Tutkan virhesalamat

Aloittaja weatherc, tiistai, 31.05.2011, 17:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

#30
LainaaTuntematta ympäristöäsi sen tarkemmin, oletan, että rivitalossa, jossa tutkakin on, löytyy keittiöstä, WC:stä tai vastaavasta paikasta loisteputkilamppu, jonka sytytin on elektroninen, ns. Tube Saver-sytytin? Sellaisen tunnistaa helpoiten siten, että lampun täräyttää päälle ja se syttyy ilman yhtään vilkkumista.

Ei mikään mahottomuus sekään. Tuossa on pari rivaria tutkasta katsottuna sillä suunnalla ihan naapurissa.

Tässä harrasteteltiin pikkasen niksi-pirkkaa :)
Koska tuo mun kaapeli on 2 osasta yhdistetty josta uloin 2/3 on Cat5 foliohattukaapelia ja sisin muutama metri Boltekin vakiota suojaamatonta versiota. Folio ei ole kiinni missään liittimissä. Jatkopalana niiden välissä käytin noita Scotchlock-liittimiä.

Koska nyt ei takataskussa ole riittävä määrä suojattua Cat5/6 enkä ole edes varma että tästä tuppukylästä sellaista saa sen jälkeen kun tuo yksi valtakunnallinenkin tietokoneromumyymälä pisti lapun luukulle, eikä Honkkarista tahikka Motonetistä vissiin taida saada, ainakaan riittävää pätkää (20m), niin eikun keittiöön ja foliorulla esiin ;)
Lation folion sisään sen Boltekin vakkarikaapelin siltä osin mitä se on tuossa ulkona partsilla + sen jatkokohdan.
Puolen vuorokauden mutu-tuntuma on että noiset väheni jonkin verran, kuten myöskin virheiskut. Tosin eivät hävinneet kokonaan, mutta ainakaan viime 12 tunnin käyrässä ei ole sellaista 20+ piikkiä (kop,kop).

Sitten se iso kysymys, kannattaako Cat6:sta maksaa yli tuplahinta vai meniskö Cat5e:lla jos ottaa valmiin pätkän suojattua kaapelia?

teutari

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 28.06.2011, 14:39
Sitten se iso kysymys, kannattaako Cat6:sta maksaa yli tuplahinta vai meniskö Cat5e:lla jos ottaa valmiin pätkän suojattua kaapelia?

Kauppasatama.fi:ssä tutkailin noiden kaapeleiden hintoja niin eipä niillä suurta eroa ollut mutta se 7.90€ rahti hiukan harmittaa.
Ei kai noissa kaapeleissa muuta eroa ole kun CAT6:ssa data kulkee liukkaammin.

FTP Cat.5e suojattu verkkokaapeli, 25m, harmaa  25-STP 15,40 €
FTP Cat6 suojattu verkkokaapeli, 25m, harmaa  STP-625    20,20 €

weatherc

Seuraava pirulaien:
Sähkökäyttöinen lehtipuhallin...
Noin 5 m tutkasta ja noiseja puolessa tunnissa 17000 ja iskuja 1000, kunnes NSLog tilttas ja sammutin Nexstormin....

Mitä hassua on se että NS piirsi ne samaan NW-suuntaan vaikka totuus olisi S-E-suunta joten se viittaisi siihen ettei virheiskujen suunnasta kannata olla ihan varma...

weatherc

LainaaFTP Cat.5e suojattu verkkokaapeli, 25m, harmaa  25-STP 15,40 €
FTP Cat6 suojattu verkkokaapeli, 25m, harmaa  STP-625    20,20 €

Mun vakkarikaupassa vekoy:ssä näyttää olevan
Cat5e suojattu 30m 10.95
Cat6 suojattu 30m 26.90

weatherc

Jaahas...
Se heittää noin puolet iskuista 180 astetta väärään suuntaan eli Viron sijasta Vaasan seudulle...
Off-nappi ja paikan luokittelu toivottamaksi tapaukseksi kiitos peltikattoiset rivarit (ja jossa jopa osa seinistä on metallilevyä :o) senkun lähenee...

weatherc

Pikainen kokeilu antoi käteen:

High + Discard articifial = Mitään ei päässyt läpi edes noiseksi
High ilman discardia = 100% meni noiseksi
Low = noisesuhde 1:2 sekä puolet iskuista väärään suuntaan

Ei hyvältä näytä...

weatherc

#36
Nyt mötikkä on takaisin tuulikepin nokassa josta jo kerran annoin sille porttikiellon.  :P
Ja, on se kyllä ihme vehje, ainakin nyt näyttää toimivan ihan ok, noiset tippui lähes nollaan.

Oli aika pikasiirto, tuulikeppi ruuvattiin alas (tehty niin että sen saisi suht nopeasti alas mm. lumien takia) jonka jälkeen tutkan uppaus seis siirron ajaksi, tutka uuteen paikkaan, keppi takaisin paikoilleen, pikainen suuntaus ensin tarkistamalla Teutarilta että missä solu luuraili (nyt helppoa kun yksi solu/alue) ja takaisin linjoille, siirron kesto 45 min  ;D

Eroa edelliseen asennukseen on myös Cat5e:n pituus joka lyheni jollain 10 metrillä, edelleenkin epätäydellinen suojattu versio eli itse kaapeli suojattu muttei "kytketty" liittimiin. Myös koska mulla on RJ45:set jostain syystä loppu (;D) niin sisäliittimeksi napisttiin poikki se orginaali Boltekin kaapeli ja ne yhdistettiin perinteisellä sokeripalalla  ;D
Itse olen yllättynyt kun hyvin toimii meinaan olin erittäin epäileväinen ideaani alunperin ja olin hyvin tietoinen että huonolla tuurilla tutka on hiljaa huomiseen (kop,kop) :)

Tässä näkee sen että reilun 2m korkeusero voi tehdä paljonkin eroa, sivusuunassa se siirtyi noin 5m.
Tällä kertaa se muutti ylöspäin mutta Halikossa siirsin sen kerran oliko puoli metriä alaspäin jolloin tulos parani. Eli trial/error rulaa tässä(kin) hommassa, eikä se aina tarkoita että mötikän tarvis olla korkeimmalla mahdollisella paikalla  ;D