** PALAUTUMISTIEDOTE ** FinWX:n NTP-aikaserveri takaisin linjoilla

Aloittaja J.Jäntti, maanantai, 05.11.2018, 00:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

FinWX:n oma aikaserveri on palannut linjoille parin päivän hiljaiselon jälkeen, aivan uusin eväin ja erikoisin laittein.
Raspberry Pi Model 3B, Adafruit Ultimate GPS HAT päällään on ottanut ohjat ja vastuun FinWX:n NTP-aikaserverin tarjonnasta.

Eroa käytöstä poistuneeseen NTP-serveriin on kuin yöllä ja päivällä: Siinä missä vanha alkoi sekoillen sahaamaan mikrosekunneista millisekunteihin ja takaisin, pahimmillaan niin paljon, että NTP joutui puhaltamaan pelin poikki ja laittamaan aikalähteen jäähylle, tämä uusi painaa menemään alle mikrosekuntitasolla (noin 300-700 pikosekuntia) tarkkuudessa ja erittäin stabiilina kaiken lisäksi.

Tämän serverin rakentaminen loogisella tasolla oli perin haastavaa puutteellisten ohjeiden vuoksi ja lopulta se saatiin toimimaan odotetulla tavalla yhdistämällä kaikki kolme ohjetta.
Jos kiinnostusta löytyy oman vastaavanlaisen rakentamisessa, ohjeet löytyvät täältä kolmessa eri osassa.

Uusi serveri kytkettiin Internetin suuntaan palvelemaan ajan kysyjiä 05.11.2018 kello 00:00 alkaen.
FinWX:n ylläpito pahoittelee katkoksesta mahdollisesti aiheutunutta haittaa.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

einari

#1
Näin kotioloissa riittänee aurinkokello tai oma sisäinen kello ;)

Mutta hieman oudoksuttaa että miksi pitää se NTP-aika noin vaikeasti tuotaa... eikö olisi helpompi hakea suomen virallinen aika
MIKES:n julkisesta palvelusta? 
Eihän sillä ole viimekädessä väliä onko stratum 1 vai 16.. sama aikahan niissä on sitten kun on ensimmäiseen haettu...
Jos on kyseessä harrastuksenluionteinen juttu niin lycka till..  ;D
https://www.mikes.fi/julkinen-ntp-palvelu

edit// tuolta voi tarkitaa sivun yläreunasta juoksevasta ajasta oman tietsikan tms. ajan

J.Jäntti

#2
Lainaus käyttäjältä: einari2 - maanantai, 05.11.2018, 07:26
Näin kotioloissa riittänee aurinkokello tai oma sisäinen kello ;)

Ihan varmasti, mutta kun sinulla on julkinen sivusto ja kotona oma serverifarmi, jossa pyörii eri tehtävillä erilaisia palvelimia, on meininki vähän eri tasoa silloin.

Lainaus käyttäjältä: einari2 - maanantai, 05.11.2018, 07:26
Mutta hieman oudoksuttaa että miksi pitää se NTP-aika noin vaikeasti tuotaa... eikö olisi helpompi hakea suomen virallinen aika
MIKES:n julkisesta palvelusta? 

Tuo oli kutakuinkin sama kysymys, jonka sen aikainen esimieheni minulle esitti, kun yritti asettua poikittain NTP-projektini eteen työpaikallani, jossa pyöritän useita kymmeniä palvelimia ja vastaus ei ole siitä juurikaan muuttunut:
Helpompaa se varmasti olisikin, sen kun vain lyö NTP-asiakasohjelman päälle ja osoittaa sen MIKES:n julkisille palvelimille ja siinä kaikki. Sen tempun ensimmäinen uhri on tarkkuus, joka esim. aikakriittisille järjestelmille on elintärkeä, eikä siinä riskittömästi pelata, jos Stratum 2:lla hommaa pyöritetään. Nyt työpaikallani on vikasietoinen NTP-palvelin, joka ottaa ajan FinWX:n tavoin GPS-satelliiteista ja kaikki talon Linux-palvelimet, aktiivilaitteet ja toimialueeseen kuulumattomat Windows-palvelimet synkronoivat kellonsa siihen.

