PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja

Aloittaja weatherc, maanantai, 07.11.2016, 20:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

#20
Palataanpa taas tähän aiheeseen, vaikka siitä onkin lähes vuosi kun asiaa puitiin.

Tilailinpa tuossa dronelleni kantolaukun ihan dronen valmistajalta. Ostoprosessi meni kivuttomasti ja pakettikin saatiin matkaan, toimituksesta vastasi ranskalainen Chronopost aina Suomeen saakka.
Sitten tapahtui se, mitä periaatteessa pelkäsinkin: Paketin kuljetuksesta vastasi täällä DPD, kavereiden kesken PostNord Logistics.  ::)

Eipä mitään. Saapui maanantai (18.09.2017). Chronopostin sivuilta seurailin miten lähetyksen kanssa mahtaa meininki olla. Kello 12 jälkeen tuli ilmoitus että paketti on matkalla vastaanottajalle. Jäin jäpittämään kotiin odottelemaan. Laitoin ovipuhelimen päälle ja varustauduin siihen että sen soidessa alkavat koiratkin "soimaan" (haukkuvat sille äänelle niin pirusti).
Kellon tullessa 18 aloin miettimään että missähän se paketti mahtaa piileskellä. Refresh-napin painamisen jälkeen sain päivitetyn tiedon: Pakettia ei voitu toimittaa, koska ovi oli lukossa (englanniksi)/ovikoodi oli väärä (kaikilla muilla saatavilla kielillä, esim. saksaksi). Katselin hetken aikaa hölmistyneenä että mitäs hittoa ja sitten alkoi se tuttu upottava fiilis vallata pääkoppaa: Voisiko tämä olla toisinto viimekertaisesta? Pistin ovipuhelimen pois päältä, mikä saattoi olla virheliike.

Chronopostilla ei ole toimipistettä Suomessa, joten ei aspaa mihin soittaa. Heillä oli kyllä aspa-numero, mutta Ranskassa. Twitter-tilissä odotti heittomerkkihelvetti (=ranskaa) ja Facebookiin kuulumattomana se oli pois laskuista. En tiennyt kenelle paketti oli toimitettu. PostNordin sivut eivät Chronopostin lähetetunnusta ymmärtänyt, eikä myöskään DPD. Sitten totuus paljastui. Chronopostin sivuilla luki:

Order : 1/1
Partner number : GEO/0408xxxxxx7500U


Syötin tuon 040-alkuisen numerokoodin PostNordin sivuille ja hupsistasaatana, niiden järjestelmä yrjösi seuraavat:

Lähetyksen toimitus perille ei onnistunut
Lähetys on varastoitu

Parcel-ID: 0408xxxxxx7500U
Tapahtumat
2017-09-18 20:16
 Vantaa Suomi  Lähetys on varastoitu

2017-09-18 20:16
 Vantaa Suomi  Toimitus ei ollut mahdollinen. Puuttuva ovikoodi/alaovi lukittuna  

2017-09-18 17:48
 Vantaa Suomi  Toimitusyritys epäonnistui

2017-09-18 17:48
 Vantaa Suomi  Toimitus ei ollut mahdollinen. Puuttuva ovikoodi/alaovi lukittuna

2017-09-18 12:24
 Vantaa Suomi  Lähetyksen toimitus on aloitettu  

2017-09-18 10:39
 Vantaa Suomi  Lähetys on matkalla  

2017-09-18 10:39
 Vantaa Suomi  Lähetys on saapunut jakeluterminaaliin  

2017-09-12 21:24
 DPD CUSTOMER   EDI-tiedot (electronic shipping instruction) on vastaanotettu


Se, miksi ovipuhelimeni sammuttaminen saattoi olla virheliike on se, että ne olivat tuon tiedon mukaan yrittäneet lähetystä toisen kerran. Mikä vain asettaa tuon koko jutun kyseenalaiseksi on se, että paketti merkattiin varastoiduksi tasan samalla kellonlyömällä, kun "toimitus ei ollut mahdollinen". Lisäksi kuittaus toimituksen epäonnistumisesta ei toistunut, joten joko tuo on varastoinnin syy, joka on virheellisesti ymmärrettävissä, tai sitten niiden järjestelmä toimii miten huvittaa. Chronopostin sivu väitti myös että toimitusta yritettiin kello 20 aikaan, mutta siinä ei onnistuttu ja aiempi kello 17 yritys oli kadonnut jonnekin listalta.

