Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Netatmot EWN:ään

Aloittaja weatherc, perjantai, 29.09.2017, 23:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

weatherc

Lainaus käyttäjältä: einari - tiistai, 10.07.2018, 18:15
Olen hieman närkästynyt vieläkin siitä.. Että otit toisen aseman pois.. Voisiko siitä tehdä äänestys.. Tuskinpa moni sitä vastaan olisi kun kuitenki tippuisi toinen pois niillä km-rajoilla
?

En minä sitä ottanut vaan se oli siivousskripti (Pirkka).  ;D

Älä ota sitä henkilökohtaisesti, sitä se ei ollut. Vaan yksinkertaisesti se että joko ei näy ainuttakaan "< 1 km" toisistaan olevaan Netatmoa tai sitten näkyy kaikki. Erittäin hyvällä syyllä voisi saada lähemmätkin näkymään. Ja se ei olisi että ovat samalla tontilla vaan tyyliin että toinen laaksossa ja toinen korkealla vuoristossa. Simple as that. Ainakin noin oletuksena. Se mitä tapahtuu todellisuudessa ja päteekö sama raja ihan joka maahan on sitten ihan eri asia...;D  Mutta tuskin < 100 m olevat asemat kuitenkaan tulevat mihinkään maahan.

Mutta, mutta...se on nyt vähän mietintämyssyssä miten noiden kanssa teen. Ongelma kun on myös se että tuo haku on jessuksen hidasta jos hakee pienemmällä ruudulla. Mutta myös se että silloin noita asemia tulee aivan tolkuttomasti (ja nyt en puhu Suomesta).



einari

#301
Eipä näy EWN:ssäkään asemat kuin ajoittain.. päivällä sentään näkyi käppyröissä eiliseen asti poislukien se katkos.. nyt hävisi viikon käppyrät.. ja palasi näköjään aamun 04.12 lukemiin..

Sitten, tuo evijärven tiesääasema on huono vertailukohta karsintaan.. olen seurannut sitä muutaman hetken ja yleensäottaen näyttää paljon vähemmän kuin muut.. (mitenkähän on kalibroitu) kaustinenkin on lähempänä lukemillaan minun asemaa.. jotenkin tuntuu että ne rajat on liian tiukat.. olen jo maininnut että tämä mäki on parhaimmillaan ainakin 2 astetta lämpimämpi kuin ympäristö...  tulee turhia ulosheittoja.. nyt tosin eroa on vain 1 aste..

Laitan tuohon kuvan, pari joista näkyy omista asemista että 1 ja 2 huitelee samoja lukemia.. toplistassa 1 näyttää 32.9°C mutta 33.1 on isoin lukema..
3 asema on täysin katveessa ja kuitenkin näyttää asteen verran enemmän...

toisessa kuvassa näkyy että sellaisella siirroslinjalla ollaan ympäristöön nähden, välillä rannikon ja välillä sisämmaan ilmasto.. lähimmät asemat jakaantuu sitten näiden kesken vaihtelevasti...

Edit// helle sekoittaa pään.. jäi kuvat pois... ei vainen, jouduin lätemään äkisti ulkomaailmaan viilennetystä sisätilasta ;D
tuli aikoinaan hankittua ilmalämpöpumppu ylläpitolämpöä varten, silloin kun ei vakituisesti asuttu täällä.. en luopuisi siitä enää.. tosin jäähdytystoimintoa en paljoa käytä.. kuivaustoiminto on parempi kun laittaa 23-24 asteeseen, on paljon mielyttävämpi ilma sisällä 8)


weatherc

Noh....Lähtökohtaisesti sanoisin (valitettavasti) että näillä helteillä ovat nuo virallisemmat asemat enemmän paikkansapitäviä mitä säteilysuojattomat purkit joista ei mitään tietoa miten ovat asennettuja. Ei millään pahalla vaan ihan realistina sanottuna. Kun ei tuo oma propellilla varustettu lautaskasakaan tahdo pysyä kuosissa kun ei pientäkään tuulenvirettä ilmassa.
Rajat ovat valittu suht tiukaksi ihan syystä mutta se on totta että ne *voi* vaatia pientä hienosäätöä, tai sitten ei. Toisaalta voi tälläinen tavallaan ääritilanne olla vähän huono tehdä mitään kovin radikaaleja johtopäätöksiä.

Tuossa ympäristökartassa heittäisin ihan suoralta kädeltä kaikki 33 ja yli olevat "lämpimäksi". 32:kin on siinä ja siinä.

einari

juu.. olen huomannut että heittää monia asemia pois.. mutta mistä se sen 95 prossaa laskee, lähimmästäkö asemasta vai keskiarvosta?
olen huomannut myös sen että esim. pertteli mennä porskuttaa vaikka taitaa lähemmäs 90 %  olla lähimmästä asemasta ero.. ja keskiarvostakin kai, itse lentää pihalle pienemmälläkin erolla.. alajärvi on kanssa sellainen jossa lpt heittää paljon.. oli ainakin aikaisemmin tänään toplistan kärjessä.. on niitä muitakin..
laitan pari kuvaa....   :o

EWN:n haku ei toimi tällä hetkellä.. noin ollaan samassa tilanteessa kuin ennen hakujen viilaamiista... johtuneeko siitä Dedin nurinmenosta ja (vääristä) vanhoista backupeista... ?
Käppyrätkin ovat jämähtäneet 23.07.2018 klo 04.12 aikaan....

weatherc

Lainaamutta mistä se sen 95 prossaa laskee, lähimmästäkö asemasta vai keskiarvosta?

