Globaali ilmastonmuutos onkin todella radikaali

Aloittaja teutari, tiistai, 10.09.2013, 20:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: einari - lauantai, 01.02.2020, 09:23
Noiden litiumakkujen tekeminen tuottaa niin paljon päästöjä että bensa-atolla ajaa 10 vuotta ainakin... siis pelkästään akku.. puhumattakaan sitten tarvittavan sähkön tuottamisen ja siirron aiheuttamat päästöt.

Lisäksi litium on aikamoinen myrkky ja vaaraksi ympäristölle. lisäksi sen rikastaminen kuluttaa kaikista eniten pohjavesivaroja muiden alkuaineiden jalostamiseen verrattuna. :o

Tämä on se fakta, jota ei tunnu kukaan oikein miettivän huutaessaan täyssähköauton puolesta. Vaikken varmaksi mene sanomaan, niin sellainen perstuntuma itselläni on, että bensakäyttöisen auton tuotanto on ystävällisempää ympäristölle, kuin tuollaisen pyörillä kulkevan akuston. Ei pidä myöskään unohtaa, että sellainen akkupaketti pitää myös auton elinkaaren aikana vaihtaa muutamaan kertaan ja sellaisen varaosa-akkupaketin tekeminenkin lienee myös melkoisen ikävä ympäristölle. Siksi vähän katselenkin hieman säälien niitä onnettomia jotka tulevat paikallisen Prismani sähköauton latauspisteelle täyssähköautollaan niin ylpeinä ja laittavan akkuratsunsa liekaan oikein suurpiirteisesti, tyyliin "Katsokaa! Olen edelläkävijä/ilmastonystävä/-pelastaja". Kivat toki heille ja onnittelut valinnasta mutta taisivat uskoa enemmän autofirman myyntimiestä, kuin niitä faktoja.

Lainaus käyttäjältä: einari - lauantai, 01.02.2020, 09:23
NYT otti kantaa ilmatieteenlaitoksen ex-ylimeteorologi ilmanstonmuutoskeskusteluun ja ihan aiheesta.... jossain on kylmää ja jossain on lämmintä...  8)

Niin... Ilmatieteen laitoksen ex-ylimeteorologi. Veikkaan että Kumpulan kampusalueella on varmasti niitä jotka jakavat tuon näkemyksen myös, mutteivät voi sitä tuoda julki koska se olisi urapoliittinen itsemurha.

Ilmasto on myös hyväksi havaittu manipulointikeino kouluissakin. Viime viikolla yksi kollegoistani kertoi, kuinka hänen alakouluikäinen tyttärensä tuli ylpeänä kertomaan tietävänsä, mikä hänestä tulee isona. Kun isä sitten tyttäreltään tiedusteli että mikäpä hänestä sitten isona tulisi, oli vastaus oikein pirteän itsevarmasti "luonnonsuojelija". Perään huoneesta jossa hän kertoi tämän, kuului parin sekunnin päästä useampi turhautuneelta vaikuttanut syvä huokaus.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

#81
Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - sunnuntai, 02.02.2020, 21:41
Tämä on se fakta, jota ei tunnu kukaan oikein miettivän huutaessaan täyssähköauton puolesta. Vaikken varmaksi mene sanomaan, niin sellainen perstuntuma itselläni on, että bensakäyttöisen auton tuotanto on ystävällisempää ympäristölle, kuin tuollaisen pyörillä kulkevan akuston. Ei pidä myöskään unohtaa, että sellainen akkupaketti pitää myös auton elinkaaren aikana vaihtaa muutamaan kertaan ja sellaisen varaosa-akkupaketin tekeminenkin lienee myös melkoisen ikävä ympäristölle. Siksi vähän katselenkin hieman säälien niitä onnettomia jotka tulevat paikallisen Prismani sähköauton latauspisteelle täyssähköautollaan niin ylpeinä ja laittavan akkuratsunsa liekaan oikein suurpiirteisesti, tyyliin "Katsokaa! Olen edelläkävijä/ilmastonystävä/-pelastaja". Kivat toki heille ja onnittelut valinnasta mutta taisivat uskoa enemmän autofirman myyntimiestä, kuin niitä faktoja.

