Kuinka karttapohja Nextsormiin?

Aloittaja pjutila, torstai, 22.10.2015, 20:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pjutila

Hei,
Sain juuri vanhan mutta toimivan LD-250 käyttööni ja nyt olen asentanut tuon Nexstorm liten tuohon koneelle, kaikkinäyttää toimivan ok.
Mutta mistä/miten siihen saisi karttapohjan?
Auttakaas avutonta hieman!



J.Jäntti

Tervetuloa Foorumille ja pahoittelut että vastauksessa kesti.

NSLite syö sekä CVM (Composite Vector Map)-karttoja tai sitten itse luotuja karttapohjia.
CVM on NexStormin oma karttapohja, joka skaalautuu automaattisesti käytössä olevan etäisyyden mukaan. Hintaa sille on muistaakseni jotain 30€ luokkaa ja se on tilattavissa Astrogenic:lta suoraan verkkokaupasta. Tarvitset vain kotipaikkasi koordinaatit, jotta kartta saadaan keskitettyä.

Jos karttapohjan tekee itse, pitää karttapohjat rakentaa käsin 25km-1200km etäisyyksille erikseen.
Valmiita karttoja voi toki käyttää pohjina (muutamalla tutkalla on tällainen ratkaisu), mutta ongelmaksi voi muodostua se, kuinka keskittää kartta luotettavasti. Mikään geometrian maisteri tässä hommassa ei tosin tarvitse olla, mutta täytyy muistaa, että esim. 100km karttaetäisyydessä puhutaan 100km säteestä, jolloin karttapohjan itsensä tulee olla 200km alueen kattava. Itselläni oli ennen CVM-pohjaa käytössäni karttapohjat, jotka väsäsin Google Earthilla. Siihen meni aikaa, mutta se toimi kuitenkin.

Jos tarvitset lisää apuja tai vinkkejä, kysy pois. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------