Sadekipon lämmitin

Aloittaja meteorologi, lauantai, 04.10.2008, 13:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

meteorologi

Eli, millaisia lämmittimiä teillä on sademittareissanne?
Minulla on (oli talvella) tällä hetkellä pari lamppua sademittarin sisällä, mutta haluaisin paremman, sillä lamput tahtoivat sulattaa muoveja.

Talvi on tuloillaan, ja pitäisi saada lumimittaus käyntiin.


weatherc

Samanlaisella lamppuviritelmällä täälläkin mennään, 2 x 12 V nuppia sadekupin sisällä sekä sisäpuolella ulkoreuna foliotu jotta lämpö ei karkaisi niin paljoa sivuilta ulos. Hyvin toimis viime talvena. Davisin sadekuppi on sen verran iso että siinä on verrattaen paljon tyhjää tilaa sisällä että nuppien ja muovin väliin jää suht paljon tilaa. Täksi talveksi oon asentanut siine myös 1-wire lämpömittarin jotta voin seurata ettei lämpö nouse liian korkeaksi. ;)


meteorologi

Hieno systeemi!
Oliko vanhassa SSMYB-foorumissa muuten jonkunlainen mattolämmitin?

yka

Lainaus käyttäjältä: Meteorologi - lauantai, 04.10.2008, 13:45
Eli, millaisia lämmittimiä teillä on sademittareissanne?
Minulla on (oli talvella) tällä hetkellä pari lamppua sademittarin sisällä, mutta haluaisin paremman, sillä lamput tahtoivat sulattaa muoveja.

Talvi on tuloillaan, ja pitäisi saada lumimittaus käyntiin.



Taas on kekseliäisyys huipussaan. Minulla ei vielä ole mitään lämmitintä, mutta hankin jo kesällä siihen tarkoitukseen auton penkinlämmittimen. Sitä ei kuitenkaan vielä ole asennettu paikalleen. Vaatii tietysti 12 V muuntajan. (Toimii sekä tasa- että vaihtojännitteellä). Mutta jonkin verran tehoa muuntajan täytyy kestää. Jos en tähän hätään muuta keksi, niin löytyy nurkista parikin akkulaturia. Ja joutilas, mutta käyttökuntoinen akkukin kelpaa. Joskus sitä pitää kyllä ladata. Ja täytyy lämmitin suojata kastumiselta, siis suoralta vesi- tai lumisateelta, kostea ilma ei mitään haittaa. Penkinlämmittimen termostaatti tekee laitteesta kohtuullisesti itsesäätyvän. Kovilla pakkasilla tuo ei ehkä pysty pitämään mittaria sulana, mutta eipä silloin sadakaan, ainakaan normaalisti. Katsotaan nyt, miten homma hoituu.
yka

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Meteorologi - lauantai, 04.10.2008, 13:45
Eli, millaisia lämmittimiä teillä on sademittareissanne?
Minulla on (oli talvella) tällä hetkellä pari lamppua sademittarin sisällä, mutta haluaisin paremman, sillä lamput tahtoivat sulattaa muoveja.

Talvi on tuloillaan, ja pitäisi saada lumimittaus käyntiin.

Itselläni ei ole koskaan ollut mitään lämmitystä sademittarissa, vaan talven ajan on mittari näyttänyt nollaa milliä sadetta niin pitkään kunnes aurinko on lumen sulattanut mittarissa. Tarkoituksena oli alunperin hankkia Peet Bros:lta lämmityselementeillä varustettu sademittari, mutta se jäi hankkimatta, koska hinta oli aika tuhoton elektroniselle sademittarille ja koska varmuutta siitä, saako lämmitysjärjestelmän muuntajaa onnistuneesti kytkettyä Suomen 230V:n jännitteisiin, ei ollut.

En ole varsinaisesti jäänyt kaipaamaan lumisateen muuttamista vedeksi ja nyt, kun sääasemakalusto on haruksilla kiinni 4. kerroksen parvekkeella, lunta sataa mittariin todennäköisesti vielä vähemmän, kuin aikana, jolloin mittari oli lähempänä maata.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

#5
Tosin en minäkään tiedä (vielä) missä on se raja jolloin tuo lamppusysteemi ei enää sulata lunta, asensin siihen sitä varten täksi talveksi 1-wire sensorin jotta saisin sen selville kun (toivottavasti) tulee reilummin pakkasta. Viime talvena oli vain nuo lamput eikä pahemmin ollut pakkasta jossa sen olisi nähnyt...

Mulla tuon muuntajan hommaa hoitaa joku pihalamppusarjan muuntaja jonka värväsin hommaan kun sitä ei sen varsinaiseen hommaan tarvittu josta menee piuha ulos :)
Itse muuntaja on sisällä jotta voin helposti laittaa sen pois/päälle aina tarvittaessa eli mulla se on päällä vain jos on pakkasta/0-keli ja taivaalta tulee jotain alas, turhaan sitä nyt on Fortumia tukea ylimääräistä.

