Onko yleistä peittää sademittari talveksi?

Aloittaja khyron, perjantai, 06.11.2015, 18:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

khyron


weatherc

En tiedä kuinka yleistä se on mutta...
Syy peittämiseen lienee lähinnä se ettei tulisi lukemia lumen sulamisen takia. Ongelmahan on se että jollei ole lämmitystä kipossa niin ei tule lukemia lumisateella mutta tulee haamusadetta kun lämpötila kipossa nousee plussalle joko ilman lämpenemisen tai auringon ansiosta.

Itse kipon toimivuuteen peittämisellä tai peittämättä jättämisellä ei liene suurta merkitystä. Tottahan toki nollakeli-osin-sulannut lumi laajenee jäätyessään ja voi ainakin teoriassa sitä kautta aiheuttaa vahinkoja mutta todennäköisyys leinee lusikka-kipossa aika pieni.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: khyron - perjantai, 06.11.2015, 18:45
Onko toi yleistä, mää en o vielä kertaakaan ja vielä toimii hyvin.

Itse en esimerkiksi peitä omaa sademittariani talven ajaksi. Siitäkin huolimatta, että sade olisi lunta, nollakelissä se kuitenkin sulaa ja mittaa sataneen määrän, vaikkakin viiveellä, jolloin sadepäivä menee melko varmasti väärin mutta vuotuinen kokonaissadanta puolestaan oikein.
Mikään minun sademittareistani, La Crosse WS23xx-sarjan kiikkumittari, sen enempää kuin Peet Bros:n tippalaskumittari, eivät ole rikkoontuneet siitä että lämpötila on painunut mittarissa nollan alapuolelle. Mittarissa oleva vesimäärä on niin vähainen. Kiikun "lapiot" eivät niin paljoa vettä ehdi hörppimään että halkeamisriskiä olisi niilläkään ja tippalaskurissa vesi ei jää anturiputkeen; veden tulo anturille vain lakkaa.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Mulla ollut tässä Perttelin Daviksessa manuaali lämmitys, eli olen laittanut sen päälle vain tarvittaessa. Lumisateen sattuessa olen yleensä "kerännyt" päivän sateet ja sulattanut ne kerralla, näin jotta haihtuminen olisi mahdollisimman vähäistä. Kevyeellä sateellahan sulannut vesi saattaa lämmön ansioista keretä haihtua ennen lusikkaan saapumista. Viime talvena taisin tarvita lämmitystä kaikki 4 kertaa tai jotain sinnepäin. Eli koko muu aika kippo oli pakkasella jos ulkona oli pakkasta.

Naruskan Ukka Matinpoika

Eipä ole tarvetta peittää PeetBrosin strutsinmunan kokoista sademittaria. Olen kertonut aiemminkin sademittarin sijoituspaikasta savupiipun yhdessä ilmastointihormissa, johon talon sisältä ohjautuu lämmintä ilmanvaihtoilmaa. Lämmitys pitää strutsinmunan lämpimänä, kun kevyt villoitus munan ympärillä ohjaa ilmavirtaa  mittarin ulkopinnalle.

Kovalla pakkasellakin mittari pysyy sulana, eikä sen tarvitsisi tietenkään pakkasella sulana pysytelläkään, kun pakkasella harvoin mitään satelee. Pikkupakkasessa mittari kerää lumen sisuksiinsa ja sulattaa sen samantien vesimillimetreiksi. Ja hyvin toimii kesää talvea. Seitsemisen vuotta mittausta on ilman katkoksia saatu tilastoihin, eikä vuotuinen sademäärä todellisuudesta kovinkaan kaukana oikeasta ole.

Muusta ei tarvitse huolehtia kuin siitä, että sademittarin sisäverkko on roskista vapaa ja pariin kertaan vuodessa tekee perusteellisemman puhdistuksen ja keruupinnan nanokäsittelyn, niin jovain...

Erillistä lämmityslaitetta ei laitteessa tarvita. Ja data kulkee turvallisesti ja häiriöttä sähköjohtoa pitkin keskuslaatikolle ja sieltä edelleen tietokoneelle ja maailmalle. Heleppoa kuin heinänteko. ;)

www.naruska.com

J.Jäntti

Periaatteessa, kun sademittari on asemallani kuitenkin riittävän lähellä ja väriltään musta, sen sisuksiin voisi laittaa jonkinsortin lampun tai jotain vastaavaa hoitamaan lämmitystä, mutta jonkinlaista lämpötilaohjausta sille pitäisi rakentaa ettei se lämmitä mittaria liiaksi ja haihduta vettä pois mittarin pinnalta.

1-wire-tekniikka on tuohon kokonaisuuteen hyvä, mutta Hobby Boards:n muutettua laitekantaansa ja (sen seurauksena) lyötyä lapun luukulle homma muuttuu vähän monimutkaisemmaksi. Sademittarilla musta väritys on hyvä, sillä ajatuksena ei kuitenkaan ole tehdä siitä vilkkuvaa (joulu)koristetta. ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Zalama

15 watin uunilamppu on palanut sadeämpärin sisällä jo 15 vuotta. Virtajohdon välissä on himmennin, jolla voi säätää valon sopivaksi, ettei lämmitä liikaa tai liian vähän. Ämpärin ulkokuoren sisäpuoli on vuorattu lämpöistuin materiaalilla ( http://www.plast-team.fi/tuotteet/kaira-kantoaukollinen-lampoistuinalusta-2-kpl ) ja alumiinifoliolla, ettei lämpö karkaa väärään suuntaan.  Valo päälle syksyllä ja pois päältä keväällä. Uunilamppu kestää 2-3 vuotta.