FinWX Foorumi

Yleiset keskustelualueet => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: angle - tiistai, 20.09.2011, 21:05

Otsikko: Google Plus
Kirjoitti: angle - tiistai, 20.09.2011, 21:05
Niin tuo Google Plus (https://plus.google.com) lienee googlen vastine Facebookille. Facebook profiilia ei minulla ole.

Itse en mitään kutsua ole saanut vaan tuolla em. sivulla kun kävin niin jostain syystä onnistuin parilla klikkausella tuohon liittymään. No en tiedä mitä tuolla tekisin, mutta 150 kutsua näyttää tarjoavan jaettavaksi. Eli jos kiinnostaa niin voin YV:llä voin linkin lähettää. Siis kutsuja jaossa foorumin jäsenille. ;D

Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: djmake - tiistai, 20.09.2011, 23:57
Lainaus käyttäjältä: angle - tiistai, 20.09.2011, 21:05
Niin tuo Google Plus (https://plus.google.com) lienee googlen vastine Facebookille. Facebook profiilia ei minulla ole.

Itse en mitään kutsua ole saanut vaan tuolla em. sivulla kun kävin niin jostain syystä onnistuin parilla klikkausella tuohon liittymään. No en tiedä mitä tuolla tekisin, mutta 150 kutsua näyttää tarjoavan jaettavaksi. Eli jos kiinnostaa niin voin YV:llä voin linkin lähettää. Siis kutsuja jaossa foorumin jäsenille. ;D

Tuolta kohta 100
http://googleblog.blogspot.com/2011/09/google-92-93-94-95-96-97-98-99-100.html

100. Anyone can sign up for Google+—no invitation required.
For the past 12 weeks we've been in field trial, and during that time we've listened and learned a great deal. We're nowhere near done, but with the improvements we've made so far we're ready to move from field trial to beta, and introduce our 100th feature: open signups. This way anyone can visit google.com/+, join the project and connect with the people they care about.

Ja heti perään ihmettely, mihin ihmeeseen näitä sosiaalisia medioita oikein tarvitaan? Kaikkea ei mielestäni tarvitse kaikille kertoa ja kun uutisointia seuraa, niin joka päivälle on joku uutinen "älä tee tätä naamakirjassa" ja joka viikolle joku pyyntö "sejase tahtoo sut kaveriksi siinäjasiinä mediassa". Vuorokaudessa ei ole tunteja riittävän paljon moiseen ja kun muutenkin saa kiinni melkoisen monella tavalla, niin...
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: miihkali - keskiviikko, 21.09.2011, 07:06

Kyllä sosiaalista mediaa tarvitaan, sillä sen kautta kerätään tietoa ihmisestä. Googlen veto on vain yksi pikkuhaaroista, johon eksynyt eksyy lopullisesti ja luovuttaa pikkuhiljaa yksityisyytensä bittiavaruuteen. Luulenpa, että sen yksityisyyden takaisin saaminen onkin sitten hankalampaa. Tässä räplätessäni linuxia, huomasin eräänä päivänä suosikkiselaimeni (Google-Chrome) asentaneen ikioman "päivityslinkin", jonka kautta varmasti menee tieto selaimen käytöstä. Luulin linuxin sentään jotenkuten pysyvän irti noista vintoosaan kuuluvista ohjelmien yhteydenotoista jonnekin. Niinpä ratkaisin asian viskaamalla pois googlen selaimen.  Nyt sitten on vain tutkittava tämä FireFox, joka sekin on muuttunut mielestäni vain hitaammaksi.

Toisaalta linuxia on helpompi pitää valvottuna kuin vintoosaa. Tämä siis minun mielipiteeni, johon joku voi olla eri mieltä.

Tsemppiä vain kaikille sosiaalisten medioitten parissa. Onhan tämäkin sivusto sellainen.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: angle - keskiviikko, 21.09.2011, 10:34
LainaaTuolta kohta 100
http://googleblog.blogspot.com/2011/09/google-92-93-94-95-96-97-98-99-100.html

100. Anyone can sign up for Google+—no invitation required.
For the past 12 weeks we've been in field trial, and during that time we've listened and learned a great deal. We're nowhere near done, but with the improvements we've made so far we're ready to move from field trial to beta, and introduce our 100th feature: open signups. This way anyone can visit google.com/+, join the project and connect with the people they care about.

No katoppas vaan ;D. Eilen kun tuota kirjoittelin niin silloin tuli tuolla liittymissivulla jotain tekstiä, että on beta vaiheessa ja niin edespäin. Olin kyllä kuullut että kutsuja ei enää tarvittaisi.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: Aakyhoo - keskiviikko, 19.10.2011, 18:37
Pitää se tännekkin avata viestitili, kerta on tullut nyt rekisteröidyttäkin.

Itse olen käyttänyt Facebookkia jo yli 2 vuotta ja nyt kun Google+ tuli kehiin siirryin sinne. Aluksihan se oli hieman opeteltavissa, mutta kyllä siihen sitten tottui. Nyt kun vielä on alkanut kavereitakin tulemaan sinne niin G+ alkaa näyttämään paljon paremmalta kuin Facebook.

Tämähän on oma mielipiteeni, mutta pitää muistaa että G+ on vasta beta vaiheessa ja sen tekijät ovat facebookin nähneenä saaneet sitten heti alkuun jo miltei saman tasoisen sivuston. Molemmat sivustot ovat hyvin saman tyyppisiä ja molemmat myös tarvitsee niitä käyttäjiä. Tässä asiassa on ehkä etu Facebookilla, kun se on kerinnyt kerätä käyttäjäkuntaa rutkaasti. Google+ pitäisi jollakin konstilla saada siirtymään ihmisiä omaan palveluun. Ehkä Googlen yksi oljenkorsi on se, että se voi yhdistää tähän palveluun useampia omia hyödylliseksi palveluitaan esim. GoogleMaps, Picasa, Gmail jne.

Jos jossakin päivityksessään Facebook ei onnistu niin uskon, että porukkaa siirtyy jonkin verran Google+ puolelle ja minusta tuntuu siltä, että G+ saattaa tulla hetkessä suosittu.

Itse käytän ainakin toistaiseksi kumpaakin palvelua ja mikä aika on ennen kulunnut Facebookkiin niin menee siitä osa nyt Googlen pariin. ;)
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: J.Jäntti - torstai, 20.10.2011, 08:45
Itse rekisteröidyin Google+:n käyttäjäksi tuossa alkuviikosta - ja liittymisesta parin päivän jälkeen paiskasin koko profiilin roskiin.

Minulla on nippu porukkaa GMailin kontaktilistalla, mutta kun heitä yritin lisäillä "ympyröihin", niin osa heistä ilmaantuivat "ympyrään" kahdesti ja osaa ei löytynyt muka listalta lainkaan ja järjestelmä ehdotti, että ne lisätään sinne käsin.

Kun sitten yritin houkutella porukkaa liittymään mukaan, niin sain vastaukseksi sen suuntaisia, että "tule sinä puolestasi tänne Facebookiin kun kaikki on jo täällä" tai että "minä olen jo Facebookissa. Miksi pitäisi vielä yhteen sosiaalisen median systeemiin siirtyä kun tämäkin vie jo aikaa". Kun kerran asenne oli noin hyvä, totesin, että antaapa olla sitten ja dumppasin profiilin kylmästi roskiin.

On siinä hyvätkin puolensa ja ehkäpä sitten, kun tuo lakkaa olemasta beta, niin harkitsen liittymistä uudelleen.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: djmake - tiistai, 25.10.2011, 00:58
Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - torstai, 20.10.2011, 08:45
Itse rekisteröidyin Google+:n käyttäjäksi tuossa alkuviikosta - ja liittymisesta parin päivän jälkeen paiskasin koko profiilin roskiin.

En rekisteröitynyt, enkä rekisteröidy. Epäsosiaalisena on hyvä olla. Jaksa todellakaan tilittää joka ainoaa asiaa ties missä. Sitäpaitsi kiinni saa kahville tulemalla, etanapostilla, maililla, soittamalla ainakin parista eri numerosta, viestillä, usein skypelläkin, samaten irkistä saattaa löytyä ja msn on sekin melkeen aina päällä. Ja sitten tietysti yv:llä niiltä foorumeilta, missä satun olemaan jne. Tajua, miksi ihmeessä tarvitsisi yhtään riesaa lisää. Saati googlelta. Keräävät muutenkin liikaa dataa  >:(

Jostain kummallisesta syystä muuten kaikki naamakirjasta tulevat kuvat filtteröidään itellä pois. Paljon mukavampi surffata, kunnei joka ainoassa paikassa ole jotain "tykkää"-nappia. Toisaalta yhtä vähän tykkään niistä firmoista, jotka ovat omaksuneet mallin "osallistu kisaan facebookissa", "seuraa tarjouksiamme facebookissa" ja plaaplaaplaa...

