Kirjoittaja Aihe: Globaali ilmastonmuutos onkin todella radikaali  (Luettu 5700 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa einari

  • Kiinteä osa Foorumia
  • *****
  • Viestejä: 311
Vs: Globaali ilmastonmuutos onkin todella radikaali
« Vastaus #30 : Torstai, 02.05.2019, 22:33 »
Tuo on titenkin yksi asia josta halutaan vaieta, tosin pieni sekin.. suomen mittakaavassa....

On eräs asia josta ei olla missään vaiheessa puhuttu, saati kirjoitettu, niinpä einari ainakin kirjoittaa.. tapansa mukaan hieman pohtiikin asiaa.

Aikoinaan synnyinpitäjässä puolituttu monen asian yrittäjä keksi rakentaa ns. risutukkien paketointisysteemin  metsätrakoriinsa, patentoi sen ja möi Einari Wigrenin Ponsselle miljoonalla markalla + upouudella hakkuukoneella sekä ajokoneella.. Periaatteessa siitä alkoi metsien maaperän köyhtyminen ja kun vielä keksittiin kaivaa kannotkin pois energiaksi... köyhtyminen jatkui ja jatkuu..

Luonnolliseen kiertokulkuun on puututtu rajuilla otteilla, luontainen maatuminen ja ravinnetalous on rikottu..  uuden hiiltä sitovan kasvuston syntyminen hidastuu, joskus jopa vuosiksi eteenpäin.. edes tässä siihen ei puututa >> https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/ilmio/-/artikkeli/1e92115d-8938-48f2-8687-dc4e3068bdbd/hiilidioksidi-ja-hiilen-kiertokulku.html

Asiahan on niin, että mitä karumpi on maaperä, niin elollisen aineksen säilyminen olisi ensiarvoisen tärkeää.. Toki hiekassakin kasvit kasvaa kunhan saa vettä ja ravinteita/ mitähän kuuluu Heikki Ritakorven hiekkakasvihuoneelle, jossa tomaattia kasvatettiin ruohosilpun voimalla, oli pikkukakkosen ohjaaja-tuottaja aikoinaan, Töysän tuurin ja Keskisen liepeille sen laittoi.. liekö kuitenkaan kannattavaa kun ei ole isommasti enää kuultu/

Eno on ollut vihainen moisesta ymmärtämättömyydestä pitkään, siksipä Hetassa isoimmat ajat nykyään viettää, ei tarvitse katsoa raiskaamista(metsien) jatkuvasti ;D

Tästä pääseekin jouhevasti näihin sellutehtaisiin.. UPM vissiin sinne jonnekkin lappeenrannan seutuville oli tai on biodieseltehdasta rakentelemassa, samoin kuin kiinalaiset kemiin...  Herää kysymyksiä oikein roppakaupalla..

Upm:llä.. jossa Ahtisaaikin on omistajana, on Pietarsaaressa sellutehdas, sen kyljessä on sen tarpeisiin sähkön ja lämmöntuottajana  laitos joka on aikamoinen CO2- tuottaja, oliko peräti 10 kärjessä suomessa, muusta puhumattakaan >

"Maailman suurin biopolttoainepohjainen voimalaitos, Alholmens Kraft 2, valmistui vuonna 2001 Pietarsaareen. Voimalaitos tuottaa kaukolämpöä Pietarsaaren asukkaille sekä prosessihöyryä ja -lämpöä UPM:n Pietarsaaren tehtaille. Voimalaitoksen lämpöteho on 160 megawattia. Voimalaitoksen sähköteho on 240 megawattia, josta Pohjolan Voiman osuus on 120 megawattia."
asiasta lisää https://www.pohjolanvoima.fi/tuotanto/lampovoima/alholmens-kraft-pietarsaari

Asiahan ei ole kovin yksinkertainen.. pitäisi laskea myös menevä kuljetuslikenne.. metsätyöt.. muut oheislikenteet, sitten myös jalosteiden maailmalle saattaminen varsinaisesta tehtaasta..

