HakkapeliittaGPS-navigaattorin uutuus: Fotorealistinen kartta

Aloittaja J.Jäntti, sunnuntai, 01.06.2008, 17:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Verkkokauppa.com Lehdistötiedote, 23.05.2008
Verkkokauppa.com kehittää fotorealistista HakkapeliittaGPS-navigaattoria.

Verkkokauppa.com kehittää yhdessä Blom-konsernin kanssa maailman ensimmäistä huipputarkkoihin ilmakuviin ja digitaaliseen kartta-aineistoon perustuvaa fotorealistista HakkapeliittaGPS PhotoNav-navigaattoria.

Blom om ilmakuvannut PhotoNavia varten 16 suurinta kaupunkia Suomessa kilometrin korkeudesta, jokainen kohde on kuvattu aina viidestä eri ilmansuunnasta.

Uusi navigointiohjelmisto tuodaan myyntiin aluksi ohjelmistopäivityksenä olemassa oleviin HakkapeliittaGPS-navigaattoreihin ja myöhemmin markkinoille tuotaisiin myös kokonaan uusi HakkapeliittaGPS-merkkinen photorealistinen navigaattori.

Ohjelmistossa käytetään ilmakuvien lisäksi myös TeleAtlaksen tuttuja kartta-aineistoja. Ohjelmistossa tulee vakiona mukana Suomen kaupunkien ilmakuvat sekä normaalit kartat kaikista pohjoismaista. Mikäli kaupunkia ei ole ilmakuvattu, käytetään normaaleja TeleAtlaksen tasokarttoja. Lisäksi on saatavilla myös ilmakuvapäivitykset lisähinnasta kaikkiin eurooppalaisiin suurkaupunkeihin.

"Vihdoinkin on tuotu markkinoille kohtuuhintainen navigointiratkaisu, jossa epätarkkojen satelliittikuvien tai tavallisten karttojen sijaan käytetään tarkempia ilmakuvia!" iloitsee Verkkokauppa.comin navigointilaitteiden tuotepäällikkö Juha Orava.

Pelkän PhotoNav-ohjelmiston hinta on alk. 69.90 euroa ja HakkapeliittaGPS-navigaattorin PhotoNavilla maksaa 199.90 euroa. PhotoNavin myynti alkaa kesällä ja sitä myy vain Verkkokauppa.com.

Mukana olevat suomalaiset kaupungit ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Kotka, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Oulu, Pori, Tampere, Turku, Vaasa ja Kerava.
Artikkeli kuvineen löytyy täältä.

Eli koko homma lyhyesti: Otetaan autonavigaattori, otetaan Google Earth ja hitsataan koko konsepti yhteen. Syntyy "fotorealistinen" navigaattori.
Okei... Ihan kiva homma ja oikein näppärästi ajateltu, mutta:

Heittäkääpäs Google Earthin "silmä" katsomaan kuvaa tasan kilometrin korkeudesta: Ihan kivasti tuntee tutut maamerkit sieltä, jos osaa lukea karttaa.
Suunnilleen tuolta se näyttää navigaattorin pienellä ruudullakin

Lehdistötiedotteen mukaan ilmakuvat yhdistetään TeleAtlaksen katutietoihin. Ne palvelevat varmasti hyvin keskusta-alueella, jossa jo pelkän asemakaavan ja tiheän rakennusmäärän vuoksi ei tapahdu merkittäviä muutoksia teiden osalta, mutta entäpäs uusi alue vaikka esikaupunkialueella, jota ei kartassa näy?
Mitä, jos TeleAtlas ehtii ensin ja päivittää tiekartan ja se pääsee navigaattoriin ensin? Mahtaa olla naurussa pitelemistä, kun uusi uljas tie, joka yhdistetään Blomin ilmakuviin, näyttääkin kulkevan umpimetsän ja suonsilmäkkeen poikki. :)

Idea ampuu itseään jalkaan muutoinkin: Siinä missä normaali tasokartta kykenee zoomaamaan, fotorealistisen kartan silmä jää kilsan korkeuteen ja roikkuu siinä. Otan vertaukseksi vaikkapa TomTom GO 710:n, jossa on tasokartta käytössä. Se zoomaa nopeuden ja reitin mukaan lähelle, joten voin autolla ajaessani vain vilkaista sitä ja tiedän missä mennään. Kilometrin päässä näkyy kaikki mahdolliset TeleAtlaksen karttaan naputetut kinttupolut ja jos haluan nähdä nopeasti, missä mennään ja minne käännytään, joudun tuijottamaan ruutua sekuntikaupalla löytääkseni ensin itseni kartalla. Siinä ajassa, jos vauhtia on 40km/h, olen kulkenut useita kymmeniä metrejä pitämättä katsetta tiessä, vain koska yritän paikallistaa itseni kartasta, jonka skaala on ilmakuvien vuoksi liian suuri.

Lehdistötiedotteessa lukee myös, että kohteet on kuvattu viidestä ilmansuunnasta. Viidestä? Mitä ihmettä? Todennäköisemmin kohteet ovat kuvattu siis Pohjoisesta, Idästä, Etelästä ja Lännestä. Mikä on se viides ilmansuunta? Kaakko? Pohjoisluode?? Länsilounas??? Mitä lisäarvoa se viides ilmansuunta tuo ilmakuvakarttaan?

Jotta ilmakuvat voitaisiin liittää navigaattoriin, se vaatii navigaattoriin ohjelmistopäivityksen joka - ylläri ylläri - maksaa 70 Euroa. Onko oikeasti kivaa maksaa 70 Euroa päivityksestä, jossa ilmakuvat katkeavat kuin veitsellä leikaten ja muuttuvat tavalliseksi tasokartaksi Vantaan jälkeen matkustettaessa 3-tietä Helsingistä Hämeenlinnaan ja mikä arvo sillä on, kun Hämeenlinnan ilmakuvat tulevat ruudun yläreunasta vajaa 100km myöhemmin?? Tulee "hieman" päälleliimatun toiminnon maku, joka ei tuo navigaattoriin yhtään mitään lisäarvoa.

Lehdistötiedote jätti liikaa kysymyksiä auki: Niistä muutamia on mm.

