Kirjoittaja Aihe: Netatmon asetukset, kalibrointi, datan hyödyntäminen, yms  (Luettu 6665 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa einari

  • Käytännössä asuu täällä
  • ****
  • Viestejä: 174
Vs: Netatmon asetukset, kalibrointi, datan hyödyntäminen, yms
« Vastaus #50 : Lauantai, 09.03.2019, 18:58 »
Satanut se on täälläkin.. eilen tuli aamusta lunta ja  iltapäivällä vettä ja ilmeisesti jäätävää sadetta..

Tuullut ei ole mitenkään hirmuisesti, mutta siitä huolimatta keikkuu asema toplistan kärjessä, ainut selitys on oikeastaan se illallinen ja alkuyön vesisade ja lämpötilan akillinen laskeminen noin 10 asteella.. 

laitoin aamulla 8 aikoihin lämmityksen päälle siinä tuulimittarin putkessa, aluksi toviksi normalisoitui mittaustulokset , sitten kiipesi takaisin korkeisiin lukemiin toviksi kunnes taas laski normaaliksi... pysyvämmin..

Toisaalta voi olla että on jäänyt hieman löysälle pohja tai ruuvit  ja päässyt kosteutta sisään sotkemaan... mene ja tiedä... toisaalta olisihan silloin ongelma ilmennyt jo aiemmin.. ehkä se on jäätynyt vain se sade siihen mittaustasolle... pitää laittaa silikoonia kesemmällä sinne alakertaan ;D

Niimpä on kohtalaisen tärkeää olla se lämmitys.. saa ainakin lukemat normaaleiksi sen avulla ilman että tarvii kaataa ns. tolppa.. eli putki tässä tapauksessa...

laitan kuvan tuulen käytöksestä... oin 10 m/s oli maksimit fmi:n asemilla lähistöllä... tarkistin myös aseman signaalit ja patterien varauksen joka näkyy toisessa kuvassa... edelleen smarmixinillä... :)

Poissa Jussa

  • Taso ei enää mitattavissa
  • *****
  • Viestejä: 1100
Vs: Netatmon asetukset, kalibrointi, datan hyödyntäminen, yms
« Vastaus #51 : Lauantai, 09.03.2019, 20:59 »
Täytyy kyllä tähän väliin ikään kuin varkain kehua tuota Davisin tuulimittaria. Kaikki talven alijäähtyneet sateet, räntäsateet,lumituiskut ja äkilliset pakastumiset on kestänyt jäätymättä jumiin. Rakenne on varsin nerokas, siro ja malliltaan sellainen ettei kerää kauheita lunta ja suuntaviirin ja tuulivispilän kuppimaiset suojat estää akseleita jäätymästä todella hyvin. Lämmitystä ei siis ole. Muutaman kerran olen käynyt täräyttää tolppaa tyvenen ja kovan lumisateen jälkeen jolloin kertyneet lumet on tipahtaneet mittarin päältä pois.

Poissa einari

  • Käytännössä asuu täällä
  • ****
  • Viestejä: 174
Vs: Netatmon asetukset, kalibrointi, datan hyödyntäminen, yms
« Vastaus #52 : Lauantai, 09.03.2019, 22:40 »
Ei varmaan tuollaista jäätävää sadetta kuin viimeyönä usein olekkaan.. autot oli muutaman millin kerroksen peitossa ja lumilapiokin piti sulattaa kun ei pysynyt kintaissa.  ei ole ollut ennen ongelmia siinä suhteessa.. varmaan olisi davikseenkin tarttunut... sademittari oli sulana kun on se lämmitys 24/7 ollut koko talven ;D

Noissa vaisalan ultrasonic-jutuissa on myös lämmitys (kattavampi kuin minun) https://www.vaisala.com/fi/products/anturit-ja-muut-mittauslaitteet/saaasemat-ja-anturit/wmt700

Davikselta en heti löytänyt... mutta näkyy niilläkin olevan pilvipalvelun kautta weatherlink app ja mobilize app... 4 ja pro-versio 9 dollarin kuukausihintaan.... tai jotain sinneppäin.... mikäli oikein ymmärsin ::)

Poissa Jussa

  • Taso ei enää mitattavissa
  • *****
  • Viestejä: 1100
Vs: Netatmon asetukset, kalibrointi, datan hyödyntäminen, yms
« Vastaus #53 : Lauantai, 09.03.2019, 23:19 »
varmaan olisi davikseenkin tarttunut...

Kyllä tuohon on alijäähtyneet sateet tarttunut, mutta ei ole toimintaa haitannut. Vuodenvaihteessa oli paha keli kun lämpötila oli -5 ja vettä satoi aika reilusti. Eli rakenne on sellainen, että jäätä pitäisi kertyä jo heti paljon, että jumittaa kamppeen. Tuo jää muuten on jännää, että se haihtuu mittarilta ajan oloon tuulessa ja tuiskussa vaikka ei plussalla oltaiskaan. Toki mustaan mittariin tähän aikaan vuodesta aurinko jo ottaa hyvin tehokkaasti :)

Poissa einari

  • Käytännössä asuu täällä
  • ****
  • Viestejä: 174
Vs: Netatmon asetukset, kalibrointi, datan hyödyntäminen, yms
« Vastaus #54 : Sunnuntai, 10.03.2019, 09:04 »
Kyllä tuohon on alijäähtyneet sateet tarttunut, mutta ei ole toimintaa haitannut. Vuodenvaihteessa oli paha keli kun lämpötila oli -5 ja vettä satoi aika reilusti. Eli rakenne on sellainen, että jäätä pitäisi kertyä jo heti paljon, että jumittaa kamppeen. Tuo jää muuten on jännää, että se haihtuu mittarilta ajan oloon tuulessa ja tuiskussa vaikka ei plussalla oltaiskaan. Toki mustaan mittariin tähän aikaan vuodesta aurinko jo ottaa hyvin tehokkaasti :)

Jos oikein tarkasti ajattelee fysiikan lakeja.. niin varmasti on toimintaa haitannut..
Massa kun kasvaa niin energian tarve kasvaa vastaavasti että saa sen massan liikkeelle ja taas toisaalta kun se massa on isompi niin jarrutusmatka kasvaa noin verrannollisesti.. eli vielä pyörii vaikei tuulekkaan jonnin verran kauemmn kuin ei sitä ylimääräistä massaa olisi...  muuttuuhan se toiminta ainakin hieman ;D

Tuo ultraäänimittaus taas voi heittää hieman siksi että jos äänen kulkema matka lyhenee niin mitattu suure kasvaa... sitä pohdin että voiko se kasvaa noin paljon.

Sitähän en tiedä kun en nähnyt sinne tuulirakoon että paljonko siellä on sitä jäätä ja jäätynyttä.. röpelöistä räntää. Auton päällä oli sen  jään lisäksi noin sentti .. sanoisko kohvaa ja jos tuulimittarin rako on noin 4 - 5 cm niin 1/3 saattaisi olla ollut ns. tukossa..

mutta kuten jo sanoin, voi sinne olla päässyt kondensiokosteutta jos liitoskohta ja ruuvit on jääneet löyhälle...

Muuten on näyttänyt oikein.. tarkistin marraskuusta alkaen punaisella olleet päivät muistakin asemista... lähinnä fmi:n ja sitten lähistön yksityisistä ja ei olennaisia eroja... 8)