Sekin unohdetaan aina kertoa että millä tuo sähkö tuotetaan, kuten kivihillellä. Viherhattujenhan mukaan sähkö tulee edelleen töpselistä eikä siten saastuta ollenkaan.
Tai siitä että kestäiskö sähköverkko sitä jos kaikki autot pistäisi töpselin seinään samaan aikaan. Jossain luin jossa joku insienjööri joka kyllä sanoi että kestää kyllä, mutta kun luki rivien välistä niin kävi ilmi ettei välttämättä kestäkkään kun sanoi etteihän kaikki tarvi ladata täydellä teholla samaan aikaan....Eli sääntelyä pukkaa, 10 kw mulle, 10 kw naapurille jne. Ja sit ihmetellään kun aamuruuhka seisoo kun töpselibiileistä loppuu virta kesken ajon  :o

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 02.02.2020, 22:02
Sekin unohdetaan aina kertoa että millä tuo sähkö tuotetaan, kuten kivihillellä. Viherhattujenhan mukaan sähkö tulee edelleen töpselistä eikä siten saastuta ollenkaan.

Eikä tuo muuten siihen lopu. Lisäksi viherhattujen mielestä heidän ostaessa ekosähköä joka on tuotettu tuulivoimalla tai muulla vastaavalla, sieltä töpselistä jollain taikaiskulla suodattuu juuri se sillä tavalla tuotettu sähkö juuri hänelle. Ei taida vain iskostua kaaliin vaikka millä vasaralla sen sinne naputtaa yrittäisi, että samaa sekasähköä sieltä tulee sisään joka on niin kivihiili- kuin ydinvoimallakin tuotettua ja että hinta jonka viherhattu maksaa ei pohjaudu mihinkään muuhun kuin symboliikkaan ja hyvään omaantuntoon. Se ongelman ydin on siinä että tuolla ajattelumallilla vain ollaan äkkiä vetämässä johtopäätöstä, että ekosähköä riittää selvästi, eikä siihen mitään kivihiili/ydinvoimaloita tarvita. Tuolla tavalla ajattelevia löytyy aivan takuulla.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 02.02.2020, 22:02
Tai siitä että kestäiskö sähköverkko sitä jos kaikki autot pistäisi töpselin seinään samaan aikaan. Jossain luin jossa joku insienjööri joka kyllä sanoi että kestää kyllä, mutta kun luki rivien välistä niin kävi ilmi ettei välttämättä kestäkkään kun sanoi etteihän kaikki tarvi ladata täydellä teholla samaan aikaan....Eli sääntelyä pukkaa, 10 kw mulle, 10 kw naapurille jne. Ja sit ihmetellään kun aamuruuhka seisoo kun töpselibiileistä loppuu virta kesken ajon  :o

Siinä olisi muuten 20kV/400V muuntajat kovilla vähän hajautuneemmin asutulla alueella, kun niitä ei pomminvarmasti ole tehty sellaiseen käyttöön että siitä surutta vedettäisiin vaikka 10 sähköautopistorasiaan 3-vaihesähköt, joissa kaikki 10 autoa vetää yhtäaikaa täysillä akkujaan täyteen talvipakkasella, kun silloin samaan aikaan on varmasti muutakin kuormaa päällä.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

systeemi

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - maanantai, 03.02.2020, 17:40

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 02.02.2020, 22:02
Tai siitä että kestäiskö sähköverkko sitä jos kaikki autot pistäisi töpselin seinään samaan aikaan. Jossain luin jossa joku insienjööri joka kyllä sanoi että kestää kyllä, mutta kun luki rivien välistä niin kävi ilmi ettei välttämättä kestäkkään kun sanoi etteihän kaikki tarvi ladata täydellä teholla samaan aikaan....Eli sääntelyä pukkaa, 10 kw mulle, 10 kw naapurille jne. Ja sit ihmetellään kun aamuruuhka seisoo kun töpselibiileistä loppuu virta kesken ajon  :o

Siinä olisi muuten 20kV/400V muuntajat kovilla vähän hajautuneemmin asutulla alueella, kun niitä ei pomminvarmasti ole tehty sellaiseen käyttöön että siitä surutta vedettäisiin vaikka 10 sähköautopistorasiaan 3-vaihesähköt, joissa kaikki 10 autoa vetää yhtäaikaa täysillä akkujaan täyteen talvipakkasella, kun silloin samaan aikaan on varmasti muutakin kuormaa päällä.