- Kuinka usein Blom-konserni suorittaa ilmakuvauksia Pääkaupunkiseudulla, Hämeenlinnassa, Joensuussa, Jyväskylässa, Kotkassa, Kuopiossa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Oulussa, Porissa, Tampereella, Turussa, Vaasassa ja Keravalla(?)?. Tiettävästi on olemassa muitakin merkittäviä kaupunkeja, kuten Lohja, Järvenpää, Hanko, Riihimäki, Hyvinkää, Mikkeli, Seinäjoki jne. Miksei näitä ole kuvattu myös vaikka niiden merkitys tiekartassa ei ole yhtään sen vähäisempi?

- Miten ilmakuvat toimitetaan navigaattoriin? Ohjelmapäivityksen mukana tulevassa, gigatavujen kokoisessa distribuutiopaketissa (onko navigaattorissa tilaa tuollaiselle??) vai langattomasti esim. GPRS-yhteydellä puhelimen kautta sitä mukaa, kun auto liikkuu (ns. Nokia Communicator-karttasovellus)? Jos jälkimmäinen, se ei tule toimimaan enää yli 100km/h nopeuksilla 4-tietä pohjoiseen päin painellessa kesällä.

- Liikkuuko kuva auton mukana niin, että auto on kuvan keskipisteessä, vai näytetäänkö kartassa vain kuvaa, missä auto on ja kun auto menee "kartan ulkopuolelle" ladataan seuraava palanen ja piirretään auto siihen? Toivon todella, että näin ei ole (lehdistötiedotteessa olevat kuvat kertovat tilanteen olevan juuri siten, kuin miten asian kuvasin).

- Miten käy vanhempien navigaattorimallien akkukestolle, kun päivityksessä tulee ohjelma, joka rasittaa navigaattorin "näytönohjainta" kuoleman rajamaille saakka? Viimeisin navigaattoritesti Tietokone-lehdessä ei hurraamisen aihetta antanut, vaikka tasokarttoja käytettiin.

- Onko liikenteelle tulevia riskejä otettu huomioon, kun kuljettajan pitää hakea omaa paikkaansa sekuntikaupalla liian suuren skaalan kartasta?

- Ketä ilmakuvakartta oikeasti palvelee? Kuljettajaa, pelkääjän penkillä istuvaa vai matkustajia?

200 Euroa laitteesta, joka kaikesta huolimatta on se sama tasokarttanavigaattori, kuin halvempikin malli pelkällä tasokartalla ilman ilmakuvia, on ihan liian kallis. Ei ilmakuvat tuo navigointiin mitään lisäarvoa - enemmänkin päinvastoin.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Hade - sunnuntai, 01.06.2008, 21:28
Vähän vanhemman polven miehenä sanon noista "leluista" yleensä:
Kun, ja jos minä joskus tarvitsisin tuollaisen "opaskoiran",
silloin katson parhaaksi lopettaa kulkemisen.
;D ;D ;D

Pidän äärimmäisen tärkeänä, että ihminen osaa ja pärjää aisteillaan, ja taidoillaan,
ilman teknisiä apuvälineitä.
Kun tosipaikka tulee eteen, on niihin tottunut porukka huuli pyöreänä.

8) 8) 8)

Ehkä sinun kannattaisi tutustua noihin elektronisiin "leluihin", "opaskoiriin", siitäkin huolimatta, että pidät noin jyrkkää kantaa. Niitä eivät ole tehty sokeasti toteltaviksi, vaan ne ovat loistavia apuvälineitä paikkojen löytämiseen alueella, joka ei ole ennestään tuttu.

Jos et omista autoa ja joudu sillä ajamaan ydinkeskustan alueella ja taitat matkasi kävellen tai julkisilla, et tee silloin navigaattorilla mitään ja voit hyvin luottaa aisteihisi ja taitoosi täysillä, sillä Helsingin ydinkeskustassa pääsee kävellen katuja molempiin suuntiin. Autolla se ei ole mahdollista, sillä istut silloin metallikopissa etsien määränpäätäsi ikkunasta. Aistisi ja taitosi ei aina riitä tilanteessa, jossa tarvitaan nopeita päätöksiä, kuten autolla ajaessa.

Navigaattorin opastamisen tuoma apu autoilijalle on kiistaton, etenkin jos ajaa sellaisessa paikassa, kuten Helsingin ydinkeskusta. Ydinkeskustan alue on suorastaan täynnä järkeä ja logiikkaa halveksuvia ajoreittejä, kuten yksisuuntaisia katuja joista se, jonne sinun pitäisi autolla päästä pääväylältä, on tavoittamattomissa järkeä käyttäen. Jotta pääsisit sinne, pitää sinun kiertää käytännössä katsoen lähes koko ydinkeskusta ympäri päästäksesi sille yksisuuntaiselle tielle, jossa määränpääsi on.

Olen itse syntynyt Helsingissä. Se ei kuitenkaan ole ikipäivänä taannut minulle kykyä mennä autolla ydinkeskustaan johonkin tiettyyn osoitteeseen siten, että osun joka kerta oikeaan, eli että tiedän, mikä katu menee minnekin ja onko se yksisuuntainen ja jos on niin mihin suuntaan yksisuuntainen. Tässä tilanteessa on navigaattori-"lelu" ollut täysin pistämätön. Viimeisimmät kartat ja niiden päivitykset ladattuani olen päässyt oikeaan paikkaan, minne olen hakenutkin.

Navigaattori minulla on ollut monta vuotta. Olen kuitenkin ajellut matkoja ristiin rastiin sitä käyttämättä, koska tunnen alueen hyvin tai kokonaan. Entäpäs sitten tilanne, jossa sen käyttö on tarpeellista? Pitkät matkat tuntemattomaan kohteeseen ovat hyviä esimerkkejä ja niissä navigaattori on omiaan. En näe mitään järkeä lähteä eksyttämään itseäni toiseen kaupunkiin jos tällainen järjestelmä osaa kertoa mihin suuntaan pitää mennä. Siinä säästyy aikaa ja polttoainetta, kun ei tarvitse arvata, missä ollaan. Sitten jos tapahtuu jotain, niin ettei navigaattori toimikaan enää niin sitten mennään kuten aikana ilman navigaattoria. Silloin jää aika- ja polttoainesäästöt pois, kun paikkaa joutuu hakemaan. Huuli pyöreänä tuskin kukaan jää ihmettelemään.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Hade - sunnuntai, 01.06.2008, 22:36
Eniten mitä olen nähnyt, ovat juuri päivittämätöntä navikaattoria käyttävät juuri niitä jotka ajeleevat kiellettyä ajosuuntaa vastaan ja juuri Helsingissä.
Varsinkin "turistit" kesäisin kun katutöiden takia ajosuuntia muutetaan jatkuvasti.
Kun olen ajanut johonkin outoon kaupunkiin, olen ostanut huoltoasemalta kaupungin kartan, jos ei ole ollut.
Autoon mentyä olen katsonut osoitteen mihin olen menossa ja ajanut sinne suorinta tietä, myös nähden ja huomioiden liikennemerkit.
Jos hankkisin vielä auton, en huolisi sellaista missä on pelkästään tuollainen "opaskoira".
Jos on, omistan sivuleikkurit.  ;D ;D ;D

P.S. muuten ajotietokoneen ymmärrän.