[sosiaalisuus]
Ajattelin muuten katsoa yhden ohjelmanpätkän boksilta, käydä istumassa pöntöllä, pestä hampaat, vilkaista vielä mailit, riisua pikkusen vaatteita ja mennä maaten. Noin niinkun siltävaralta, jos moinen oikeasti voi olla kiinnostavaa.
[/sosiaalisuus]

Oikeasti... Noista kaikista on toivottoman paljon harmia. Jollei vielä, niin jossakinkohtaa porukka alkaa tajuamaan, miten paljon siellä on sellaistakin tietoa, mitä ei todellakaan haluaisi missään olevan. Ja silloin on jo myöhäistä. Ja lisäksi joka ainoalle päivälle tuntuu riittävän joku uutinen "älä tee sitä tai tätä naamakirjassa", "uudet ominaisuudet käyttöön, näin _saatat_ säilyttää edelleen edes vähän yksityisyyttäsi" jne. >:(
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: J.Jäntti - tiistai, 25.10.2011, 09:18
Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 00:58
En rekisteröitynyt, enkä rekisteröidy. Epäsosiaalisena on hyvä olla. Jaksa todellakaan tilittää joka ainoaa asiaa ties missä. Sitäpaitsi kiinni saa kahville tulemalla, etanapostilla, maililla, soittamalla ainakin parista eri numerosta, viestillä, usein skypelläkin, samaten irkistä saattaa löytyä ja msn on sekin melkeen aina päällä. Ja sitten tietysti yv:llä niiltä foorumeilta, missä satun olemaan jne. Tajua, miksi ihmeessä tarvitsisi yhtään riesaa lisää. Saati googlelta. Keräävät muutenkin liikaa dataa  >:(

Jos sosiaalisen median käytöstä pois jättäytyminen on epäsosiaalisuutta, niin jokin on jossain kohtaa mennyt todella pahasti pieleen. Oma, käytännön sanelema näkemykseni on se, että vaikka sosiaalista mediaa käyttäisikin, todella kovaa harkintakykyä ja henkilökohtaista, pään sisäistä filtteriä tulisi käyttää aika häikäilemättä - silläkin uhalla, että ei jäisi mitään kirjoitettavaa.

Olan yli sosiaalisen median käyttöä seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että se data, mitä Google kerää, on irrelevanttia. Kyse on täysin siitä, mitä itse itsestäsi sinne kirjoitat ja kuinka paljon tietoja annat itsestäsi sinne jo lähtökohtaisesti. Sama asia koskee Facebookia.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 00:58
Jostain kummallisesta syystä muuten kaikki naamakirjasta tulevat kuvat filtteröidään itellä pois. Paljon mukavampi surffata, kunnei joka ainoassa paikassa ole jotain "tykkää"-nappia. Toisaalta yhtä vähän tykkään niistä firmoista, jotka ovat omaksuneet mallin "osallistu kisaan facebookissa", "seuraa tarjouksiamme facebookissa" ja plaaplaaplaa...

Itseäni nuo napit eivät ole häirinneet koskaan, mutta samaa mieltä olen kanssasi tuosta firma-asiasta.
Minuakin hieman jurppii nuo "seuraa tarjouksiamme/osallistu kilpailuun Facebookissa"-jutut, vaikkeivät minua siinä suhteessa kosketakaan, mutta ehkäpä kaikista pistävin ja ehkäpä räikeimpään markkinointitapaan törmäsin jonkin aikaa sitten, kun yhden firman sivulla luki ihan kirkkain silmin "Tykkää meistä Facebookissa ja saat 5% alennuksen tilauksiisi". Siis mitä? Eikös tuo ole jo vähän syrjintää niitä asiakkaita kohtaan, jotka eivät välitä tuon hölkäsen pöläystä sosiaalisesta mediasta?

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 00:58
Oikeasti... Noista kaikista on toivottoman paljon harmia. Jollei vielä, niin jossakinkohtaa porukka alkaa tajuamaan, miten paljon siellä on sellaistakin tietoa, mitä ei todellakaan haluaisi missään olevan. Ja silloin on jo myöhäistä. Ja lisäksi joka ainoalle päivälle tuntuu riittävän joku uutinen "älä tee sitä tai tätä naamakirjassa", "uudet ominaisuudet käyttöön, näin _saatat_ säilyttää edelleen edes vähän yksityisyyttäsi" jne. >:(

Tuota juuri tarkoitan tuolla omalla filtteröinnillä. Jos sinne kirjoittaa jokaisesta vessakäynnistään, mitä pönttöön päätyi ja kauanko kesti, möläyttelee mielipiteitään ilman mitään ajatuksia seurauksista tai kertoo omasta elämästään yksityiskohtia, joita ei vanhemmilleen kertoisi (kuvien kera), niin ei tarvitse kovin paljoa aivokapasiteettia käyttää ymmärtääkseen, että jossain vaiheessa, vaikka mainitsemiesi "uusien ominaisuuksien" implementoinnin jälkeen, tällaiset asiat voivat vuotaakin julkisuuteen ja sitten onkin selittelemistä.

Pidin aikoinaan sosiaalista mediaa lähinnä verkottumista avustavana paikkana, paikkana löytää vanhoja, kauan kadoksissa olleita tuttuja (vaikka koulu/armeijakavereita), jotka vielä kasvoista muistaa ja kohtauspaikkana, jossa voi mukana oleville tutuille kertoa kuulumisiaan - aivan kuten kertoisi puhelimessa tai kasvotusten, paljastamatta sellaisia asioita heille, jotka eivät heitä koske tai heille kuulu.

Jotenkin sosiaalinen media on kaikkien näiden vuosien aikana vääristynyt tuosta alkuperäisestä kokonaisuudestaan kaikenlaisten syvimpien ja intiimimpien tapahtumien jakopisteeksi, pohjattomaksi kaivoksi, josta firmat juovat korppikotkien lailla, keksien lähes mitä tahansa omaa etuaan pönkittääkseen.

Jos sosiaalisen median käyttäjäksi vielä ryhdyn, mietin jokaisen siirtoni ja kirjoitukseni hyvin tarkasti.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - tiistai, 25.10.2011, 09:18
Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 00:58
En rekisteröitynyt, enkä rekisteröidy. Epäsosiaalisena on hyvä olla. Jaksa todellakaan tilittää joka ainoaa asiaa ties missä. Sitäpaitsi kiinni saa kahville tulemalla, etanapostilla, maililla, soittamalla ainakin parista eri numerosta, viestillä, usein skypelläkin, samaten irkistä saattaa löytyä ja msn on sekin melkeen aina päällä. Ja sitten tietysti yv:llä niiltä foorumeilta, missä satun olemaan jne. Tajua, miksi ihmeessä tarvitsisi yhtään riesaa lisää. Saati googlelta. Keräävät muutenkin liikaa dataa  >:(

Jos sosiaalisen median käytöstä pois jättäytyminen on epäsosiaalisuutta, niin jokin on jossain kohtaa mennyt todella pahasti pieleen. Oma, käytännön sanelema näkemykseni on se, että vaikka sosiaalista mediaa käyttäisikin, todella kovaa harkintakykyä ja henkilökohtaista, pään sisäistä filtteriä tulisi käyttää aika häikäilemättä - silläkin uhalla, että ei jäisi mitään kirjoitettavaa.

Kyllä se siltä ainakin todella usein vaikuttaa. Ei siis periaatteessa suoraan omien ajatusten perusteella vaan sen, millaista "palautetta" yleensä siitä seuraa, jollei käytä moisia medioita. Ja toisaalta... Joku on keksinyt noiden olevan nimenomaan sosiaalisia medioita. Vastakohtana on suoraan epäsosiaalinen.
Ja mitä tuohon omaan filtteriin tulee, niin monellako se toimii? Uskallan epäillä toimivuutta aika suuren osan kohdalla. Omalta kohdaltani toimii yhtenä syynä olla liittymättä moisiin. Suurin osa asioista ei kuulu yhtään kenellekkään ulkopuoliselle ja olemalla ulkopuolella säästyy vielä niiltäkin "mikset mistään mitään kerro"

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - tiistai, 25.10.2011, 09:18
Olan yli sosiaalisen median käyttöä seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että se data, mitä Google kerää, on irrelevanttia. Kyse on täysin siitä, mitä itse itsestäsi sinne kirjoitat ja kuinka paljon tietoja annat itsestäsi sinne jo lähtökohtaisesti. Sama asia koskee Facebookia.


