Ukkostutkan kalibroiminen

Aloittaja Snowi, torstai, 26.05.2011, 15:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Snowi

Olen nyt tässä parin viimeisen päivän aikana tehnyt pientä kalibrointia ukkostutkille ja tehnyt siinä samalla muutamia tärkeitä huomioita. Ensinnäkin kaukosalamat kannattaa melkein unohtaa kokonaan ja keskittyä vain noin 500 kilometrin säteellä olevaan alueeseen. Talveksi voi sitten laittaa näille kaukosalamille omat asetuksensa. Nimittäin tämän vuoden ensimmäiset kalibroinnit tein 600-1000 kilometrin päässä iskeneistä kaukosalamista ja sainkin ne osumaan lopulta aika hyvin kohdalleen, mutta nämä säädöt eivät oikein enää toimi silloin kun Suomessa salamoi.
Tämä asia nyt olikin varmaan monen tiedossa ja itsekin sen tiesin, mutta en ajatellut sillä olevan haittaa jos segmenteissä muuttelee vain niitä loppupään säätöjä. Segmenteissä on kilometrit vain 600 kilometriin saakka, tosin en tiedä kattaako tämä +600 sitten kaikki salamat siitä eteenpäin. Mutta joka tapauksessa ei kannata edes säätää niitä loppupään kilometrejä ennen kuin vasta noin 500 kilometrin säteellä tutkasta on ollut salamointia.

Toinen erittäin tärkeä asia mikä pitää ottaa huomioon, tämä ei nimittäin tullut itselle mieleen ennen kuin vasta muutama päivä sitten, nimittäin jos aiot säätää salamoiden iskuja segmenteistä, tulee sinun säätää iskut raakadatan perusteella, ei sen perusteella miten iskut näkyvät sinun kartallasi. Huomasin tämän NSLogista, jossa näkyy iskut myös "raakadatana", eli etäisyydet ilman mitään kalibrointeja ja muita säätöjä. Tämä saattaa vaikeuttaa kalibrointia huomattavasti, mutta samalla selventää kalibroinnissa olleita omituisuuksia, joita olen itse välillä ihmetellyt.

Otetaan vaikka yksi esimerkki. Isku on tapahtunut tasan 150 kilometrin päässä tutkasta, tämä siis sinun tutkakuvasi mukaan, mutta raakadata näyttää etäisyydeksi 350 kilometriä. Isku sijaitsee suoraan etelässä ja asteissa luku on 180. Tämä isku on oikeasti tapahtunut vaikka 250 kilometrin päässä ja isku halutaan säätää kohdalleen segmenttien avulla, niin tällöin ei mennäkään muuttamaan 100-199km segmenttiä, vaan 300-399km segmenttiä, eli 300-399 säätöä laitetaan vähän kauemmaksi, jotta kartalla 150km päässä näkynyt isku tulisi lähemmäksi oikeaa kohtaa, joka oli siis 250km etäisyydellä.

Tuo selittäisi sen miksi välillä segmenttejä säätäessä iskut eivät ole liikkuneet mihinkään, jos olen säätänyt vaikka 100-199 segmenttiä, koska itse iskut kartalla ovat näkyneet olevan sillä etäisyydellä. Mutta yllättäen voi olla, että pitääkin säätää huomattavasti "isompaa" segmenttiä, eli vaikka juuri tota 300-399.
Tämä vaikeuttaa kalibrointia kyllä selvästi, sillä raakadataa ei tiettävästi näe oikein mistään muualta kuin NSLogista. Iskut on hyvä säätää reaaliajassa, koska silloin näet jatkuvasti NSLogista mihin isku osui tutkan mukaan ja näet iskun raakadatan. Samalla sulla on auki jokin palvelu, joka näyttää missä iskut oikeasti tapahtuivat ja siten yrität kalibroida näitä iskuja segmenttien avulla ja katsot aina 60min replayn, että miten säädöt vaikuttivat tulokseen  :)

