FinWX luopuu DNA:n asiakkuudesta

Aloittaja J.Jäntti, perjantai, 08.04.2016, 10:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Olen tehnyt päätöksen irrottautua DNA:n asiakkuudesta käyttäen Kuluttajariitalautakuntaa vipuvartena.
Syynä tähän ovat seuraavat seikat:
- DNA on asettanut ennalta ilmoittamattomia estoja internetistä sisään tulevalle liikenteelle, vaikka liittymä ei ole häirinnyt liikennettä missään vaiheessa.
- Liikenne-eston olemassaolo kielletään tai siitä ei näennäisesti tiedetä mitään asiakaspalvelussa ja automaationa osoitetaan vian olevan kuluttajan omissa laitteissa.
- Asiakaspalvelu ei eskaloi häiriöilmoitusta eteenpäin vaikka asiakas sitä erikseen pyytää ja jos siirtää, tekninen puoli ei tutki asiaa tosissaan todisteista huolimatta, koska kuluttajaliittymä ei nauti samasta palvelutasosta kuin yritysliittymä ja kuluttajaliittymän häiriöilmoituksen perusteella tehtävät tekniset tarkistukset ovat pintapuolisia.
- Asiakaspalvelusta tulee ehdotuksia jotka ovat ristiriidassa itsensä kanssa: Sieltä ehdotetaan kuluttajaa muuttamaan liittymänsä yritysliittymäksi. DNA tarjoaa yritysliittymiä vain yrityksille (ts. minun pitäisi perustaa yritys ensin).

DNA:n toiminta ei anna vaihtoehtoja. Jos asiakaspalvelu ei joko siirrä asiaa tekniselle puolelle ja näin tehdessään tekninen puoli ei tee käytännössä mitään ja on asiakaspalvelu välikätenä minuun yhteydessä vain kertoakseen että kaikki muka toimii normaalisti, jossain on vikaa.

Jos halutaan verrata miten hyvin, asiantuntevasti ja nopeasti DNA on asiat hoitanut, niin kerrottakoon että vian alettua, tähän päivään saakka, olen ehtinyt todistamaan kuinka keuhkosyöpää sairastaneen äitini tila heikkeni nopeasti, kuinka hän siihen menehtyi ja että hänet on ehditty jo siunatakin. DNA ei ole asiaan palannut vieläkään, enkä usko että palaakaan. Vika alkoi 16.3., äitini menehtyi 18.3.. Koko tänä aikana DNA ei ole pistänyt tikkuakaan ristiin vaan pitää asiakastaan täysin pilkkanaan. Minulle riittää. Kirjaan tänään KRIL:n suuntaan kirjelmän jossa vaadin DNA:ta purkamaan asiakkuuden välittömästi.

FinWX siirtyy 4G LTE:n taakse niin nopeasti kuin vain mahdollista.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

4G-laitteisto on nyt hankittu. ;D  8)

Hankittu laitteistokokonaisuus on seuraava:

Ristipolarisaatioantennin hankintaideana on se, että se suunnataan lähimpään tukiasemamastoon alueella, jotta FinWX ja sen infraverkko hyötyisi verkon nopeudesta eniten (ts. ideana on Bandlocking-ominaisuus päällä luukuttaa niin korkealla taajuudella, niin korkealla bittivirralla ja niin pienellä viiveellä, kuin mitä alueella olevasta 4G/LTE-verkosta vain irti lähtee). Tämä on tarpeen sillä DNA:n saatua syystä kengänkuvan hanuriinsa, tästä tulee toistaiseksi ainoa saatavilla oleva yhteysmuoto.

Laitteiden odotetaan saapuvan hieman yli viikon kuluttua.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

angle

Parisen vuotta sitten siirryin ADSL:n käytöstä 4G verkon käyttäjäksi ja laitteeksi tuli Huawei B593, josta ethernetkaapeli vanhaan reitittimeen jne. Huaweista vielä DMZ päälle reitittimeen.

No silloin kun operaattori vaihtoehtoja tutkin, niin kävi ilmi ettei julkinen IP osoite olekkaan itsestäänselvyys. Elisalta ei ollut mahdollista saada lainkaan, DNA tarjosi julkisen IP:n johon sai vain kymmenen porttia auki ja Sonera taisi tarjota julkista IP:tä lisämaksusta. No DNA:n otin.