Tottakai se riippuu itsestä, mutten osaa valitettavasti pitää irrelevanttina. Mitä suurempia tietomääriä on jonkun tahon hallussa, sitä helpompi sitä on käyttää omiin tarkoituksiinsa. Kohdennettu mainonta on helppo esimerkki, joskaan ei vielä niin paha. Paikkatieto on yksi, jota ei tosin ole pakko käyttää, mutta kuitenkin. Ja moni muu.
Eikös siellä naamakirjan ehdoissakin suoraan sanota kaiken datan olevan heidän omaisuuttaan?

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - tiistai, 25.10.2011, 09:18
Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 00:58Jostain kummallisesta syystä muuten kaikki naamakirjasta tulevat kuvat filtteröidään itellä pois. Paljon mukavampi surffata, kunnei joka ainoassa paikassa ole jotain "tykkää"-nappia. Toisaalta yhtä vähän tykkään niistä firmoista, jotka ovat omaksuneet mallin "osallistu kisaan facebookissa", "seuraa tarjouksiamme facebookissa" ja plaaplaaplaa...

Itseäni nuo napit eivät ole häirinneet koskaan, mutta samaa mieltä olen kanssasi tuosta firma-asiasta.
Minuakin hieman jurppii nuo "seuraa tarjouksiamme/osallistu kilpailuun Facebookissa"-jutut, vaikkeivät minua siinä suhteessa kosketakaan, mutta ehkäpä kaikista pistävin ja ehkäpä räikeimpään markkinointitapaan törmäsin jonkin aikaa sitten, kun yhden firman sivulla luki ihan kirkkain silmin "Tykkää meistä Facebookissa ja saat 5% alennuksen tilauksiisi". Siis mitä? Eikös tuo ole jo vähän syrjintää niitä asiakkaita kohtaan, jotka eivät välitä tuon hölkäsen pöläystä sosiaalisesta mediasta?

En ole koskaan pitänyt niitä mitenkään tarpeellisena. En varsinkaan jokaisen uutisen yhteydessä "5 kuoli tulipalossa" ja alla "tykkään tästä uutisesta". Älytöntä. Ja suurempi syy on noiden hidastava vaikutus. En tiedä nykyistä tilannetta, mutta ainakin aikanaan muutama sivu latasi hyvin alkuvaiheessa noita nappeja ja jotain importattua "viimeiset kommentit"-ikkunaa. En koe tarpeelliseksi odotella tuollaisten kanssa. Enkä myöskään koe tarpeelliseksi antaa mitään ylimääräistä mahdollisuutta seurata niiden kautta yhtään mitään.
Yksi noissa nappuloissa ärsyttävä asia on niiden tunkeminen jokaiseen mahdolliseen paikkaan. Parhaimmillaan tai pahimmillaan puhelimessakin on oma, fyysinen pikanappi naamakirjalle. Ja onhan tuo monessa mainoksessakin oikeastaan se ykkösasia "facebook yhden napin takana" tms.

Ja noita tarjousjuttuja on kyllä nähty useampiakin. Ensimmäisellä kerralla tuli samanlainen ajatus, mitä itselläsi. Karsii melkoisesti varsinkin vanhempaa väestöä. Samalla kyllä karsii ainakin itseni kyseisen liikkeen asiakaskunnasta, ellei ole jotain todella pakottavaa syytä muunlaiseen toimintaan.

Onhan näitä kaikkia muitakin. Vaikkapa Finavia "Lentoasema-ryhmässä Facebookissa varmistat ajankohtaisen tiedon saamisen ja jakamisen!" Jos olen menossa jonnekkin tai tulossa jostain, niin oletan kyllä saavani tarpeellisen tiedon ihan jostain muualta, kuin tuollaisesta paikasta. Sitä en sano, etteikö osa tuotakin kautta, mutta monestakin syystä näkisin itse parempana vaihtoehtoja hakea virallinen informaatio virallisia reittejä pitkin, eikä jonkin ulkopuolisen tahon kautta.
Eikä ole pitkää aikaa, kun Lahti (muistaakseni) järjesti jonkinlaisen kierrätykseen liittyvän nettikeskustelun. Osallistua ja seurata voi, kunhan on facebook-tunnukset.

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - tiistai, 25.10.2011, 09:18
Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 00:58
Oikeasti... Noista kaikista on toivottoman paljon harmia. Jollei vielä, niin jossakinkohtaa porukka alkaa tajuamaan, miten paljon siellä on sellaistakin tietoa, mitä ei todellakaan haluaisi missään olevan. Ja silloin on jo myöhäistä. Ja lisäksi joka ainoalle päivälle tuntuu riittävän joku uutinen "älä tee sitä tai tätä naamakirjassa", "uudet ominaisuudet käyttöön, näin _saatat_ säilyttää edelleen edes vähän yksityisyyttäsi" jne. >:(

Tuota juuri tarkoitan tuolla omalla filtteröinnillä. Jos sinne kirjoittaa jokaisesta vessakäynnistään, mitä pönttöön päätyi ja kauanko kesti, möläyttelee mielipiteitään ilman mitään ajatuksia seurauksista tai kertoo omasta elämästään yksityiskohtia, joita ei vanhemmilleen kertoisi (kuvien kera), niin ei tarvitse kovin paljoa aivokapasiteettia käyttää ymmärtääkseen, että jossain vaiheessa, vaikka mainitsemiesi "uusien ominaisuuksien" implementoinnin jälkeen, tällaiset asiat voivat vuotaakin julkisuuteen ja sitten onkin selittelemistä.

Niitä kuviakin on aivan liian helppo sinne laittaa. Harkinnan käyttö jää huomattavasti helpommin taka-alalle, kun puhelimella saa tyyliin parilla napinpainalluksella kuvat eteenpäin kaikkien nähtäville. Ja kun sama mahdollisuus on monella käytössä, on hyvin helposti sellaisistakin tilanteista kuvia, joista niitä ei haluaisi olevan.
Eikä siinä tarvita edes niitä uusia ominaisuuksia. Joku vuotaa kuitenkin eteenpäin asioita, joita ei tarvitsisi eteenpäin laittaa.

Osui muuten tässä välissä taas sopivasti uutinen silmään: http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2011/10/seinajoen_kaupungista_tykataan_facebookissa_2974259.html
Ei sellaista päivää ole, etteikö näissä ns luotettavammissakin medioissa uutisoitaisi "facebook sitä ja tätä". Ja seuraava uutinen onkin luultavasti taas "älä tee tätä facebookissa"

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - tiistai, 25.10.2011, 09:18
Pidin aikoinaan sosiaalista mediaa lähinnä verkottumista avustavana paikkana, paikkana löytää vanhoja, kauan kadoksissa olleita tuttuja (vaikka koulu/armeijakavereita), jotka vielä kasvoista muistaa ja kohtauspaikkana, jossa voi mukana oleville tutuille kertoa kuulumisiaan - aivan kuten kertoisi puhelimessa tai kasvotusten, paljastamatta sellaisia asioita heille, jotka eivät heitä koske tai heille kuulu.

Jotain tuonkaltaista se jossakinkohtaa toki, muttei enää. Tai no, kyllä sieltä varmasti tuttuja löytäisi, ei siinä mitään. Eri asia onkin toisaalta se, onko oikeasti miten paljon asiaa monellekaan sellaiselle, jonka kanssa ei ole ollut vuosikausiin missään tekemisissä.
Hieman eri mieltä on kuitenkin oltava. Pidän kuulumisien kertomista puhelimessa ja/tai kasvotusten hieman erilaisena asiana. Kaikkien kanssa ei toki kovin ihmeellisiä asioita puhu, mutta pääsääntöisesti jäävät varmuudella kahdenvälisiksi. Eli ei tarvitse miettiä läheskään niin paljon, mitä voi ja uskaltaa puhua. Tosin tottakai toinen osapuoli voi puhua asioita eteenpäin, mutta mahdollisuus isolle ryhmälle leviämiseen on paljon pienempi. Eli jos jotain tuttuja naamakirjan kautta etsisi, niin kyllä se jäisi itsellä siihen etsimiseen ja loppu hoituisi muita välineitä käyttäen.

