Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Kevät 2019

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, lauantai, 09.03.2019, 09:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

einari

Einari yrittää kertoa että 10 vrk:n seuranta riittää tuossa kesän alkamisessa, eli jos 1-10 päivä on yli sen 10 astetta joka päivä niiin kesä alkoi 1.päivä, ei se että sen jälkeen tulee kylmempi kausi muuta sitä kesän alkamisajankohtaa :)

olen joskus kirjoittanut siitä kylmästä kesästä 1987, katsoin taivalkosken kk. käppyrät kapsista, olisi mielenkiintoista saada Jussan näkemyt siitä alkoiko kesä toukokuun lopulla vai vasta 16 kesäkuuta...?

laitan liiteeksi yhden pdf-tiedoston jossa niiltä ajoilta, seuraava kesä olikin sitten selkeästi lämpimämpi :o

Myönnän sen että jos käytettäisiin vanhaa määrittelyä kevään osalta niin se ei olisi alkanutkaan vielä, uusien määritysten mukaan kyllä ::)
Seuraavassa on hieman tietoa vanhasta määritelmästä ja sivutaan uutta.. https://blogi.foreca.fi/2019/03/kevat-tilanne-juuri-nyt/


Laitan liitteeksi yhden jutun vaikken viljelijä olekkaan enää.. en ole ollut 25 vuoteen sellainen.. sen vain sanon että -88 vuonna kiinankaali kasvoi hyvin.. pitää etsiä löytyisikö tuon jutun käppyrässä olevaa, vuosien 1981-2010 termisen kasvukauden keskiarvotaulukkoa jotta saisi vertailuksi omiin käppyröihin.
Oikeastaan tuo kesä pitäisi olla sidoksissa termiseen kasvukauteen ;D
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/kes%C3%A4-ollut-id%C3%A4ss%C3%A4-ja-pohjoisessa-kylmempi-kuin-katovuonna-1987-viljojen-ehtiminen-puintikuntoon-ep%C3%A4varmaa-1.200005

Jussa

#41
Lainaus käyttäjältä: einari - torstai, 28.03.2019, 17:43
Einari yrittää kertoa että 10 vrk:n seuranta riittää tuossa kesän alkamisessa, eli jos 1-10 päivä on yli sen 10 astetta joka päivä niiin kesä alkoi 1.päivä, ei se että sen jälkeen tulee kylmempi kausi muuta sitä kesän alkamisajankohtaa :)

Kyllä se virallisesti muuttaa, ei siitä päästä mihinkään :) Enkä itse ainakaan käytä muuta, kuin tuota virallista määritelmää.

1987 alkoi terminen kesä Taivalkosken kirkonkylällä 16. kesäkuuta tämän nykyisen määritelmän mukaan yksiselitteisesti.

Minun sääasemalla myöhäisin termisen kesän alku on 2015 vasta 20. kesäkuuta. Kirkonkylän ilmatieteenlaitoksen asemalla kesä alkoi tuolloin 18. kesäkuuta.

Edit; Kesät ei tosiaan ole veljeksiä. Lyhin terminen kesä kesti asemallani vain 70vrk vuonna 2012. Pisin taas oli viime kesä joka kesti 120vrk,eroa siis lähes 2kk.

einari

Ei se vanha määritelmä ole enää virallinen.. se on epävirallinen, mutta itsekukin käyttää sitten mitä parhaimmaksi näkee... ;D

Pikkuisen mietityttää että saattaako tuo vanha määritys muuttaa noita termisiä vuodenaikoja radikaalistikkin.. no sen näkee että antaako Jussa Fmi:n virallisista päivämääristä poikkeaavia lausuntoja vaikkapa tuonne..
https://www.koillissanomat.fi/uutiset/kylla-se-kevat-sielta-tulee-6.199.3505456.0c174baf53

oli siellä kommentti joka on asiaa..  ::)


Jussa

Lainaus käyttäjältä: einari - torstai, 28.03.2019, 19:20

Pikkuisen mietityttää että saattaako tuo vanha määritys muuttaa noita termisiä vuodenaikoja radikaalistikkin.. no sen näkee että antaako Jussa Fmi:n virallisista päivämääristä poikkeaavia lausuntoja vaikkapa tuonne..
https://www.koillissanomat.fi/uutiset/kylla-se-kevat-sielta-tulee-6.199.3505456.0c174baf53

oli siellä kommentti joka on asiaa..  ::)

Miksi minä antaisin virallisista määritelmistä poikkeavia lausuntoja? Enkö ole koko ajan ollut niiden takana ? ;) Ei minua haittaa mitä määritelmää tahansa Einari hyvä käytätkään, ei todellakaan. Minä käytän vain yhtä ja sillä mennään jos ei tule uutta virallista määritelmää joskus.

