Perinteiset mittalaitteet

Aloittaja salla, keskiviikko, 06.07.2022, 14:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

salla

Mistä kannattaisi etsiä perinteisiä mittalaitteita sääilmiöiden mittaamiseen?

Ihan vaan satunnainen säätilojen seuraaja olen. En ole kuitenkaan etsimässä aivan halvimpia mahdollisia ratkaisuja, eli keskihintaiset tuotteet kiinnostavat jo ihan tarkkuutensa ja pitkäikäisuyytensä takia. Sanotaan se kuitenkin jo heti suoraan, että sähköiset/elektroniset/digitaaliset laitteet eivät kiinnosta. Eivät kiinnosta ja niille ei ole tarjolla luotettavasti sähköä. Toki en myöskään ole katsomassa markkinoiden "parhainta ja kalleinta" ratkaisuakaan tästä satunnaisuudesta johtuen.

Ihan siis pohdiskelin perinteisiä lämpömittatreita, kosteusmittareita ja barometrejä. Missähän näitä vielä valmistettaisiin Euroopassa? Mikä merkki, valmistaja tai verkkokauppa olisi hyvä paikka aloittaa tutkiminen?


salla

Olen käynyt Suomen Lämpömittarin sivuilla. Etsitty on monesta muustakin verkkokaupasta niin Euroopassa kun vähän kauempanakin.

Valitettavasti mittalaitteet ovat pääosin varsin epätarkkoja - tietysti edustavat tyypillistä maallikkotasoa ja riittävät varmaan perustasoiseen arviointiin. Pidän kuitenkin näitä ±1...2 °C tarkkuuksia riittämättöminä.

Esimerkiksi jonkin tarkkuinen psyksometri vaatisi mielestäni vähintään noin ±0,5 °C tarkkuuden lämpötilan mittaukseen tai mielellään ±0,2 °C tarkuuden. Valitettavasti en uskalla ajatellakaan ±0,1 °C tarkkuutta koska hinta vaikuttaa logaritmiseltä tuolla tarkkuuden ääripäässä ja tuon tarkkuinen lämpömittari saattaa maksaa useita satoja euroja, ellei tuhansia  :'(

Nyt kyse on ulko sääasemasta jonka pitäisi toimia ilman ulkopuolista energiaa - ja kestää Suomen tuulet ja tuiskut talvisinkin. Esittämäsi yhdistelmämittari soveltunee sisämittauksiin, mutta edelleen tuossa rakenteessa arvelluttaa tarkkuus jota ei ole mitenkään ilmoitettu.

Yksi mielenkiintoinen myyjä/valmistaja on Fischer Saksasta;
https://fischer-barometer.de/en/shop/outdoors/56/818-01-outdoor-weather-station?c=180
Tämä näyttäisi ensimmäiseltä tuotteelta jonka kanssa ollaan lähellä laitetta mitä ajattelin, mutta on tässä edelleenkin yksi ongelma, tarkuudet ovat aika vaatimattomat  :-[

Ongelma on vähän siinä, että perusmittareissa (hinta <100 eur kpl) tarkkuus on vaatimaton ja seuraavat laitteet maksavat sitten > 1 000 eur joka on satunnaiseen toimintaan aivan liian suuri satsaus...

Etsintä siis jatkunee :o

salla

Nyt itseasiassa huomasin, että sieltä löytyykin (Suomen Lämpömittari) tarkkuus lämpömittareita jopa ±0,1 °C tarkkuuksiin noin 100 eur hintaan, joka on kohtuulinen hintataso tuollaisesta mittarista. Nämä vain olivat vähän muun valikon alla kun lämpötilan mittaus - "ammattikäyttöön"  ;)

Nyt kun löytyisi vielä ilmapaineeseen jokin järkevä mittalaite ja ehkä kosteuteenkin.

Sellainen kysymys tuli mieleen, että mitä vettä tyypillisesti psyksometrissä olette käyttäneet? Olisiko tislattu akkuvesi hyvä?