Nexstormiin voisi tulla sellainen ominaisuus, että saisit itse laitettua iskut suoraan kartalle ja tällä tavoin kalibroitaisiin tutkaa. Eli otat replaysta jonkun päivän ja kellon ajan ja katsot missä iskut ovat oikeasti tapahtuneet sinä aikana, ja sitten vain klikkailet iskut oikeaan kohtaan kartalle, segmentit menisi sitten näiden klikkien mukaan  ;D. Tai sitten vähän samanlainen ominaisuus kuin nuo segmentit, mutta voisit vetää näitä segmenttirajoja hiiren avulla kohdilleen, tosin en tiedä olisiko se välttämättä paljoa parempi tuohon nykysysteemiin verrattuna, mutta ehkä vähän nopeampi saattaisi olla.

finilves

Tässä tämän päivän Kuolan ukkosissa oli sellainen ominaisuus, iski salamat vastakkaiselle suunnalle, joitain kertaa tuli
molemmille suunnille samaan aikaan. Ukkosen etäisyys oli 200 - 300 km , välillä ehkä lähempänä. Minun mielestä tässä tilanteessa
ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kyseisille segmenteille lisätä herkkyyttä ja vastapuolelta vaimentaa.
Suurin osa oli kyllä kaukaa tulevia, pitää seurata ennen virittelyjä miten toimii lähempänä.
Rovaniemi ja Naruska luultavasti suuntaukset on kohtalaisen oikein, muutamia salamoja on saanut kiini, onko Rovaniemen kello 20 sekunttia myöhässä

weatherc

Hyvät huomiot tuosta raakadatasta :)
Se tosiaan selitää kyllä osittain miksi välillä tuntunut ettei mitään tapahdu kun säätelee.

LainaaIskut on hyvä säätää reaaliajassa, koska silloin näet jatkuvasti NSLogista mihin isku osui tutkan mukaan ja näet iskun raakadatan.
Ei ja ja vielä kerran ei, valitettavasti.
Relkokin on sanonut että kalibrointia ei missään nimessä kuulu tehdä livenä vaan replaynä edellisten päivien datan kanssa. Jos teet säätöjä livenä on riski todella suuri että seuravaana päivän on säädöt ihan päin Murmanskia (nim. kokemusta on, pitihän sitä joskus kokeilla :P) Syykin on selvä:
Jos teet livenä NS:llä on muistissa säädöt ennen muutoksia ja siten pläjäyttää iskun väärään paikkaan uusien säätöjen mukaan ja siten vääristää tuloksen. NS kun "muistaa" ainakin osittain missä aktiviteettiä ja siten jokainen isku ei välttämättä ole siinä mielessä yksilö.
Jos teet replaynä niin kun kuuluu edellisten päivien datan perusteella koko päivän replay tulee uusien asetuksien mukaan. Ja, menossa olevan päivän dataa ei kuulu käyttää replayhin.

weatherc

#3
Siinä olet oikeassa että, kuten olen jo täälläkin todennut jossain, että yli n. 500km iskut kannttaa jättää ihan oman onnensa nojaan eikä ainakaan säätää mitään suurempiä säätöjä niiden perusteella. Oman kokemuksen mukaan paras etäisyys josta tehdä säätöjä on joku 100-400 km tutkasta, ovat riittävän läheltä että kuuluu hyvin mutta samalla riittävän kaukana ettei se häiritse.
Ja eihän näin kesällä edes nuo yli 600km päässä olevat iskut edes kuulu :P

Tässä lyhyt ohje mikä Relko joskus antoi:

1. Aja replaynä iskut 0-segmentein ja koita saada ne osumaan mahdollisimman hyvin kohdilleen "General strike ranging" ja Plot scale adjustment" ja " CG Ranging":ien avulla.
2. Ota ylös mahdolliset tarvittavat segmenttisäädöt ja tee ne.

Omalla kohdalla nyt muuton jälkeen olen edelleen kohdassa (1) ja seuraan tilannetta ja koitan saada yleiskuvaa että miten ja missä säätöjä tarvittais segmenttejä varten, ja yleisesti ottaen näyttää menevän aika hyvin. Tuossa kun ajoin läpi tuota päivää jossa ukkosti Itämerellä niin ainakin siinä oli tuo "CG Ranging" ratkaiseva tekijä, se päälle kuten myös "-CG only".

