Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Tuulen voimakkuus ei päivity

Aloittaja Ecu, lauantai, 10.12.2011, 23:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Vaikkamuuten Davisken vempele on aika eri planeetalta kun vertaa noihin halvempiin asemiin (sadeämpärin koko, muovin paksuus jne) niin tuon jakoboxin rakenne on kyllä pieni suunnittelukukkanen. Luulis nyt samalla kun sen muovin väsää että siitä sais järkevämmän johtojen vedon suhteen sekä tiiviiksi.

Oma boxi on nykyään sateensuojassa parvekkeella. :)

Ecu

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 14.12.2011, 11:58
Vaikkamuuten Davisken vempele on aika eri planeetalta kun vertaa noihin halvempiin asemiin (sadeämpärin koko, muovin paksuus jne) niin tuon jakoboxin rakenne on kyllä pieni suunnittelukukkanen. Luulis nyt samalla kun sen muovin väsää että siitä sais järkevämmän johtojen vedon suhteen sekä tiiviiksi.

Oma boxi on nykyään sateensuojassa parvekkeella. :)

Se on kyllä totta, jakoboxi on varsin heppoisesti tehty.

Uskaltauduin katolle, koska kaikki lumet olivat katolta tulleet (nelivedolla harjaa pitkin... :P).. ja suoritin huoltotoimenpiteet, kiitos Snowille vinkistä!

Tein Snowin ohjeen mukaisesti:
-Kuivaus
-CRC:tä
-Kuivaus
-Sähkömiehen vaseliinia liittimeen


Nyt ainakin tuulilukemat päivittyvät, joten seuraavilla pakkasilla nähdään onnistuiko huoltotoimenpiteet..

Snowi

Itse olen kironnut samaa ton Davisin jakoboxin kanssa. Eniten ihmetyttää se, miksi siellä keskellä ylhäällä on se pieni reikä, josta kosteus ja siten vesipisarat pääsevät tippumaan sisään. Ja koska sade- ja tuulianturien liittimet sijaitsee juuri siinä alapuolella, niin sen takia niiden kanssa on noita ongelmia esiintynyt. Muiden liittimien kanssa vastaavanlaisia ongelmia ei ole ollut.

1.5 vuotta sitten lopputalvesta/alkukeväästä ilmestyi ensimmäisen kerran noita haamusateita. Niitä tulikin aika lailla, sillä en päässyt niitä heti korjaamaan. Asemalle päästyäni kävin kurkkaamassa boxin sisään ja siellä odotti inhottava näky, sadeanturin liitin oli pahasti hapettunut ja tuo johti lopulta siihen, että vaihdoin varmuuden vuoksi koko liittimen. Syynä tohon oli se pieni reikä siellä ylhäällä ja sitten se, että Davis oli kitsastellut sähkövaseliinin kanssa. Nykyään lisäänkin sitä jokaiseen liittimeen automaattisesti runsaasti lisää, jotta vastaavanlaisilta ongelmilta vältyttäisiin.

Alhaalla vielä kuva siitä miltä boksissa 1.5 vuotta sitten näytti. Tässä pitää vielä huomata se, että asema oli vasta noin 0.5 vuotta vanha.

systeemi

Luulisi tuon olevan paremmin tehty kun on kuitenkin sen verta hintaisa peli. Itse olen aina hämmästellyt näiden huonojen liitoksien kanssa. Minun mielestä rj-liittimet ei kuulu ulos.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

djmake

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 14.12.2011, 11:58
Vaikkamuuten Davisken vempele on aika eri planeetalta kun vertaa noihin halvempiin asemiin

Olen saman sanonut ennenkin ja sanon taas. Tuossa laitteessa on liikaa vikoja ollakseen ns markkinoiden paras. Ihankuin sitä ei olisi viitsitty suunnitella loppuun asti ja nyt mennään "meillä on kilpailijoita parempi tuote, ei tälle tarvitse mitään tehdä".
Jossakinkohtaa uskoisin edelleen jonkun valmistajan ottavan mallia näistä paremmista ja tuo markkinoille aseman, jossa tällaisia typeriä ominaisuuksia (niitä on listattuna täällä jo aikaisemmin) ei ole. Ei tarvitsisi yhtään miettiä, meneekö kaupaksi. Nimittäin taatusti menisi.