Syyksi siis esitettiin "Puuttuva ovikoodi/alaovi lukittuna". Ja paskat, sanon minä.
Juu, ovi oli kyllä lukittuna, mutta kun se "puuttuva ovikoodi" oli se, että oltaisiin painettu yhtä nappia. Se on vähemmän kuin yksikään yleinen ovikoodi missään. Paketin osoitekortissa lukee taatusti koko osoitteeni, rappukirjainta ja ovinumeroa myöten. Miten vatipäinen ninjakuriiri on kyseessä, ettei se osaa yhdistää rapun kirjainta ja ovinumeroa rapun ulko-oven vieressä olevaan kahteen pystyriviin nappeja, joista yhdessä ainoassa on samainen ovinumero?? Pidän kyllä sitä enemmän mahdollisena, että kuriiri ei koskaan käynytkään, vaan kuittasi sen epäonnistuneeksi ja nyt pelataan sitten korkeilla panoksilla, saanko sen paketin vai jakaako se vain saman kohtalon minun aiemmin tilaamieni kymppigigaisten verkkokorttien kanssa. Paketti on tällä kertaa tosin niin suuri, ettei sitä ihan takin povariin työnnellä.

Uskomattominta tässäkin farssissa on se, että minulta vietiin käytännössä kaikki mahdollisuudet vaikuttaa mihinkään mitä pakettini kanssa on tehtävissä. Okei, paketti on varastoitu (tai varastettu, kyseessähän voi olla kirjoitusvirhekin niiden järjestelmässä).
PostNord:n sivuilla löytyy mahdollisuus sopia uusi toimitusajankohta, mutta se toimii vain, jos epäonnistuneesta lähetyksestä on jätetty minulle lappu - mitä siis ei ole tapahtunut. Sivulla vaaditaan sekä lähetystunnus, mikä minulla on, sekä viivakoodinumero, jota minulla ei olekaan. Mahdollisuudeksi annettaisiin pienellä präntätyn mukaan myös nouto terminaalista.
Sitten olisi noudon tilaaminen suoraan. Se taas vaatii sen, että sinulla on PostNord Pacsoft-järjestelmään pääsy, joka nettilomakkeella voidaan pyytää - kunhan olet yritysasiakas ja teet itsestäsi sopimusasiakkaan.

Mitä voin enää tässä kohtaa tehdä? Soittaa niiden aspaan lienee ainoa vaihtoehto sitten. En aio tyytyä enää siihen, että he laittavat sen uudelleen liikkeelle. Pakotan sen noudettavaksi heidän toimipisteestään.

Pelottavin juttu löytyi kuitenkin heidän "Tee korvausvaatimus"-sivultaan. Siellä opastetaan oikeasti näin:
Lainaus käyttäjältä: PostNord Logistics, Tee korvausvaatimus-sivu
Vinkki!
Tallenna kertaalleen täytetty lomake tietokoneellesi, niin voit jatkossa muuttaa vain lähetyksen tiedot ja korvaushakemuksen muuttuvat tiedot valmiille pohjalle. Kertaalleen tallentamasi korvauksenhakijan tiedot säilyvät ennallaan.

Jos tuo ei ole riittävä syy ajaa paikalle vaatimaan pakettia itselleen ja vauhdilla, niin en tiedä mikä olisi.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

Asiat liikkuivat sitten eteenpäin, mutteivät PostNordin toimesta.
Pitipä itse käydä paikalla se hakemassa. Ajattelin piruuttani kokeilla jonottaa heidän asiakaspalveluunsa samaan aikaan, kun lähdin ajamaan kohti Helsinki-Vantaan lentoaseman nurkassa olevaa Aviapolista. Halusin tehdä empiirisen kokeen, ehtiikö asiakaspalvelu vastaamaan minulle ennen kuin pääsen määränpäähän.

Ei ehtinyt.