Nuo 20kV/400 jakelumuuntajat hoitaa käytännössä ainoastaan paikallisjakelun ja niitä löytyy monen tehoisia. 315kVA=>1000kVA esim. tällä 315kVA saadaan 11kW lataus tehollla 28 autoa ladattua yhtäaikaa. Lisäksi tuolla 1000kVA muuntajalla 90kpl autoja lataukseen. Haja-asutusalueella käytetään pienempiä muuntajia kun vähemmän talouksia yhden muuntajan perässä. Pienissä kylissä saattaa ola asuttuja taloja 2-5 yhden muuntajan perässä. Muuntajat suunnitellaan 60-80% kuormalle. Sanoisin että muuntaja ei ole tiukilla vaan talon pääsulakkeet.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

einari

#84
Tuohon systeemin juttuun ei voi mitään lisätä... siskonmies suunnittelee osaltaan näitä muuntajia ABB:llä erilaisiin tarpeisiin..
yleensä niissä tehoja riittää haja-asutusalueellakin.. sehän on siitä kiinni mitä verkkoyhtiöt valitsevat.. samoin kaupungeissakin.. toisaalta loppukädessä mistä asiakkaat maksavat.. joten saattaapi olla että hinnat nousee jos muuntajilta tehoja lisää vaaditaan  8)

Mutta... mutta on muita tekijöitä jotka vaatisivat asiassa tarkastelua.. eikä vähiten jos tarkastellaan pohjavesivarantoja ja
omituisia omisusjärjestelyjä.. esim. 1 litiumakku kuluttaa pohjaveiä suoraan 10 000 litraa.. mitä sitten saastuttamisen kautta, esim. kiinassa tuotetut akut tuotetaan kivihiilellä...
tässä suomen litiumhankkeesta.. ja vähän sijoitajista..>
https://www.keliber.fi/ sieltä löytyy ympäristöarvioinnit..
https://www.keliber.fi/sijoittajat/suurimmat-osakkeenomistajat/  Sipilä on näkojään vaihtanut oppiva oy:n Case Investiksi.. mitä lienee olevan sijoitukset noissa muissa sijoitusyhtiöissä.. Jännä tuo Jussi Capital.. entinen Sievi Capital johon varmaan Sipilän kaveri Tanskanen liittyy...

Laitan yhden kuvan pelkästä rikastamisesta...  siinä on mielenkiintoista se että tarvitaan hiilidioksiidia.. ja rikkihappoa lipeän ohella.. onneksi ei syanidia jota kullan rikastamisessa käytetään. Sitten kun on saatu aikaiseksi Litiumcarbonaattia akun raaka-aineeksi.. pitää poistaa se hiilidioksiidi.. ilmaanhan se menee kun ei ole tahtotilaa tehdä takaisin hiileksi..
Lyhyellä oppimäärällä metallurgiasta Boliden Kokkolan sinkkitehtaalla tuo rikkihappo on erotuskomponentti ja lipeä sen neutralointi.. tai päinvastoin.. suhteesta riippuen.(samoinkuin esim. Helsingin juomavesi lipeäkäsitellään... muuten päijänteen vettä ei joisi kukaan)
Tuota hiilidioksiidia ei oteta ilmasta.. vaan polttoprosessin seurauksena....

................................................................