Lainaus käyttäjältä: Snowi - keskiviikko, 14.12.2011, 17:18
Itse olen kironnut samaa ton Davisin jakoboxin kanssa. Eniten ihmetyttää se, miksi siellä keskellä ylhäällä on se pieni reikä, josta kosteus ja siten vesipisarat pääsevät tippumaan sisään. Ja koska sade- ja tuulianturien liittimet sijaitsee juuri siinä alapuolella, niin sen takia niiden kanssa on noita ongelmia esiintynyt. Muiden liittimien kanssa vastaavanlaisia ongelmia ei ole ollut.

Siis eihän tuollasessa ole mitään järkeä, oli alapuolella sitten ihan mitä tahansa. Ole ensimmäistäkään hyvää tai edes huonoa syytä tejdä reikää ylöspäin. Alaspäin on varsin aiheellista olla, mutta se on ihan oma lukunsa.

Lainaus käyttäjältä: systeemi - keskiviikko, 14.12.2011, 19:32
Luulisi tuon olevan paremmin tehty kun on kuitenkin sen verta hintaisa peli. Itse olen aina hämmästellyt näiden huonojen liitoksien kanssa. Minun mielestä rj-liittimet ei kuulu ulos.

Tuosta ollaan täysin samaa mieltä. Eivät todellakaan kuulu, koska parempiakin vaihtoehtoja on olemassa lukematon määrä. Eikä voi olla hinnasta kiinni. Tuollaisessa tuotteessa on aivan sama, jos liitin maksaa pari euroa enemmän tai vähemmän. Kokoa voi toki tulla hieman lisää, mutta sekään ei voi ongelma olla.
Ja jos oikeasti on pakko tuollainen liitin ulko-olosuhteisiin laittaa, on ainoa oikea paikka kunnollisen kotelon sisällä. Tosin hyvä siitä ei tule siltikään ja läpivientien kanssa on omat ongelmansa. Eikä todellakaan mitään halvinta mahdollista. Kullattua kontaktipintaa, niin on jotain toivoa homman toimivuudesta vielä muutaman vuoden jälkeenkin.

Lainaus käyttäjältä: Ecu - keskiviikko, 14.12.2011, 16:24
-Kuivaus
-CRC:tä
-Kuivaus
-Sähkömiehen vaseliinia liittimeen

Löytyy muuten liitosrasvana paremmin tuo vaseliini. Pätevä tavara kuitenkin, kunhan pitää järjen mukana sen käytössä. Sehän ei johda sähköä ja sopivasti vääriin paikkoihin laitettuna ei auta homman toimivuutta. Eikä yhtään sen mukavampaa ole pois siivottavaksi, mitä mikään muukaan vaseliini. Pysyy mukavasti itse kohteessa, käsissä, työkaluissa jne ;D

Mitä tuohon CRC-puoleen tulee, niin lähtökohtaisesti ei koskaan, eikä mihinkään sähköllä toimivaan. Ei myöskään mitään muita vastaavia aineita. Kosteutta toki syrjäyttävät, mutta on todella vihoviimeistä hommaa koittaa tehdä mitään laitteelle, joka on uitettu moisissa litkuissa. Monessa on vielä silikoniakin muun mukavan lisäksi. Oletuksena siis CRC tarkoittaa suurella osalla 5-56:tta. Tosin juuri sen paremmin sopivia eivät muutakaan ole. Toisaalta aineen itsensä vikahan se ei ole, jos niitä laitetaan vääriin paikkoihin.
CRC:n 2-26 on "elektroniikan monitoimiaine" tms nimellä markkinoitava. Öljyä kuitenkin ja aika harvoin sähköisten osien kanssa on oikeaa tarvetta voitelulle. Eli jäljelle jää lähinnä contact cleaner, minkä pitäisi haihtua kokonaan.
Hyvä vaihtoehto oletuksena on puhdas IPA. Soveltuu melkoisen moneen paikkaan, eikä jätä jäämiä. Muut aineet sitten, jos/kun niille on tarvetta.

