Juhannuksen ukkosveikkaukset

Aloittaja weatherc, torstai, 24.06.2010, 20:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Laitetaanpa pystyyn, mitä veikkaatte, nähdäänkö ukkosta Juhannuksena (pe-su) ja jos nähdään niin missä päin?

Itse täytyy sanoa että perus pessimistellä linjalla mennään, toki oma WXSIm on jo useampana päivänä yrittänyt asettaa ukkoskuuroriskiä lauantaille, tällä hetkellä 30% luokkaa. Samoin parhaimmat GFS:än 4 Layer Lifted Index-lukemat ovat lauantailta, tosin ei niillä mitään pankkia räjäytellä toki (liitteenä)

;D

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 24.06.2010, 20:03
Laitetaanpa pystyyn, mitä veikkaatte, nähdäänkö ukkosta Juhannuksena (pe-su) ja jos nähdään niin missä päin?

Itse täytyy sanoa että perus pessimistellä linjalla mennään, toki oma WXSIm on jo useampana päivänä yrittänyt asettaa ukkoskuuroriskiä lauantaille, tällä hetkellä 30% luokkaa. Samoin parhaimmat GFS:än 4 Layer Lifted Index-lukemat ovat lauantailta, tosin ei niillä mitään pankkia räjäytellä toki (liitteenä)

;D

Tällä hetkellä lähden veikkaamaan, että ukkosia esiintyisi Juhannuksen aikana lähinnä Suomen itäosissa. Veikkaukseni on että todennäköisimmin ukkostaa linjalla Lappeenranta-Joensuu-Kuhmo. Nyrkkisäännöksi laittaisin, että mitä idemmäksi Suomessa mennään, sitä todennäköisimmin ukkostaa. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Leksa

Olen samaa mieltä niinkuin Estofexin ukkosherkin alue ennuste on kaakkois ja itäsuomessa, toivottavasti sopivasti ohittaisivat... onhan salama muutama vuosi sitten iskenyt talosta 30 metrin päähän vanhaan käsin pumpattavaan pumppukaivon betoni kanteen (ei itse rauta pumppuun), vaikka lähellä olisi ollut 25 metrin kuusi  :o

Sanni

Mä veikkaan että itään nää painottuu, mutta ehkä etelässäkin voisi jyrähtää. Vantaalla on ainakin kastepiste 12,6 ja jos tänään hellettä pukkaa sadekuurojen lomassa, se on siinä.

Snowi

Kastepiste kävi tänään kesäkuun korkeimmassa arvossa, 14.6°C. Nyt kastepiste on tosin vähän tipahtanut tuosta.

Itse epäilen että Uudellamaalla ei nähdä ukkosia eikä oikeestaan vesisateitakaan. Ukkosia voisi esiintyä lännempänä, tuolla Turun ja Salon seuduilla. Idässä ukkosia on jo vähän tullutkin, mutta epäilen että ovat heikkenemään päin.

Sanni

Vantaalla kastepiste vaan nousee. :) 15,0 on tällä hetkellä.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: Sanni - perjantai, 25.06.2010, 14:04
Vantaalla kastepiste vaan nousee. :) 15,0 on tällä hetkellä.

Täällä on pysynyt nyt aika vakaana tuo kastepiste. Tällä hetkellä 13,6

Katsoin tuossa aikaisemmassa viestissä vähän väärin tuota aluetta, tuli katottua liikaa tätä idempää puolta. Uudellamaalla tulee kyllä vettä länsiosassa jopa ihan kohtuullisestikin, mutta itäosassa en usko vettä tulevan tänään ollenkaan. Itseasiassa raja näyttäisi menevän juuri Klaukkalan kohdilta, joten tällä hetkellä on lähes mahdoton sanoa saadaanko me täällä Klaukkalassa vettä vai ei.

Huomiseksi on muuten annettua varoitus ukkosista, joiden aikana saattaa esiintyä rajujakin ukkospuuskia.

weatherc

LainaaTäällä on pysynyt nyt aika vakaana tuo kastepiste. Tällä hetkellä 13,6

Täällä ollaan 15.4 asteessa ja vetää sataa, eli perinteinen Juhannuskeli ;)

weatherc

Katos perkula:

LainaaVoimassa: 25.06.2010 13:54 CET - 26.06.2010 13:54 CET
Ukkonen  Vaarataso: Keltainen
Varsinais-Suomi: Huomenna kehittyy ukkoskuuroja, joiden yhteydessä esiintyy voimakkaita ukkospuuskia, 15 m/s. (Varoitus kattaa seuraavat 24 h. Se annetaan ajanjakson suurimman vaaratason mukaan.)

Tuossa Meteoalarmin/FMI:n uusin ennuste...  ;D

Snowi

Nyt on täälläkin lähtenyt tuo kastepiste nousuun, tällä hetkellä 14,8.
Vettäkin rupesi sitten vähän satamaan, mutta jos testbedia katsoo niin kovin kauan sadetta ei pitäisi tulla ja viimeistään illemmalla sateita ei enää pitäisi tulla. Tällä hetkellä tullut 1.8mm vettä, ei aivan Halikon määrään ylletä ja epäilen että yllettäisiin koko päivänä  :D