Nakataanko XP Windows kone kohta kartanolle?

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, sunnuntai, 02.03.2014, 10:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Naruskan Ukka Matinpoika

Voisikos joku tietokenepuolesta Ukkaa enempi ymmärtävä hemmo tai neito kertoa, miten olisi viisainta menetellä Windows XP käyttöjärjestelmällä pyörivän sääkoneen kanssa, kun tuki loppuu.

Ukalla esimerkiksi on vähänlaisesti vaihtoehtoja, jos tuo tällä hetkellä moitteettomasti toimiva Lenovo T61 kone poistuu rivistä. Sarjaportilla varustettu kone pitäisi löytyä tilalle, mutta niitä ei kasva joka oksalla. On toki muutamia, joihin pääsee käsiksi noin kolmellasadalla €urolla.

Sääkoneella ei tässä huushollissa ole mitään muuta tehtävää kuin sääkoneena toimiminen. Se on talon muiden koneiden kanssa ympäripyöreää päivää nettiyhteydessä. Lenovolla ei tällä hetkellä ole mitään uusimisen tarvetta, koska se käy ja kukkuu jopa niin hyvin, että puuta pitää koputella.

Kertokaapa selevällä suomenkielellä ohjeet, miten tulisi menetellä, että oikein menisi... ;) ??? :o

www.naruska.com

weatherc

Jos kone toimii dedikoituna sääkoneena niin ei tarvi tehdä mitään jollei halua, kyllä se XP raksuttaa siinä niin kauan kun rauta kestää. Pitää vain tietoturvan siinä ajan tasalla, kuten esmex Avastin ilmainen virustorjunta.

Jos haluaa "pysyä päivitettynä" niin yksi mahdollisuus on että asentaa siihen vaikka Windows 7:an jos vain RAM:ia sun muuta on kohtalaisesti.

SääSami

Samaa mieltä.. älä tee mitään anna koneen käydä vaan niin kauan kun henki pihisee siinä  ;D

Minullakin on sääasemakoneena vanha kannettava vuosimallia 2003 ja XP on siinä käyttiksenä. En aio tehdä mitään sen suhteen, loppuu vaan tuo päivittely ja boottailu. Oma veikkaukseni on että MS joutuu vielä tukemaan satunnaisesti XP:tä tietoturvapäivityksillä koska markkinaosuus on vielä huomattava.

Leka

Samaa mieltä edellisten kanssa, virustorjunnan kun pitää ajan tasalla niin itse pitäisin käynnissä siihen saakka kun on koneesta viimeisetkin henkoset vedetty.

Itselläkin on sääasemalle vara-varakoneena XP-läppäri eikä tulisi mieleenkään hävittää sitä ;)

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

tito

Eipä päästetä vanhaa IBM:ää eläkkeelle. :D

Ilkka Ahmavaara

#5
Itse päivitin XP:n muutama vuosi sitten pienellä .reg tiedostolla, joka neuvotaan täällä: http://thehackernews.com/2014/05/registry-hack-get-windows-xp-security.html.

Toisinsanoen teet notepadillä/muistiolla tiedoston, joka sisältää seuraavat rivit:

Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\WPA\PosReady]
"Installed"=dword:00000001

Tallennat tiedoston .reg päätteellä vaikka työpöydälle, esim xp.reg nimellä. Sitten vain tuplaklikkaat kuvaketta ja alkaa tapahtua: xp alkaa päivittää itteään. Kun aikaa on kulunut paljon, kestää päivitys luultavasti aika kauan. Tämän jälkeen XP:n automaattiset päivitykset jatkuvat vuoteen 2019 saakka.

Mutta sinänsä ei, kuten aiemmista kommenteistakin käy ilmi, sääasema käytössä käyttiksen ajantasaisuudella kovin paljoa merkitystä ole, kunhan palomuuri toimii. Itse käytän sääasemallani win2k:ta, jossa lisäksi joku ilmainen palomuuriohjelma (en nyt muista mikä). Eihän sääasema tee mitään muuta kuin on yhteydessä ftp palvelimeen ja kaiken muun olen palomuurista käsin estänyt.

Mutta siis omalla vastuulla tuo yllä neuvottu rekisterin muokkaus, minulla tuo toimi mainiosti vuosi pari sitten, mutta en voi tietää, toimiiko se vielä tänäpäivänä ja kaikissa xp koneissa.

angle

Eilen viimeksi tuli mun vanhaan xp mini läppäriin jotain päivityksiä. Joskus jostain luin, että USA merivoimat oli maksaneet miljuunia, että xp tuki jatkuisi. Heillä kun oli xp vielä käyttössä.