Snowi

Lainaus käyttäjältä: finilves - torstai, 26.05.2011, 15:47
Tässä tämän päivän Kuolan ukkosissa oli sellainen ominaisuus, iski salamat vastakkaiselle suunnalle, joitain kertaa tuli
molemmille suunnille samaan aikaan. Ukkosen etäisyys oli 200 - 300 km , välillä ehkä lähempänä.

Onpa erikoinen ongelma. Sama ongelma tuntuisi siis olevan sekä Naruskassa että Rovaniemellä. Todennäköisin syy tuohon saattaa olla juurikin nuo vaarat, joita Lapissa on varmasti siellä täällä. Ongelmaa voi olla vähän vaikea korjata segmenteillä, mutta kyllä niistä varmasti apua on. Tosin tällöin joutuu ehkä "uhraamaan" jomman kumman puolen, eli vaikka etelän tai pohjoisen. Jos nimittäin tekee niin, että laittaa toisen puolen täyteen plussaa ja toisen miinusta, tällöin salamoiden luulisi pysyvän yhdellä suunnalla.

Lainaaonko Rovaniemen kello 20 sekunttia myöhässä

Saattaa ehkä ollakin, vaikka windowsin pitäisi tarkistaa kello aina 24 tunnin välein. Tosin olen huomannut että samassa iskussa, jonka on kuullut useampi tutka, saattaa salaman ajassa olla joidenkin sekuntien eroja.
Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 26.05.2011, 16:47
Hyvät huomiot tuosta raakadatasta :)
Se tosiaan selitää kyllä osittain miksi välillä tuntunut ettei mitään tapahdu kun säätelee.

LainaaIskut on hyvä säätää reaaliajassa, koska silloin näet jatkuvasti NSLogista mihin isku osui tutkan mukaan ja näet iskun raakadatan.
Ei ja ja vielä kerran ei, valitettavasti.
Relkokin on sanonut että kalibrointia ei missään nimessä kuulu tehdä livenä vaan replaynä edellisten päivien datan kanssa. Jos teet säätöjä livenä on riski todella suuri että seuravaana päivän on säädöt ihan päin Murmanskia

Tarkoitin tätä nimenomaan siksi, jotta kalibroinnin tekeminen olisi helpompaa NSLogin raakadatan kanssa. Itse olen nyt tämän ja eilisen päivän tehnyt säätöjä livena ja erinomaisesti näyttäisi toimivan. Tänään meni Klaukkalan tutkan osalta iskut jo todella lähelle oikeeta ja pienen kalibroinnin jälkeen paranivat entisestään. Mutta tietenkin ongelmia saattaa silloin tulla, jos on kunnolla aktiviteettia ja ukkostutkalla on esim. solu kiinni, tällöin kesken salamoinnin segmenttien muuttaminen saattaa sekoittaa ukkostutkaa.

Itse olen aikaisemmin aina tehnyt kalibroinnit jälkikäteen. Apuna olen käyttänyt kuvia jostakin lähteestä, jossa salamat näkyy mahdollisimman oikein. Tällöin pitää vain muistaa napsia niitä kuvia näistä lähteistä, sillä useissa on vain viimeisimmän kahden kolmen tunnin data nähtävissä, kuten rakentaja.fi:ssa ja RaPu-projektin tutkassa.
Jos siis haluaa ottaa ton raakadatan huomioon, niin pitää myös ottaa kuvia NSLogista, joten menee kyllä aika työlääksi koko kalibrointi, mutta ei siinä ilmeisesti mikään muu auta. Toinen tapa on tietenkin yritys-erehdys taktiikka, eli kokeilee aina yhtä säätöä segmenteistä ja katsoo miten se vaikuttaa tuloksiin  :)

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 26.05.2011, 16:54
Ja eihän näin kesällä edes nuo yli 600km päässä olevat iskut edes kuulu :P

Kyllähän nuo näyttäisivät kuuluvan ainakin vielä tähän aikaan  :). Just pari päivää sitten oli salamointi Valko-Venäjän puolelle ja oma tutka sai merkittyä jopa solun sinne. Ensin tutka näytti iskut jossakin Latvian ja Liettuan rajalla, mutta sain ne osumaan Valko-Venäjälle kun vähän segmenttejä säädin. Mutta kuten sanoin, ei ole välttämättä järkevää yrittää saada näin kaukaisia salamoita kohdalleen, mutta kyllä se saattaa toimiakin jos on hyvä kuuluvuus.

