Kartta-testailuja

Aloittaja weatherc, perjantai, 30.10.2015, 21:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Kaikkihan olemme kateellisena katselleet windytyn ja earth.nullshoolin tuulikarttoja, eikös?  

Noh, törmäsin puolivahingossa skriptiin jossa nuo animoidut systeemit saisi tehtyä täältä, tosin se on tehty Esri-kartalle. Mutta sen issues-osastolta löytyikin koodinpoikanen Leafletille. Eikun kokeilemaan :)

Seuraavaksi tuli mieleen että entäs ne värilliset pohjalayerit (kuten lämpötila)? Pienen sukkuloinnin jälkeen törmäsin esim. täällä miten tehdä polygonit (eli värilliset alueet) GeoJSON-datasta. No mutta, data joka mulla on on joko GRIB- tai shapefile-muodossa. Ei hätää löytyy softa tähän(kin), joka tekee GeoJSONin (tai TopoJSONin) shapefileistä. Näin pitkälle kaikki kuullostaa ihan hyvältä. Entäs jos noita datapisteitä on paljon (esim. FMI-GRIBssä on liki 550000 datapistettä, tosin askeleisiin ryhmitettyjä polygoneita ei ole ihan niin montaa)? No, kokeilemalla se selviää.

Selväksi käy se että canvas on nopeampi kun svg. Syy on aika selvä, koekartalla on 1 (yksi) canvas kun taas svg:tä samasta datasta generoitiin yli 4000.

Entäs jsoneitten koko? TopoJson (joka on itse asiassa tiivistetty versio GeoJsonista) on kooltaan vain noin 16% siitä mitä GeoJson. Koedatan FMI-sade TopoJson on kooltaan 1.8 MB.

Tuossa koekartta jossa tehty tuulikartta käyttäen MeteoFrancen dataa sekä pohjalla FMI-dataa käyttävä akkumuloitu sadekartta. Datat eivät ole samasta aikapisteestä koska kyseessä on vain kokeilu että miten ne saa toimimaan: http://www.nordicweather.net/test/ewn_test/testmap4.php

Plussa-puolia tuollaisessa olisi useampikin, kuten
- vain yksi tiedosto per kartta/aikajakso joka käy kaikissa zoomitasoissa, karttatiilejähän ladattaan parhaimillaan yli 20 per kartta/aikajakso/zoomitaso.
- Smootti zoomaus koska data pysyy samana
- koska tiedostoja on vain yksi sekä nimi tiedossa on helpompi rakennella pre-load systeemiä.
jne.

Matkan varrella törmäsin myös pariin muuhun mielenkiintoiseen asiaan joka itse asiassa saattaa ratkota NSD:n/EuroBlitzin ikuisen ongelman, eli miten piirtää x tuhatta iskua kartalle. Nimittäin, törmäsin siihen miten piirtää 80000 merkkiä kartalle täällä  ;D ;D ;D

Mikä on sitten näiden salaisuus? WebGL sekä canvas :)

systeemi

Tuo tuulikartta on aivan hiton siisti.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

Zalama

Aika hurjasti kuormittaa prossua ainakin safari / mac. Varmaan noita vauhti(tuuli)viivoja kannattaisi vähentää kun zoomaa karttaa.

weatherc

Juu... Seuraavaksi pitäisi testata että mikä on se grib-reso joka toimii noissa tuuliviivoissa sitten ettei ladattava filu tule liian suureksi tahikka datapisteitä liian paljoa. Jos se on esim 0.5° niin sitten voi laittaa nuo asetukset vakioksi tuohon filuun koska silloin voi käyttää samaa resoa kaikissa malleissa. Noita asetuksia on useampi jotka vaikuttavat viivojen määrään/nopeuteen jne.