LainaaTarkoituksena oli alunperin hankkia Peet Bros:lta lämmityselementeillä varustettu sademittari, mutta se jäi hankkimatta, koska hinta oli aika tuhoton elektroniselle sademittarille ja koska varmuutta siitä, saako lämmitysjärjestelmän muuntajaa onnistuneesti kytkettyä Suomen 230V:n jännitteisiin, ei ollut.
On muuten aika kummallista että nuo herpekkeet maksaa niin älyttömästi, jos en väärin muista niin Davisin läämitin maksaa kolminumeroisen summan euroja kun sen ostaa, eikä loppujen lopuksi kyse ole kun termostaatista ja lämpövastuksesta, vrt omaan 5€:n halpisversioon  ;D

J.Jäntti

#6
Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 08.10.2008, 23:06
Tosin en minäkään tiedä (vielä) missä on se raja jolloin tuo lamppusysteemi ei enää sulata lunta, asensin siihen sitä varten täksi talveksi 1-wire sensorin jotta saisin sen selville kun (toivottavasti) tulee reilummin pakkasta. Viime talvena oli vain nuo lamput eikä pahemmin ollut pakkasta jossa sen olisi nähnyt...

Tuo 1-wire sensori onkin hyödyllinen tuossa tilanteessa. Ympäröivän ilman lämpötila sanelee kyllä sen, mikä on lämmitysmäärän tarve ja siihen tuo termostaatti olisikin omiaan. Yleensä riittää, että sademittarin pintalämpötilan saa nostettua suunnilleen +1°C ja +4°C:n välille, jolloin lumi sulaa parhaiten ja veden ominaispaino on silloin suurimmillaan, eikä ala haihtumaan, vaan valuu mittariin ja ehtii sieltä vielä poiskin ennenkuin ympäristön pakkaslukema sen uudelleen kiinteyttää. Ongelmista suurin onkin saada selvitettyä, kuinka isoa Wattimäärää lämmön puolesta nuo lamput pystyvät kehittämään, etenkin kylmimpinä hetkinä.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 08.10.2008, 23:06
Mulla tuon muuntajan hommaa hoitaa joku pihalamppusarjan muuntaja jonka värväsin hommaan kun sitä ei sen varsinaiseen hommaan tarvittu josta menee piuha ulos :)
Itse muuntaja on sisällä jotta voin helposti laittaa sen pois/päälle aina tarvittaessa eli mulla se on päällä vain jos on pakkasta/0-keli ja taivaalta tulee jotain alas, turhaan sitä nyt on Fortumia tukea ylimääräistä.

Periaatteessa siihen riittää mikä hyvänsä muuntaja, kunhan sitä ei ylikuormita ja jännite natsaa lamppujen käyttöjännitteen kanssa. :)
Tuollaisten lamppujen käyttö on loistava idea suhteellisen umpinaisessa sademittarissa, jonka väri on vielä musta, sillä musta väri imee lämpöä tehokkaasti. LaCrosseen tuollaisen lampun asentaminen tekisi siitä hauskan pihavalon - sademittarin koppa kun sattuu olemaan kokonaan valkoinen. ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

meteorologi

Teutari kertoikin erittäin hienon lämmitin-systeemin Foorumissaan.

Lämpömatto, jonka aion ottaa käyttöön, on noin 10€ arvoinen.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 08.10.2008, 23:06
On muuten aika kummallista että nuo herpekkeet maksaa niin älyttömästi, jos en väärin muista niin Davisin läämitin maksaa kolminumeroisen summan euroja kun sen ostaa, eikä loppujen lopuksi kyse ole kun termostaatista ja lämpövastuksesta, vrt omaan 5€:n halpisversioon  ;D

Hintaero on aika selvä ainakin Peet Bros:n elektronisella sademittarilla:

Mittari ilman lämmitintä: 90,00 $
Mittari lämmittimen kanssa: 190,00 $  :o

Kun avaa tuollaisen Peet Bros:n elektronisen sademittarin, siellä on jo valmiiksi olemassa paikka, jonne tuo lämmityslaite asennetaan. Itse lämmityslaite on 18W:n termostaattiohjattu lämmitin (tarkempaa selitystä sivuilta ei saa), joka käy ja kukkuu 24V:n vaihtovirralla, jota sisätiloissa oleva muuntaja syöttää.

Hintaahan noille saa, mutta tuossa hinnassa piilee myös tietty syykin ja se on se, että insinöörit ovat tehneet lämmityslaitteen sellaiseksi, ettei se häiriköi mittarin toimintaa millään tavalla. Olen saanut lukea tarinoita, jossa itsetehty lämmitin on - jos ei sulattanut sademittarin käyttökelvottomaksi, niin - "kohissut" käynnissäollessaan mittadatalinjaan niin pahasti, että päällekytkeytymisen yhteydessä signaalilinjaan kehittyi niin paljon kohinaa, että tunnin rekisteröitynyt sademäärä olisi ollut metrin verran vedessä mitattuna. Tämä tapaus tosin koski vain LaCrossen sademittaria. ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

#9
LainaaTämä tapaus tosin koski vain LaCrossen sademittaria
Tuo selittää jo aikas paljon  ;D ;D
Ei millään pahalla LaCrossea kohtaan.

Mutta asiaan, tottahan ne voi häiritä, varsinkin jos ne toimii jonkun piirilevyn avulla esim. termostaatin avulla. Ja totta myös se että Peet Broosin ja Davisin lämmittimet ovat tehty ja testattuja juuri kyseistä sademittaria varten mutta voisi ne kuiteskin olla hiukan ihmillisemmissä hinnoissa (kutem myös muut lisä/vaihto-osat)...

LainaaLaCrosseen tuollaisen lampun asentaminen tekisi siitä hauskan pihavalon - sademittarin koppa kun sattuu olemaan kokonaan valkoinen.
Niin oli se mun vanha Oregonin sadekuppikin valkoinen ja loisti kun hassun näköinen pihalamppu kunnes otin mustan sparypullon ja maalasin sen mustaksi.  ;D