Ja julkisen IP:n kait juuri tarvitset. No tämän päivän tarjontaa en tunne. Ai niin tässä yksi apuväline kuuluvuuden selvittelyyn, jota itse käytin liittymän testijaksolla.

SääSami

LainaaDNA tarjosi julkisen IP:n johon sai vain kymmenen porttia auki
Nykyään noita portteja aika vapaasti auki. Tämä tuskin lohduttaa Jänttiä joka on DNA:sta pyrkimässä eroon jos ei nyt riitaa sovita vaihtamalla liittymää 4G:ksi  ;) Tuolla on listattu sallitut portit.
https://www.dna.fi/llk-kayttoonotto-ohje#p_p_id_56_INSTANCE_iSvIbm6hcwJn_
Minulla on kyllä DNA 4G pelannut hienosti. 50 megasta maksan ja sen verran tulee aina kun olen testannut nopeutta.

weatherc

LainaaNykyään noita portteja aika vapaasti auki.

En kyllä niin sanoisi:

LainaaSallitut tietoliikenneportit IPv4-osoitteista ovat TCP-protokollassa 500 ja 1024-65535 sekä UDP-protokollassa 123, 259, 500, 1024-1899 ja 1901-65535.

Sallittuja portteja on kyllä paljon mutta hyvin ovat sulkeneet kaikki normi portit, mm. tarvittava portti 80 uupuu tuosta.

SääSami

No tarkoitin tietenkin tuota määrää enkä niinkään teknisessä mielessä "vapaasti" kun en näistä verkkohommista juurikaan ymmärrä. Paitsi sen verran tietenkin että omille IP-kameroilleni olen portinsiirtoa käyttänyt jotta pääsen niitä mobiilisti katsomaan ;) Se mikä on positiivista niin nuo portit kuuluvat liittymän hintaan eikä lisämaksusta kuten kilpailevilla operaattoreilla.

weatherc

Se on totta että tuolla määrällä portteja saa vaikka mitä tehtyä jos pystyy itse säätelemään käytettyjä portteja. Samaa systeemiä tuo mun etäasemakin käyttää, esmex. julkinen portti 7654 joka reitittyy porttiin 22 eli ssh:on haluamaani sisäverkon ip:ssä.
Mutta esim palvelimen pito joka käytännössä vaatii portin 80 on tuossa listassa poissuljettu (kuten myös muut vastaavat kuten FTP- ja Mysql-serveri jne jos käyttää vakioportteja).

J.Jäntti

Asiat liikkuvat eteenpäin, muttei KRIL:n toimesta.
Lähetin heille ilmoituksen ja vaatimukseni, mutta jostain syystä siellä päässä ollaan oltu hiljaa. Edes arviota käsittelyn kestoajasta ei ole tullut. Se ei kuitenkaan estä minua viemästä asiaa loppuun, mutta se valitettavasti tarkoittaa tyhjästä maksamista.
DNA:n palvelusivujen mukaan määräaikainen sopimukseni päättyy 12.11.2016. Olen umpikujassa sikäli, että mikäli irtisanon liittymän ennen määräaikaisuuden päättymistä, peritään lopusta ajasta kuitenkin maksut, mahdollisesti könttäsummana, mikä ei ihan ajatuksena viehätä. Sopimuksen irtisanominen määräajan päätyttyä taas tarkoittaa sitä että tuosta liittymästä on vain maksettava sopimuksen päättymiseen saakka. Pitkin hampain on siis maksettava.

Koska sopimusehdoissa ei lue mitään aikarajasta, mitä ennen ilmoituksen pitää olla heillä, irtisanon kaapelimodeemiliittymän tämän viikon aikana, päättymään sopimuksen päättymispäivänä.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------


J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Nummika - keskiviikko, 20.07.2016, 10:56
Kokeile tuota, vastaus pitäisi tulla viikossa....https://kuti.kkv.fi/Kutiweb/kuluttajat/KuneLomake.aspx

Juuri tuota lomaketta käytinkin, täytin ja lähetin. Kuittaus siitä että se on vastaanotettu tuli mutta mitään ei kuulunut sen jälkeen. Lähetin tuon lomakkeen kautta tiedot 08.04.2016.
Veikkailisin että KRILiä ei kiinnosta vääntää asiasta joka kuitenkin on alle puolen vuoden kuluttua taputeltu. Se tarkoittaa vain sitä että saan maksaa 186€ turhaa vielä.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------