(Sää)koneiden rauta

Aloittaja J.Jäntti, lauantai, 12.04.2008, 12:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 11.04.2008, 15:12
Mutta kokonaismäärä uloskinpäin viime kuulta eli ilman "ukkosruuhkia" liikkui siinä 7 GB hujakoilla ilman botseja, odotellaan mielenkiinnolla ukkoskautta *wirn*
Se mitä halusin tuoda esiin on se että nopeastikkin likkenne/datamäärät kasvavat aikas isoksi joten se kannattaa myös ottaa huomioon kun sivujaan rakentelee ja littää tutkia ja miksei muutakin erilaisin verkkoihin vaikkei varsinaista rajaa olisikkaan. Esim. WD:n foorumilaisten suosima E-rice-hotellilla taitaa olla heidän suosimassa paketissa ulosmenorajana 3 GB jollen väärin muista.

Henkka
Nuo botit ovatkin sellaisia villejä tapauksia, että ne saavat pahimmiillaan aikaiseksi Megojen mittaisia ruuhkia, kun niitä yhtäaikaa tänne osuu. Se, minkä olen itse havainnut, on se, että liikennemäärät ovat olleet pitkin vuosia kasvamaan päin, kun ihmiset ovat alkaneet havaitsemaan yksityisten salamatutkien olemassaolon ja sääsemat. Omasta mielestäni olisi tärkeää, että web-hotellitkin huomioisivat sen, kun määrittelevät noita siirtorajoja. Bottien IP-osoiteavaruus (esim. Yahoo!:n ja Googlen keräilybottien) on hyvin tiedossa. Parhaimmat webhotellit ovat ottaneet sen "pakko-generoiman" liikenteen huomioon siinä, etteivät lähde laskuttamaan asiakasta siitä. Pahinta, mitä voisin kuvitella tapahtuvaksi on se, että toistasataa GoogleBotia ja Yahoo!:n SlurpBotia käy pollaamassa webhotellissa olevia sivuja ja liikenne kilahtaa tappiin niin, ettei sinne enää ole muilla asiaa ennenkuin kuun vaihteessa, tai sitten ylimenevästä datasta laskutettaisiin "kivoja summia". Kenelle laittaa lasku; Yahoo!:lle ja Googlelleko?

Tuo oman liikenteen saaminen sellaiseksi, etteivät rajat pauku, on omanlaisensa taitolaji. Siinä saa olla säätämässä Robots.txt-filua koko ajan, kun on ensin seurannut, mistä osoiteavaruudesta sitä pommitusta tulee ja sen jälkeen säätää tietohanaa pienemmälle. Sekin vain pitää tehdä samanlaisella tarkkuudella, kuin salamatutkan kalibrointi: Aseta liian tiukat rajoitukset boteille ja sivua ei löydy pian enää mistään hakukoneesta tai sitten se on Googlen hakukoneen sivulla 155, jonne kukaan ei koskaan mene.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

LainaaNuo botit ovatkin sellaisia villejä tapauksia, että ne saavat pahimmiillaan aikaiseksi Megojen mittaisia ruuhkia, kun niitä yhtäaikaa tänne osuu.

Juu, tuossa kun olen opiskellut oman sivuni aw-statseja niin näkee että on se Googlen botti ja Yahoon Slurppi aika tapauksia kyllä ;D En tarkkaan tiedä laskeeko oma hotelli niitä mukaan kokonaismäärään, aw-stats ainakin jättää ne ulkopuolelle, mutta helpollakin matematiikalla voi laskea että nuo kaksi veikkoa syö 10% kaistasta jota käytetty. Samalla olen koittanut löytää ne "solmut" jotka syö paljon kaistaa, esim se php-scripti joka generoi uudestaan mun nexstormin tutka-kuvan syö 30% php-liikenteestä eli täytyypi keksiä muu ratkaisu sille, se olis ihan kiva noin mutta jos ajattelee tilannetta kun paljon kävijöitä siitä voipi kasvaa ongelma. Oma hotellini tuossa just vähän aikaa sitten kymmenkertaisti yksityis-pakettejen kaistan sekä tilan joten siinä mielessä on asiat hyvin (tuo 7 GB viime kuulta olis mennyt 3.5 kertaisesti vanhan rajan yli ;D)
Nämä reilut 2 vuotta joka mulla ollut sääasema pystyssä (josta vain reilu 1/2 vuosi tutkalla) niin olen myös huomannut samanlaisen kävijänousun, mikä on ihan kiva että porukka rupee huomaaman niitten olemassaolon ja myös käyttää niitä vaihtoehtona / lisänä virallisiin mittauksiin.

Henkka
Säämies Halikosta

J.Jäntti

#2
Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 11.04.2008, 17:21
Mulla tosin pikku probleema joka täytyy ratkaista, kun käynnistän BO:n clientin WD ei enää näe salamoita  ???
Tämä kyllä meni jostain syystä minulta ihan täysin ohi....

