Kirjoittaja Aihe: WGR800-tuulianturin korjaus  (Luettu 1693 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anssi T.

  • Aloitteleva Jäsen
  • *
  • Viestejä: 4
WGR800-tuulianturin korjaus
« : Perjantai, 24.11.2017, 18:29 »
Uudehkon WMR200:n tuulianturi alkoi kesällä antaa ulos varsin villejä lukemia, joista taisin jo mainitakin toisessa viestiketjussa. Alkuun keskusyksikkö rekisteröi harvakseltaan n. 10 m/s "puuskia" lähes tyyninä päivinä. Piikkien välinen aika pieneni hiljalleen parista viikosta muutamaan päivään, minkä jälkeen aseman väittämät huiput alkoivat olla luokkaa 20-30 m/s. Tätä kesti aikansa, kunnes syksyllä anemometrin antama nopeustieto putosi nollaan ja jäi sinne. Tuuliviiri säilyi kuitenkin järjissään ja keskusyksikkö kuuli anturia hyvin satunnaisista katkoista huolimatta, joten aloin miettiä että vika saattaisi olla korjattavissa.

Myöhään syksyllä hain tuuli- ja UV-anturit katonharjalta syyshuoltoon. Uunin päällä kuivattelu ei auttanut sen enempää kuin uudet paristotkaan. Resetoin anturia ja jopa keskusyksikön samoin tuloksin. Huomasin, että tuuliviiriä käännellessä saattoi korvia höristämällä kuulla pienten reed-kytkimien tikittävän viiriin asennetun magneetin siirtyessä kytkimeltä toiselle. Anemometrin tuntoelimenä toimii niin ikään saman kokoinen (13x2 mm) lasinen reed-putki, mutta tämäpä ei pitänyt alkuunkaan tikitystä... Purin anturin piirilevyn esille ja kytkin yleismittarin reediin; ei minkäänlaista kontaktia suuremmallakaan magneetilla.

Kolvasin putken irti ja napsuttelin pienellä jumppilangalla tinapintoja oikosulkuun. Jo tuli eloa aseman näyttöön, ja napsuttelun taajuus vaikutti lukemaan kuten pitikin. Uuden kytkimen osalta kaverit myivät ei-joota enkä halunnut käynnistää suurempaa rumbaa parin euron osan vuoksi. Elimenluovuttajaksi päätyi siten vanha WM-918:n sadekippo, jonka kytkin on jokseenkin samaa kokoa kuin tuulianturissa. Melko kivuttomasti sain sen kiinni ja totesin että homma toimii, vaikka kytkentäkertoja oli tälläkin putkella jo varmasti takanaan. Tippa öljyä laakeriin ja hyrrä takaisin katonharjalle :) Kontakti sulkeutuu näköjään kaksi kertaa per roottorikierros. Korjatun anturin lukemat ovat olleet nyt järkeviä ja pätkiminenkin vähäisempää, mikä tosin voi johtua hiukkasen muuttuneesta asennosta/uusiata paristoista.

Jään odottamaan, millainen käyttöikä uudelle kytkimelle muodostuu!

Poissa SääSami

  • Käytännössä asuu täällä
  • ****
  • Viestejä: 183
    • Turengin sää
Vs: WGR800-tuulianturin korjaus
« Vastaus #1 : Perjantai, 24.11.2017, 19:00 »
Lainaus
Uuden kytkimen osalta kaverit myivät ei-joota enkä halunnut käynnistää suurempaa rumbaa parin euron osan vuoksi.

Tuolta noita saa... http://www.vekoy.com/index.php?cPath=62_1164

Minulla tuo tuulimittari on pelannut jo viisi vuotta ilman ongelmia.