Osuit naulankantaan tuossa. Navigaattoria tulee päivittää siinä missä tietokonettakin, vaikkakin pitkälti eri lähtökohdasta, mutta samasta syystä: Jotta sen toimisi luotettavasti.

Ihan hyvä pointti tuo liikennemerkkien näkeminen ja huomioiminen. Se on vain niin, että liikenne on nykypäivänä hyvin nopealiikkeistä. Navigaattoria ei tosin liikennemerkkien huomioimisesta voi yksin syyttää, sillä ensinnäkin, se ei niistä tiedä mitään ja toisekseen, se on kuljettajan tehtävä ja hänen yksistään.

Olet täysin oikeassa paperikartan suhteen, mutta onko tuohon huoltamolta ostettuun GT-karttaan merkitty niitä sinun mainitsemiasi tietöitä tuntemattoman kaupungin keskustassa, jotka voivat vaikuttaa ajamiseesi siellä? Tuskinpa vain, ellei se työ ole ollut siellä viimeiset kolme vuotta paikallaan.
Entäpä ajosuunnitelman poikkeukset (ajatkin ohi siitä risteyksestä, josta sinun piti kääntyä, mistä pääset takaisin, jos sivukadut ovat kaikki enemmän tai vähemmän järkevästi yksisuuntaisia)? Juuri tuossa asiassa navigaattori, jos se on päivitetty kunnolla, pyyhkii paperikartalla pöytää mennen tullen, mutta ei se sitä korvaa. Siksi minullakin on autossani suomen tiekarttakirja, joka ei tosin ole ajantasalla, mutta vielä pääsääntöisesti pitää paikkansa.

Kaikissa sinun "opaskoiriesi" oppaissa sanotaan joko selvällä suomen- tai englannin kielellä: "Navigaattori on suunnistuksen apuväline (kompassin tavoin), ei sen täysi korvike". On sääli että kaikki sitä eivät ole sisäistäneet ja se näkyy tuollaisina päättöminä törttöilyinä.

Jos hankkisit auton, jossa olisi ajotietokone, siinä olisi todennäköisesti tällainen "opaskoira" ihan integroituna. Kumma kyllä, sen saa nappia painamalla pois päältä. Sivuleikkurit tuskin olisivat siis tarpeen. ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Frequency

#3
"Heittäkääpäs Google Earthin "silmä" katsomaan kuvaa tasan kilometrin korkeudesta: Ihan kivasti tuntee tutut maamerkit sieltä, jos osaa lukea karttaa.
Suunnilleen tuolta se näyttää navigaattorin pienellä ruudullakin"

Kylläpä täällä on ihmeellistä ihmettelyä, jopa katkeran kuuloista (jostain syystä) vaikkei PhotoNav ole edes markkinoilla vielä :)

Seuraavassa muutama "vastaus":

- Photonav perustuu "normaaliin" navigaattoriin, eli pohjalla on ihan normaalin navigaattorin tyylinen vektoritiekartaso. Kaupunkialueilla kun myös irl-kuvaa on tarjolla kartan saa näkymään kuten googlemapsin hybridikartan eli vektorikartta on valokuvien päällä.

-Google earthissa ei todellakaan ole yhtä tarkkoja kuvia mitä photonavista löytyy :D Siirryppäs esimerkiksi osoitteeseen http://www.02.fi/kartta/H%C3%A4meenkatu/33100%20Tampere ja laita kartta hybridille ja zoomaa niin lähelle kuin pystyt. Siinä on sama lintuperspektiivikuva joka löytyy esim photonavista... neljä muuta ilmansuuntaa löytyy ENIRON kartoista (http://kartat.eniro.fi/ -> etsi hämeenkatu/tampere -> ilmakuvat, sieltä löytyy 4 ilmansuunnan viistokuvat eli samat blomin tarkat viistokuvat)

- 5 ilmansuuntaa tarkoittaa sitä että kuvia löytyy 4 viistosuunnasta ja näiden päälle täysin lintuperspektiivistä. Käytännössä kun ajaa keskustassa korttelien sisällä kuvakulma vaihtuu kokoajan niin että "auto" näkyy kartalla eikä katoa kerrostalojen taakse. Kuvakulmaa voi itse vaihtaa 5 ilmansuunnan tai PELKÄN NORMAALIN TIEKARTAN ILMAN KUVIA välillä. Eli jos joku on kovin katkera siitä että näkisi kartalla valokuvana myös ympäristönsä niin toki sen saa pois näkymästä.

- Valokuvat todellakin liikkuu auton mukana, auto on koko ajan keskellä. Valokuvat eivät siis pysy paikallansa kunnes auto on kartan reunassa. Homma toimi yllättävän hyvin vaikkei valokuvamoodissa saakkaan tietenkään perspektiiviä kulkemaan aina esim pohjoiseen, kuvakulmat vaihtuvat silti varsin kätevästi ja navigoimisen hahmottaa huomattavasti helpommin kun näkee kuvasta ympäristönsä. Kuvat eivät kuitenkaan käänny menosuuntaan kohti vaan ovat kiinteinä kuvakulmina. Homma toimi yllättävän hyvin silti.

- Vaikka kyse on ilmakuvista niin lähin valokuvamoodi on todellakin tarpeeksi lähellä eikä tarvitse pelätä että kyseessä on jotain sinnepäin. Kartat ovat käytännössä ilmeisen samoja mitä eniron ja fonectan viistokuvista löytyy (muistaakseni).