Ajo kesti 20 minuuttia. Olin jonossa koko tuon ajan ja olin jonossa vielä siinä vaiheessa kun pysähdyin heidän puomitetun portin eteen. Suljin sen jälkeen linjan, kertaakaan läpi pääsemättä. Päätin, että jos asiakaspalvelusta nipotetaan yhtään siitä että asia pitäisi sopia etukäteen (kuten heidän verkkosivuillaan lukee), näytän puhelinta ja sanon heille että jos soitan yritysnumeroon, jossa jonotus maksaa 8c/puhelu ja 17c/min ja roikun siellä koko 20-minuuttisen ajomatkan, kerryttäen puhelinlaskua sellaiset 3.50€, katson noudon sovituksi ja ei muuta kuin paketti kiitos.

Ensimmäiseksi piti tietty päästä sisään. Se ei ollut ihan helppo juttu, koska puomit olivat kiinni. Edessäni oli toinen henkilö, joka pyöri eksyneen näköisenä puomin molemmin puolin. Kysyin häneltä onko hänkin noutamassa pakettia, mutta hän oli sellaista palauttamassa, mutta paikka oli sama. Kartta, joka oli ladottu portin viereen ei ollut avuksi muutoin kuin kertomaan missä rapussa oli mitäkin palveluita. Tämä edelläni ollut henkilö sanoi että kuulemma pitäisi porttipuhelimeen soittaa, mutta kumpikaan meistä ei nähnyt sellaista portilla lainkaan. Alueelta lähti auto, joka avasi puomin ja livahdimme sitä kautta sisään autoillamme. Koska kartta oli perspektiiviltään kummallinen, päädyimme vahingossa väärälle puolelle taloa ja koko aluetta. Sompailimme minuutin verran rekkaliikennettä väistellen kunnes löysimme vieraspaikat ja sitä kautta tajusimme alueella olevan kaksi porttia ja olimme paikan takimmaisen portin kohdalla - ja sieltä löytyi porttipuhelin. Kartassa ei ollut osoitettu edes porttipuhelinta tai kulkuväylätietoja. Alueella ollut rekkakuski sanoi, että etummainen portti on ulosmenoliikennettä varten ja takimmainen sekä sisään-, että ulosmenoa varten, kun hän kuuli meidän ihmettelevän paikan kummallisuuksia.

Pääsimme asiakaspalvelutiskille, jossa oli pienehkö ruuhka päällä. Huoneeseen tuli ja sieltä lähti logistiikka-alan ihmistä (vaatetuksesta päätellen) ja kaksi naispuoleista ihmistä pyöritti tiskillä kuviota. Asiakaspalvelu terminaalissa osoittautui ystävälliseksi ja minun vuorollani tiskin toisella puolella otettiin paketin lähetystunnus ylös, soitettiin varastoon, kerrottiin numero ja lopulta pyydettiin istumaan odottamaan. Sieltä tuli kaveri viiden minuutin päästä laatikko mukanaan. Henkilötunnistamisen jälkeen vain enää kuittausta ja paketti oli mukanani kotimatkalla. Tarvetta pirulliseen tai inhottavaan käytökseen ei ollut. En alkanut valittamaan heille asiakaspalvelunumerosta mitään, koska katsoin ettei tämä porukka siitä vastannut.

Mitä tästä voimme ottaa opiksi? Jos kuriiri ninjailee eikä paketti tulekaan toimitettuna ovelle, älä soita, älä lähetä sähköpostia, vaan mene suoraan pakettitunnuksen kanssa paikalle. Mahdollisuus saada paketti itsellesi on suurempi. Tämä ei tosin paljoa lohduta, jos et asu järkevän ajomatkan päässä heidän terminaaleistaan, joita on Vantaan lisäksi Tampereella, Turussa ja Lahdessa, josta viimeksimainitulla ei tosin ole tavaranoutoa.

Chronopost ja dronen valmistaja lähettivät molemmat minulle pyynnön kertoa puhelinnumeron ja ovikoodin. Pienen facepalmaamisen jälkeen kirjoitin molemmille PostNordin toiminnasta ja ilmoitin dronevalmistajalle että on syytä tarjota muutakin kuin Chronopost kuljetusvaihtoehtona ja Chronopostille, että tarkistavat alihankkijansa toimia hieman. Molemmille osapuolille tein selväksi että on äärimmäisen kivuliasta tilata mitään jos ei voi olla varma että paketti löytää perille.

Saa nähdä menikö kirjoitukset millään tavalla perille heillä vai pelkästään mappi-Ö:hön.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------