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - tiistai, 25.10.2011, 09:18
Jotenkin sosiaalinen media on kaikkien näiden vuosien aikana vääristynyt tuosta alkuperäisestä kokonaisuudestaan kaikenlaisten syvimpien ja intiimimpien tapahtumien jakopisteeksi, pohjattomaksi kaivoksi, josta firmat juovat korppikotkien lailla, keksien lähes mitä tahansa omaa etuaan pönkittääkseen.

Tuonsuuntaista siinä on käynyt ja pidemmälle tunnutaan olevan koko ajan menossa. Käytännössä voisi sanoa kaiken olevan "yhteistä" ja siihen en ainakaan itse ole valmis. Itselleni jo sijainti on yleensä senverran intiimi asia, etten koe mitenkään tarpeelliseksi jakaa sitä, saati sen syvällisempiä asioita.

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - tiistai, 25.10.2011, 09:18
Jos sosiaalisen median käyttäjäksi vielä ryhdyn, mietin jokaisen siirtoni ja kirjoitukseni hyvin tarkasti.

Sama juttu. Toisaalta pyrin kyllä pitämään tuon miettimisen sillä tasolla, etten edes ryhdy. Helpompi ratkaisu.

Kaiken muun lisäksi tuossa koko asiassa on ajankäytöllinen näkökohta. Kyseessä on media, jota moni ainakin periaatteessa seuraa lähes koko ajan. Kun aikaa käytetään vapaa-aikana tuohon, vähentä se helposti niiden oikeiden sosiaalisten tilanteiden määrää. Eli tavallaan aiheuttaa epäsosiaalisuutta.
Toinen suora seuraus tuosta ajankäytöstä on rahallinen. Kustannukset menetettynä työaikana ovat tähtitieteelliset, jos tai oikeammin kun myös työaikana pitää seurata jotakin sosiaalista mediaa. Ja kohta osalla on Facebookin rinnalla Google+ ja ehkä pari muutakin.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 12:22
Mulla on Naamakirjatili kylläkin olemassa, mutta, kas kummaa, en ole ikinä keksinyt mitään tarkoitusta sille ;D
Kokeilin aikoinas automaattista WD-päivitystä sinne mutta eihän se ainakaan silloin toiminut, joten se siitä.
Sitä en sitten tiedä kuka sitä siellä seuraisi kun parempi ja monipuolisempi data on saatavilla suoraan omalta sivulta, molemmat kun kuitenkin netissä, eli en näe sinänsä mitä järkeä koko FB-päivityksellä olisi.

Sanoisin että koko FB ja Twitter-buumi on, aivan, buumi joka tulee kuolemaan yhtä nopeasti kun tulikin, kunhan riittävästi kyseenalaista infoa tulee esille siitä miten FB käyttää (väärin) tietoja. djmake on siinä ihanoikeassa että kaikki FB:iin pusketut infot ovat "heidän omaisuuttaan", siinä jo ensimmäinen kyseenalainen jutska, puhumattakaan kaikesta muusta kuten ettet ihan noin vaan sieltä poistukkaan, deletoi namiska kun ei niitä tietojasi deletoi.

FB ja Google tottakai kehittelee uusia tiedonkeruu-jippoja niin kauan kunnes ihmiset alkaa sanomaan stoppi tai aletaan kieltämään asioita maa/EU-tasolla lakien avulla, rajojahan ne kolkuttelee jatkuvasti tyyliin "niin kauan kun se ei ole erikseen kiellettyä niin se on sallittua" ja viittamaalla että "olet hyväksynyt sen ehdoissa".

Työpaikoilla näkisin että ennemmin tai myöhemmin se tullaan kieltämään koska kuten djmakekin sanoi, sen kustannukset ovat työanatajille tähtitieteelliset ja tuotot enemmän kun kyseenalaiset. Samalla voi kyllä mennä se pienikin mahdollisuus "omaan surffailuun" työaikana, joten siinä puurraan kyllä omaan kinttuun että soi. Ja kun kielto on voimassa naristaan että työantaja on tyranni...Kai kohta nähdään lakkoja jossa aihe on "työnantaja kielsi Naamakirjan", silloin ollaan kyllä menty totaalisesti jalat edellä puuhun.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: J.Jäntti - tiistai, 25.10.2011, 14:21
Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Kyllä se siltä ainakin todella usein vaikuttaa. Ei siis periaatteessa suoraan omien ajatusten perusteella vaan sen, millaista "palautetta" yleensä siitä seuraa, jollei käytä moisia medioita. Ja toisaalta... Joku on keksinyt noiden olevan nimenomaan sosiaalisia medioita. Vastakohtana on suoraan epäsosiaalinen.

Itse en ole kohdannut vielä tässä vaiheessa tilannetta, jossa ympäröiviltä tahoilta olisi tullut negatiivista kommenttia sosiaaliseen mediaan liittymättömyydestä, eikä minua ole kutsuttu epäsosiaaliseksi - ainakaan päin naamaa. Tiedä sitten miten kauniisti minusta puhutaan sosiaalisessa mediassa näiden tahojen toimesta sitten.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Ja mitä tuohon omaan filtteriin tulee, niin monellako se toimii? Uskallan epäillä toimivuutta aika suuren osan kohdalla. Omalta kohdaltani toimii yhtenä syynä olla liittymättä moisiin. Suurin osa asioista ei kuulu yhtään kenellekkään ulkopuoliselle ja olemalla ulkopuolella säästyy vielä niiltäkin "mikset mistään mitään kerro"

Oma filtteri toimii varmasti, mutta jos on joutunut osalliseksi "kollektiivista informaationjakokiimaa", jollaiseksi minä tuollaista filtteröimätöntä ja irrelevanttia statuspäivittelyä olen kutsunut, niin se voi kytkeytyä irti helpostikin ja syy on yksinkertainen: Otetaan vaikka tällainen argumentti: "Kaverini on todella avoin kertoessaan kaiken, mitä on puuhastelemassa. Tiedän ainakin mitä on tekeillä". 

Filtteri päällä toiminta on todennäköisesti tällainen: "Siinähän on avoin. Ei ole mitään syytä kirjoittaa mitään sellaista, jota en normaalielämässänikään julkistaisi"
Filtteri irti mennäänkin sitten vähän ihmisen vaiston tai kilpailuvietin varaan: "Jos kerran hän uskaltaa kirjoittaa tapahtumistaan noin avoimesti, niin kyllähän minäkin tuohon pystyn".

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Tottakai se riippuu itsestä, mutten osaa valitettavasti pitää irrelevanttina. Mitä suurempia tietomääriä on jonkun tahon hallussa, sitä helpompi sitä on käyttää omiin tarkoituksiinsa. Kohdennettu mainonta on helppo esimerkki, joskaan ei vielä niin paha. Paikkatieto on yksi, jota ei tosin ole pakko käyttää, mutta kuitenkin. Ja moni muu.
Eikös siellä naamakirjan ehdoissakin suoraan sanota kaiken datan olevan heidän omaisuuttaan?

Totta kai, sehän on selvää, että jos dataa on saatavilla keskitetysti, niistä saa nyhdettyä tietoja vaikka kuinka paljon ja vaikka mistä, jos vain taidot riittävät. Paikkatieto on onneksi vielä optio, eikä se esimerkiksi GPS:ttömissä laitteissa ole edes tarkka vaan saattaa paiskata Helsingissä olevan henkilön Tampereelle.

Naamakirjan ehdoista en osaa sanoa, kun en sen puolen ehtoihin ole tutustunut, mutten olisi tippaakaan yllättynyt, jos sieltä tuollainen pykälä löytyisi.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
En ole koskaan pitänyt niitä mitenkään tarpeellisena. En varsinkaan jokaisen uutisen yhteydessä "5 kuoli tulipalossa" ja alla "tykkään tästä uutisesta". Älytöntä. Ja suurempi syy on noiden hidastava vaikutus. En tiedä nykyistä tilannetta, mutta ainakin aikanaan muutama sivu latasi hyvin alkuvaiheessa noita nappeja ja jotain importattua "viimeiset kommentit"-ikkunaa. En koe tarpeelliseksi odotella tuollaisten kanssa. Enkä myöskään koe tarpeelliseksi antaa mitään ylimääräistä mahdollisuutta seurata niiden kautta yhtään mitään.
Yksi noissa nappuloissa ärsyttävä asia on niiden tunkeminen jokaiseen mahdolliseen paikkaan.

