TX22-IT anturi toimimaan a'la miihkali

Aloittaja miihkali, maanantai, 11.03.2013, 16:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miihkali

Paratronicilta jokunen kuukausi sitten tilattu anturi (La Crosse) kävi TFA Vega ws1600:een kuin nyrkki silmään. Monen kokeilukerran jälkeen ilmeni, että leiman mukaan tuore (valm. 4/2012) anturi änkyröi iänikuisen murheen eli suhteellisen kosteuden kanssa. Ylin lukema, jonka antoi, oli vain 86%. Muutama päivä sitten laitoin anturin jälleen tulille pakkasen ollessa noin -15C. Anturi antoi ulos pitkän odottelun jälkeen vain 62% ja tuntui pysähtyneen siihen. Silloin yksinkertaisesti petti hermo, ja manasin syvälle hanuriin kaikki itämaiset anturin valmistajat. Helpotti hieman, ja aloin suunnitella anturin hilaamista kaatopaikalle. Ajattelin kuitenkin vielä kokeilla yhtä temppua, jota ei missään nimessä kai pitäisi mennä tekemään. Puhalsin anturin ilmanvaihtoaukkoon lyhyen ja voimakkaan puhalluksen. Tuloksena nähtävästi oli shokki, siis anturille. Vegan näytössä oli 91%, josta noin tunnin päästä tapahtui nousua vielä 93%:een. Pieni toivonkipinä heräsi, ja jätin anturin rauhaan seuraavaksi yöksi arvellen näkeväni aamulla aika mykän laitteen. Aamukuuden jälkeen Vega näytti 82%, ja vertailuvehkeenä oleva analoginen hiusmittari 84%! Myöhemmin aamupäivällä anturi antoi lasiin vielä 91%.

Kolme päivää on anturi nyt ollut tulilla temppuni jälkeen. Lämpötilaan ja kosteudenmuutoksiin se reagoi nopeasti. Maksimilukemat ovat vielä hakusessa 100%:n kosteuden puutteen takia, mutta ripeyttä vimpaimeen on löytynyt. Vehje on kuin Vegan alkuperäinen anturi, johon olin hyvin tyytyväinen. Saattaa olla, että äkillinen muutos lämmössä ja kosteudessa säikäytti jumiintuneen sensorin. Oli miten oli, mutta nyt pelaa.

Älkää tehkö samaa temppua millekään anturille! Minä tein hyvän tuurin myötä, mutta jatkossa vimpain saattaa heittäytyä mykäksi milloin vain. Itse kylläkin uskon sen toimivan pitkän aikaa, jos vain nyt maltan pitää näppini erossa sen toiminnasta. :D

J.Jäntti

Aika kiintoisa tapa suorittaa korjaus. Pitäisi kokeilla tuohon Peet Brosin anturiin samaa kikkaa, jos se vaikka heräisi myös samalla tavalla. ;D
Vieläkö puhalluksesta henkiin herännyt anturi jatkaa uskottavaa toimintaansa yli 10 vuorokauden jälkeen?
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

miihkali

#2
Oikein hyvin!  :D Maksiminäyttö ollut jopa 96% suhteellisessa ilmankosteudessa. Riittää tälle itse korjatulle laitteelle ja minulle, sillä näihin antureihin on pakko suhtautua humoristisella mielellä. Parisen vuotta kohta on tutkittu aika monen anturin toimintaa, ja tulos useimmiten on ollut hanurista. Toiseksi "riemuvoitoksi" voisi kutsua halpisclasun anturia, joka PEG-käsittelyn jälkeen piristyi näyttämään lukemia kovemmallakin pakkasella. Hienosäätö vain vei aikaa melkoisesti, ja oikeastaan meni hukkaan. Kosteuspuolen tultua siedettävään kuntoon alkoi lämpöpuoli temppuilemaan näyttämällä viiden asteen lisää. Oli varmaan näyttänyt ennenkin, mutta tuli huomattua vasta myöhemmin. Näitä edullisia antureita käytettäessä ei pidä ainakaan uskoa lukemiin kaikissa olosuhteissa, sillä kylmä näkyy tekevän tepposet. Sitä en ole vielä selvittänyt, mikä oikein hyytyy kovalla pakkasella. Virtapuolen ollessa täysin kunnossa, sitäkään ei voi syyttää.Halpa on halpaa sekä ei ainakaan hyvää. Onneksi on sentään vielä näitä analogisia mittareita, joihin näköjään kannattaa vilkaista tosipaikan tullen.