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: salla - torstai, 07.07.2022, 09:36
Sellainen kysymys tuli mieleen, että mitä vettä tyypillisesti psyksometrissä olette käyttäneet? Olisiko tislattu akkuvesi hyvä?
Tislattu akkuvesi on ainakin puhdas käytännössä kaikista mahdollisesta kontaminaatioista, jolloin ainakin pitkällä tähtäimellä esim. vesijohtovedessä oleva mahdollinen kalkki ei ala vaikuttamaan mittaustuloksiin. Mitään kunnollista tutkimusta siitä miten erilaiset vedet vaikuttavat mittauksiin tai tarkkuuteen ei ainakaan pikaisella googlettamisella löytynyt, mutta jos hankkii tarkkuuslaitteistoja, tuntuisi oikomiselta lähteä käyttämään ihan mitä tahansa vettä sellaisessa.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

salla

Olen periaatteessa hieman skeptinen Kuukkelin suhteen. Yleensä sieltä ei löydy mitään todellista ja konkreettista jos jotain hieman tarkempaa tietoa etsii. Näin ollen luotan usein käyttäjän omakohtaisiin kokemuksiin ja havaintoihin kun jonkun kauppiaan (mainostajan) yli-sanoihin jonkun laitteen/tekniikan ylivoimaisuuden suhteen. Eihän se myyjä kerro (ainakaan vapaaehtoisesti) niitä oman tuotteensa heikkouksia.

Kyllä netissä on hyvinkin yksityiskohtaista tietoa, mutta kirjoittaminen ja lukeminen sujuu huomattavan paljon paremmin ihan Suomeksi - ainakin minulla. Kun aletaan puhumaan tarkoista asioista, niin siinä sitten tekee ison eron miten asia on kirjoitettu, ilmaistu tai sanat järjestetty. Tieteelliset tekstit ovat yleensä perin kapulakieltä, eikä heikohko ulkomaankilelen taito sitä enää paranna.

Kyllä, olen löytänyt upeita sivuja netistä ja oppinut sieltä paljon, mutta varmaan paljon on mennyt varmaan ohikin, eli helmiä sioille  :o

Olen aivan varma, että entisaikojen sääaseman hoitajalle (1900 -luvun alkupuoli) nämä pienet yksityiskohdat olivat pelkkää rutiinia ja arkea, kun syyt tiedettiin tarkkaan. Nyttemmin kun löydään se digitaalinen mittari pystyyn ja sitten kauheasti ihmetellään, että miksi se nyt tuollaista lukemaa näyttää...

Itse olen paljon "onnellisempi" siitä, että olen niiden perus fysiikanlakien ja ilmiöiden parissa kun tuijottelisin jotain tietokeneen näyttöä. Ei sen puoleen, kyllä niillä elektronisillakin laitteilla hienoa dataa ja esityksiä saadaan aikaan, mutta tämä ei ole minun juttu...

En tiedä, että olisinko onnellisempi lopun elämäni jos saan jonkin ilmiön tulkinnassa pudotettua virheen 0,5% alas 0,2%. Mutta toisaalta taas se, että jos uhraan aikaani ja vaivaani jonkin ilmiön mittaamiseen/seuraamiseen/tutkimiseen, niin mikään ei ole sen dismotivoivampaa kun epäterkat mittaustulokset. Surkeat tulokset eivät johda mihinkään muuhun kuin kyllästymiseen jos tässä ei pysty millään tavalla kehittymään  >:(

Voi kun olisin joskus ollut paikalla milloin noita vanhojen (mekaanisten) sääasemien laitteistoja olisi purettu romulavalle, niin sieltä olisi saattanut lähteä kaikenlaista kivaa mukaan  ::)  Nyt yleinen suuntaus tuntuu olevan se, että mistään ei oikein saa noita "mekaanisia" mittalaitteita - tai toki saa mutta sitten ne maksavat tuhansia euroja.