- Mitä nyt Phottonavin betaa testailin niin valokuvat eivät ole tietenkään täysin ajan tasalla. Kaupunkialueiden rakennustyömaat elävät niin nopeasti että olisi hullua edes vaatia aina uusimpia valokuvia, sehän olisi täysi järjettömyys. Eivät teleatlaksenkaan tiekartat ole täysin kunnossa ja virheitä löytyy teleatlaksen mokien takia joka navigaattorista ihan perusteissäkin. Vaikka valokuvat olisivatkin jonkin verran vanhoja niin muistakaa nyt hyvät ihmiset se että kyseessä on BUDJETTInavigaattori johon valokuvat eivät tuo lisähintaa vaan ovat erikoismausteena. Vaikka kuvat voivat olla vanhoja ("Hei miksei toi 2vk sit valmistunu talo näy näissä kuvissa prkl!!!!11") niin ei se niiden kuvien perimmäistä tarkoitusta syö millään tavalla, kuvat ovat apuna hahmottamaan keskusta-alueita ja täytyy myöntää että onnistuvat aivan hemmetin hyvin siinä. Pikku ero navigoida pelkälä vektorikartalla helsingin keskustassa ahtaissa kortteleissa kun näkee ilmakuvasta minne suuntaan oikeasti kuuluisi kääntyä eikä tarvitse arpoa pelkän vektorikartan avulla kun risteyksiä on joka suuntaan...

- Kartat toimitetaan ihan uudella muistikortilla ja 4GB kortti on käytännössä katsoen täynnä. Ilmakuvat vievät yksinkertaisesti aivan käsittämättömästi tilaa ja sen takia nykyisellä tekniikalla ei enempää kaupunkeja mahtuisi kortille.

- PhotoNav ei ole smart2gon kanssa missään tekemisissä vaan pohjalla pyörivä navisofta on ihan täysin eri. Monet Smart2gon puutteista korjautuu PhotoNavin myötä ja ainakin reititys tuntui olevan _paljon_ parempi kuin smart2gossa. Tietenkään mikään navigaattori ei ole koskaan täysin täydellinen.

- Akkukestoon on vaikea sanoa mitään, eipä tuo välttämättä siihen hirveämmin vaikuta mutta yleensä jos joku käyttää AUTOnavigaattoria niin autosta usein löytyy (erittäin kalliina optiona tosin) tupakansytytin, josta navigaattorille saa virtaa...

- Kunhan photonav valmistuu lopulliseen muotoonsa, teen siitä Hakkapeliittagps.comiin artikkelin josta saatte sitten lisätietoa ohjelman toiminnasta jne. Missään tapauksessa ohjelma ei vaikuttanut onnettomalta yritykseltä vaan varsin potentiaaliselta uudelta vaihtoehdolta. Jotenkin itsestäni tuntuu oudolle että ennenkuin ohjelma on edes myynnissä niin sen toimintaa ihmetellään ja haukutaan :)

Tällaista tällä kertaa. Toki kokeilemani photonavi oli beta-vaiheessa ja moni asia on vielä muuttumassa, mutta missään tapauksessa aivan onnettomalta yritykseltä ei ohjelma tuntunut, päinvastoin. :)

J.Jäntti

#4
Tervetuloa mukaa Foorumiin, Frequency. :)

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 04:26
Kylläpä täällä on ihmeellistä ihmettelyä, jopa katkeran kuuloista (jostain syystä) vaikkei PhotoNav ole edes markkinoilla vielä :)

Tulkintakysymyshän tuo on ihan puhtaasti. Katkeraksi se varmasti tulkitaankin ensimmäisen kerran, mutta sitä se ei todellisuudessa ole.

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 04:26
Google earthissa ei todellakaan ole yhtä tarkkoja kuvia mitä photonavista löytyy :D Siirryppäs esimerkiksi osoitteeseen http://www.02.fi/kartta/H%C3%A4meenkatu/33100%20Tampere ja laita kartta hybridille ja zoomaa niin lähelle kuin pystyt. Siinä on sama lintuperspektiivikuva joka löytyy esim photonavista... neljä muuta ilmansuuntaa löytyy ENIRON kartoista (http://kartat.eniro.fi/ -> etsi hämeenkatu/tampere -> ilmakuvat, sieltä löytyy 4 ilmansuunnan viistokuvat eli samat blomin tarkat viistokuvat)

Tässä kohtaa meneekin sitten puurot ja vellit sekaisin. En missään vaiheessa koskaan tullut verranneeksi Google Earthia Blomin ilmakuviin. Vertasin navigaattorin konseptia:
Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti
Eli koko homma lyhyesti: Otetaan autonavigaattori, otetaan Google Earth ja hitsataan koko konsepti yhteen. Syntyy "fotorealistinen" navigaattori.
Ei ole Google Earthissa esimerkiksi Tamperetta huomioitu korkearesoluutiokuvien suhteen, sen olen tietänyt pitkään.

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 04:26
5 ilmansuuntaa tarkoittaa sitä että kuvia löytyy 4 viistosuunnasta ja näiden päälle täysin lintuperspektiivistä. Käytännössä kun ajaa keskustassa korttelien sisällä kuvakulma vaihtuu kokoajan niin että "auto" näkyy kartalla eikä katoa kerrostalojen taakse. Kuvakulmaa voi itse vaihtaa 5 ilmansuunnan tai PELKÄN NORMAALIN TIEKARTAN ILMAN KUVIA välillä. Eli jos joku on kovin katkera siitä että näkisi kartalla valokuvana myös ympäristönsä niin toki sen saa pois näkymästä.

Mielestäni joko lehdistötiedotteen julkaisija tai sen vedoksen kirjoittaja ei ole täysin selvillä rakkaasta äidinkielestämme. Kun puhumme ilmansuunnista, Z-akseli (eli korkeus, tai kuten sanoit "lintuperspektiivi") ei ole koskaan ollut käsitteen "ilmansuunta" sisällä, joten henkilö, jonka harrastuksiin kuuluu sääilmiöiden tarkkailu pääsääntöisesti kahdeksalta ilmansuunnalta, menee tuossa kohdassa helposti sekaisin, etenkin, kun asiaa ei ole selvitelty tiedotteessa muuta, kuin mainintana. Nyt sentään selvisi se 5. ilmansuuntakin. Ikävä vain, että asia pitää korjata tällä tavalla.

Olen lukenut tuon lehdistötiedotteen kriittisesti, joten olen kyllä selvillä, että karttatilaa saa vaihdettua järjestelmässä. Tuskin kukaan on katkera tuollaisesta karttatilasta, jos se toimii kunnolla kaikissa tilanteissa niin, ettei yhtäkkiä huomaakin auton katoavan jonnekin talon taakse tai näyttävän kulkusuunnan vähän minne nyt sattuu, esimerkiksi kun ajaa "urbaanissa kanjonissa" hidasta vauhtia niin, että GPS:n signaalit alkavat katkeilla ja heijastua vähän milloin mistäkin pinnasta.

