Sääasema Lapin mökille

Aloittaja MarkoN, tiistai, 01.03.2016, 19:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MarkoN

Moro.
Olen rakennellut tällaista sääasemaa mökille joka voisi samalla ilmoitella akkujen varausta, tuulivoimalan ja paneeleiden latausta, säätä, tuulennopeutta ja ottaa kuvan kameralla.

Hankintoja tehty Raspberry Pi, USB hubi, Huawei E367, POE kamera, sääasema(halpa WS1080).

Eli mökillä on 360W aurinkopaneeleita ja 600W tuulimylly, 600Ah akusto.

Sen verran olen saanut aikaan että olen asentanut onnistuneesti WeeWX ohjelmiston raspberryyn ja saanut mitatut tiedot sääasemalta selaimeen nähtäväksi.
Seuraava askel olisi saada tiedot luettua Raspista 3G verkon yli. Kai jokin kotisivu pitäisi tehdä (vai miten se kannattaakaan tehdä???). Mökki on 1000km päässä joten kaikki olisi hyvä toimia kohtuullisella varmuudella. Mökillä kuuluu 3G todella hyvin, linkki 2km päässä.

Vaikka on noinkin järeä laitteisto mökillä olen ajatellut ajastaa Raspberryn niin että se on sammuksissa 45min ja 15min päällä tunnissa. Eli sykli toistuu 15min päällä, 45min sammuksissa, 15min päällä...45...15...45...15... Tarvitsee varmaan kirjoittaa jokin sammutus skripti ettei ihan power-boottia tekisi, kellokytkin sitten käynnistää. (data sääasemalta tulee keskimäärin 5min käynnistyksestä)

Sivuille ajattelin että olisi kiva laittaa taustakuvaksi kuva mökiltä jonka kamera ottaisi jossa näkyisi vähän mökkiä, tuulimylly ja kaunista lappilaista jänkää. Siihen sitten ikkunoihin sitten tietoja kelistä, tuulen nopues, yms..., akuston varaus ja Latauksesta jos tuulimylly tai paneelit lataa. Ja mahdollisesti saisi yhteyden kameraan live-kuvaa välittämään, tai niin että sivulla olisi 10sekunnin tai pidempi klippi. Tämä siis sen takia että näkisi pyöriikö tuulimylly.

Ja jos jotain ohjauksia tarvitsee niin raspinhan saa ohjaamaan vaikka mitä esim. rele boxilla, Aurinko paneeli säädin on mahdollista ohjelmoida myös...

Eli kai minulla on jo aika hyvin kaikki kasassa vai tarvitsenko jotain muuta ottaa huomioon??

Apua siis tarvitsisin tuon datan ja kameran kuvan siirtoon Raspista kotisivulle ja Boot-skriptin kirjoittamiseen...

weatherc

Tervetuloa etä/aurinko-kerhoon  ;D

LainaaKai jokin kotisivu pitäisi tehdä (vai miten se kannattaakaan tehdä???).

Weewx:ään lötyy Weewx-WD plugari joka tekee clientraw:t ja SteelSeries-mittarien vaatiman filun jolloin pystyy esim saratogan templatea hyödyntää. Itse uppaan halutut filut sivuille ajastuksella ncftp:n kanssa.

LainaaTarvitsee varmaan kirjoittaa jokin sammutus skripti ettei ihan power-boottia tekisi, kellokytkin sitten käynnistää.

Kannattaa tarkistaa ihan käytännössä että pystyykö Raspin sammuttaa komennon avulla, en ole niin varma. See saattaa vaan rebootata itsensä. Ainut keino sammuttaa se siinä vaiheessa on "töpseli irti". Tuo tuottaa ongelmaa omallakin asemalla. Eli laita infoa jos keksit hyvän keinon ;)
Omalla asemalla käytän valo-anturia yhtenä "rajoittana" joka pitää virran päällä vain valoisaan aikaan.


nuuka

Joku virran sammutussysteemi nettitikulle saattaisi olla hyvä. Meillä on sama nettitikku tietokoneessa päivittäisessä käytössä, ja välillä ei pääse nettiin, vaikka ohjelma ja tikku näyttävät, että yhteys olisi. Tällöin yhteys pitää manuaalisesti katkaista ja yhdistää uudestaan. Joskus joutuu irrottamaan koko tikun koneesta tai käynnistämään koneen uudestaan. Nämä tietysti saattavat johtua siitä, että kuuluvuus ei ole paras mahdollinen, vaikka masto onkin alle kilometrin päässä, sillä hirsiseinää on välissä.

weatherc

Itse laitoin kokeiluun Umtskeeper-softan tuota nettitikkua seurailemaan, tuolla mökillä kun tuo yhteys on lähinnä surkea, lähimpään tolppaan on 4-5 km, tosin melkein näköyhteydellä (puita eessä). Sen pitäisi seurata yhteyttä (pingaamalla haluttua urlia) ja kytkeä uudestaan tarvittaessa, sekä, päivittämään ip:n dyndns:ään (etäyhteyttä varten). Näyttää toimivan ainakain kokeiluissa + muutaman päivän käytön perusteella.