Pohjalla olevan sadekartan reso on 0.068° eli FMI:n dataa.

weatherc

Tuo "sadekartan" piirto ainakaan tuolla tavalla TopoJsonia käyttäen ei tule onnistumaan nimittäin kokeilin tehdä topoja koko FMI:n datasta ja kävi ilmi että niiden koko vaihtelee aika rajusti. Koekartan sadelayeri on kooltaan 1.8 MB joka vielä voisi toimia mutta suurimmat layerit ovatkin 10+ MB kokoisia. Ja koko tietty vaihtelee sen mukaan kuin paljon "tavaraa" on layerissä.

weatherc

Pikkuhiljaa etenee ;)

Matalapainetta Islannin kaakkoiskulmalla FMI-datalla tehtynä.
Iski pieni design-probleema, liitteen "sääkartassa" on lähinnä vaalea pohja, mutta esim ilmanpainekartassa ei ole pohjaväriä ollenkaan. Eli minkä väriset pitäisi nuo tuulisysteemit olla?

Löysin myös jo melekin hermoja vieneen bugin koodissa joka tekee datan noille tuulisysteemeille. Piti kääntää GRIB-data muodosta WE:SN muotoon WE:NS (länsi-itä:pohjoinen-etelä)...

systeemi

Jaa'a olen viime aikoina tykännyt yksinkertaisista kohtuu värittömistä kartoista. Jotenkin ehkä selkeämpi minulle.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

weatherc

Lainaus käyttäjältä: systeemi - torstai, 05.11.2015, 17:34
Jaa'a olen viime aikoina tykännyt yksinkertaisista kohtuu värittömistä kartoista. Jotenkin ehkä selkeämpi minulle.

Sama täällä. Tosin ongelma nuissa ennuste-kartoissa on se että ennuste-layereissä on käytännössä katsoen käytössä koko väriskaala eikä tuuliviivoille ole mitään sellaista yksittäistä väriä joka toimis kaikissa layereissä. Mutta sen vois ratkaista namiskalla jossa voisi vaihtaa vaalean ja tumman välillä.

Tuossa versio jossa ovat toiminnassa FMI-datan kanssa (muut mallit puskevat js-erroria toistaiseksi): http://nordicweather.net/test/ewn_test/mapleaf.php. Siinä myös viivojen määrä sekä nopeus vaihtuu zoomitason mukaan. Siirtäeessä karttaa tai zoomatessa menee viivat välillä jumiin vielä jostain syystä.
Siinä myös uusi soitin (jossa nopeus-säädin) mutta tuuliviivojen kanssa menee homma ihan sekaisin. Ilman niitä on aika jees toistaa ennustetta vaikkapa 10 fps nopeudella kunhan on ladannut kaikki layerit ensin.  ;D
(Kuten normaalisti, kartta saattaa ajoittain olla rikki :P)

systeemi

Auttaisiko kuinka paljon jos tuota pienentäisi jonkin verran?? Suomi asetuksille minusta riittää merialueet mukaan. Skandinavialle sitten oma?
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

weatherc

Lainaus käyttäjältä: systeemi - perjantai, 06.11.2015, 11:46
Auttaisiko kuinka paljon jos tuota pienentäisi jonkin verran?? Suomi asetuksille minusta riittää merialueet mukaan. Skandinavialle sitten oma?

Mitä olen testaillut niin toimivuuteen vaikuttaa ainakin se että kuinka paljon viivjoa piirretään kartalle. Näitten määrään vaikuttaa sekä zoomitaso, datan resoluutio että kartan leveys, josta zoomitason perusteella tehdään säädöt. Itse ladattava datahan on ainakin nytten sama riippumatta siitä että katseleeko Suomea vaiko koko Eurooppaa. Testikartat ovat koko ruudun levyisiä koska ewn-häkkyrän leveys määräytyy sen ympärillä olevan elementin (kuten content-area tms.) leveyden mukaan. Noissa testi-sivuissa sellaista ei ole ja tulos on koko ruudun levyinen kartta...