Tutkakartta-kysymys

Aloittaja weatherc, maanantai, 22.07.2013, 00:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Tuossa viilannut tuota paikkakunta/raja-layeriä kartoille jotta tulisi enemmän paikakuntia lähizoomeille.
Se on aika helppoa nyt kun kekkasin miten sen tekee käyttäen txt-filua joka parsittu geonames-tietokannasta johon kyhäsin pikahäkkyrän PHP:llä eli sitä voi muuttaa manuaalisesti.

Perushakuina olen jaannut Euroopan kolmeen osaan < 55°, 55-65° ja > 65° joissa käytössä eri alimmat rajat askukasluvuille ja sitten siivonnut ulos ylipitkät ja hassuilla kirjaimilla varustetut nimet jotka eivät kuitenkaan kirjaudu oikein sekä ne jossa useampi iso kaupunki ihan lähekkäin (esim PKS, Vantaa ja Espoo siivosin pois jotta se varmasti kirjoittaa Helsingin). Tähän olen sitten lisännyt muutamat pienemmät paikkakunnat alueille jossa vähän paikkakuntia (esim Lappi) sekä parit Atlantin saaret (Jan Mayen sekä Bjørnøya).

Kuitenkin on tulos lähizoomeilla aika pliisu ja voi olla hankalaa hahmottaa paikkoja tarkemmin.
Kysymys kuuluukin, pitäiskö kartan lähizoomeissa olla
- tiet (ne jotka luokiteltu OSM-datassa highwayksi, trunkiksi ja motorwayksi) eli käytännössä valtatiet ja motarit
- maakuntien rajat
vai molemmat?

Koelayeriä voi tiirailla tuossa: http://www.nordicweather.net/sadetutka2.php

systeemi

Minun mielestä nuo maakuntarajat sotkee karttoja. Isoimmat tiet taas kummasti tuo lisää eloa varsinkin zoomatessa. Kokeilin tätä tuolla google-mapsilla.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

weatherc

#2
Totta kyllä tuon elon suhteen.
Ongelma jos käyttää teitä on myös se että kun se toimis oikein hyvin Pohjolassa valtatie+motari-asetuksella joskin esim Lappi kaipais myös kantateitä niin menee Keski- ja Etelä-Eurooppa + UK ihan sekaisin vaikka käyttäisi vain motareita sinne, siellä kun niitä on "aikas reilusti"...

Toinen on tietty se että perkula kun tuohon karttaan saisi hitusen topografiaa tyyliin tuo harmaa kartta joka mm. ennusteissa. Se on tehty suoraan Natural Earthin tiff-kuvasta...

weatherc

2 pikaista testikarttaa jossa tiet, joissa selvästi käy ilmi että voisi toimia pohjoisessa muttei etelässä:

http://a.nordicweather.net/maps/test.png - Pohjoinen
http://a.nordicweather.net/maps/test2.png - Keski-Eurooppa

systeemi

Ei tuominusta paha ollut kumpikaan. Ais niin pelaako sadetutka NSD:ssä, minulla ei pelaa?
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

weatherc

LainaaEi tuominusta paha ollut kumpikaan

Keski-Eurooppa menee aivan liian sotkuiseksi tuossa. Tosin tuossa zoomissa ei todennäköisesti olisi teitä vielä zoomattavassa kartassa vaan tuosta lähemmässä zoomissa. Tarkoitushan on että se olisi siivottu kartta mutta kuitenkin riittävästi tietoa joka helpottaa paikantamista.
Yksi idea joka tuli mieleen on että käyttäisi E-teitä. Niitä on koko Euroopassa muttei aivan noin paljoa.

LainaaAis niin pelaako sadetutka NSD:ssä, minulla ei pelaa?

Jostain syystä ei pelaa ei.

Argonex

Ite tykkäisin että noissa kartta layereissä olisi nuo tiet paikallaan.. moninpaikoin selventäisi tuota sääaseman sijaintia. Aikanaan se vanha karttasysteemi oli mielestäni parempi kun siinä näkyi myös vähän pienemmät järvet jotka myös helpottivat tuota kartan tutkimista. Voisikohan tuolta keski-euroopasta rajata vielä noita teitä pois? tommosenaan aikamoinen hämähäkinseitti.
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

weatherc

Tuon saksalaiskaverin jonka kanssa teen WRF:it testipurkilla olen ajamassa sisään uutta OSM-tietokantaa johon toivottavasti tulee muutama rivi lisää kantaan josta napata E-tiet.

Teoriassa voin generoida tiilet kahteen osaan jossa raja on vaikkapa 55°N ja laittaa eri asetukset pohjoiseen ja etelään. Näin pystyy esim. laittamaan vain motarit etelään ja vähän muitakin teitä pohjoiseen.
Ongelmia tuossa on 2,
- rajan kohdalla tulee teitä jotka loppuvat keskelle ei mitään
- etelässä paikoitellen "aikas runsaasti" noita motareita eikä niitä saa rajattua mitenkään, se on joko kaikki tai ei mitään.

Tästä tuli tuli tuo E-tie idea, niitä ei ihan niin tiheästi ole, mutta kuitenkin myös pohjoisessa useampi, Lapissahankin niitä taitaa olla kolme.

Noita järviä on olemassa parissakin eri shapefilessä joten ei eivät liene ongelma saada kehiin, nekin voisi varmaan hiukan porrastaa että käyttäisi tuota filua jossa isot järvet isoimmissa zoomeissa ja lisäisi pienet järvet lähemmissä zoomeissa.