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 04:26
Valokuvat todellakin liikkuu auton mukana, auto on koko ajan keskellä. Valokuvat eivät siis pysy paikallansa kunnes auto on kartan reunassa. Homma toimi yllättävän hyvin vaikkei valokuvamoodissa saakkaan tietenkään perspektiiviä kulkemaan aina esim pohjoiseen, kuvakulmat vaihtuvat silti varsin kätevästi ja navigoimisen hahmottaa huomattavasti helpommin kun näkee kuvasta ympäristönsä. Kuvat eivät kuitenkaan käänny menosuuntaan kohti vaan ovat kiinteinä kuvakulmina. Homma toimi yllättävän hyvin silti.

Lohdullinen tieto, kiitos siitä. Optimaalinen tilanne olisi se, että kuvat kääntyvät menosuunnan mukaisesti, kuten tyypillisesti navigaattorissa, mutta jos se mielestäsi toimii, niin mikäpäs siinä.

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 04:26
Mitä nyt Phottonavin betaa testailin niin valokuvat eivät ole tietenkään täysin ajan tasalla. Kaupunkialueiden rakennustyömaat elävät niin nopeasti että olisi hullua edes vaatia aina uusimpia valokuvia, sehän olisi täysi järjettömyys. Eivät teleatlaksenkaan tiekartat ole täysin kunnossa ja virheitä löytyy teleatlaksen mokien takia joka navigaattorista ihan perusteissäkin. Vaikka valokuvat olisivatkin jonkin verran vanhoja niin muistakaa nyt hyvät ihmiset se että kyseessä on BUDJETTInavigaattori johon valokuvat eivät tuo lisähintaa vaan ovat erikoismausteena. Vaikka kuvat voivat olla vanhoja ("Hei miksei toi 2vk sit valmistunu talo näy näissä kuvissa prkl!!!!11") niin ei se niiden kuvien perimmäistä tarkoitusta syö millään tavalla, kuvat ovat apuna hahmottamaan keskusta-alueita ja täytyy myöntää että onnistuvat aivan hemmetin hyvin siinä. Pikku ero navigoida pelkälä vektorikartalla helsingin keskustassa ahtaissa kortteleissa kun näkee ilmakuvasta minne suuntaan oikeasti kuuluisi kääntyä eikä tarvitse arpoa pelkän vektorikartan avulla kun risteyksiä on joka suuntaan...

Ei kukaan ole missään vaiheessa vaatinutkaan sitä, että karttatiedot olisivat sekunnilleen ajantasalla, vaan nyt kysellään mahdollisuutta saada ilmakuviin ja tiekarttaan päivitystäkin edes jossain vaiheessa.
Kyllä se on sydäntälämmittävää saada esim. karttapohjat navigaattoriin vaikka vuodelta 2007, kun sen ostaa kaupasta, mutta budjettinavigaattori tai ei, homma alkaa tähtäämään omaa ukkovarvastaan siinä vaiheessa, jos/kun siitä tehdään kertaluontoinen. Liipaisinta vedetään seuraavan kahden vuoden sisällä suurimpien kaupunkien esikaupunkialueilla ja keskustoissa noin neljän vuoden sisään, jos karttatietoja ei saa mistään päivitettyä, vaikka siitä olisi valmis maksamaankin.

Näitä tällaisia navigaattoreita vektorikartoillakin on vieläkin olemassa, jossa aatamin aikaisia karttapohjia on hakattu jonnekin sisäiseen NVRAM-muistiin ja päivitysmahdollisuutta ei ole, koska navigaattorissa ei ole esim. liitäntöjä tietokoneeseen kiinnittämistä varten. Vähänkin asiasta selvillä olevat ostajat alkavat äänestämään jaloillaan äkkiä, jos he maksavat kolminumeroista hintaa navigaattorista, joka muuttuu SER-tavaraksi nopeammin, kuin mitä sen komponentit kestävät.

Mitä tulee navigointiin vektorikartalla esim. Helsingin keskustassa, se ei ole ongelma, jos osaa karttaa tulkita yhtään ja osaa arvioida etäisyyden kyseiseen risteykseen oikein, sekä tietenkin katsoa myös, että voiko sille kadulle oikeasti kääntyä siihen suuntaan, kuin mitä navigaattori neuvoo. Olen todella skeptinen sen suhteen, että kartalla, jonka kuva on kilometrin korkeudelta kuvattu, voi ihan oikeasti nähdä sellaisia maamerkkejä, jotka auttavat keskustassa navigointiin.

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 04:26
Kartat toimitetaan ihan uudella muistikortilla ja 4GB kortti on käytännössä katsoen täynnä. Ilmakuvat vievät yksinkertaisesti aivan käsittämättömästi tilaa ja sen takia nykyisellä tekniikalla ei enempää kaupunkeja mahtuisi kortille.

Eikö? Entäpä suurempikapasiteettinen kortti, kuten 8 Gigatavua? Siihen saisi menemään tuolla päätelmällä lähes tuplamäärän kaupunkien ilmakuvia, jos vain tekniikka taipuu siihen.

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 04:26
Akkukestoon on vaikea sanoa mitään, eipä tuo välttämättä siihen hirveämmin vaikuta mutta yleensä jos joku käyttää AUTOnavigaattoria niin autosta usein löytyy (erittäin kalliina optiona tosin) tupakansytytin, josta navigaattorille saa virtaa...

Tuosta voi päätellä, ettet ole testannut sitä pelkän akun varassa ja verrannut sitä testituloksiin, testaamassasi Beta-laitteessa ei ole akkua tai sitten laite pärjäsi suorastaan luvattoman huonosti pelkän akun varassa mutta sitä ei haluta myöntää.