Sikäli, kun yhtään olen selvillä NexStormin FlashGatesta, niin sen pitäisi toimia kyllä ilman tökkimisiä. Minulla on kaksi FlashGaten tietoja hyödyntävää softaa pyörimässä; Toinen on NSList, joka kerää noiset ja salamatiedot .csv-filuun ja toinen on NSMon (kavereitten kesken: SalamaX) ja molemmat toimivat ihan kiltisti yhdessä. Ettei olisi tuo BlitzOrtungin softa, joka haluaa koko FlashGaten omakseen?
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

#3
LainaaEttei olisi tuo BlitzOrtungin softa, joka haluaa koko FlashGaten omakseen?

Sitä mäkin vähän veikkaan koska kun on WD ja NSMon niin se toimii ihan hyvin ja Relko Astrogienissä oli samaa mieltä. Pistin postia tuonne saksan suuntaan että jossain olis pikkasen viilattavaa  ;D

Löytyykö muuten tuo NSList ihan netistä? Vois olla ihan mielenkiintoinen softa.

EDIT: Löytys jo  ;D

Henkka

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Hade - maanantai, 14.04.2008, 15:11
Tuskinpa BlitzOrtungin,la on osuutta asiaan, koska Nykillä pelaa molemmat hommat.

Nyki saattaa käyttää täysin erimallista (vanhempaa) PC:tä, kuin Henkka. Se on yleisesti tiedossa, että Dual Core-prosessorilla varustettu PC saattaa tietyissä tilanteissa ärsyttää NexStormia ja tämä voi olla yksi niistä lieveilmiöistä. On erittäin hyvä, että Henkka tekee kaikki tarvittavat yhteydenotot kaikkien osapuolten välillä, jotta tällainen tilanne saadaan tarkistettua. Siihen saattaa olla korjauskin jo, kuten vaikka uudempi versio BlitzOrtung:n ohjelmasta tai joku Windowsiin BlitzOrtung:n tekemän rekisterihaaran bitin kääntö takaisin oikeinpäin tai sitten ohjelmat pitää ajaa ylös eri järjestyksessä.

Luulen, että BlitzOrtung:lla ollaan tuosta tietoisia. Itse ainakin seuraan mielenkiinnolla mitä Henkka saa tietoonsa sieltä päin. Sillä on vaikutusta siihen, missä aikataulussa ja millä todennäköisyydellä otan osaa tuohon järjestelmään.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Moro!

Oon tässä kysellyt nyt kaikilta osapuolilta (WD,BO,Nexstorm) ja kaikilta samatyylinen vastaus, "ei se meidän softassa vikaa ole", joten se tyssäs siihen se kyselykierros >:( Mutta kun olen kokeillut kaikilla Nexstormin FlashGate:a käyttävää softaa (WD,BO,NSMon,NSList sekä se demoohjelma joka Nexstormin CD:llä) eri "kokoonpanoissa" niin ainut mikä tuottaa ongelmaa on BO muut toimii moitteettomasti, täytyypi vielä jatkaa kokeiluja tuon BO:n softan kanssa, kun sopivan hiljasta salamointia.
Meikän kone on 3000+ AMD XP:llä, tosin siihen tulee Vista (se on alunperin Vista-kone) kunhan suomenkielinen SP1 ilmestyy, muut ohjelmat testattu toimivaksi paitsi nuo "pikkuohjelmat" FlasGateen. Mun mielestä Vista oli huomattavasti vakaampi kun tämä XP on, silloin se oli viikoja käynnissä putkeen, tätä XP:tä saa jatkuvasti olla reboottaamassa milloin mistäkin syystä...


Henkka

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 16.04.2008, 00:46
Moro!

Oon tässä kysellyt nyt kaikilta osapuolilta (WD,BO,Nexstorm) ja kaikilta samatyylinen vastaus, "ei se meidän softassa vikaa ole", joten se tyssäs siihen se kyselykierros >:( Mutta kun olen kokeillut kaikilla Nexstormin FlashGate:a käyttävää softaa (WD,BO,NSMon,NSList sekä se demoohjelma joka Nexstormin CD:llä) eri "kokoonpanoissa" niin ainut mikä tuottaa ongelmaa on BO muut toimii moitteettomasti, täytyypi vielä jatkaa kokeiluja tuon BO:n softan kanssa, kun sopivan hiljasta salamointia.
Meikän kone on 3000+ AMD XP:llä, tosin siihen tulee Vista (se on alunperin Vista-kone) kunhan suomenkielinen SP1 ilmestyy, muut ohjelmat testattu toimivaksi paitsi nuo "pikkuohjelmat" FlasGateen. Mun mielestä Vista oli huomattavasti vakaampi kun tämä XP on, silloin se oli viikoja käynnissä putkeen, tätä XP:tä saa jatkuvasti olla reboottaamassa milloin mistäkin syystä...