Eikös tuo ole puolestaan henkilökohtainen preferenssi?
Itse en koe noita häiritsevinä, koska en vain kiinnitä niihin huomiota. Tuo sinun näkemäsi "5 kuoli - Tykkää tästä artikkelista"-asia on vähän sellainen, ettei sille sanamuodolle voi oiken yhtään mitään ja varmasti tuntuu hölmöltä tai jopa loukkaavaltakin. Viimeisimmät kommentit-ikkuna ei välttämättä ole aina sosiaalisesta mediasta peräisin, mutta esim. "He suosittelevat tätä"-tyyppinen ikkuna, jossa näkyy etunimet ja profiilikuvat, puolestaan hyvin varmasti on.

En itse ole kokenut, että sivun latausajat olisivat noista napeista koskaan kärsineet. Keltaisen lehdistön sivustoilla tahtoo olla muutenkin mainosta ja muuta ylimääräistä töhkää ja krumeluuria, jotka latausajoissaan pöllyttävät varmasti jokaisen naamakirjan Tykkään tästä-napin latausajoissaan.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Onhan näitä kaikkia muitakin. Vaikkapa Finavia "Lentoasema-ryhmässä Facebookissa varmistat ajankohtaisen tiedon saamisen ja jakamisen!" Jos olen menossa jonnekkin tai tulossa jostain, niin oletan kyllä saavani tarpeellisen tiedon ihan jostain muualta, kuin tuollaisesta paikasta. Sitä en sano, etteikö osa tuotakin kautta, mutta monestakin syystä näkisin itse parempana vaihtoehtoja hakea virallinen informaatio virallisia reittejä pitkin, eikä jonkin ulkopuolisen tahon kautta.

Onhan noita automaatteja, jotka päivittävät Facebookiin tietoja ja Finavialla saattaa olla tällainen systeemi käytössään. Itse kylläkin hakisin noita tietoja ensisijaisesti muualta, kuin sosiaalisesta mediasta. Onhan esimerkiksi weatherc:llä käytössään Twitter-tili, johon säämittaukset tweettaantuvat automaattisesti, joten mikäpä estäisi vastaavanlaista tietoa automaattijulkistamasta sosiaalisessa mediassa.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Niitä kuviakin on aivan liian helppo sinne laittaa. Harkinnan käyttö jää huomattavasti helpommin taka-alalle, kun puhelimella saa tyyliin parilla napinpainalluksella kuvat eteenpäin kaikkien nähtäville. Ja kun sama mahdollisuus on monella käytössä, on hyvin helposti sellaisistakin tilanteista kuvia, joista niitä ei haluaisi olevan.

Ainakin mitä luin niin Google+ -palvelussa nuo kuvat menevät omaan kansioonsa, jonne ei ole pääsyä kenelläkään muulla kuin sinulla ja vasta kun julkaiset ne, ne näkyvät. Facebookista en osaa sanoa, miten siellä tuollainen toiminto on järjestetty, mutta tuossa penätään palvelun käyttäjän vastuuta asian suhteen. En jaksa millään ilveellä uskoa siihen, että kuvien vastaanotto toimisi niin, että ensin sen näkevät kaikki ja sitten rajataan näkijäkuntaa.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Ei sellaista päivää ole, etteikö näissä ns luotettavammissakin medioissa uutisoitaisi "facebook sitä ja tätä". Ja seuraava uutinen onkin luultavasti taas "älä tee tätä facebookissa"

Ei varmastikaan, mutta on ymmärrettävä, että halusi tai ei, sosiaalinen media on trendi-ilmiö ja aina yhtä mediaseksikäs kokonaisuus, joka repii huonona uutispäivänä varmasti otsikoita asiassa jos toisessa, välittämättä siitä, kuinka tyhjänpäiväisiä ne ovat. Niiden näkemiselle ei voi muuta, kuin painaa "Edellinen" nappia ja siirtyä listalla seuraavaan otsikkoon.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Eri asia onkin toisaalta se, onko oikeasti miten paljon asiaa monellekaan sellaiselle, jonka kanssa ei ole ollut vuosikausiin missään tekemisissä.

Se olikin lähinnä yksi niistä funktioista, joka ei välttämättä tarkoita juuri kirjaimellisesti tuota.
Ei välttämättä olekaan asiaa, mutta sosiaalinen media on tarjonnut tämän vaihtoehtona.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Hieman eri mieltä on kuitenkin oltava. Pidän kuulumisien kertomista puhelimessa ja/tai kasvotusten hieman erilaisena asiana. Kaikkien kanssa ei toki kovin ihmeellisiä asioita puhu, mutta pääsääntöisesti jäävät varmuudella kahdenvälisiksi. Eli ei tarvitse miettiä läheskään niin paljon, mitä voi ja uskaltaa puhua. Tosin tottakai toinen osapuoli voi puhua asioita eteenpäin, mutta mahdollisuus isolle ryhmälle leviämiseen on paljon pienempi. Eli jos jotain tuttuja naamakirjan kautta etsisi, niin kyllä se jäisi itsellä siihen etsimiseen ja loppu hoituisi muita välineitä käyttäen.

Tarkoitin tuolla kirjoittamallani lähinnä sosiaalisen median toimintamalleja ja omaa suodatuskykyä siihen, mitä suustaan päästää ja soveltaa sitä sosiaalisen median kirjoituksissaan. Se on verrattavissa keskusteluun toisen kanssa. Itse pidän tietojen vuotamista kahdenkeskisestä keskustelusta täysin yksilöllisenä; Jos tieto vuotaa henkilön toimesta isommalle ryhmälle suullisesti, käy se ihan samalla tavalla ja yhtä helposti myös sosiaalisen median kautta.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Käytännössä voisi sanoa kaiken olevan "yhteistä" ja siihen en ainakaan itse ole valmis. Itselleni jo sijainti on yleensä senverran intiimi asia, etten koe mitenkään tarpeelliseksi jakaa sitä, saati sen syvällisempiä asioita.

Oma näkemykseni on se, että sosiaalisen median yhteisyyden rajat kulkevat henkilössä itsessään. Jos ei pysty miettimään tekemisiään, eikä ymmärrä osata rajoittaa henkilöitä, kenelle asioita kertoo, kantaa hän silloin itse tekonsa seuraukset. Jokainen näkee sosiaalisen median käytön omalla tavallaan ja onneksi voi halutessaan jättäytyä sen ulkopuolelle.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Kaiken muun lisäksi tuossa koko asiassa on ajankäytöllinen näkökohta. Kyseessä on media, jota moni ainakin periaatteessa seuraa lähes koko ajan. Kun aikaa käytetään vapaa-aikana tuohon, vähentä se helposti niiden oikeiden sosiaalisten tilanteiden määrää. Eli tavallaan aiheuttaa epäsosiaalisuutta.
Toinen suora seuraus tuosta ajankäytöstä on rahallinen. Kustannukset menetettynä työaikana ovat tähtitieteelliset, jos tai oikeammin kun myös työaikana pitää seurata jotakin sosiaalista mediaa. Ja kohta osalla on Facebookin rinnalla Google+ ja ehkä pari muutakin.

Tuossakin asiassa nousee jälleen kerran yksilö. Henkilö, joka ei osaa käyttää aikaansa oikein, jää totaalisen jumiin sosiaaliseen mediaan ja yhteydenpito hoituu tällöin vain sitä kautta. Voidaan periaatteessa puhua addiktiostakin.

Työhön tuon käytön ymmärrän vain siinä tilanteessa, että sosiaalista mediaa käytetään todellakin työntekoon. En vain parhaalla tahdollakaan tahdo löytää muuta vastaavaa hommaa, jossa tuo olisi käytössä, kuin media-ala ja erinäisten yritysten tiedottaja(tiimi)t. Muilla aloilla ja osastoissa/yksiköissä tarvitaan pelisääntöjä sosiaalisen median käyttöön.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: J.Jäntti - tiistai, 25.10.2011, 14:42
Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 12:22
Sanoisin että koko FB ja Twitter-buumi on, aivan, buumi joka tulee kuolemaan yhtä nopeasti kun tulikin, kunhan riittävästi kyseenalaista infoa tulee esille siitä miten FB käyttää (väärin) tietoja.