Ecu

Lainaus käyttäjältä: djmake - keskiviikko, 14.12.2011, 22:50

Lainaus käyttäjältä: Ecu - keskiviikko, 14.12.2011, 16:24
-Kuivaus
-CRC:tä
-Kuivaus
-Sähkömiehen vaseliinia liittimeen

Löytyy muuten liitosrasvana paremmin tuo vaseliini. Pätevä tavara kuitenkin, kunhan pitää järjen mukana sen käytössä. Sehän ei johda sähköä ja sopivasti vääriin paikkoihin laitettuna ei auta homman toimivuutta. Eikä yhtään sen mukavampaa ole pois siivottavaksi, mitä mikään muukaan vaseliini. Pysyy mukavasti itse kohteessa, käsissä, työkaluissa jne ;D

Mitä tuohon CRC-puoleen tulee, niin lähtökohtaisesti ei koskaan, eikä mihinkään sähköllä toimivaan. Ei myöskään mitään muita vastaavia aineita. Kosteutta toki syrjäyttävät, mutta on todella vihoviimeistä hommaa koittaa tehdä mitään laitteelle, joka on uitettu moisissa litkuissa. Monessa on vielä silikoniakin muun mukavan lisäksi. Oletuksena siis CRC tarkoittaa suurella osalla 5-56:tta. Tosin juuri sen paremmin sopivia eivät muutakaan ole. Toisaalta aineen itsensä vikahan se ei ole, jos niitä laitetaan vääriin paikkoihin.
CRC:n 2-26 on "elektroniikan monitoimiaine" tms nimellä markkinoitava. Öljyä kuitenkin ja aika harvoin sähköisten osien kanssa on oikeaa tarvetta voitelulle. Eli jäljelle jää lähinnä contact cleaner, minkä pitäisi haihtua kokonaan.
Hyvä vaihtoehto oletuksena on puhdas IPA. Soveltuu melkoisen moneen paikkaan, eikä jätä jäämiä. Muut aineet sitten, jos/kun niille on tarvetta.

Käytin juurikin tuota ns. elektroniikka versiota. Varmuuden vuoksi poistin kosketinpinnoilta ko. aineen kuivaamalla..(varmastikkin voi jäädä kalvo kosketuspinnoille...).

Olet oikeassa, että Contact Cleaner olisi ollut hyvää ainetta, mutta valitettavasti ei ollut purkkia kotosalla, joten otin sitä mikä parhaiten sopi tilanteeseen.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: djmake - keskiviikko, 14.12.2011, 22:50
Olen saman sanonut ennenkin ja sanon taas. Tuossa laitteessa on liikaa vikoja ollakseen ns markkinoiden paras. Ihankuin sitä ei olisi viitsitty suunnitella loppuun asti ja nyt mennään "meillä on kilpailijoita parempi tuote, ei tälle tarvitse mitään tehdä".

Tässä olen vähän eri mieltä, sillä Davisin laitteet ovat kyllä pääosin toimineet loistavasti. Markkinoilla ei myöskään tällä hetkellä löydy yhtä monipuolista tuoteperhettä, mitä Davis tarjoaa. Esimerkiksi tuulimittarin langattomuus erillisellä langattomalla lähettimellä on niin luksusta, että siihen kun tottuu, niin ei enää toista ratkaisua huoli  ;D. Heiltä saa myös lisälähettimiä jos langaton yhteys ei toimi ja pitkänmatkan lähettimillä yhteyden saa jopa 1.5 kilometriin asti. Juuri tällä hetkellä neuvottelen Nurmijärven Jalkapallo Seuran kanssa, sillä he haluaisivat kentälle oman lämpöanturin. Kävin mittaamassa signaalin ilman lisälähettimiä, mutta valitettavasti ei tullut perille, matkaa oli noin 500 metriä. Nyt näyttääkin siltä, että on pakko hankkia tuo 1.5 kilometriin pystyvä pitkänmatkan lähetin. Mutta tuon lähettimen ansiosta säästetään sääasemalta oma PC ja nettiyhteys, sillä saan lähetettyä tiedot helposti nettiin, kunhan vain signaali tulee läpi.