Varhaisin terminen kevät asemallani alkoi kolme vuotta sitten jo 26. maaliskuuta. Siihen ei nyt ainakaan päästy, tosin huomenna mennään plussalle reilusti, vaan jatko taitaa tiputtaa meidät talven syleilyyn vielä hetkeksi ainakin.

weatherc

Lainaus käyttäjältä: einari - torstai, 28.03.2019, 19:20
Pikkuisen mietityttää että saattaako tuo vanha määritys muuttaa noita termisiä vuodenaikoja radikaalistikkin.. no sen näkee että antaako Jussa Fmi:n virallisista päivämääristä poikkeaavia lausuntoja vaikkapa tuonne..
https://www.koillissanomat.fi/uutiset/kylla-se-kevat-sielta-tulee-6.199.3505456.0c174baf53

Kannattaa myös muistaa Einari hyvä, että FMI saattaa katsoa asiaa laajemmin kuin yhden aseman lukemista, kun me taas tarkistellaan lähinnä oman aseman datan perusteella. Ja tällöin voi hyvin olla eroja.
Ei ole yks eikä kaks kertaa kun FMI:n lausumat ja omat asemani ovat puhuneet eri kieltä joitain asioista. Sitä kutsutaan mikroilmastoksi  ;)

einari

Kyllä Henkka Einari tietää.. hyvydestä ei niinkään, mutta mikroilmastosta.. puutarhurikoulusssa jo siitä opeteltiin.. eli miten luoda edellytykset hyville kasvuolosuhteille jollei niitä luonnostaan ole.. siihen kuuluu suojaistutukset, ilman- ja maaperän kosteus sekä hallantorjunta ja myös joskus suojaaminen tuolta kuumalta mollukalta tuolla avaruudessa  ;D

Seuraan "toisella silmällä" aika laajasti kahden maakunnan alueelta asemia.. niin Fmi:n kuin muitakin.. esim. netatmoon voi laittaa 10 suosikkia.. joista 3 on omaa ja jäljellejääneille paikoille laitan tilanteen mukaan kiinnostavia asemia.. joita voi pikaisesti puhelimen apissa tarkastella... esim. tuo mainitsemani smartmixin on hyvä siihen.. Fmi:n asemien etäisyys, joita pääsääntöisesti seurailen, on tästä 30-60 km 4 eri suuntaan 8)

Toisaalta myös jos unohdetaan mikroilmastot.. niin kyllä nuo ilmamassat ovat senverran isoja ja vallitsseva säätyyppi lämpötilojen suhteen on aika vakio keskimäärin laajemmallakin alueella.. poislukien hetkelliset reunailmiöt.. ja sadekuurojen aiheuttamat lpt:n laskut.. olettaisin ::)

Jussalle sen verran... että tuo uusi määritys on otettu käyttöön siksi että saadaan pois nuo turhat arpomiset termisten vuodenaikojen suhteen..  laitan tuohon pari kuvaa jotka osoittavat sen.. kuten kerroin niin tuolla Jussan vanhalla tavalla ei täällä olisi kevät alkanut.. vaikka kuitenkin se on alkanut.. näkeehän se sokea Reettakin luonnon tapahtumista.. toinen kuva on Ukka Matinpojan Naruskalta..

Periaatteessa sama systeemi on tuossa kesän alun määrittelyssä.. seurataan samoin lämpösumman kertymistä ja sen 10 asteen yliystä päittäisen keskilpt:n osalta. tarkastellaan sen ensimmäisen ylityksen hetken lämpösummaa, jollei lämpösumma laske sen päivän lämpösumman alapuolelle seuraavan 10 päivän aikana..niin kesä on alkanut ei tarvi odottaa heinä- tai elokuulle sanoakseen että kesä alkoi juhannuksena.. vaikka se alkoi todellisuudessa paljon aikaisemmin :o :o

Eli seurataan miten keskilämpötilasumma käyttäytyy sen 10 asteen rajan saavuttamisen jälkeen.. milloin se jatkaa kasvuaan 10 päivän ajan niin kesä on alkanut siitä jakson alun päivästä..