Pitänee palata taas aiheeseen.. luonnon kiertokulun jo monimuotoisuuden ymmärtämiseen, aluksi kuitenkin sanon ettei Jussan vinkkaaman Summit Campin co2 mittauksissa ollut juurikaan poikkeamaa.. mitä olisi odottanut koska kaikkihan napa-alueen tuntumaan menee... siis verrattuna mitä on luonnossa tapahtunut..

Einari teki taas niitä Empiirisiä tutkimuksiaan ymmärtääkseen entistä paremmin mistä on oikeasti kyse.. kun nuo tutkijat eivät osaa vieläkään yhdistää havaintojaan.. Ehkä Synapsit toimii päänupissa rajoitetusti, mahdollistaen vain kapea-alaisen ajattelun... kansankielessä voisi ehkä sanoa että putkinäköinen, asialle omistautunut tai fanaatikko.  :o

Einari ajattelee että asiassa on hyvinkin monta puolta, osasta ei ymmärretä vieläkään juuri mitään ja mikä niiden vaikutus on tähän planeettamme ilmastoon ja hyvinvointiin... Olemme vain pieni osa kosmosta.. linnunrataa ja aurikokuntaammekin.. Vaikka tiede ja tutkimus on edennyt aimo harppauksin niin ei osata tulkita historiaa ja ennustaa tulevaisuuteen, takerrutaan johonkin hektiseen, ajankohtaiseen havaintoon jollain saralla ja siitä tehdään totuus..
Eniten minua surettaa tämä ruotsalainen (varhais)teinityttö, joka ei varmaankaan ymmärrä edes mistä on kysymys.. tuskimpa hänellä on mitään muuta näkökulmaa kuin mitä hänelle on syötetty joidenkin tahojen toimesta. Mitä tapahtuu sitten, jos asia ei olekkaan näin.. kuka kantaa vastuun hänen hyvinvoinnistaan. ja muiden "petettyjen" ?
Eniten kyllä ihmetyttää Esko Valtaojan kommentit.. onko vanhuuttaan "höyrähtänyt" vai pitäisikö lausumiaan aikaisemminkin tarkastella kriittisemmin....
Sinänsä hyvä tuo Taalaksen julkitulo ja "öljyn" valaminen laineille... vaikea varmaan ihan totuutta sanoa kun tuo valtamedia ei ehkä näyttäisi sitä.. ja vielä pahemmaksi menee kun sanoma kaappasi almamedian...


Einarin aikaisemmin mainitsemien aurinkomyrskyjen tutkimuksessa on hienoista edistystä (ja tuulien) Nasa lähetti jokin aika sitten luotaimen niitä kuvaamaan vähän eri perspektiivistä.. ehkä ne poikii jotain tulevaa tietoisuutta ajatellen...
Aika vähälle on myös jäänyt merivirtojen vaikutus täällä koettuihin sääilmiöihin ja lämpötiloihin... tuossa on muutama juttu.. vähän vastakkainasettelua...

https://tekniikanmaailma.fi/maailman-merivirtaukset-ovat-kiihtyneet-lahes-kaikkialla-kertoo-tutkimus-synkimpienkin-ennusteiden-mukaan-taman-piti-tapahtua-vasta-vuosikymmenien-paasta/

https://tekniikanmaailma.fi/merijaan-sulaminen-sotkee-pohjoisen-jaameren-tarkeaa-merivirtausta-tutkimus-varoittaa-muutoksen-vaikutuksista-euroopan-ilmastoon/

Jospa tehtäisiin vastaava ennuste mitä on 2040..
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/490025b9-928a-4749-8f70-76e72835712e?ref=ampparit:0d86