Myös tarkkuus oli Davisin laitteissa huippuluokkaa, mitä nyt muistaakseni sateen kanssa oli pientä heittoa. Asemat myös tuntuvat erittäin kestäviltä, eikä vielä ole itsellä ainakaan tiedossa, että olisi osia kovin helposti hajonnut kenelläkään.
Itsellä ei ole yhtään mitään muuta moitittavaa kuin se ISS:n laatikko, joka on ärsyttävä avata ja siinä saattaa satuttaa sormensa. Vedenpoisto voisi toimia vähän paremmin kopan sisällä, sillä kaikki vesi ei ole mennyt siihen kouruun, joka ohjaa veden ulos. Myös ne pikkuruiset reiät siellä ylhäällä voisi poistaa. Liittyvät varmaankin jotenkin siihen kannen aukaisuun. Mun mielestä ISS:ssa voitaisiin hyvin käyttää samanlaista koppaa, joka on esim. noissa langattomissa lähettimissä. Niissä kopissa ei ole reikiä ylhäällä ja koppa on paljon helpompi avata, sillä se avataan vaakasuunnassa ja avausmekanismi on parempi.
Toinen mikä harmittaa vähän on tuulen mittaus. Siinä kun ei mene 0.1 m/s tarkkuudella tuulen nopeuden vaihtelut, vaan ovat tyyliin 1.8m/s, 2.2m/s jne.
Kolmas on tuo Weatherlink ohjelma. Sitä Davis voisi pikku hiljaa alkaa kehittämään eteenpäin, kehitys on pysynyt paikoillaan jo pidemmän aikaa. Tosin siitä täytyy antaa iso plussa, että pystyt tekemään kaikki konsolin säädöt WL:sta käsin. Tuo helpotti konsolin säätöjen tekemistä Rovaniemen osalta, sillä sanoin isännälle, että hänen ei tarvitse huolehtia konsolin asetuksista, vaan asetan ne itse etäyhteyden avulla WL:sta. Samalla konfiguroin konsolin käyttämään tuulenmittaukseen asennettua tuulianturin langatonta lähetintä ja kaikki muutkin tarpeelliset asetukset.

Yhtä kattavaa pakettia ei tällä hetkellä yksinkertaisesti tohon hintaan nähden ole markkinoilla. Siitä täytyy antaa Davisille iso plussa.
Itse asensin syksyllä maaperän lämpötilan mittaukseen pari anturia ja ei muuta kuin uusi ID lisälähettimeen ja maaperälähetin samalle ID:lle, niin jo tuli tiedot sääasemalle asti, ja jälleen täysin langattomasti. Itse en piuhojen kanssa ala leikkimään, jos on mahdollisuus langattomaan. Oon ukkostutkankin osalta kuumeisesti yrittänyt etsiä langatonta vaihtoehtoa ja löysinkin Boltekilta siihen lisävälineen, mutta se oli vain LD250 tutkille, joista taidan siirtyä PCI-tutkiin ja lisähintaa siitä eurohinnoilla tulisi varmaan se 300€.
Nuo johdolliset SOIL/TEMP aseman anturit vaikuttivat erittäin laadukkailta. Kärki oli ruostumatonta terästä ja liittimet liitettiin lähetinboksiin vähän samaan tapaan kuin sähköjohdot sokeripalaan. Eli ensin piti nostaa naaraspuolen "leukoja" vähän auki ja työntää johto sisään. Mutta sen verran v-mäinen toi liittäminen oli, varsinkin kun johdot olivat vielä hyvin jäykkiä, niin en kyllä mielellään tuollaista liittämistapaa ottaisi käyttöön, vaikka on varmasti vikakestoinen.