Naruskallakin on kevättä ilmassa :D ;D

Jussa

Mulle tiedoksi? Enkö minä sitä koko ajan ole sanonut miksi uusi määritelmä on otettu käyttöön? ;D Kyllä s minulla on tiedossa ollut, ja nyt varmaan einarillakin? ::) Mistähän minun vanhasta tavasta puhuu Einari nyt? Olen aina laskenut virallisella tavalla :D


einari

Lainaus käyttäjältä: Jussa link=topic=5248.msg3424n se oli 23. lokakuuta :)9#msg34249 date=1553710300
Eli kun kevät vaihtuu kesäksi, ruvetaan laskemaan 10 asteen ylittäviä vuorokausia, sitä taas seurataan jonkin aikaa onko kesä varmasti alkanut. esim. 1.-10. kesäkuuta joka päivä on 12 asteen keskilämpötila(olettaen että 31. toukokuuta ja sitä ennen oltiin vielä alle 10 asteen), tulee kesän hyväksi lämpösummaa 10*2 eli 20 astetta. Vaan jos 11.-20 kesäkuuta onkin joka päivä 7,9 asteen keskilämpötila (10*2,1=21), siirtyy kesän alku ainakin 21. päivään kesäkuuta. 20-21=-1, simppeliä, eikö?

Tätä tarkoitin... kesä on alkanut silloin 1 kesäkuuta! Jos aloitetaan siitä ensimmäisestä 12 asteen päivästä ja mennään se kymmenen eteenpäin.. jos keskilämpötila kasvaa sen 12 astetta joka pävä niin kesäkuun 1 päivä on 12 astetta plussaa, toisena 24 ja 10 päivä 120 astetta.. jos tulee vaikka niitä esimerkin mukaisia kylmempiä päiviä eli 7,9° per päivä niin se tekee 79° . sitten lisätään se 79° ,120+79.. on plussaa 199  astetta..  siinä 10 päivän jaksossa olisi voinut olla selkeitä hallaöitä.. tai pakkastakin ja 20 päivän jaksossa vielä enemmän... eikä se sitä alkamispäivää miksikään muuta

Pitää ymmärtää se tosiasia, on se kesä vaikka on kylmempääkin, siksi on otettu tämä lämpösummaan perustava määritys ettei tällaisia vääristymiä tulisi. Tuolla esittämälläsi tavalla kesän alku siiryisi 3 viikkoa ainakin ::)

einari

Tarkennan hieman tuota asiaa..
Käytäntö on että lämpösummaa seurataan pitemmällä aikavälillä, itse jatkan tuon maaliskuun käppyrän tekoa huhti-touko ja tarvittaessa kesäkuulle..  siinä seurataan myös päivittäisiä keskilämpöjä, sitten kun ylitetään se +10°C niin voi alkaa seuraamaan ennustuksia ja jokaisen päivän lämpösummaa... sen 10 päivää eteenpäin. siinä on sellainen piirre että jokainen plusaste kasvattaa sitä lämpösummaa ja miinukset vähentävät.. kuten tiedetään.

Jos sen ensimmäisen 10 päivän jakson aikana lämpösumma tipahtaa alemmaksi kuin tuo valittu 10 asteen ylityspäivän lämpösumma.. siirtyy kesän alku sopivaan seuraavaan kohtaan.. jos esim.. olisi 3 x 10 asteen päivää niin siinä on pelivaraa 20 astetta.. joten jokin pieni miinuspäivä ei sitä  kumoa.. pitää myös muistaa aikaisemmin mainitsemani seikka, aina kun pysytään plussan puolella niin lämpösumma kasvaa ja mahdollisuus kesän perumiseen väistyy :D

Ehkäpä joku tarkkaavainen lukija huomasi tuon maaliskuun 15 päivän kirjoitukseni jossa pohdin että todennäköisesti terminen kevät alkaa sinä päivänä.. vaikka olin optimistinen ennusteiden lämpötilan suhteen, niin  kevät ei peruuntunut, jäikin 1,7 astetta siitä maaliskuun alimmasta pisteestä.

Tuo osoittaa kuitenkin että aika tarkasti pystyy sen vaihtumisen arvioimaan vuodenajasta toiseen.. siis termisen .. jopa etukäteen... ??? 8)

Jussa

Kesän raja on 10 astetta,(eli ikään kuin se nollaraja kuten kevään ja talven osalla) sen ylittävä lisätään summaan, sen alittava vähennetään. Voit tarkistaa Ilmatieteenlaitoksen sivuilta noita kesän alkuja, sen jälkeen tarkista kapsista keskilämpöjä. Käsivarren Lapissa termistä kesää ei kaikiste ole montaakaan viikkoa, juuri sen takia kun yli 10 asteen vuorokausia ei kaikiste kerry.

Vaan minä luovutan tällä erää, joku muu jatkakoon :o