Eihän noita muita liittyviä juttuja kukaan laske.. uskoisin että ei biopolttoaineita tuottavat laitokset ole sen puhtaampia millään tavalla... ainakin lisäävät noiden olemassaolevien laitosten päästöjä.. saati entistä enemmän maaperän köyhdyttämistä hiilinieluina..

Ukkahan voisi Kallelta tiedustella metsäammattilaisen mielipidettä asiaan.. minun mielestäni se mitä pohjoisemmaksi mennään, olisi luonnon kannalta tärkeää säästeliäs metsänhoito  ::)

Poissa J.Jäntti

  • Foorumin ylläpitäjä
  • Ylläpito
  • *****
  • Viestejä: 5073
    • Finland Weather Exchange (FinWX)
Vs: Globaali ilmastonmuutos onkin todella radikaali
« Vastaus #31 : Maanantai, 10.06.2019, 18:32 »
Se mitä mua on pistänyt silmään tässä sähköauto-vuohotuksessa on se, ettei kukaan ole sanalla kertonut että mistä se sähkö niihin autoihin otetaan. Varsinkin pakkasillahan on jo nyt kaikki käytössä mitä saadaan ulkomailta räävittyä kasaan ja ollut enemmän hyvää tuuria kun mitään muuta ettei ole loppunut kesken, jos oikeen olen ymmärtänyt.

"No mutta töpselistähän se sähkö otetaan" näin pintapuolisesti ajattelevia löytyy varmasti. Kaikki jotka ovat vähääkään olleet minkä hyvänsä akuston kanssa tekemisissä varmasti allekirjoittaa sen faktan että mitä kylmemmäksi keli käy, sitä huonommin akku toimii. Ajattelin tässä itse kun tuota kotitaloni lähistöllä olevaan rinnetonttiin oman kotitalonsa kyhännyt ilmeinen paikallinen miljonääri tuossa piti Teslaansa laturissa, että mitenköhän mahtaa tuossa autossa olla otettu huomioon ilmojen kylmeneminen tyyliin parinkymmenen pakkaslukemiin ja miten negatiivisesti se vaikuttaa auton toimintasäteeseen, ts. kuinka usein sitä saa olla tökkimässä töpseliin pakkasilla - vai onko tässä nyt se juttu että Teslaa ajetaan kodin autotallista firman talliin? En tiedä kun omistan vm. 2004 bensakone-ranskanleivän, jonka odotan leipovan kiinni lopullisesti joku (kaunis) päivä vaikka miten sitä huollan tasaisin välein.

Joissakin pykälää kalliimmissa autoissa on akunlämmitin vetäisty käynnistysakun ympärille, mutta sekin syö sähköä, todennäköisesti enenevissä määrin kun lämpötila painuu alemmaksi, koska sen luultavasti odotetaan pitävän akkua tietyn lämpöisenä - ja kun Tesla ei loppupeleissä oikeastaan muuta olekaan, kuin yksi perhananmoinen pyörivä kulkeva akkupaketti, mikä on vaatimus sen akkukasan pitämiseksi jossain lämmöissä? En usko, että tämän paikallisen miljonäärin kämpän autopaikkasyvennyksen seinällä majaileva, rääkyvänpunainen kolmivaihetöpseli siihen ole ainakaan huvikseen asennettu... Herää siis kysymys että mitenhän paljon sähkönkulutus loppujenlopuksi kasvaakaan, kun näitä sähköautoja alkaa pukkaamaan enemmän ja enemmän. En usko hetken vertaakaan siihen että sähkö, joka siihen töpseliin tulee, tulee minkäänsortin aurinkopaneelin invertterin takaa, vaan ihan valtionverkosta sellaisenaan ja sehän on ihan yksi lysti miten "puhdasta sähköä" ostat, kun siihen samaan kantaverkkoon on lyöty niin Olkiluodot kuin Loviisat ja ne hiilivoimalat, jota Helsingilläkin on vielä käynnissä. Nytkin ollaan parin Terawatin vajareissa, sanoo Fingridin järjestelmä. Meille työnnetään sähköä idästä ja lännestä ja me työnnämme sähköä etelään. Talvella tuokin kulutus on varmasti jotain ihan muuta kuin nyt.