Tämä koko juttu pyörii ensisijaisesti viiveiden ja tarkkuuden ehdoilla.
Jos lähdetään MIKES:n Stratum 2:lta hakemaan kellonaikaa, heittoa tulee ensimmäiseksi Internetin solmupisteiden aiheuttamina, toissijaisesti kyseisen NTP-palvelimen kuormatilanteen määrittämänä. NTP-asiakasohjelma osaa kyllä nämä muuttujat ottaa huomioon aikaa hakiessaan, mutta jo pelkästään noiden viiveiden korjaamiseenkin menee aikaa ja kellonajassa on välittömästi heittoa jo liikaa aikakriittisten järjestelmien pyörimiseen hyväksyttävällä tasolla. Minun ja MIKES:n välillä on tällä hetkellä noin 15-20 millisekunnin heitto. Tuosta kun ottaa puolet pois, saadaan yhden suunnan aikaheitto. Sitten tulee muuttujat kuormasta ja siitä, kuinka usein MIKES:n Stratum 2-palvelimet synkronoivat itsensä heidän Stratum 1-palvelinten kanssa, eli kuinka paljon heidän Stratum 2:sten kellot ehtivät vaeltaa ennen seuraavaa synkronointia.

Tarkkuus on avaintekijänä tässä hommassa. Esimerkiksi sääpuolella salamapaikannuksessa kellojen tulee olla täydessä synkronissa, kun tehdään usean havaintopisteen kautta kolmiomittausta paikkaan, jonne tietty salama löi. Jos kellot eivät ole synkronissa havaintopaikoilla, paikannuksen tarkkuus harhautuu totaalisesti jos jossain ihan muualla lyöneen salaman paikkatieto saa saman toleranssin sisällä olevan aikaleiman, kuin muilla havaintopaikoilla.

MIKES:n Stratum 2:t ovat käytännöllisiä vain ja ainoastaan tilanteessa, jossa aika haetaan vain ja ainoastaan minun palvelinfarmilleni, eikä tarkkuus ole kovinkaan korkeassa roolissa.
Jos käyttäisin sitä ja toimittaisin aikaa eteenpäin kaikille halukkaille, se olisi minun osalta Stratum 3-tasolla, joka on (minun henkilökohtaisen näkemykseni mukaan) täysin riittämätön.

Toinen on hinta ja pääsyoikeudet.
Minulla ei yksityishenkilönä ole mitään asiaa heidän Stratum 1:lleen; ei sitten niin yhtään mitään. Jo tämä itsessään on jo riittävä syy rakentaa oma Stratum 1-palvelin.
Jos olisin organisaatio, he velottaisivat Stratum 1:n käytöstä suhteellisen rapeat 480€/vuodessa ja heidän asettamissa ohjeissaan heidän Stratum 1-kellojaan ei saa käyttää palvelinkaluston synkronointiin, vaan sitä varten pitää rakentaa oma Stratum 2-palvelin, joka synkronoi kellonsa heidän Stratum 1:n kanssa ja palvelimeni puolestaan minun Stratum 2:n kanssa. Siinä heitetään samantien se kuuluisa kriittinen tarkkuus roskiin. Siitä ei siis ole apua, jos heidän Stratum 1:t ovat kiinni Cesium-atomikelloissa ja vetymasereissa, jos se data ei ole suoraan käytettävissä sellaisenaan.

Näin ollen on paljon helpompi ostaa osat ja tehdä oma Stratum 1-palvelin joka jakaa paikallisesti ja myös ulospäin Stratum 0:n antaman ajan. Minä sentään jaan Stratum 1:ni nollalla Eurolla ulos kaikille, jotka haluavat sitä käyttää.
Olkoonkin että kyseessä on GPS, mutta kun satelliitteja on yhteensä 31, joista aktiivisina 24 ja minun antenni nykyisellä paikallaan kuulee niitä tyypillisesti 6-8kpl, nämä kaikki ovat atomikelloja ja koska jo yksikin aktiivinen satelliitti lähettää huipputarkkaa sekuntipulssia, voi MIKES:lle ja heidän 500€:n vuotuiselle palvelumaksulleen viitata saman tien kintaalla, kun pystyt noin 150€:n kertamaksulla ja pienellä omistautumisella hommaamaan itsellesi laitteen, joka on käytännössä yhtä tarkka.

Lainaus käyttäjältä: einari2 - maanantai, 05.11.2018, 07:26
Eihän sillä ole viimekädessä väliä onko stratum 1 vai 16.. sama aikahan niissä on sitten kun on ensimmäiseen haettu...