Mutta itsellä ei ole kyllä mitään muuta pahaa sanottavaa kuin nuo, jota yllä listasin. Mikään muu asema ei myöskään pysty tälläisiin etäisyyksiin langattomuudessa ja se on iso plussa, varsinkin omalla kohdalla. Ilman noita pieniä reikiä tuolla ylhäällä, en usko että mitään ongelmia olisi rj45-liittimien kanssa. Hyvä puoli noissa liittimissä on se, että ne pystyy helposti itse vaihtamaan tarvittaessa ja siten sääasemaan voi kustomoida vaikka minkälaiseksi. Kaikki anturit saa oikeestaan erilleen toisistaan ja myös se on iso plussa näissä sääasemissa.
Omaan käyttöön Davisin VP2 on oikeestaan ainoa vaihtoehto. Edes Vaisalalta ei välttämättä löytyisi kaikkia tarvittavia lisähärpäkkeitä mitä itse tarvitsen  :). Jos vertaa vanhaan La Crossen asemaan, niin ero on kuin yöllä ja päivällä. LC:n asema simahti täydellisesti jo 1.5 vuoden jälkeen. Ilmeisesti paha hapettuma paristokotelossa teki sen, että yhteyttä konsolille ei enää saatu. Ei auttanut putsaus eikä mikään.

Muutama heikkous siis löytyy Davisin VP2 asemasta, mutta itse en rehellisesti sanottuna muita heikkouksia löydä kuin nuo listaamani. Hyviä puolia on sitten niin älyttömästi, että siihen ei tällä hetkellä kovin helpolla mikään muu asema pysty.

Karkaa taas alkuperäinen aihe aika pahasti lapasista  ;D

weatherc

#17
Yhdyn täysin Snowin kommenttiin ja pakko kysyä, onko djmakella käyttökokemusta Daviksesta, siis livekokemusta?

Kun VP2 tuli aikoinas ja vertaili silloin olevaa oregonia niin ero niissä on kun yö ja päivä. VP2:sen asennusken jälkeen loppui myös kaikki ne ongelmat mitä oregonnilla oli kuten kaiken maailman langattomien lähettimien "etsintä". Ja, onhan siinä "pieni" ero esim. tuulen nopeuden miittamisessa kun VP2 lukee sen 2.5 sekunnin välein...Ja sademittauksen 0.2 mm reso vakiona (tosin 0.1 mm olis aina vielä hauskempi :))...Nuo noin esimerkiksi...

Tuulen nopeuden 0.4 m/s-reso kummallisuus lienee siitä että VP:n sisäinen nopeus on muu kun m/s ja se itse asiassa vain muuttaa sen m/s:ksi meille.

Oma VP2 on raksuttanut täyin ongelmitta siitä lähtien kun sen asensin ekan kerran, myös silloin kun tuo ISS oli ulkosalla sateen armoilla.

djmake

Lainaus käyttäjältä: Snowi - torstai, 15.12.2011, 00:37
Lainaus käyttäjältä: djmake - keskiviikko, 14.12.2011, 22:50
Olen saman sanonut ennenkin ja sanon taas. Tuossa laitteessa on liikaa vikoja ollakseen ns markkinoiden paras. Ihankuin sitä ei olisi viitsitty suunnitella loppuun asti ja nyt mennään "meillä on kilpailijoita parempi tuote, ei tälle tarvitse mitään tehdä".
Tässä olen vähän eri mieltä, sillä Davisin laitteet ovat kyllä pääosin toimineet loistavasti.

Muutama heikkous siis löytyy Davisin VP2 asemasta, mutta itse en rehellisesti sanottuna muita heikkouksia löydä kuin nuo listaamani. Hyviä puolia on sitten niin älyttömästi, että siihen ei tällä hetkellä kovin helpolla mikään muu asema pysty.

Ehkä se oikea sanamuoto olisi sitten ollut "ominaisuuksi". Tarkoitus ei ollut sanoa laitetta huonoksi, mutta siihen se vähän yhdellä rivillä taisi nyt mennä :-\ En mielestäni nyt tai aikaisemmin kuitenkaan sanonut, etteikö tuo olisi toimiva ja tarkka laite tai ettei hyviä puolia olisi paljon. Ja kyllä, lisäpalikoitakin saa moneen tarpeeseen ja vähän ylikin.