Luonnolliseen kiertokulkuun on puututtu rajuilla otteilla, luontainen maatuminen ja ravinnetalous on rikottu..  uuden hiiltä sitovan kasvuston syntyminen hidastuu, joskus jopa vuosiksi eteenpäin..

Helsingissä suoritettiin muutamissa lähialueeni metsissä puiden harvennuksia, mutta tiedote jota metsäalueilla oli, kertoivat sen keskittyvän tiettyihin puulajeihin. Siinä mainittiin myös erikseen että alueelle jätetään puita lahoamaan tarkoituksella. Minusta se oli outoa, että siitä piti erikseen kertoa.

Eihän noita muita liittyviä juttuja kukaan laske.. uskoisin että ei biopolttoaineita tuottavat laitokset ole sen puhtaampia millään tavalla... ainakin lisäävät noiden olemassaolevien laitosten päästöjä.. saati entistä enemmän maaperän köyhdyttämistä hiilinieluina..

Ukkahan voisi Kallelta tiedustella metsäammattilaisen mielipidettä asiaan.. minun mielestäni se mitä pohjoisemmaksi mennään, olisi luonnon kannalta tärkeää säästeliäs metsänhoito  ::)

Samat lainalaisuudet pätevät näihin sähköautoihin tietyssä määrin. Mikä on esim. tuollaisen uudenkarhean Teslan valmistamisen ympäristövaikutus, sillä ei sitä akuissa olevaa Litiumia tyhjästäkään repäistä? En ole nähnyt kovinkaan montaa tutkimusta siitä, mutta sitäkin enemmän olen kuullut kuinka suureen ääneen huudellaan että päästöt ovat nolla, koska se kulkee täysin sähköllä.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2019; Helsinki/Viikinmäki
9 ukkospäivää, joista:
- 5 kuulo- ja näköhavainnolla
- 1 vain näköhavainnoilla
- 1 tutka- ja kuulohavainnoilla
- 2 vain kolmiomittausdatavahvistuksena
------------------------------------------
Twitter, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------
FinWX Helsinki-71, SDR kanava 1 (EFHK (Helsinki-Vantaa) VOLMET 128.4MHz)
------------------------------------------


Poissa einari

  • Kiinteä osa Foorumia
  • *****
  • Viestejä: 311
Vs: Globaali ilmastonmuutos onkin todella radikaali
« Vastaus #33 : Tiistai, 11.06.2019, 16:29 »
Kaikki sähköautobisnekseen liittyvä taitaa kytkeytyä  Sipilän hallituksen toimiin... ja hänen aikaisempiin "ansioihin" 8)

Sipilän hallitus perusti suomen malmijalostus oy:n, joka osti Talvivaaran kimpussa hyörineen Terrafamen.. johon sipilällä oli.. ja hänen pojillaan on suhteet.. Sitten malmijalostus hankkiutui Suomen ainoan litiumkaivoshankkeen.. Keliber oy:n suurimmaksi osakkeenomistajaksi ostamalla MISI:n osakkeet (teollisuusinvestointi) keliberin osalta.. ne ja terrafamen osakkeet mahdollistivat valtion suurimmaksi osakkeenomistajaksi, toinen suuri on norjalainen sijoitusyhtiö, kolmas on Scanfillin Jorma Takanen, jolla on Sipilään kytköksiä jo JOT Automationin ja Elektrobitin ajoilta...  lisäksi Takasen lapsia on omistajana.. 

Sitten on Jouhkin suvun sijoitusyhtiöitä... ja yksi mielenkiintoinen.. Case Invest...  Sipilän toimitusministeriöhän perusti salaa viimemetreillään Case Oppiva Invest-konsulttiyhtiön....  liittynevät toisiinsa..

Petaakohan Sipilä itselleen uutta toimitusjohtajan pestiä(kun Rinteen hallitus  kaatuu) vai systeemiä jolla puhalletaan taas rahat hyväuskoisilta piensijoittajilta Jot Automationin ja Talvivaaran tapaan  ;D

Tässä kun joutuu pikkuisen aitiopaikalta seuraamaan Keliberin akavaa kaivostoimintaa kun nuo Litiniumesiintymät ovat 25-70 km päässä kirjoituspaikasta... linnuntietä... :o