Henkka

Tuo kuulostaa harvinaisen tutulta tuo "Tarkista omat laitteesi/softasi, meidän softamme toimii moitteitta".
Mielenkiintoinen näkemys tuosta Vistasta, muuten. Itse inhoan sitä käyttistä niin paljon, että se alkaa menemään terveen inhon yläpuolelle ja paljon.
Minulla on kaverini uusi kannettava käymässä asennusvaihetta läpi minun työpöydällä. Pyyntönä oli Windows XP Vistan tilalle, mutta kuinka ollakaan; ajurituki oli olematon. Tokihan niitä ajureita XP:lle löytyy piirisarjavalmistajilta, jos kannettavan koneen tukisivulta niitä ei löydy, mutta koneeseen, jossa on SATA-levyt, muttei mahdollisuutta pudottaa AHCI:a pois päältä, eikä koneessa ole normaalia korppuasemaa, tyssää XP:n asennus siihen.

Nyt olen räveltänyt suomea haastavan Vista Home Premiumin kanssa väkipakolla. Kyllä se stabiili on, mutta tuplaydin-Turion X64:lla varustettu konekin käy mielestäni aivan liian hitaasti. Päälläoloennätyksiä en ole edes yrittänyt rikkoa tuon kanssa. Se lähtee kaverille valmiina Torstaina.

Kyllähän tuo Vista stabiili on, jos ei liikaa yritä sitä säätää ja jos ajurituki on kohdallaan. Salamatutkatoimintojen ajaminen tuollaisella kokoonpanolla ei ole käynyt mielessä vielä, joskin se kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta, etenkin tilanteessa, jossa konetta joudutaan kuormittamaan paljon.

Minun mielestäni XP on vakaa, kuin kivi, joskin sen uskottavaa toimivuutta nakertaa ne kaikki yli 100 laastaria, jotka siihen pitää SP2:n läsnäollessa asentaa. Saapahan nähdä, mitä XP:n SP3 on syönyt, kun se julkaistaan. Saamieni tietojen mukaan siinä on Vistasta osia isketty mukaan. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Jos ihan oikeasti kysytään niin ihoan mä$ää, mutta kun melkein kaikki softat (sää) puhumattakaan ajureista on tehty vain windowsille, taitaa olla vain WD josta myös linux ja Mac-versio, no eletään tällä.. On muuten oma hyrrä aika identtinen Haden kanssa, eipä ollut paljoa eroa. Se mitä oma hyrrä vois kaivata lisää on muistia (1Gt).
Huomasin että Vistan SP1 on julkaistu myös suomeksi tänään, jospa tekisi slipstreamlevyn siitä ja kokeilis kun ei kerran mitään salmaliikennettä näytä olevan. Hurahtanutko sääjuttuihin minäkö?? Salamat päättää että ajetaanko päivitys sisälle nyt vai vasta myöhemmin..  ;D ;D ;D

weatherc

Totta, mutta silloin ku mulla tässä oli Vista, ennenku kovo hajos talvella, niin ainakin sääjutut kuten Nexstorm toimis ihan ok että siinä mielessä ei pitäis olla ongelmaa..Mut sehän riippuu et mitä muuta sulla siinä koneessa on. Kävin lataamassa SP1 Vistaan (se on muuten mukavat 554 MB!) ja slipstreamaus käynnissä Vlite:llä, väittää kestävänsä noin 90min, joten taitaa mennä huomiseen asennus..

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 16.04.2008, 22:25
Totta, mutta silloin ku mulla tässä oli Vista, ennenku kovo hajos talvella, niin ainakin sääjutut kuten Nexstorm toimis ihan ok että siinä mielessä ei pitäis olla ongelmaa..Mut sehän riippuu et mitä muuta sulla siinä koneessa on. Kävin lataamassa SP1 Vistaan (se on muuten mukavat 554 MB!) ja slipstreamaus käynnissä Vlite:llä, väittää kestävänsä noin 90min, joten taitaa mennä huomiseen asennus..
Itse jätän suosiolla tuon Vistan SP1:n rauhaan ainakin kuukaudeksi. En anna edes Vistan itsensä sitä hakea updatesta, vaikka saatavilla se siellä olisikin. Microsoftin tuntien koko systeemi huomataan taas kertaalleen bugiseksi ja sitten ollaan laittamassa SP:n päälle laastaria ja sen päälle laastaria ja sen päälle... ad infinitum.

Sinulla riittää tahtoa tuohon slipstreamaukseenkin jo tässä vaiheessa. Ymmärrän tarpeen, mutta kannattaako sitä SP1:stä olla vielä repimässä? Siitä luultavasti kuitenkin ehditään tekemään laastaroitu versio ja joudut ajamaan koko homman uudelleen läpi.

Tosin jos olet aikomassa kokeilla, miten BlitzOrtung:n softa juttelee muiden kanssa tuon konfiguraation avustuksella niin miksikäs ei siinä tapauksessa. Kokeillasi on vaikutusta ympäristöönkin, sillä siitä voi olla monelle Vistaa käyttävälle operaattorille hyödyllistä tietoa, kannattaako vielä päivitellä konetta vai tekeekö sen vasta sitten, kun Steve Ballmer kumppaneineen Vistat siihen pakottaa ("emme enää koskaan, ikinä, kuuna prkleen päivänä julkaise enää yhtään laastari/purkkapäivitystä, ellei koneessasi ole SP1...").

Odotan mielenkiinnolla tuloksia - jopa osittaisia. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------