Ei varmaankaan kotioloissa. Kotioloissa riittää YLEn Aikaisen tasatunnein tuleva aikamerkkikin pitämään tavallisten seinäkellojen vaellukset kurissa.
Oikeassa olet kyllä siinä, että väliä ei ole onko Stratum-taso 1 vai 16, mutta Stratum 15 alkaa vain olemaan sellainen "synkronoi kerran ja palaillaan tarkistamaan tilanne kun parin vuoden päästä uudelleen"-tyyppinen tapaus ja Stratum 16 (täysin synkronoimaton) vastaa sitä, että olet ostanut seinäkellon johon vain lyöt pariston kiinni ja laitat sen seinälle aikaa lainkaan asettamatta. Niissäkin on vissi ero.

Ei liene mikään yllätys jos paljastan, että minun kotona olevat kellot ovat kaikki Saksan DCF77-aikasignaalin synkronoimia, rannekelloani myöten. Vain vanha 1990-luvulta peräisin oleva kelloradioni, joka minut työpäivisin hereille rääkyy on ainoa kapine, joka ei ole synkronoitu mihinkään, mutta joka pysyy suhteellisen hyvin ajassa iästään huolimatta.

Lainaus käyttäjältä: einari2 - maanantai, 05.11.2018, 07:26
Jos on kyseessä harrastuksenluionteinen juttu niin lycka till..  ;D

Harrastus se on tämä sääaseman ja FinWX:n ylläpitokin ja harrastukseni palvelinten osalta on myös leipätyöni samalla. Siinä mielessä olen myös kotonani niin lähellä ammattilaistasoa kuin mitä vähäisillä rahoillani ja osaamisellani aikaan saa koska ylläpidän osaamistani ja opiskelen uutta. Jos siitä on hyötyä tälle yhteisölle, en sitä pidä omanani, vaan julkaisen sen. Tämä Stratum 1-palvelin on osa sitä lähtökohtaa.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

einari

Kiitoksia asiallisesta ja perusteellisesta vastauksesta... ei tarvi einarin provosoitua... vaikka ihan pikkuisen mieli tekisi...  ;D
Ihan oikeasti en ole niin kärkäs, agressiivinen yms. miltä näyttää...  ja niinpä pyydän anteeksi kaikilta asianosaisilta.. helposti menee liiallisuuksiin jos ei ole kaikki kotona... 8)

Olen ollut kahden vaiheilla.. niinkuin varmaan kaikki ovat huomanneet... heitänkö pyyhkeen kehään... mutta toisaalta ajatellen ei omalta kannalta tunnu mielekkäältä vaihtoehdolta sekään.. jos jotain olen loukannut.. niin se ei ole tarkoitukseni, vaikka vähän ei niin tosissaan kaikkea tulee sormistaan päästettyä.. niinkuin kieli poskessa.. mutta asioissa olen pyrkinyt olemaan totuuden jäljillä ja pyrin välttämään huuhaata.. esittämään vain oman näkemykseni.. joka kuitenkin lienee loppulaskuissa aika lähellä totuutta.. :o

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - maanantai, 05.11.2018, 11:54
sen aikainen esimieheni minulle esitti, kun yritti asettua poikittain NTP-projektini eteen työpaikallani, jossa pyöritän useita kymmeniä palvelimia ja vastaus ei ole siitä juurikaan muuttunut:
Aina pitää taistella.. minun esimieheni aikoinaan ABB:llä ihmetteli.. että kun keskustelee kanssani niin asiat menee justiin niinkuin haluan.. ei niin kuin hän haluaa..
Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - maanantai, 05.11.2018, 11:54

Tarkkuus on avaintekijänä tässä hommassa. Esimerkiksi sääpuolella salamapaikannuksessa kellojen tulee olla täydessä synkronissa, kun tehdään usean havaintopisteen kautta kolmiomittausta paikkaan, jonne tietty salama löi. Jos kellot eivät ole synkronissa havaintopaikoilla, paikannuksen tarkkuus harhautuu totaalisesti jos jossain ihan muualla lyöneen salaman paikkatieto saa saman toleranssin sisällä olevan aikaleiman, kuin muilla havaintopaikoilla.

MIKES:n Stratum 2:t ovat käytännöllisiä vain ja ainoastaan tilanteessa, jossa aika haetaan vain ja ainoastaan minun palvelinfarmilleni, eikä tarkkuus ole kovinkaan korkeassa roolissa.
Jos käyttäisin sitä ja toimittaisin aikaa eteenpäin kaikille halukkaille, se olisi minun osalta Stratum 3-tasolla, joka on (minun henkilökohtaisen näkemykseni mukaan) täysin riittämätön.

