelmia alakerran lämmön kanssa kun ei riittänyt sinne tarpeeksi jolloin nuo sylkykupit jäätyivät ja niitä joutui muutaman kerran talven aikana piikkauskoneella aukomaan. :o
Kesällä pikkusen muuttelin tuon toisen nupin asentoa ja nyt ne on noin kuin tuossa kuvassa, aattelin vaan jos tuolla konstilla saisi lämpöä tuonne alakertaan enemmän mutta tuskimpa tuostakaan loppujenlopuksi apua sittenkään on.
Suurin syy mun mieletäni tuohon jäätymiseen on kun tuo säteilysuojankatto on aivan liian lähellä sadekiponpohjaa.., pakkasilla kun lunta sulattaa niin se vesi jäätyy tuohon säteilysuojan katolle ja ajan mittaan siihen kertyy niin paljon jäätä että se tukkii nuo sylkykupien suuaukot.
Täytyypä vielä miettiä tuota säteilysuojan laskemista reilusti alaspäin tai kokonaan irroittamista.

weatherc

LainaaKuinkas korkealla sinulla on muuten nuo nupit asennettu?

suunnilleen sillä tasolla missä vaakatasoinen tuossa kuvassa on, ne ovat siten että ovat pystyssä ja lampun "jalka" (sellanen metallinen systeemi) on sadekipon pohjassa kiinni. Itse en huomannut että vesi olisi säteilysuojan katolle jäätynyt, sen reunalle kylläkin, ainakin kovemmilla pakkasilla.

Naruskan Ukka Matinpoika

Naruskan Ukan sääaseman sadekippo on alusta alkaen ollut savupiipun ilmahormissa katolla. Se on toiminut siellä moitteettomasti kesää talvea. Suosittelen kaikille, joilla sellainen piipunreikä sattuu käytössä olemaan.

PeetBrosin kipollehan rakensin aikanaan kanaverkosta eräänlaisen pesän. Ideoidessani en tiennyt lopputulosta, mutta tyytyväinen olen ollut ja erityisesti huoltovapaus on tälle ratkaisulle selkeä plussa. Myös linnut ja hyönteiset ovat jättäneet kipon rauhaan, eikä kippoon johtuen korkeasta sijainnista yli kymmenessä metrissä maasta myöskään ole lennellyt puista mitään roskia, lehtiä tms.

Talvellakin piipun päässä on reippaasti lämmintä, vaikka olisi kovakin pakkanen. Pääsääntöisestihän pakkasella harvoin edes mitään sataa, paitsi joskus sitä lunta, jota täällä Lapissa kutsutaan pakkasen ruokkijaksi. Haihtumista ei liioin ehtine tapahtua, koska kipon seinämien läpötila sulattaa sataneen lumen vedeksi hetimiten.

www.naruska.com

nivaar-6

Lähinnä arvelutta lumen osuminen kippoon, että vaikuttaako lämmin ilmavirtaus piipusta hiutaleitten kulkuun. Odotellaan lumisateita......, sitten on paljon viisaampi asian suhteen.

Vielä kun keksis yhtä vaivattoman konstin tuuliviirin sulana pitämiseen. Pitäiskö sekin laittaa lähelle piipun poistoilmahormia  ;) Taitais vaan aiheuttaa tolkuttomasti kuuraa viirin pintaan. Nyt tuntuu jäätyvän heti kun mennään pakkaselle, eikä auta pieni tökkääminenkään (Naapurit varmaan ihmetteli kun ukko heiluu katolla virvelinvapa kourassa, ei muuten kala syöny taaskaan ;) )

Jippe

Onko hyviä ideoita miten ohjaisi sadekipon lämmitintä automaattisesti niin, että se on päällä vain tarvittaessa?

khyron

Lainaus käyttäjältä: Jippe - maanantai, 21.11.2011, 20:58
Onko hyviä ideoita miten ohjaisi sadekipon lämmitintä automaattisesti niin, että se on päällä vain tarvittaessa?

Mää olen miettiny josko laittais itekseen säätyvän sulanapitokaapelin kippoon.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Jippe - maanantai, 21.11.2011, 20:58
Onko hyviä ideoita miten ohjaisi sadekipon lämmitintä automaattisesti niin, että se on päällä vain tarvittaessa?

Ainoa, mikä minulle tulee tuossa mieleen olisi joko khyron:n esittämä ratkaisu itsesäätyvästä lämmityskaapelista (olikohan se hienompi nimi joku "pakkasvahti" tai vastaava) tai sitten vaihtoehtoisesti jonkinlaisen automaation suorittamasta ohjauksesta (1-Wire tulee ensimmäisenä mieleen), joka kytkee lämmityksen päälle, kun ulkoilman lämpötila laskee riittävästi.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------