Twitter näyttää mielestäni olevan lähestymässä elinkaarensa laskevaa päätä, sillä mielestäni lyhyiden tietojen lähettäminen ei juurikaan edistä kommunikaatiota ja toimii lähinnä "kiva tietää"-osastona, jossa on julkaisija ja seuraajia - siinä kaikki. Voisin uskaltaa väittää, että Twitter on kuollut ja kuopattu viimeistään 2014.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 12:22
djmake on siinä ihanoikeassa että kaikki FB:iin pusketut infot ovat "heidän omaisuuttaan", siinä jo ensimmäinen kyseenalainen jutska, puhumattakaan kaikesta muusta kuten ettet ihan noin vaan sieltä poistukkaan, deletoi namiska kun ei niitä tietojasi deletoi.

Google+ toimii jossain määrin samalla tavalla. Tein pienen kenttätestin ja liityin sinne takaisin ja kuinka ollakaan, kaikki aiemmin testinä julkaisemani kuvat palautuivat sieltä takaisin ja profiilini oli säilynyt hengissä, mutta testikirjoitukseni eivät selvinneet. Ainoa looginen selitys tähän on se, että kuvat taitavat tulla Google+:aan Picasan kautta ja profiili puolestaan Google Profiles-palvelun kautta. Plus on itsessään vissiin vain näiden kaikkien yhteennivottu CMS (Content Management System)-palvelu.

Eli jos haluat kadota Google+-palvelun näkökentästä niin hyvin kuin mahdollista, tulee tällöin sinun olla selvillä siitä, minne kaikkialle muualle Google+:aan liittyessäsi liityit tietämättäsi. Avain tähän kaikkeen taitaa olla GMail-tunnus.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 12:22
FB ja Google tottakai kehittelee uusia tiedonkeruu-jippoja niin kauan kunnes ihmiset alkaa sanomaan stoppi tai aletaan kieltämään asioita maa/EU-tasolla lakien avulla, rajojahan ne kolkuttelee jatkuvasti tyyliin "niin kauan kun se ei ole erikseen kiellettyä niin se on sallittua" ja viittamaalla että "olet hyväksynyt sen ehdoissa".

Kun tuon on jo nähnyt sivustaseuraajana Facebookissa, herää kysymys, kuinka pitkään Google+-palvelu pysyy tuon Beta-tason kaltaisena, suhteellisen neutraalina kokonaisuutena.
Varmaa on se, että koska kyseessä on Beta, se tulee vielä muuttumaan. Miten asiat muuttuvat siinä vaiheessa, kun se lakkaa olemasta Beta, jää nähtäväksi ja minä tulen sitä seuraamaan suurella mielenkiinnolla.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 12:22
Työpaikoilla näkisin että ennemmin tai myöhemmin se tullaan kieltämään koska kuten djmakekin sanoi, sen kustannukset ovat työanatajille tähtitieteelliset ja tuotot enemmän kun kyseenalaiset. Samalla voi kyllä mennä se pienikin mahdollisuus "omaan surffailuun" työaikana, joten siinä puurraan kyllä omaan kinttuun että soi. Ja kun kielto on voimassa naristaan että työantaja on tyranni...Kai kohta nähdään lakkoja jossa aihe on "työnantaja kielsi Naamakirjan", silloin ollaan kyllä menty totaalisesti jalat edellä puuhun.

Tuo toimintamalli on täysin kiinni tietohallinnon johdosta ja sen yläpuolella olevasta johdosta.
Täyskielto on mahdollinen ja on luultavasti jopa käytössäkin joissakin firmoissa, mutta tuohon lakkomahdollisuuteen en jaksa mitenkään uskoa, sillä mikään AY-liike Suomessa ei varmasti uskottavuuttaan asettaisi vaaraan laittamalla työtaistelua pystyyn yhden netissä pyörivän palvelun kiellon vuoksi. Pistelakon mahdollisuus on tietenkin asia erikseen, mutta siinä vaiheessa työnantaja voi kävelyttää nämä naamakirjailijan kassan kautta kotiin. Jos sosiaalista mediaa käyttää, sen käyttö työaikana tulee olla rajoitettua, muttei täysin kiellettyä. Vapaa-aika on asia erikseen.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 15:31
LainaaEli jos haluat kadota Google+-palvelun näkökentästä niin hyvin kuin mahdollista, tulee tällöin sinun olla selvillä siitä, minne kaikkialle muualle Google+:aan liittyessäsi liityit tietämättäsi. Avain tähän kaikkeen taitaa olla GMail-tunnus.

Googlehan on siitä vekkuli (tai pirun ovela ihan miten vaan) että kaikki pyörii tuon GMail-tunnuksen ympärillä. Esim Analytics:iin pääsi simppelisti "Ota käyttöön"-namiskalla kun, kuten meikäläinen, on melkein aina sisäänkirjaantuneena GMailiin.

Googlesta kun ei mitenkään pääse eroon vaikkei olisi mitenkään siihen liittynytkään kun suurin osa websivuista käyttää tuota Analytics-laskuria joten Google tietää joka taupauksessa mitä ja missä IP-numerosi hääräilee.

Lainaa
En itse ole kokenut, että sivun latausajat olisivat noista napeista koskaan kärsineet. Keltaisen lehdistön sivustoilla tahtoo olla muutenkin mainosta ja muuta ylimääräistä töhkää ja krumeluuria, jotka latausajoissaan pöllyttävät varmasti jokaisen naamakirjan Tykkään tästä-napin latausajoissaan.

Ovat muuten aivan järkyttävän surkeasti toteutetut nuo Tykkää-namiskat. En olisi ikimaailmassa uksonut että niinkin suuret firmat kun Google ja FB tuollaista sontaa puskisi ulos, Google varsinkin joka nimenomaan painottaa websivujen nopeutta, johon mm. HTTP-requestien vähentäminen kuuluu.
Tässä pientä kenttätutkimusta:
- Google+-namiska lataa 52 KB ja 15 HTTP-requestiä
- FB-namiska lataa 114 KB ja 7 HTTP-requestiä
Siis aivan järkyttävät määrät parin pienen namiskan takia kun vertaa että nordicweatherin runko on noin 30 requestiä ja 200 KB.
Se ettet ole huomannut että hidastaisi sivujen latautumista johtunee että js-häkkyrät ladataan asyncinä eli eivät häiritse muun sivun generointia. Nordicweatheriin löysin lisäksi jQuery-palikan jonka avulla niitä ei edes ladata ennenkun sivua on scrollattu määrättyyn pisteeseen (tässä kohtaa sidebarin androidlaatikon yläreuna selaimen yläreunaan) joten niitä ei ladata varsinaisen sivun mukana.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: khyron - tiistai, 25.10.2011, 17:57
Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 15:31

Googlesta kun ei mitenkään pääse eroon vaikkei olisi mitenkään siihen liittynytkään kun suurin osa websivuista käyttää tuota Analytics-laskuria joten Google tietää joka taupauksessa mitä ja missä IP-numerosi hääräilee.


Mulla on adblock plussassa blokattuna http://www.google-analytics.com/urchin.js ja http://www.google-analytics.com/ga.js.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: Snowi - tiistai, 25.10.2011, 18:11
Lainaus käyttäjältä: khyron - tiistai, 25.10.2011, 17:57
Mulla on adblock plussassa blokattuna http://www.google-analytics.com/urchin.js ja http://www.google-analytics.com/ga.js.

Tälläisistä blokkauksista en kyllä itse näin websivun ylläpitäjänä kauheasti pidä. Se on nimittäin erittäin tärkeätä saada tietää tarkka kävijästatistiikka ja jos siellä on paljon tälläisiä, jotka käyttävät vastaavanlaista blokkaustapaa, niin sehän vääristää oikeana pitämiäsi tuloksia. Varsinkin yritysten, kuten meidän perheyrityksen, osalta on äärimmäisen tärkeä saada tietää kävijäliikenne ja vähän tarkempia tietoja kävijästä. Ymmärrän kyllä, että jotkut haluavat nämä blokata, mutta yrityksille se saattaa tehdä hallaa.