Herää kysymys... miksi se Sratum 2 pitäisi kiertää sinun palvelinfarmisi kautta.. jos sinä ja halukkaat hakee suoraan mikesiltä, eikö se ole sitten tasolla 2 kaikki? vaikka sinun aikasi on tasolla 1 niin hierarkiassa sen hakevat on tasolla 2.. jos hakee suoraan Mikesistä olisi tasolla 2 vai 3???

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - maanantai, 05.11.2018, 11:54
voi MIKES:lle ja heidän 500€:n vuotuiselle palvelumaksulleen viitata saman tien kintaalla, kun pystyt noin 150€:n kertamaksulla ja pienellä omistautumisella hommaamaan itsellesi laitteen, joka on käytännössä yhtä tarkka.
40 euroa näkyy olevan hinnastossa/kk

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - maanantai, 05.11.2018, 11:54
Harrastus se on tämä sääaseman ja FinWX:n ylläpitokin ja harrastukseni palvelinten osalta on myös leipätyöni samalla. Siinä mielessä olen myös kotonani niin lähellä ammattilaistasoa kuin mitä vähäisillä rahoillani ja osaamisellani aikaan saa koska ylläpidän osaamistani ja opiskelen uutta. Jos siitä on hyötyä tälle yhteisölle, en sitä pidä omanani, vaan julkaisen sen. Tämä Stratum 1-palvelin on osa sitä lähtökohtaa.

Kunnioitettava ajatusmaailma.. ei nytkään ole mitenkään tarkoitus vähätellä tai arvostella.. kyseessä on lähinnä uteliasuus uusia asioita kohtaan... mikäli ymmärsin oikein.. niin kaikilla asemilla pitäisi loppujenlopuksi samoihin satelliitteihin perustuva aikamääritys... jotta niihin pikolukemmiin.. tai nano, tai edes mikrosekuntteihin päästäisiin ;D

90-luvulla riitti kun ABB:n osalta sveitsin atomikelloa kuunneltiin... kun konsernin pääpaikka on siellä...

weatherc

LainaaTarkkuus on avaintekijänä tässä hommassa. Esimerkiksi sääpuolella salamapaikannuksessa kellojen tulee olla täydessä synkronissa, kun tehdään usean havaintopisteen kautta kolmiomittausta paikkaan, jonne tietty salama löi. Jos kellot eivät ole synkronissa havaintopaikoilla, paikannuksen tarkkuus harhautuu totaalisesti jos jossain ihan muualla lyöneen salaman paikkatieto saa saman toleranssin sisällä olevan aikaleiman, kuin muilla havaintopaikoilla.

Esimerkkinä tuo saksalaisten ylläpitämä Blitzortung salamapaikannin-verkko jossa itsekkin mukana. Se käyttää GPS:ää aikaleimaksi juuri sen takia jotta kaikilla tuhansilla verkossa mukana olevalla paikantimella olisi "sama aika". Koska salamoita voi tulla useampi saman sekunnin aikana on äärimmäisen tärkeää että aikaleimat ovat synkronoitu jotta eri paikantimista tulevat signaalit voidaan liittää oikeisiin salamoihin. BO:n kohdalla pitää olla muistaakseni 5-8 paikantimen signaali samalle iskulle ennenkun se "hyväksytään" salamaksi.


einari

Ymmärrän kyllä asian.. olen sinänsä myös kiinnostunut ukkosista.. ainaskin siksi että nuoruudessa oli perskavat palaa parin otteeseen.. mutta se on eri juttu ;D
Seurailin myös viime kesänäkin salamapaikannuksia.. tuleeko vai eikö tule päälle. ei tullut kun ei ensimmäinen kesän ukkonen tullut, silloin kun muutettiin tänne, edesmenyt naapuri sanoi että jos ensimmäinen ukkonen menee ohi.. menee loputkin.. 90 v kokemuksella ;D

Blitzortung ei oikein tahtonut pelittää... Lightingmaps näytti suurinpiirtein oikein noin 10 km säteellä.. mutta geocahce näytti aikalailla ne salamat sinne missä välähti.. no onhan tässä 3 kalibroitua säätutkaa kolmella taholla, Fmi:llä.. Kauhava, Vimpeli ja Kruunupyy..