weatherc

Se on totta että ihan simppeliä tuo kalibrointi ei ole ja vaatii pitkää hermoa ja paaaljon kahvia ;D

Tuo 600 km raja näytää ainakinmulla olevan aika laaki itä-etelä-länsi-suunnassa tällä hetkellä, silloin kun ukksoti lounais-Ruotsissa niin oma tutka ei napannut niitä ja se on just 600 km ulkopuolella. Toisaalta, kun ukkosti siellä Ruotsin Lapissa se nappas ne vaikkakin pisti ne lähinnä Pohjanlahelle, joka taas on reilusti yli tuon 600 km  ;D

Tuossa yksi ohje mikä löysin Astrogenicin foorumilta Relkolta:
LainaaFirst, make sure your antenna is aligned correctly by a) using a compass and b) cross checking against official lightning data, not radar alone and never using other single point lightning detector sources. Once correctly aligned there should be no ambiguity as to the direction of lightning (unless you live in a mountaineous area which complicates things dramatically). Verify the directional alignment only against lightning data which is within 200-250 miles distance of your location, lightning occuring farther away is more likely to be affected by atmospheric effects and may therefore give erroneous directional readings.

Second, and I have stated this on numerous occasions previously, instead of calibrating ranging on live data, save all of the reference data you can get hold of (e.g. radar and lightning screen shots taken from official sources) and then use the replay feature to calibrate when activity calms down. Calibrating on live data is like chasing your own tail; Extremely time consuming and almost never produces good results.

First item when doing range calibrations is to establish the general sign of adjustment (if any) you will need, plus or minus. Use Plot scale or General ranging to adjust this accordingly. Next item is to analyze each sector for further adjustments, this is where segmented ranging comes into play.

You also seem to have misunderstood one point; Nobody said that you must wait several days for the ranging settings to take effect, in fact the General and Segmented ranging takes between 5 and 30 minutes to take full effect with actual time being directly related to amount of lightning activity. But, if you want an accurate lightning detection system you must analyze several days worth of data in order to establish whether your system needs additional calibrations and how much of it.

Eli suunatus pitää tehdä iskujen/solujen mukaan joka on suunnilleen 300-400 km etäisyydellä, sitä kauempien mukaan ei kuuluu säätää suuntausta.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 26.05.2011, 17:30
Eli suunatus pitää tehdä iskujen/solujen mukaan joka on suunnilleen 300-400 km etäisyydellä, sitä kauempien mukaan ei kuuluu säätää suuntausta.

Samat havainnot täälläkin  :). Alkuunhan yritin säätää suuntausta kevään yksittäisten iskujen mukaan, mutta sai olla jatkuvasti vähän korjaamassa suuntausta. Lopulta annoin periksi ja odotin aktiviteettia Suomen puolelle. Nyt olenkin tehnyt suuntaukset solujen mukaan, jotka ovat olleet juuri tolla 0-400km säteellä.
Rovaniemen ukkostutka tarvitsisi uuden ukkossolun, jotta voisi suuntausta ja muita säätöjä tehdä taas lisää. Edellinen meni vähän pieleen just ton takia, että heitti salamat 180 astetta ympäri.

finilves

Jostain linkistä löysin Venäjän tutkja, minun mielestä Kuolanniemimaalla on yksi, mutta hukkasin linkin.
Onko pohjoisruotsissa tai Norjassa tutkia, olisi varmaan apua

Snowi

Lainaus käyttäjältä: finilves - torstai, 26.05.2011, 21:14
Jostain linkistä löysin Venäjän tutkja, minun mielestä Kuolanniemimaalla on yksi, mutta hukkasin linkin.
Onko pohjoisruotsissa tai Norjassa tutkia, olisi varmaan apua

Mitä itse tiedän, niin taitaa Rovaniemen ja Naruskan ukkostutkat olla pohjoisimpia ukkostutkia mitä löytyy. Ainakaan omassa tiedossa ei ole juuri näitä pohjoisempia tutkia, mutta kyllähän sellaisia saattaa joillakin olla, mutta eivät ole sitä vain julkisesti julkaisseet.