Tuo on kuitenkin varmasti äärimmäisen minimaalista, jotka tuollaisia blokkauksia käyttävät, joten käytännön vaikutusta sillä en usko olevan. Itse käytän sääsivullani kolmea eri kävijästatistiikkaa tallentavaa ohjelmaa/sivustoa, joten yhden blokkaaminen ei vielä asiaa auta. Pääasiassa käytänkin histatsia, mutta GA on yleensä se virallinen lähde, joita käytetään jos esim. mainostajat haluavat tietää kävijämääräsi.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 18:58
LainaaMulla on adblock plussassa blokattuna http://www.google-analytics.com/urchin.js ja http://www.google-analytics.com/ga.js.

Nuo pystyy (muistaakseni) myös websivun pitäjänä kiertää ettei ga.js lataudu sivun mukana laisinkaan, joten ei se ad-block(kaan) mikään 100% varmistus "Google-vapaudelle" ole ;)

EDITTIÄ: Juu, G Analyysin voi myös toteuttaa php:llä ja silloinhan kävijä ei mitään sille voi tahikka näe sitä sourcekoodissa  :P
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: khyron - tiistai, 25.10.2011, 19:26
Lainaus käyttäjältä: Snowi - tiistai, 25.10.2011, 18:11
Lainaus käyttäjältä: khyron - tiistai, 25.10.2011, 17:57
Mulla on adblock plussassa blokattuna http://www.google-analytics.com/urchin.js ja http://www.google-analytics.com/ga.js.

Tälläisistä blokkauksista en kyllä itse näin websivun ylläpitäjänä kauheasti pidä. Se on nimittäin erittäin tärkeätä saada tietää tarkka kävijästatistiikka ja jos siellä on paljon tälläisiä, jotka käyttävät vastaavanlaista blokkaustapaa, niin sehän vääristää oikeana pitämiäsi tuloksia. Varsinkin yritysten, kuten meidän perheyrityksen, osalta on äärimmäisen tärkeä saada tietää kävijäliikenne ja vähän tarkempia tietoja kävijästä. Ymmärrän kyllä, että jotkut haluavat nämä blokata, mutta yrityksille se saattaa tehdä hallaa.

Tuo on kuitenkin varmasti äärimmäisen minimaalista, jotka tuollaisia blokkauksia käyttävät, joten käytännön vaikutusta sillä en usko olevan. Itse käytän sääsivullani kolmea eri kävijästatistiikkaa tallentavaa ohjelmaa/sivustoa, joten yhden blokkaaminen ei vielä asiaa auta. Pääasiassa käytänkin histatsia, mutta GA on yleensä se virallinen lähde, joita käytetään jos esim. mainostajat haluavat tietää kävijämääräsi.

No mun mielestä ongelma ei ole sinänsä statistiikat, vaan se et ne kerätään kaikki yhteen klimppiin.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: khyron - tiistai, 25.10.2011, 19:29
Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 18:58
LainaaMulla on adblock plussassa blokattuna http://www.google-analytics.com/urchin.js ja http://www.google-analytics.com/ga.js.

Nuo pystyy (muistaakseni) myös websivun pitäjänä kiertää ettei ga.js lataudu sivun mukana laisinkaan, joten ei se ad-block(kaan) mikään 100% varmistus "Google-vapaudelle" ole ;)

EDITTIÄ: Juu, G Analyysin voi myös toteuttaa php:llä ja silloinhan kävijä ei mitään sille voi tahikka näe sitä sourcekoodissa  :P

Jaa, pitäsköhän itekkin tarkistaa toi. Php:llä ei kuitenkaan saa niin paljon tietoa mitä javascriptillä, itseasiassa vain sen minkä saa myös access logista.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 20:05
LainaaJaa, pitäsköhän itekkin tarkistaa toi. Php:llä ei kuitenkaan saa niin paljon tietoa mitä javascriptillä, itseasiassa vain sen minkä saa myös access logista.
Itse asiassa ei taida jäädä pois kun jotkut ei niin tähtitärkeät kuten ruudun koko ja sen sellaiset jotka ei saa ulos suoraan php:llä, lokaatiot ja selaimen tiedot ja sen sellaisethan saa helpostikkin. Esim suosittu Awstats:han toimii ilman javascriptiä ja kyllä se(kin) aika paljon tietoja listaa.

GA:ta voi muuten käyttää esim jQuery-plugarillakin (ja varmaan muillakin vastaavilla systeemeillä on omat plugarit) tai paikallisesti serveriltä uudelleen-nimedyllä ga.js:llä (täysin luvallista) joten sen varmaan estämiseen tarvitaan että js estetään kokonaan.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: khyron - tiistai, 25.10.2011, 20:12
Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 20:05
LainaaJaa, pitäsköhän itekkin tarkistaa toi. Php:llä ei kuitenkaan saa niin paljon tietoa mitä javascriptillä, itseasiassa vain sen minkä saa myös access logista.
Itse asiassa ei taida jäädä pois kun jotkut ei niin tähtitärkeät kuten ruudun koko ja sen sellaiset jotka ei saa ulos suoraan php:llä, lokaatiot ja selaimen tiedot ja sen sellaisethan saa helpostikkin. Esim suosittu Awstats:han toimii ilman javascriptiä ja kyllä se(kin) aika paljon tietoja listaa.

GA:ta voi muuten käyttää esim jQuery-plugarillakin (ja varmaan muillakin vastaavilla systeemeillä on omat plugarit) tai paikallisesti serveriltä uudelleen-nimedyllä ga.js:llä (täysin luvallista) joten sen varmaan estämiseen tarvitaan että js estetään kokonaan.

Awstats käyttää just access logia. Ja se että riittävät tilastoinnit saa access logista oikeastaan alleviivaa sitä ettei googlea tarvita keskittämään tietoa, paitsi tietenkin ga on helppo ja se piirtää nättejä graafeja.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 20:43
LainaaAwstats käyttää just access logia. Ja se että riittävät tilastoinnit saa access logista oikeastaan alleviivaa sitä ettei googlea tarvita keskittämään tietoa, paitsi tietenkin ga on helppo ja se piirtää nättejä graafeja.

Monestakin syystä GA voittaa Awstatsit nättien käyrien lisäksi, kuten
- GA kertoo monipuolisemmin esim. ip-numerosta saatavia julkisia WHOIS-infoja kuten ISP:t
- GA:n saa intregroitua Adsenseen (Googlemainokset) ja Adwordsiin (omat mainokset) ja miten ne toimii/tuottavat.
Loppujen lopuksi kun katsoo mitä GA listaa niin paljon GA:n datasta on vain prosessoitua perusdataa jota ei Awstats tee, esimerkkinä miten kauan vieralija on sivulla, sehän on sinänsä helppo laskea/arvoida tyyliin milloin ip saapui - viimeinen klikki sopivilla offseteilla.

Se on sitten asia erikseen että Google hyödyntää ip-numerostasi kerätyt (julkiset) infot laittamalla yhteen millä sivuilla ip:si on käynyt esim siten että mitä Googlemainoksia se juuri sinulle näyttää.
Tässä kohtaa auttaa mokkulat aika lailla koska niillähän ei kovinkaan kauaa samaa ip-numeroa ole, esim oman tämän hetken yhteyden GEOIP puskee mut Porvooseen, heittoa sellaiset 250km todellisuuteen ;D   
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: Snowi - keskiviikko, 26.10.2011, 00:51
Pitää itsekin kirjoittaa muutama sana kun nyt luin nuo muutamat pidemmät tekstit tuolta  :)

Itseänikin ärsyttää tuo Tykkää-napin viljely nykyisin aivan joka paikassa. Nykyään se löytyy jonkun raksatavaroita myyvän verkkokaupan kymmenen tuuman naulan sivustakin, "Tykkää tästä naulasta", aika älytöntä. Nykyään voi tykätä ties mistä.

Toinen mikä ärsyttää on just noi tarjoukset, joita saa kun tykkäät kyseisestä yrityksestä. Itse näin juuri eilen samantapaisen mainoksen, ellei sitten jopa saman kuin Laiho, siinäkin kun luvattiin 5% alennus jos tykkäsit kyseisesti yrityksestä. Eihän yritykset edes hyödy mitään tosta tykkäyksestä, saavat toki lisää tykkääjiä, joita joku saattaa pitää yrityksen mittarina, mutta silti aika uskomatonta.