Perin kiintoisaa... Olen elämäni aikana omistanut neljä autoa ja jokaisessa on ollut tupakansytytinliitäntä ihan vakiona ja paikoin rankassa käytössäkin. En tiedä, millä neuvostoaikaisella Moskvitsh Elitellä olet ajellut (niissä ei vissiin moista liitäntää edes ole koskaan ollutkaan), mutta voin kuvitella sen liitännän hinnan olevan hyvin korkea, kun jossain Petrozavodskin paskaisella tehtaalla joudutaan muokkaamaan Lada 110:n tuotantolinjaa viikoksi vain siksi, että yksi tupakansytytinliitäntä pitää Mosseen saada optiona kiinni. Biltemasta löytyy liitin, johdot ja työkalut hieman vajaa viidellätoista eurolla (vähemmän, jos kavereilta saa poran, terät, johtojen kuorimapihdit ja sähkömiehen teippiä kavereilta vähän lainaksi). ;D

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 04:26
Kunhan photonav valmistuu lopulliseen muotoonsa, teen siitä Hakkapeliittagps.comiin artikkelin josta saatte sitten lisätietoa ohjelman toiminnasta jne. Missään tapauksessa ohjelma ei vaikuttanut onnettomalta yritykseltä vaan varsin potentiaaliselta uudelta vaihtoehdolta. Jotenkin itsestäni tuntuu oudolle että ennenkuin ohjelma on edes myynnissä niin sen toimintaa ihmetellään ja haukutaan :)

Tavoitteena oli saada aikaan keskustelua asian ympärille, sillä Verkkokauppa.com:n lehdistötiedote oli yksinkertaisesti riittämätön, ja sisälsi mielestäni harhaanjohtavaa kuvainformaatiota.
Potentiaalia siinä on varmasti, sitä en kiistä missään tapauksessa. Potentiaalin määrästä vastaa yksin valmistaja siinä kohdassa, kun määritetään kyseisen navigaattorin tekniikka, kokonaiskäyttöikä ja käyttäjäryhmä.

Odotan artikkeliasi suurella mielenkiinnolla; Vielä suuremmalla mielenkiinnolla odotan seuraavaa testiä, jossa tämä navigaattori on mukana ja kaikista eniten toivon koko sydämeni pohjasta olevani näkemyksiltäni väärässä.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Frequency

Hade, ajattele asiaa näinpäin. Kun autossasi on navigaattori joka kertoo äänellä sekä selvällä kuvalla mihin pitää kääntyä ja minne ajaa niin suuri osa stressistä poistuu kun pitää vieraassa paikassa osata ajaa oikeaan paikkaan. Virhekäännökset ja turhat lenkit poistuvat (kulutus vähenee) ja autoilijalla jää enemmän resursseja keskittyä ajamaan oikein ja huomioimaan muuta liikennettä :) Mikään navigaattori ei ole liikenneraamattu ja navigaattori voikin neuvoa joskus väärin (jos tiejärjestelyt esim ovat muuttuneet), mutta kun ne vapautuneet resurssit antavat autoilijan ajaa liikennesääntöjen mukaan niin navigaattori laskee itsekseen uuden reitin ja jatkaa heti neuvomista jälleen. Ei enää eksymisiä, ei turhaa ressaamista, tiedät arvion jäljellä olevasta matkasta ja ajasta, löydät lähellä olevia hotelleja, huoltoasemia jne jne.

Eihän navigaattoria tarvitse omassa kotikaupungissasi mutta heti jos on tarkoitus lähteä matkalle niin johan on navigaattori kätevä peli. Esimerkiksi itse olen lähdössä muutaman viikon päästä Tampereelta Hankoon enkä ole koskaan käynyt edes sillä sektorilla. Etukäteen pistän navigaattoriin muistiin paikat joihin olisi tarkoitus ajaa ja ei muuta kun menoksi, enpä ressaa ajoreitistä sen enempää tässä vaiheessa :)

Niin ja vielä piti tuohon aiempaan lisätä että kovasti norjalainen lehti oli tykännyt photonavista:

http://www.blomasa.com/media/107614/finansavisen%20241107.pdf
http://www.blomasa.com/en/products--services/navigation/

Josta hieman lainaten: "Blom's navigation solution 3D Photonav® was tested by the norwegian newspaper Finansavisen in November 2007. They found the product revolutionary and were extremely excited and positive about Blom's new 3D Photonav®. The Blom navigator was given a test score of 9.4 out of 10."

Mutta tällaista, katsotaan nyt mitä tuleman pitää ja millainen lopullinen PhotoNav on, naulataan se ohjelma vasta sen jälkeen ristille jos on aihetta :)

Frequency

J.Jäntti, testailin Photonavia ihan omalla HakkapeliittaGPS-laitteellani, sain vain muistikortin jossa ko. softa oli. Toimi hienosti varsinkin kun kyse oli vielä keskeneräisestä tuotoksesta.

Aikanani tein testin Hakkapeliitan akunkestosta, latasin täyteen, pistin Smart2gon karttamoodiin etsimään satelliitteja työpöydälleni (eli näytti olinpaikkani ja pyöritteli karttaa kun se sijainti hieman heitteli kun olin sisällä) ja näytön kirkkaus oli puolessa välissä. Hieman reilun 5h jälkeen sammui laite, toki valitusta akun vähäisestä tasosta tuli aiemmin jo.

Juuri Hakkapeliittagps.comin foorumille joku puheli ajelleensa hienosti akun varassa muistaakseni tampere-helsinki-tampere välin, joten todellakaan (verrattuna muihin vastaaviin 4,3" näytöllisiin navigaattoreihin) ei tulos ole huono. Ja se tupakansytytinkommentti oli lähinnä pieni vitsi, pointtina oli juuri se että miksi joku tarvitsisi autonavigaattorin akun kestävän tuntikausia kun virtaa on tarjolla kuitenkin koko ajan :) Isompi akku -> isompi/painavampi/kalliimpi laite. Tuon Photonavin on tarkoitus toimia vanhoissakin HakkapeliittaGPS-laitteissa ja se ei tue sdhc kortteja, toki 8GB kortteja myös normiSD-versioina löytyy mutta jotain yhteensopimattomuusongelmaa on kai ollut. Loppupeleissä 5 suunnan valokuvat 16 isoimman kaupungin keskustoista on jo paljon enemmän kuin ei valokuvia ollenkaan. Ehkä tulevaisuudessa navigaattoreissa on 32+GB flashmuistia jolloin tilaa riittää paljon muuhunkin.

Se nyt on varma että luultavasti muut merkit seuraavat jossain välissä perässä noiden valokuvien suhteen. 3d mallinnus/valokuvat ovat tulevaisuudessa kova juttu.