Voisiko ajatella että yhdistäisi sekä fmi:n datan että yksityisen.. jos geocachella on se niin kai se on avointa sekin?



weatherc

LainaaVoisiko ajatella että yhdistäisi sekä fmi:n datan että yksityisen.. jos geocachella on se niin kai se on avointa sekin?

Nyt mennään OT mutta vastataan...

Ei ole.
Blitzortung määrittää omat ehdot datallensa eikä se ole avointa.
FMI:n taas on kyllä paikkansapitävää ja avointa muttei reaaliaikaista. Heidän avoin salamadata päivittyy 5 min välein 3-4 min viiveellä. Nopealiikkeisessä ukkosessa se tarkoittaa että ukkonen kerkee hyvässä lytyssä menemään ohi ennenkun se edes näkyy FMI:n datassa. Ja oman nordicweatherin kävijäliikenteen perusteella (josta enemmän infoa vuoden lopussa) voinen kertoa että se on nimenomaan se reaaliaikaisuus joka "rokkaa"  8)

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: einari2 - maanantai, 05.11.2018, 16:06
Herää kysymys... miksi se Sratum 2 pitäisi kiertää sinun palvelinfarmisi kautta.. jos sinä ja halukkaat hakee suoraan mikesiltä, eikö se ole sitten tasolla 2 kaikki? vaikka sinun aikasi on tasolla 1 niin hierarkiassa sen hakevat on tasolla 2.. jos hakee suoraan Mikesistä olisi tasolla 2 vai 3???

Lähdin siitä asettamastasi olettamuksesta liikenteeseen, että minulla ei olisi omaa Stratum 1-serveriä lainkaan vaan tukeutuisin täysin MIKES:n Stratum 2:iin ja vielä hyvyyttäni jakaisin sen vielä ulospäin erikseen.
Jos palvelin hakee Stratum 2:lta ajan ja vain synkronoi sillä oman kellonsa, niin kyllä; aika on silloin Stratum 2-tasoiseksi. Jos tämä synkronoitu kellonaika jaetaan siitä eteenpäin ulos, jakoa suorittavan palvelimen taso on silloin Stratum 3, koska se tukeutuu Stratum 2:een.

MIKES on määritellyt dokumenteissaan niin, että jos menee ja ostaa tätä heidän tarkinta palveluaan, pitää erikseen pystyttää palvelin, joka synkronoi kellonsa heidän Stratum 1:ltään ja tämän palvelimen tehtävä on jakaa sitten tämä kellonaika palvelinfarmille ja halukkaille työasemille, tehden siitä Stratum 2:n. Palvelinfarmin palvelimet eivät siis saa keskustella MIKES:n Stratum 1:n kanssa suoraan. Tarkkuuden näkökulmasta voisit silloin periaatteessa viedä 480€ seteleinä pihalle ja polttaa ne siinä, koska Stratum 2:ia on netti pullollaan, eikä oma Stratum 2-palvelin sisäverkossasi tuo yhtään mitään lisäarvoa ja pystyisit käytännössä saamaan saman tarkkuuden - jopa paremman julkisista Stratum 1:stä ihan nollalla Eurolla.

Lainaus käyttäjältä: einari2 - maanantai, 05.11.2018, 16:06
40 euroa näkyy olevan hinnastossa/kk

Prikulleen näin ja tuo rahastetaan yhdessä nipussa vuoden lopussa.
Tästä ei tosin tarvitse välittää, koska heidän mukaansa vain valtionhallinto, kuntahallinto, yliopistot ja yritykset kelpuutetaan asiakkaiksi.

Lainaus käyttäjältä: einari2 - maanantai, 05.11.2018, 16:06
Kunnioitettava ajatusmaailma.. ei nytkään ole mitenkään tarkoitus vähätellä tai arvostella.. kyseessä on lähinnä uteliasuus uusia asioita kohtaan... mikäli ymmärsin oikein.. niin kaikilla asemilla pitäisi loppujenlopuksi samoihin satelliitteihin perustuva aikamääritys... jotta niihin pikolukemmiin.. tai nano, tai edes mikrosekuntteihin päästäisiin ;D

90-luvulla riitti kun ABB:n osalta sveitsin atomikelloa kuunneltiin... kun konsernin pääpaikka on siellä...

