Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Netatmot tauolle

Aloittaja weatherc, maanantai, 01.10.2018, 21:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

einari

Vai sellaista viestivät.. no sitten niiden apilla on ihan väärä nimi..

aika lailla harvaksi menisi jos getstationdatalla hakisi, varmaan jonkinverran olisi ehkä halukkaita siihen.. ta sitten ei.   >:(

weatherc

Lainaus käyttäjältä: einari - perjantai, 05.10.2018, 19:25
aika lailla harvaksi menisi jos getstationdatalla hakisi, varmaan jonkinverran olisi ehkä halukkaita siihen.. ta sitten ei.   >:(

Ehdottivat Smart Home API:a. Jossa myös jokainen pitäisi itse imoittautua/antaa luvan. Ja jokainen asema hakea erikseen.  Joten se voidaan unohtaa.

Itse asiassa en yllättynyt laisinkaan heitin vastauksesta. Jos getpublicdata olisi tarkoitettu EWN:n tyyliseen hakuun olisi ongelmat korjattu jo aikoja sitten ja /tai kehitelty parempi API dump-dataa varten. Nyt se on vaan saatu mustana valkoisella että näin on.

weatherc

#12
KOE: Islanti.
Kertoivat myös että cache perustuu kartta-tiileihin.
Kokeilussa zoomi-taso 5:en tiilen "laatikko" eli koordinaatit Islannin kohdalla 30 min hakuvälillä. Tiilen reunakordinaatit haettu täältä. Ensimmäisellä haulla oli datan ikä < 10 min kaikilla 12 asemalla.

einari

Niinhän tuolla näkyy olevan asemia :)
Sillä tavalla ilmeisesti saa hakea kun siitä vihjasivat?
se olisi hyvä asia jos onnistuu ;D

weatherc

Lainaus käyttäjältä: einari - lauantai, 06.10.2018, 07:45
Sillä tavalla ilmeisesti saa hakea kun siitä vihjasivat?

Teknisesti ottaen sehän on se ja sama hakeeko heitin oma weathermap vai EWN sen datan sieltä kannasta jos "hakulaatikko" on karttatiileen sopiva.
Niin, ja sen tiilen koko ei ole tyyliin 3x3 astetta, vaan tyyliin 11x5 asettta (plus iso kasa desimaaleja), eli toiseen suuntaan on paljon enemmän asteita.  ;)

einari

Mistä sait tiedon tiilien koosta, eikö se ole aikalailla kiinni siitä mitä halutaan tarjota, maanmittauslaitoksella taitaa olla neliömuotoiset?

Olen seurannut mitä olen ehtinyt ja osasta päivittyy joka kerta, osasta kestää hieman pitempään, tuntikin ja yli parissa. Ilmeisesti haut on x.20 x.50 min kohdalla.

En tiedä voisiko sitä soveltaa tässä kun tein aikoinaan sellaisen havainnon, josta olen täälläkin muistaakseni jossain maininnut.. kun testissä toin ulkoyksikön sisälle niin weathermapissa sai lukeman vaihtumaan kun zoomasi ylös ja alaspäin... muuten junnasi siinä alkuperäisesssä lukemassa kai sen kymmenisen minuuttia( tai pitempään, en muista) joka on niiden päivittymisaika siellä sun täällä, esim. puhelimen apissa.  vaikuttaisikohan samalla tavalla jos haut olisi vaikka 5 ja 6 zoomitasolla vuorotellen???

Islannista löytyi 6 tasolla parikymmentä asemaa ja 7 tasolla 22... :D

Edit// nyt oli päivittunut hieman tasan 19.00 jälkeen että saattaapi olla että käy kurkkimassa useammin tai epämääräisin välein! :)

weatherc

LainaaMistä sait tiedon tiilien koosta, eikö se ole aikalailla kiinni siitä mitä halutaan tarjota, maanmittauslaitoksella taitaa olla neliömuotoiset?

Karttatiilien reunakoordinaatit ovat vakiot noissa zoomattavissa kartoissa ja riippuu prjojektoinnista, yleisestihän noissa zoomattavissa käytetään WGS84:sta mikä tekee maapallosta neliönmuotoinen, ts pohjoista ja etelää venytetään ja oikeastaan ainut kohta kartasta missä se on täysin oikein suhteutettu on ekvaattorin kohdalla.
Yksi taso ylempänä menee 4 tiiltä samalle aluelle mitä edellisellä tasolla meni 1 tiili. Kyllä, ne ovat ulkomuodoltaan neliönmuotoiset, mutta koska maapallo ei ole litteä/neliönmuotoinen niin se ei ole esim 3x3 astetta vaan tyyliin 5x11 astetta.

LainaaIslannista löytyi 6 tasolla parikymmentä asemaa ja 7 tasolla 22..

Tottakai, koska 6 tasolla alue on esim 256X256 px ja 7 tasolla sama alue on 1024x1024 px eli 7-tasolle manhtuu näkyviin 4 x enemmän asemia ilman että menee sekavaksi.

LainaaOlen seurannut mitä olen ehtinyt ja osasta päivittyy joka kerta, osasta kestää hieman pitempään, tuntikin ja yli parissa. Ilmeisesti haut on x.20 x.50 min kohdalla.

Päivittyy :20, :40 ja :00 vaihellen wind/humidity 2 tunnin kierrossa, eli molemmat tulee haettua 40 min välein. Tämä myös siksi että tuo on helppo toteuttaa eikä vaadi mitään purkkakoodia. Pätkii välillä vähäsen mutta mitä seurannut (satunnaisesti) niin suht hyvin toimii. Jotkut asemat tulee vain humidityllä ja jotkut vain wind:llä mutta se oli jo tiedossa.

einari

äsken oöi  pitkä väli, edellinen 17.5x ja nyt uusin 19.40 ?

weatherc

Juu niin oli.
Mulla oli kaverina Grönlanti zoomilla 4. En tiedä oliko tuo eri zoomitaso syypää mutta ehkä.
Toinen mieleen tullut on että ryppyilee jos tekee useampaa hakua samasta IP:stä.
Noi on pelkkiä spekulaatioita.
Pitäisi pikkasen koittaa tutkia miten tuo heidän weathermap hakee datat, hakeeko se per tiili vai koko näkyvän kartan kerralla.

weatherc

Heitin kartta ei käytä getpublicdata:a vaan omaa osoitetta dataan ja se hakee datat "per tiili" (mikä ihan lähtökohtaisestikin älytöntä, koska yhteen karttaan voi tulla liki 20 tiiltä).
Joka tapauksessa, soveltamalla kartan käyttämää osoitetta kokeessa olevaan Islannin 5 tason tiileen tuli vastauksena 34 asemaa kuin apteekin hyllyltä, getpublicdatahan antanut n 15 asemaa...
Tässä kustaan jotakuta silmään aika raskaasti...