Avainsana onkin oikeastaan tuossa itse kirjoittamasi "ei tällä hetkellä pysty". Ainakin itse olisin kiinnostunut, että miksei pysty ja miksi jokin asia on tehty niinkuin se nykyisellään on? Mielestäni markkinoiden parhaan (hintaluokassaan) aseman kohdalla ei tarvitse ihmetellä minkään osan / kokonaisuuden laatua muihin osiin verrattuna, saati löytää mitään ylimääräisiä reikiä. Kyllä se mielestäni on vika, jos ulos tarkoitetun laitteen kanssa joutuu miettimään erikseen asioita, jotka voisi miettiä valmistajan toimesta.
Sama mainitsemiesi parin muun osalta. Ja vaikka jenkkilässä tuo malli onkin, niin ei kuitenkaan ole enää nykypäivää myydä tarpeellisia osia erikseen. Viitaten siis loggeriin.

Tuulen osalta on tietysti aina pientä mittavirhettä, niinkuin kyllä kaikessa muussakin. Absoluuttisia arvojahan ei näissä asioissa edes ole. Mutta mitään maileista per tunti tuo arvo tulee. Löytyy ihan spekseissä mainittuna. Se on taas oma lukunsa, hukataanko tuollaisen perusyksikön käytössä mittaustarkkuutta. Periaatteessa kyllä. Ei oikein ole järkevää käyttää ylisuuria yksiköitä, kun muitakin on tarjolla. Mitä tarkemmat arvot, sitä parempi mahdollisuus on valmistaa vaikka lisäpalikkana "tämä uusi anturi on vanhaa huomattavasti tarkempi"
Siitä ei ole mitään tietoa, mikä on todellinen tarkkuus nykyisen anemon osalta. Liekö sitä kukaan edes ilman konsolia mitannut.

Anturit saa tietysti erikseen, mutta kahta mieltä voidaan olla siitäkin, onko tarve useammin saada ne kaikki samassa paketissa jonnekkin vai erikseen. Oma ajatukseni on, että painotus pitäisi olla mahdollisimman helposti erikseen asennettavan suuntaan ja vain tarvittaessa yhteen pakettiin.

Onhan täälläkin on sitä ns täydellistä sääasemaa pohdittu aikaisemmin. Ei mahdu niihin kriteereihin Davisin laite sen paremmin, kuin mikään muukaan. Kuitenkin sellaiselle olisi tilaus. Moniko valitsisi uutta hankkiessaan edelleen Davisin laitteet käyttöönsä, jos saisi vastaavalla hinnalla samanlaisen laitteen nuo muutamat puutteet korjattuna?

Sekin on selvä, että laitteita on erilaisia. Mutta kun hinta on kuitenkin moninkertainen melkoisen moneen muuhun laitteeseen verrattuna, niin suora vertailu on vähän niin ja näin. Kyllähän rahalle pitää vastinetta saada ja toisaalta tuon voisi kääntää niinkinpäin, että yllättävän toimivia laitteita saa parilla satasellakin.

Eli laite on hyvä, mutta sitä voisi parantaa, jos siihen halua olisi. Ilmeisesti ei ole, koska kilpailijoita ei varsinaisesti samassa luokassa ole. Toivottavasti mahdollisimman pian on. Pieni kilpailu ei tekisi pahaa hinnoille, eikä ominaisuuksille ja kovin pienillä muutoksilla nuo Davisinkin jutut korjaantuisivat.

Ja joo, välillä karkaa asian sivuunkin.

Snowi

Nyt täytyykin vähän korjata sanomisiani, sillä kun katsoin uutta sääasemaa tarkemmin ja samalla menin katsomaan myös omaa asennettua asemaani, niin ei siellä kotelon yläosassa mitään reikiä olekaan  ;D. Täytyy kyllä sanoa, että nyt en osaa sanoa mistä olin saanut päähänsä niiden reikien siellä olevan, varmaankin niistä kotelon alaosan reistä. Kummallinen juttu joka tapauksessa  :)

Liitin vielä kuvan todisteeksi siitä, että eihän siellä mitään reikiä olekaan.

Samalla asemalla käydessäni huomasin, että olen asentanut ISS:n aivan muutaman millin vinoon ja sen takia vesi ei kerry kotelon keskelle, josta se valuisi kouruja pitkin ulos, vaan se kertyy kotelon vasempaan laitaan. Pitänee porata sinne pari pientä reikää.