Ja vielä siihen kun mainitsit että törkeää että valokuvat leikkautuvat yhtäkkiä pois ja normaalinäkymä jatkuu niin onhan esim kalleimmissa tomtomeissa korttelikartat jotka leikkautuvat myös törkeästi yhtäkkiä ydinkeskusta-alueen reunoilla :)

Mutta tosiaan itsekin mielenkiinnolla odottelen että saan käsiini lopullisemman version niin saan lopulliset vastaukset omien poipisteiden, liikennekameroiden, päivitysten jne suhteen. :)

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 14:06
J.Jäntti, testailin Photonavia ihan omalla HakkapeliittaGPS-laitteellani, sain vain muistikortin jossa ko. softa oli. Toimi hienosti varsinkin kun kyse oli vielä keskeneräisestä tuotoksesta.

En epäilekään ohjelman toimivuutta yleisellä tasolla, vaan sen alla pyörivää kokonaisuutta. Tuskinpa he sinulle olisivat heittäneet sellaista ohjelmaa, joka menee minuutissa kyykkyyn. Heillä on ollut kyllä laaduntarkistus niiltä osin kohdillaan, kuten yhdysrakenteisen laitteen kohdalla on oltava.

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 14:06
Aikanani tein testin Hakkapeliitan akunkestosta, latasin täyteen, pistin Smart2gon karttamoodiin etsimään satelliitteja työpöydälleni (eli näytti olinpaikkani ja pyöritteli karttaa kun se sijainti hieman heitteli kun olin sisällä) ja näytön kirkkaus oli puolessa välissä. Hieman reilun 5h jälkeen sammui laite, toki valitusta akun vähäisestä tasosta tuli aiemmin jo.

Ihan hyvä, todella karkea suuntaa-antava testi, myönnettäköön. Kartan pyörähtely sillointällöin ei tosin korvaa tilannetta, jossa laite joutuu täyteen kidutukseen akun varassa. Tällä tarkoitetaan täysimittaista ajoa siten, että karttatila on laitetta kaikista eniten kuormittavassa tilassa ja laite tekee reittilaskelmiaan, opastaa äänellä ja niin edelleen, eli kaikkea sitä, mitä navigaattori tekee toimiessaan.

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 14:06
Juuri Hakkapeliittagps.comin foorumille joku puheli ajelleensa hienosti akun varassa muistaakseni tampere-helsinki-tampere välin, joten todellakaan (verrattuna muihin vastaaviin 4,3" näytöllisiin navigaattoreihin) ei tulos ole huono.

Ei ole huono tulos ei... Herää vain kysymys, että, miten oli tämä navigaattori konfiguroitu akkukäyttöä silmälläpitäen.

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 14:06
Ja se tupakansytytinkommentti oli lähinnä pieni vitsi, pointtina oli juuri se että miksi joku tarvitsisi autonavigaattorin akun kestävän tuntikausia kun virtaa on tarjolla kuitenkin koko ajan :) Isompi akku -> isompi/painavampi/kalliimpi laite.

Huomasin sen. Vastasin vain tyypilliseen tapaani pienellä poikkitieteellisyydellä takaisin. Minun pointtinani on taas se, että akun on syytä kestää navigaattorissa hyvin, jos joudutaan tilanteeseen, jossa se laturikaapeli on rikki, varastettu tai unohtunut kotiin/töihin/muualle. Aivan taatusti se alkaa pännimään, jos sinulta katoaa tai varastetaan navigaattorin latauskaapeli jossain Seinäjoella ja lähdet ajamaan kohti Helsinkiä jotain pikkuteitä pitkin ja navigaattori hyytyy tunnissa. Kylmä totuus on kuitenkin se, että tuollaisia merkkikohtaisia laturikaapeleita kun ei ihan kioskeilla tai huoltoasemilla myydä.

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 14:06
Tuon Photonavin on tarkoitus toimia vanhoissakin HakkapeliittaGPS-laitteissa ja se ei tue sdhc kortteja, toki 8GB kortteja myös normiSD-versioina löytyy mutta jotain yhteensopimattomuusongelmaa on kai ollut.

Epäilemättä siihen on syynsä, mutta olisiko syytä vastata ajan ja tekniikan haasteisiin jo tässä vaiheessa? Näkemykseni mukaan navigaattorisektorilla on tietty kyllästyspiste jo saavutettu, joten kannattaisiko panostaa tekniikkaan ja sen mukana karttapohjiin, eikä tarjota sellaista laitetta, jonka tekniikka alkaa rajoittamaan laitteen potentiaalia?

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 14:06
Loppupeleissä 5 suunnan valokuvat 16 isoimman kaupungin keskustoista on jo paljon enemmän kuin ei valokuvia ollenkaan. Ehkä tulevaisuudessa navigaattoreissa on 32+GB flashmuistia jolloin tilaa riittää paljon muuhunkin.

Aivan varmasti on parempi, kuin ei kuvia ollenkaan, mutta jos on olemassa potentiaalinen, jopa mullistava uusi järjestelmä tekeillä, kannattaisiko edes harkita sen alla pyörivän tekniikan modernisointia tai parannusta ennenkuin tuo 32+GB toteutuu jonkun toisen valmistajan toimesta?

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 14:06
Se nyt on varma että luultavasti muut merkit seuraavat jossain välissä perässä noiden valokuvien suhteen. 3d mallinnus/valokuvat ovat tulevaisuudessa kova juttu.

Ja vielä siihen kun mainitsit että törkeää että valokuvat leikkautuvat yhtäkkiä pois ja normaalinäkymä jatkuu niin onhan esim kalleimmissa tomtomeissa korttelikartat jotka leikkautuvat myös törkeästi yhtäkkiä ydinkeskusta-alueen reunoilla :)

Melko varmastikin seuraavat. Nyt on kyse siitä, kuinka hyvä tuote lanseerataan markkinoille ja kuinka nopeasti.

Vaikka muissa, kalleimmissa navigaattoreissa tuleekin korttelikartat, jotka leikkaantuvat keskustan ulkopuolelle, niin tuoko tämä loppujen lopuksi mitään uutta ja hienoa navigaattorimarkkinoille, vai onko tämä vain "korttelikartta 2.0"?
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Frequency

#8
Tjoo, mitä tuohon virtakaapelihässäkkään tulee niin jos jostain syystä autosta nyt se laturin johto pöllitään eikä navigaattoria laisinkaan niin nokian vanhat laturit käyvät myös tuohon :)

Saas nähdä mitä photonav tuo tullessaan. Sen kuitenkin myönnän että aina kun kuvat katosivat ja meno jatkui "normaalissa tylsässä" moodissa niin aina sitä vain harmitteli että pentele ku olis ollu pidempään kuvia :P Varsinkin paikoissa missä ei ennen ole käynyt edes omassa kaupungissa on hauska katsella mitä kaikkea ympärillä olisi :)

Ja tosiaan akkukestosta sen verran vielä lisäksi että mitä nyt lehtien testejä olen katsellut niin kyllä hakkapeliitan todellinen jaksaminen on vähintäänkin yli keskitason vrt muihin gaattoreihin. Tosin nykyinen laite ei kauheasti maksakaan ja monet tykkäilevät asennella omia ohjelmiaan laitteeseen mikä tuo monille paljon lisäarvoa.