Sääasemien osalta riittää, että kello on ns. riittävän oikeassa, eli FinWX:n NTP-palvelimen tarjoamaa aikaa ei ole pakko käyttää. Jos kello on sääasemalla tai sääasemaa lukevalla koneella päin honkia, aikaleima on FinWX:n sivuilla viimeisimmän havaintoraportin osalta silloin päin honkia. Tämä Stratum 1-palvelin palvelee ensisijaisesti minun sisäverkon servereitä, työasemia ja aktiivilaitteita ja toissijaisesti, mutta niin suurella tarkkuudella kuin mitä Internet viiveineen ja NTP-asiakasohjelma omine korjausalgoritmeineen sitä pystyy itse säätämään.

Ja itseasiassa nyt kun paremmin tuli yö nukuttua ja asioita katsottua niin eihän tuo tarkkuus ole pikosekunteja, vaan nanosekunteja. Ei siinä ollutkaan kuin kertaluokan kämmi, jonka korjaankin hetimiten. Kiitos epäsuorasta muistutuksesta, mikrosekunnin jälkeen ei tule pikosekunti. :D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

einari

#8
Ensimmäinen kiitos foorumilla ollessani... vaikka kaikkeni olen monen asian eteenpäin viemiseksi tehnyt.. tai taaksepäin 8)
Habituksestani johtuen enempi paskaa olen saanut silmilleni.. tosin sitä osasinkin odottaa kun tulin aikoinaan jumiutunutta foorumia herättämään henkiin...  ;D ;D ;D, kolme huraata... on tänne tullut vähän vipinää...

Ollessani nuoruudessani työnjohtajana paimentamassa pariasataa työntekijää,suurin osa naisia, sanoin omistajalle kiitos.. hän vastasi kiitos..kiitos.. kurillani sanoin että kiitos,kiitos,kiitos.. meinasi mennä totiseksi ::)

oikeasti näin tahattomasti saatu kiitoskin lämmittää... olen kyllä itse yrittänyt sitä antaa ilman vastakaikua..

Mutta... palaan ilman lainauksia tähän salamapaikannukseen.. kolmiomittaukseen, siksi otin tuon geocachen esille koska se kertoo edes lähelle totuutta näin suomessa. Jo aiemmin einarina asiasta esitin oman näkemykseni... ennen geocachea... enkä kätke mitään..

Sanoin silloin että pitäisi olla todelliseen kolmiomittaukseen toteutumiseen jokaisella mittaavalla asemalla 2 satelliittia toisistaan sopivan matkan päässä, ja pääsema laskisi sitten keskiarvon... tuo pätisi myös kaikkeen säädataan lämpötilasta.. tuulesta, sateesta puhumattakaan.. Pitäisiköän hakea patenttia ja mallisuojaa... en taida viitsiä tällä ikää :P

Niin.. nyt palataan asiaan, Jos aika on sama kaikissa koneissa.. se on ok.. sitten salama iskee jukatanin niemimaalle.. ensin havaitsee joku. sitten toinen.. kolmas.. neljäs.. viive .. viides..viive,viive..kuudes.. miten se laskee paikan ja kauanko siihen kuluu.. luultavasti saa siirtyä vähintään millisekunteihin.. tai jopa sekunteihin..?

einari

Oli mennä ohi..
Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 05.11.2018, 21:31

Nyt mennään OT mutta vastataan...
Ei ole.
Ot>Off-topic
OT>Organisation Todt, OT, natsi-Saksassa toiminut rakennusorganisaatio
:o
Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 05.11.2018, 21:31
Blitzortung määrittää omat ehdot datallensa eikä se ole avointa.
FMI:n taas on kyllä paikkansapitävää ja avointa muttei reaaliaikaista. Heidän avoin salamadata päivittyy 5 min välein 3-4 min viiveellä. Nopealiikkeisessä ukkosessa se tarkoittaa että ukkonen kerkee hyvässä lytyssä menemään ohi ennenkun se edes näkyy FMI:n datassa. Ja oman nordicweatherin kävijäliikenteen perusteella (josta enemmän infoa vuoden lopussa) voinen kertoa että se on nimenomaan se reaaliaikaisuus joka "rokkaa"  8)
nytkin näyttäisi olevan ongelmia.
In the last few days there have been some problems with our servers. Please understand that not everything is working properly at the moment. 

en tiedä mistä  geocache hakee salamansa.. muttei siinä viiveitä ollut.. ainakaan mitä seurasin..