287. kerran rautalangasta: kyseisen aseman hyvät datat / kysesien aseman kaikki datat

Ja olihan tuossa listassa lämpimämpiäkin mitä Pertteli oli. ;)

Auttava tekijä lienee se että tällä seudulla on suht paljon noita tieasemia. Eikä FMI-asematkaan ole kovin kaukaa toisistaan. Eli enemmän asemia josta lasketaan vertailuarvo => yksittäisellä poikkeavalla (kylmemmällä) asemalla pienempi painoarvo vertailulukemaan mitä alueella missä vähemmän asemia joista tuo vertailuarvo lasketaan.

LainaaEWN:n haku ei toimi tällä hetkellä..
Mikä haku ei toimi?
Hakuja kun on monenlaisia niin pelkkä "haku" ei kerro mitään.

LainaaKäppyrätkin ovat jämähtäneet 23.07.2018 klo 04.12 aikaan....
Se on täysin mahdollista että "no space left on device" on hajoittanut jotain.

einari

En minä omia datoja epäilekkään.. vaan väännäppä vielä rautalangasta paljonko vertailuarvosta yli niin heittää ulos? Minusta vain se ei toimi noin hyvin ainakaan täällä seuduin kun asemat on harvassa ja tavallaan kahden erilaisen  maakuntailmaston rajoilla. Jotenkin muuten pitäisi laskea..

Hakee netatmolta datan harvakseltaan.. se liki 50 min. päivitysväli. Ninkuin silloin ennen...

weatherc

LainaaEn minä omia datoja epäilekkään.. vaan väännäppä vielä rautalangasta paljonko vertailuarvosta yli niin heittää ulos? Minusta vain se ei toimi noin hyvin ainakaan täällä seuduin kun asemat on harvassa ja tavallaan kahden erilaisen  maakuntailmaston rajoilla. Jotenkin muuten pitäisi laskea..

K-arvo > 4 tai max > 3.
Oon aina ollut sitä mieltä ettei vertailu muihin asemiin toimi. Mutta johonkinhan on vertailtava jos haluaa siivota ulos nuo ylilämpimät kun ei kerran datan tuottaja sitä tee.

LainaaHakee netatmolta datan harvakseltaan.. se liki 50 min. päivitysväli. Ninkuin silloin ennen

Hmm...Häkkyrä ja cron näyttävät ok:lta...

einari

Katselin parina päivänä tuota getpublicdataa ja samalla seurasin yksityiset asemat-taulukkoa..
tilanne tänä aamuna... hakuehto/hakuaika/datan aika/taulukon päivittyminen:

Temp   06.21  > 06.18     / 06.19
Wind    06.33 > 06.23     
Rain     06.45 > 06.39
Temp   06.57 > 06.49
Rain    07.09 >  07.03     / 06.54
Jne..

Tuosta voisi vetää sellaisen johtopäätöksen että dataa olisi saatavissa, muttei jostain syystä päädy EWN:n sivuillle kuin
noin 45-50 min. välein... ehkä käpyrätkään eivät siksi päivity?
Sellaisen huomion olen tehnyt että näiden muutaman päivän aikana on useampi asema tipahtanut tähtiluokituksessa alaspäin.. kai se vaikuttaa tämäkin kun data ei päivity??

Se kuitenkin ihmetyttää että mittareihin päivittyy se kellonaikakin eriksi, kuin muualla... mutta niinhän se näkyy olevan noissa muissakin asemissa.. joissa käppyräy ovat jämähtäneet ennen juhannusta.. 18.6....

weatherc

LainaaTuosta voisi vetää sellaisen johtopäätöksen että dataa olisi saatavissa, muttei jostain syystä päädy EWN:n sivuillle kuin
noin 45-50 min. välein... ehkä käpyrätkään eivät siksi päivity?

Jeps. Käppyrät päivittyvät määrättyinä minuutteina koska oletushan on että kaikilta asemilta tulisi dataa joka kerta.


PS. Tiesää-asemien uupuminen on Liikenneviraston onglemia, datan päivitys tyssäsi n 11:30

weatherc

Tutkittu mitä Netatmoja vaivaa. Tästä ei einari tykkää...
Vika on Netatmon API:ssa. Yhden - siis yhden - ruudun lataaminen kestää 10-30 sekuntia (ja tuloksetkin ovat osin tyhjiä missä pitäisi olla asemadataa) eli homma ei koskaan valmistu.
Ja kyllä, minkäkin saan ne ladattua alta sekunnin omassa Firefoxissa (toki yhtä tyhjinä mitä serverinkin tulokset ovat), mutta kyse ei ole siitä, vaan siitä kuinka nopeesti tuo cronin takana oleva cUrl saa ne ladattua. Ja sille ei valitettavasti ole kovin paljoa tehtävissä koska ongelma on matkan varrella (traceroute ei löydä perille):

traceroute to api.netatmo.com (195.154.179.238), 30 hops max, 60 byte packets
1  static.65.174.243.136.clients.your-server.de (136.243.174.65)  0.544 ms  0.725 ms  0.930 ms
2  core23.fsn1.hetzner.com (213.239.203.229)  0.239 ms core24.fsn1.hetzner.com (213.239.203.233)  1.110 ms  1.276 ms
3  core5.fra.hetzner.com (213.239.224.254)  5.007 ms core5.fra.hetzner.com (213.239.224.250)  5.310 ms  5.560 ms
4  online-2.telehouse-pa2.nl-ix.net (193.239.117.169)  15.985 ms  15.686 ms  16.208 ms
5  * * *
6  * * *
7  * * *
8  * * *
9  * * *
10  * * *
11  * * *
12  * * *
13  * * *
14  * * *
15  * * *