Jos tarkkoja karttoja haluaa ja on valmis maksamaan niin ostakoon sitten taskuloiston ja koko suomen kattavat 1:20 000 maanmittauksen maastokartat (käytännössä kaikki ulkohuussia isommat kohteet näkyvät). Hintaa toki tulee pelkälle ohjelmalle+kartoille noin tonni mutta sitten on ainakin tarkkaa materiaalia käytettäväksi hakkapeliitassa :) Moni käyttää hakkapeliittaa laitteena veneessä oziexplorerin kanssa kun siihen saa itse skannattua/latailtua maastokarttoja/vesikarttoja.

Mutta turhaan tuota on kiistellä, jos joku haluaa pitkäakkuisen, kestävän, kirkasnäyttöisen, luotettavan, kunnon navigaattorin niin saa unohtaa heti autonavigaattorit ja siirtyä katselemaan esim garminin valikoimia :) Sieltä löytyy sitten auton ulkopuolelle käytettäväksi tarkoitettuja ja pitkäakkukestoisia vehkeitä :) 160e perusnavista johon saa kaikenlaista omaa kivaa voi olla jonkun mielestä paljon, jonkun mielestä vähän. Makuasioista ei voi kiistellä 8)

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 17:29
Tjoo, mitä tuohon virtakaapelihässäkkään tulee niin jos jostain syystä autosta nyt se laturin johto pöllitään eikä navigaattoria laisinkaan niin nokian vanhat laturit käyvät myös tuohon :)

Jälleen asia, josta en ole ollut tietoinen. Aivan selkeä edistys muihin navigaattoreihin verrattuna tuo - se onkin sitten oma lukunsa, mistä löytää vanha Nokian laturia siihen tarkoitukseen...

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 17:29
Saas nähdä mitä photonav tuo tullessaan. Sen kuitenkin myönnän että aina kun kuvat katosivat ja meno jatkui "normaalissa tylsässä" moodissa niin aina sitä vain harmitteli että pentele ku olis ollu pidempään kuvia :P Varsinkin paikoissa missä ei ennen ole käynyt edes omassa kaupungissa on hauska katsella mitä kaikkea ympärillä olisi :)

Odotan paljon siltä, sillä sitä on hypetetty kuin Windows Vistaa konsanaan. Ainoa ero on ollut toistaiseksi siinä, että Vistaan joutui pettymään pahoin.

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 17:29
Jos tarkkoja karttoja haluaa ja on valmis maksamaan niin ostakoon sitten taskuloiston ja koko suomen kattavat 1:20 000 maanmittauksen maastokartat (käytännössä kaikki ulkohuussia isommat kohteet näkyvät). Hintaa toki tulee pelkälle ohjelmalle+kartoille noin tonni mutta sitten on ainakin tarkkaa materiaalia käytettäväksi hakkapeliitassa :) Moni käyttää hakkapeliittaa laitteena veneessä oziexplorerin kanssa kun siihen saa itse skannattua/latailtua maastokarttoja/vesikarttoja.

Puhummeko tässä enää HakkapeliittaGPS:n ns. budjettiversiosta (josta alunperin taisi olla puhetta), vai siirryimmekö jo käsittelemään jotain lippulaivamallia?

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 17:29
160e perusnavista johon saa kaikenlaista omaa kivaa voi olla jonkun mielestä paljon, jonkun mielestä vähän. Makuasioista ei voi kiistellä 8)

Tuosta on mahdoton mitään sanoa ennen PhotoNav:n saapumista. Jos karttamateriaalin saa vain "lisämausteena", kuten asian mainitsit, sen arvo alenee rajua päivävauhtia, vaikka sen käyttötarkoitus onkin hyvä. Muutaman vuoden kuluttua ne ilmakuvat ovat enää "ihan kiva ominaisuus". Jos kartan tieosuuksiin tulee muutoksia, niin, että vain siihen saa päivityksiä, mutta ilmakuviin ei, alenee lisäarvo vielä jyrkemmin.

Jos valmistaja tekee navigaattoriinsa uusia ominaisuuksia, kuten nyt nämä ilmakuvat, sanoo järkikin, että on hyvää bisnestä jatkaa lanseeraamansa ominaisuuden ylläpitoa. Jos neligigaisen kortin sisältämää ilmakuva-aineistoa ei saa päivitettyä navigaattorin oston jälkeen esim. valmistajan sivulta tai valmistajan yhteistyökumppanin sivulta ollenkaan, koko laitteen arvo alkaa olemaan nolla.

Laitetaan vertaus: Valmistaja X tekee laitteen, joka lataa laitteen Y akun puolessa tunnissa täyteen, mutta laturiin rakennettu ohjauspiiri kytkeytyykin kolmenkymmenen päivän päästä ensimmäisestä seinäänkytkemisestä rajattuun lataustilaan, joka lataakin akun puolessatoista tunnissa eikä sitä enää saa aikaisempaan, tuoreeseen tilaan takaisin. He kutsuvat piirin latausvaihtotemppua "lisäarvoksi". Miksikäs kuluttaja tuota kutsuisi?

Jos tuohon oikeasti mennään, että ainestosta vain tiekarttaosuuden (vektorikartan) saa päivitettyä, autoilijan on jossain vaiheessa pakko todeta, ettei navigaattorin ilmakuvilla tee enää mitään kaupungin keskustan ulkopuolella siellä tehtyjen muutosten vuoksi ja sen vuoksi kytkemään ko. näyttöominaisuus kokonaan pois käytöstä. Lopputulema: Paljon hypetetty lisäominaisuus kuluu vauhdikkaasti loppuun ja asiakkaat tuskin kiljuvat riemusta tajutessaan, että se oli sitten siinä, päivityksiä ilmakuviin ei ole eikä tule / on muttei tule.

En ole toistaiseksi kuullut kenestäkään, joka olisi lataillut HakkapeliittaGPS-laitteeseensa muitakin ohjelmia. Minkälaisesta ohjelmakirjosta siinä on lopulta kysymys?
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------