Kohta kaatuu tuulimittarin tolppa.

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, torstai, 09.02.2012, 20:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Naruskan Ukka Matinpoika

Ukka hiukkasen suivaantui tuohon tuulimittariinsa, vaikka pääsääntöisesti systeemi on toiminut lämmitysvastuksen asentamisen jälkeen. Kuitenkin viimeisen parin viikon aikana olosuhteet ovat olleet sellaiset, ettei mittari kaikin ajoin ole pysytellyt sulana, vaan katolle on joutunut kiipeilemään ja antennitolppaa milloin ravistelemaan, milloin koputtelemaan viskarssivasaralla.

On herännyt epäilys, että yhtenä kauniina päivänä PeetBros saa vasaroinnista semmoisen iskun ja viprat itseensä, että kupposet lentävät katkenneina muille maille vierahille.

Meinottelin tehdä homman vasta kesemmällä, mutta sattui silmiin tuolla autotallissa täyspitkä antennitolppa, tuolta kesämökiltä tarpeettomaksi jäänyt. Ja eikun toimeksi. Sahasin rautasahalla putkesta metrin pätkän, jonka kanssa menin metallipajalle kirkonkylään. Piirsin vapaamuotoisen kuvan saranaliitoksesta, jollaista tarvitsen. Metallisetä tuntui ymmärtävän asian, että saranoidun liitoskappaleen tulee olla sellainen, että se kääntyy 90 astetta auki. Suorana toiminnassa ollessaan liitoskappaleen tulee olla niin lukittuna, että liitos kestää tuulen vääntelyn. Ja lisäksi sivusta pitää olla liitospaikan molemmin puolin lukitus, ettei ala- tai yläosa putkesta pääse pyörimään.

En tiedä, mitä verstaasta valmiina saan, mutta senhän näkee sitten. Sama mies osasi tehdä aikanaan kameratolpankin neliskanttisesta putkesta niin, että se toimii lukittavana teleskooppiputkena.

Tässä tuulimittarin tolppaliitoskappaletta odotellessani kysyn, onko kukaan voidellut millään aineella tuulimittariaan sen pyörivien osien kohdalta. Ja jos on, niin millä? Kun tolpan jatkossa saa toivottavasti vähällä vaivalla kaadettua huoltoa varten, niin sitä voi huoltaa vaikka kerran viikossa.

Laittelen rojektista kuvatuksia sitten, kun saan palikan. Kimmokkeena tälle hommalle on KärSään tuulimittaritolppa, jota Heikki pääsee helposti kaatamaan, vaikka mittari toiminnassa ollessaan on melekeen viiessätoista metrissä.  :o ;)

www.naruska.com

Pby11

Kuinkahan nyt juolahti mieleen, että ase-öljy voisi soveltua tuohon hommaan. Ei ole kokemusta miten tuulimittarissa toimii, mutta auton lukot tykkää siitä, hakkaa mennen tulleen kaikenmaailman lukkosulat!  ::)

Rambe

Edellisen (WH-1080) vispilän "voitelun" toteutin silikoni-spaylla. Nyt on davisin vp2 ja voitelin jo kesällä kun asensin. On toiminut, mutta täällä etelässä ei varmaankaan ole samanlaisia olosuhteita kuin siellä jänkhällä.

SääSami

Aseöljyä minä ainakin olen käyttänyt juu. Jähmettymispiste -50C  ;D

Naruskan Ukka Matinpoika

Metallimies Sallassa teki, mitä Ukka pyysi. Muuta ohjetta en antanut kuin sen, että liitoskappale on oltava riittävän jämyä kamaa, että se kestää tuulen vääntelyä.

Tässä kuvat, joista toivottavasti selviää rakenne. Neliskanttisesta putkestahan hän sen oli leiponut laitamalla neliskanttisen sisälle kulmaraudan, joka näkyy päältä otetussa kuvassa. Antenniputki on rakenteen sisälle passeli just eikä melekeen. Lukituspulteilla kun se kiristetään holkin sisään, niin siinä on ja pysyy. Sivussa olevan yhden pultin avaamalla liitospalikka aukenee yheksänkymmenen asteen kulmaan, jolloin tuulimittari on käsillä.

40 €uroa. Itselle jää maalaamisen vaiva. Metallimies on metallimies, mitä Ukka taas ei ole. Ukan piirrustuksesta ammattimies osasi tehdä mitä ilmeisimmin toimivan palikan. Lopullinen tastaaminen tapahtuu tietenkin käytännössä. Raportoinpa sitten.  ;)

www.naruska.com