Sääennusteohjelma WXSIM

Aloittaja jamo, perjantai, 17.12.2010, 15:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Snowi

Erikoista asiassa on se, että mulla ei ole ollut ongelmia liiallisten ukkosien kanssa, itseasiassa olen viimeksi nähnyt ukkosia ennusteessa joskus viime syksynä :). Johtuuko tuo jostakin eri asetuksesta vai mistä? Puhuiko Tom mitään tuollaisesta? Sillä joku syyhän siihen täytyy olla, että ne ilmestyivät juuri sinun ennusteisiin, mutta ei minulle. Todennäköisin syy on jokin asetus joka on mahdollisesti meillä eri lailla ja sen takia ei näkynyt mulla. Toinen vaihtoehto voi olla se, että ongelma oli vain Lounais-Suomen alueen tai jopa vain Salon alueen ennustuksissa. Mutta loistava homma jos Tom löysi siihen ratkaisun, jotta ei tule enää tulevaisuudessa kenellekään kummittelemaan :)

weatherc

Syy lienee GFS-datan ja WXSIMin laskujen yhdistelmästä.Ja kun nuo xxxmb-arvot heitti päin mäntyä ja siten myös "ukkosarvot", oli tulos mikä oli.
WXSIMin data-filussa oli joitain asiaan viittaavia GFS-lukuja jotka heitti aika paljon just noina aikoina.
Nähtiinhän me Estofexissäkin 15% "ukkosriskin" Lounais-Suomen alueella samoihin aikoihin, eli jotkut arvot on selvästi ollut koholla silloin.

Mistään asetuksista Tom ei puhunut vaan ymmärtääkseni vika on selvästi WXSIMissä, korjauspäivityksen aikataulusta ei osanut sanoa mitään, voi olla päiviä tai viikkoja...
Pyysi vaan että jos vielä ilmenee ennen korjauksen julkistamista niin wxf-filu postissa hänelle :)

Argonex

#72
Aloin tässä ihmettelemään  wxsimaten tuolta wd:stä hakemia tietoja. Tuolla effective time laatikon alla on Units: C, mb, knt, mm kohta. mulla tuossa tuulta kertovassa arvossa oli jostain ihmesyystä km/h jotenka kävin sen customize valikon units (in wd log or vws dbase files) kohdasta vaihtamassa m/s arvoon mitä ymmärtääkseni wd tekee (?). Ajattelin vastaavasti muuttaa Units(for display here) kohdan muuttaa samalla tapaa, mutta nyt tuo wxsimate huutaa tuosta tuulen nopeudesta että se pitää muuttaa takaisin knt:hen?

Hakeeko tuo ohjelma tuulen nopeuden m/s muodossa ja muuttaa sen solmuiksi vai näyttääkö se m/s arvon suoraan solmuina? Ja miksi ihmeessä se haluaa niitä solmuja näyttää? Onkohan joku asetus pielessä, vai enkö vaan ymmärrä? Mitenkäs nuo kohdat on muilla käytössä?

Edittiä:

Käväsin äsken wxsim:in sivuilla. Onko tuo Autolearn-WX 1.2 ohjelma ollut pitkään myynnissä ja onko kukaan sitä ottanut käyttöön, millainen mahtaa olla? Hinta ei ainankaan päätähuimaava ole, $40
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

weatherc

Hmm...Eiks tuo tuulen yksikkö riipu siitä mihin sen on valinnut WD:ssä että se tallentaa log-filuihin? (Tuota EI kannata muuttaa kesken kaiken).
EDIT: Tarkistin omasta ja mulla knotsit molemmissa kohdissa wsimatessa. Sinänsä sillä ei niin väliä kun ei sitä kuitenkaan tule katsottua  ;D

Täällä autolearn ollut koekäytössä mutta täyttä versiota ei ole vielä hankittu kun tuo Davis pätkinyt sen verran ettei tuosta opetuksesta oikeen olis hyötyä. Erittäin mielenkiintoiselta softalta kyllä vaikuttaa koska tuo learningfeaturehan jää aina ajamatta.  ;D

Argonex

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 24.10.2013, 15:28
Täällä autolearn ollut koekäytössä mutta täyttä versiota ei ole vielä hankittu kun tuo Davis pätkinyt sen verran ettei tuosta opetuksesta oikeen olis hyötyä. Erittäin mielenkiintoiselta softalta kyllä vaikuttaa koska tuo learningfeaturehan jää aina ajamatta.  ;D

Joo todellakin tuo käsin kalibroiminen on tuntunu aika "aikaavievältä" tai no sitä ei vaan oikeen koskaan muista tehdä, noh kun ei lisäpalikka hinnalla ole pilattu niin pitääpäs tuikata se tilaukseen :)
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

Modifier

WXSIM näyttää päivittyneen. Vieläkö käytätte tätä ja miltä ohjelman nykyinen tila näyttää ?
Ainakin ohjelmaa ilmeisesti kehitetään edelleen aktiivisesti.

Syy miksi kyselen on, että tässä kuussa tulee vuosi täyteen clasun aseman kanssa ja aikeissa on nyt talven aikana päivittää se Davisiin. Samalla olen miettinyt, että josko sitä siirtyisi sääkoneen osalta Macista Windowsiin.
Vaikka toiminta varmuus onkin ollut Macin kanssa erinomaista, on se osoittautunut näissä hommissa rajoittavaksi tekijäksi. Jos tuon siirron teen niin silloin saisin myös WXSIMin käyttöön.

weatherc

On käytössä ja just eilen päivitin tuohon uutseen WXSIM 2015 versioon.
Sitä kehitetään aktiivisesti ja uusimmassa versiossa on kehittäjä saanut 15% parannuksia mitattua koe-ennusteisiinsa verrattuna vanhaan versioon.

Hänellä on muutama todella mielenkiintoinen idea olemassa joista yksi on että se osaisi käyttää dataa muistakin enneustemalleista kun GFS. Tosin GFS on juuri päivittymässä että dataa olisi saatavilla 0.25° resoluutiolla 0.5° sijaan joka on jo iso parannus.

Lainaa
Vaikka toiminta varmuus onkin ollut Macin kanssa erinomaista, on se osoittautunut näissä hommissa rajoittavaksi tekijäksi. Jos tuon siirron teen niin silloin saisin myös WXSIMin käyttöön.

Totta. Itse olisin viskannut Windowsin pellolle sääkoneesta jo aikoja sitten ellei niin moni sääsofta sitä vaatisi.

Argonex

Mikähän lie taas WXSIM:iä vaivaa kun käynnistäessä herjaa daylight saving hommaa, eikä vaikuta että onko se ruksi paikoillaan vaiko ei. Ja sitten ennusteen teon jälkeen se jotain kitisee että GFS puuttuu :O
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

Modifier

Vanhasta GFS datasta tulee myös täällä herjaa.

weatherc

Tarkista että GFS-dataa haetaan Bohler:lta. MacMahonin data on edelleen nurin ww-foorumin kaatumisen jäljiltä.