Edit// Jos einari alkaisi pilkkuja "nussimaan" niin nuo ympäristövaikutusten arvioinnit ei kerro puoliakaan..
1. kuljetus, 8 x vrk x 50 km x 2 x kulutus? = ei mukana
2. kuljetuskalusto, mitä päästöjä valmistus tuottaa? = ei mukana
3. tien kuluminen.. päällystys? = ei mukana
4. soodan valmistus ja kuljetus = ei mukana
5. propaanin tuottaminen ja kuljetus = ei mukana
6. rikkihapon tuotanto ja kuljetus = ei mukana
7. Prosessin tarvitsema sähkö ja siirto = ei mukana
8. Työntekijöiden aiheuttamat päästöt = ei mukana
tämä siis vain jatkojalostuksen osalta... sitten malmin kaivaminen ja "mädättäminen", läjitys ja seulonta + optinen
erotus... yms.....  8)





einari


einari

Eilen taas lentelivät kopterit.. tästä yli meni tuonne lestijärven litium-alueelle Uumajasta ruotsalainen kopteri.. jonne jäi toviksi ja jatkoi sitten itään.. smaan aikaan meni tuossa eteläisellä taivaanrannalla sieltä suunnasta toinen kopteri lounaaseen päin.. liekö Litium niitä lennätellyt..

mutta asiasta toiseen... pikkuisen juttua muilta kuunneltavaksi ja katsottavaksi..
https://www.youtube.com/watch?v=3UI2O2b-VVI&feature=youtu.be

tuon edellisen videon linkki olli täällä..
https://oikeamedia.com/o1-132209?fbclid=IwAR1F1LnCRhUhytmnRM8MzGiyNyWcYkMblCiAzDov2G-CLqnuzNAuTaGIvt8

einari

Sitä taas vähän hehkuteltiin lauhaa talvea mediasssa.. se on uitenkin jaksottaista tämä luonnon kiertokulku..
Ei siitä ole kuin 10 vuotta kun oltiin huolissaan päinvastaisesta... :D
https://yle.fi/uutiset/3-5486237

Se on valikoiva muisti ly 8)hyt....

einari

Mainostivat vertailukelpoista säätietoa tänään.. eipä montaa asemaa ole joista saa pitkälle ajalle ilman katkoksia.. ja osa lienee harsittu käsipelillä mentaliteetilla etä näin se varmaan on...

otin helsinki-vantaan lentoasemalta mitä tarjottiin.. ja tein kuvaajan siitä.. jaoin sen kahtia myös.. mutta tuossakin näkyy selkeästi mitä on tapahtunut 1988-1990.. helkutti kun hiilidioksiidia sinne työnsivät oikein urakalla.. 8)

tuossa kuvassa oli 1988 muuttunut 1088.. tuskin silloin edes vantaalla oli muuta kuin metsää.. jos sitäkään...

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: einari - maanantai, 02.03.2020, 22:56
tuossa kuvassa oli 1988 muuttunut 1088.. tuskin silloin edes vantaalla oli muuta kuin metsää.. jos sitäkään...

Helsinki-Vantaan kohdalla ei ollut muuta kuin metsää ja yksittäinen joki (jos sitäkään) vuonna 1088, siitä voi olla ainakin täysin varma. Helsinki perustettiin 1550 Vantaanjoen vierustalle ennen kuin se siirtyi siitä ujosti nykysijainnilleen ja tuona aikana tuskin sääasiat olivat mitenkään erityisessä tarkkailussa.

Helsinki-Vantaan lentoasemaa alettiin rakentaa jossain 1940-luvun loppupoliskolla ja se avattiin 1952, joten sääasematoiminnan voisi olettaa alkaneen jollain tavalla samoihin aikoihin niillä metodeilla, jota sen edeltäjä, Helsinki-Malmi, luultavimmin piti sisällään auettuaan vuonna 1936. Lentoaseman laajentuessa herääkin kysymys siitä miten paljon asemat vaihtavat paikkaa ja miten tiheään sitä tietoa kerättiin talteen ennen automaattiasemien tuloa (tosin Helsinki-Vantaan sääasema on miehitetty 24:7, eikä sieltä VOLMET:n mukaan ainakaan ole tullut sanaa "Automatic" kertaakaan, kun minä sitä olen kuunnellut).

Noiden pohjalta kaikki data Helsinki-Vantaan osalta ennen vuotta 1953 on vähintäänkin "sinne päin" tai sitten tietokonemallinnuksilla aikaansaatua dataa, jota joku sitten pitää absoluuttisena totuutena.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------