Fischeriltä saisi tarkkuus barogafeja, mutta hinnat ovat tuhansissa euroissa, verkosta löytyi - hintaa noin 3 000 eur... On vähän turhan kova hinta tällaiselle harrastelijalle. Jännä asia oli havaita se, että heillä mekaaniset barometrinkin ovat lähtökohtaisesti elektronisia kilpailijoitaan tarkempia  ;)

Etsiminen siis jatkuu.



einari

Onnea vaan etsimiseen...

Taitaa olla nuo täysin mekaaniset mittalaitteet olla "menneen talven lumia" ja syystäkin niiden epäkäytännöllisyyden vuoksi.. loppujenlopuksi eivät tarkkuudeltaan ole mitenkään ylivertaisia paremman luokan digitaalisiin mittalaitteisiin verrattuna, esim. tuon linkin ilmanpaineen mittaukseen tarkoitetuilla Vaisalan tuotteilla on +/- 1,5 % tarkkuus..  https://www.vaisala.com/fi/measurement/pressure

Tosin maltaita maksavat nekin... ja vielä enemmänkin.

Jos ajatellaan asiaa niin että kaikki maailman ilmatieteen laitokset ovat siirtyneet vanhenneista mittausmenetelmistä ja laitteista  uuteen digitaaliseen menetelmään ja laitteistoihin, niin ei kai ne ihan surkeita ole 8)

Tietokoneen ruutua kun tuijottelee niin fysiikan lakien lisäksi saa tuntumaa mateemaattis-luonnontieteiden lakeihin ja sähkökemiallisiin ilmiöihin, lisäksi ongelmanratkaisukyky saattaa parantua hyvässä/huonossa lykyssä.. Vaikka kummalliselta voi tuntua niin ihan samoihin lakeihin tietokoneen toiminta perustuu kuin elämä yleensä...

mutta jos barografin haiuaa niin voisi seurailla antiikkiliikkeitä,, esim. vuosi sitten myytiin 340 eurolla tuo https://www.hagelstam.fi/barografi-2

salla

Kiitos!

Varmaan sääasemakäytössä tai ns. ammattikäytössä nämä ovat väistyneet syrjään (jo aikoja sitten) kun niitä ei saada ilmeisesti kovinkaan melposti automatisoitua. Mutta muutenhan noissa vanhan tyyppisissä ("analogisissa")  mittalaitteissa ei mielestäni ole mitään vikaa, sillä ne toimivat luotettavasti ja oikein ihan siinä genressä mihinkä ne on tarkoitettukin. Eroa on oikeastaan vain siinä, että toiset keräävät tietoa ylös ja toiset eivät itsenäisesti.

Toki tietysti ymmärrän, että ihmistyö on aivan liian kallista tänä päivänä käyttää mittaustulosten keräämiseen ja ilmeisesti aivan liian dismotivoivaakin.

En ole oikeastaan kovinkaan kiinnostunut siitä, että mitä jokin arvo oli vuorokausi tai kaksi sitten, kun säätilaa ihmetellään ja kummastellaan tässä ja nyt. Siksi minulle riittää maksimissaan se, että mitä arvot ovat tällä hetkellä ja voihan niitä toki sitten kirjata ylöskin jos historia kiinnostaisi laajemminkin.

Vanhakin laite toki aina kiinnostaa, mutta sitten niiden pitää olla alkuperäistä vastaavassa kunnossa ja toiminnaltaan moitteettomia.

Tuo Hagelstamin mittari oli lähinnä esineenä pöydän päälle jossakin "kartanossa", mutta ei siitä oikein toimivaa (lue tarkkaa) mittalaitetta saa. Ensinnäkin venäläinen laite joka melko tökeröä tekoa. Materiaalivalinnat epäilyttävät rankasti, ei näytä olevan kompentoitua mallia ja lisäksi osia puuttuu ja/tai korvattu kertaluokkaa uudempien laitteiden osilla. Melkoinen sekasikiö  :o - valitettavasti.

Itse en ostaisi tuollaista laitetta edes "takan nurkalle" kun on sen verran pilattu edellisten omistajien toimesta....