Se on kyllä totta, että yrityksen on hyvä olla Facebookissa, sillä ei se ainakaan vähennä asiakkaita. Sen kautta saattaa niitä tulla lisää ja se on helppo kanava tiedottaa ajankohtaisista uutisista. Meidän yritys on Facebookissa, jopa kahdesti, tosin ei tiedetä kuka ne on sinne pistänyt, mutta uusien nettisivujen julkaisun ohella olisi tarkoitus pyytää Facebookkia poistamaan nuo turhat tilit ja avattaisiin sitten se virallinen yrityksen tili. Meille on jo tullut palautetta niin asiakkailta kuin omilta työntekijöiltä, että pitäisi olla Facebookissa.

Meille siitä on kyllä hyötyä juurikin tuossa tiedottamisessa. Leipomo/konditoria/kahvila-alalla kun ollaan, niin kaikki tärkeät juhlapäivät on meille tärkeitä, joten noista tiedottaminen ja niihin kuuluvista erikoistuotteista tiedottaminen on tärkeätä, ja siinä Facebook kyllä auttaa asiaa. Tietenkin omat sivut on se tärkein väylä, mutta nykyään kun on valitettavasti ihmisiä, jotka käyttävät lähes pelkkää Facebookkia, joten saadaan tavoitettua heidätkin. Tälläiseen käyttöön se on hyvä väline, mutta mitään tarjouksia ei sen kautta tulla ikinä antamaan.

Itse henkilökohtaisesti en puolestaan Facebookkia juuri käytä, oikeestaan voisi sanoa että en käytä sitä ollenkaan vaikka tili onkin. Viime kirjautumisesta on jotain pari kuukautta. En ole kirjaittanut sinne kuin muutamia kertoja ja yleensä aina syntymäpäiväjuhlien aikaan tulee sitten niitä onnitteluviestejä jonkun verran, mutta siihen se jääkin. En itsekään näe tarvetta kirjoitella siellä omista asioistani, mutta yrityksille se on tosiaan hyvä väylä välittää ajankohtaisia uutisia. Tosin se on pakon sanelema juttu, sillä sen verran suosittu facebook on, että ei yrityksien ole oikeestaan järkevää olla pois sieltä. Valitettavaahan tuo on, kun samat asiat näkisi yrityksen nettisivuilta, mutta näin se vaan menee, kahteen paikkaan joutuu samat asiat nykyään laittamaan.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: weatherc - keskiviikko, 26.10.2011, 10:39
Googlen ja kummpanusten filuista vaikutukseen sivun latausnopeuteen vielä..

Se mitä mua ärsyttää niissä on varsinkin Googlen kohdalla se että toisella kädellä Google patistaa sivujen tekijöitä nopeisiin sivuihin antamalla sapiskaa hakutuloksissa jos sivu latautuu liian hitaasti (jossain lukevinas että raja olisi 2 sekuntia) mutta eivät edes viitsi toimittaa filujanasa Euroopalaiselta servulta. Kaikki Googlen filut (ga.js, Adsense, GoogleMaps) tulevat jenkkiläiseltä serveriltä myös meille Euroopassa. Jo sijanti aiheuttaa hienoista hitautta saatikka että on enemmän sääntö kun poikkeus että ovat jumissa/hitaat nuo purkit.

Facebook toimittaa filunsa muitssakseni Irlannista olevalta servulta ja Nokian OviMap Suomessa olevalta servulta joka näkyy luonnollisesti myös nopeudessa. Ovi kaiken kukkuraksi muuten toimittaa esim. Tanskassa olevalle vierailijalle filunsa Tanskassa olevalta purkilta.

Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: khyron - keskiviikko, 26.10.2011, 11:03
Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 26.10.2011, 10:39
Googlen ja kummpanusten filuista vaikutukseen sivun latausnopeuteen vielä..

Se mitä mua ärsyttää niissä on varsinkin Googlen kohdalla se että toisella kädellä Google patistaa sivujen tekijöitä nopeisiin sivuihin antamalla sapiskaa hakutuloksissa jos sivu latautuu liian hitaasti (jossain lukevinas että raja olisi 2 sekuntia) mutta eivät edes viitsi toimittaa filujanasa Euroopalaiselta servulta. Kaikki Googlen filut (ga.js, Adsense, GoogleMaps) tulevat jenkkiläiseltä serveriltä myös meille Euroopassa. Jo sijanti aiheuttaa hienoista hitautta saatikka että on enemmän sääntö kun poikkeus että ovat jumissa/hitaat nuo purkit.

Facebook toimittaa filunsa muitssakseni Irlannista olevalta servulta ja Nokian OviMap Suomessa olevalta servulta joka näkyy luonnollisesti myös nopeudessa. Ovi kaiken kukkuraksi muuten toimittaa esim. Tanskassa olevalle vierailijalle filunsa Tanskassa olevalta purkilta.



Toi on muuten alkuperänen syy miks rupesin blokkaamaan kaikki tilastokilkuttimet mitä vaan huomaan. Yhdellä foorumilla oli käytössä semmonen kilkutin mikä lataili hirveen kauan, ongelmaksi tuo muodostu koska ainakin silloin selain siirty sivua uudelleenladattaessa vanhaan paikkaan vasta kun koko sivu oli lataantunu.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: J.Jäntti - torstai, 27.10.2011, 09:24
Lainaus käyttäjältä: Snowi - keskiviikko, 26.10.2011, 00:51
Itseänikin ärsyttää tuo Tykkää-napin viljely nykyisin aivan joka paikassa. Nykyään se löytyy jonkun raksatavaroita myyvän verkkokaupan kymmenen tuuman naulan sivustakin, "Tykkää tästä naulasta", aika älytöntä. Nykyään voi tykätä ties mistä.

Itse en ole nähnyt vielä noin tökeröksi mennyttä Tykkää-napin käyttöä, mutta jos joku menee noin pitkälle, niin en kyllä itse kovin äkkiä keksi mitään järjellistä selitystä sille, mikä funktio tuollaisella tuotekohtaisella tykkäämisellä voisi olla. Sillä ei voi mitata tuotteiden välistä menekkiäkään mitenkään - kommentoimaton tykkääminen kun sattuu olemaan ihan eri asia, kuin tuotteen ostaminen ja tuotteiden ostothan tallentuvat jonnekin ihan muualle, kuin Naamakirjaan.

Lainaus käyttäjältä: Snowi - keskiviikko, 26.10.2011, 00:51
Toinen mikä ärsyttää on just noi tarjoukset, joita saa kun tykkäät kyseisestä yrityksestä. Itse näin juuri eilen samantapaisen mainoksen, ellei sitten jopa saman kuin Laiho, siinäkin kun luvattiin 5% alennus jos tykkäsit kyseisesti yrityksestä. Eihän yritykset edes hyödy mitään tosta tykkäyksestä, saavat toki lisää tykkääjiä, joita joku saattaa pitää yrityksen mittarina, mutta silti aika uskomatonta.

Näenkö itse mitään syytä lähteä juoksemaan 5% alennuksen perässä niin, että liittyisin sen vuoksi Naamakirjaan? En todellakaan.

Mielestäni tuossa yritys pelaa jossain määrin vähän hasardia. Toisaalta se varmaan antaa hyvän kuvan yrityksestä niille, joilla FB-tunnukset ovat, kun tykkäämällä saa viisi pinnaa hinnasta pois, mutta jättämällä tarjouksen ulkopuolelle ne, jotka eivät FB:ssa ole ja joita ei kiinnosta liittyä, alkaa heräämään kysymys, että onkohan tuollainen alennussysteemi ihan kaiken taiteen ja säännön mukaista.

Ainakin itse koen, että teko on jossain määrin osaa asiakaskunnasta syrjivä, mutten sen enempää viitsi asiaa ajaa, sillä ei tuo prosenttialennus kattaisi edes tavanomaisia pakettipostikuluja, vaikka hommaisit satasen edestä tavaraa.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: teutari - keskiviikko, 02.11.2011, 18:59
Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 00:58
En rekisteröitynyt, enkä rekisteröidy. Epäsosiaalisena on hyvä olla.

Samat sanat tulee täältäkin suunnalta. ;)  ;D
Päivittäin saa lukea kaikenlaista tuosta naamataulusta.... ja nyt vielä nuo ruåttalaiset.

TIETOTURVA Ossi Jääskeläinen, MikroPC, 1.11.2011, 19:35
Ruotsin sotilastiedustelu voi kohta salakuunnella kaikkea suomalaisten Facebook-viestintää - näin estät

Ruotsin puolustusministeriön alainen elektronista tiedustelua harjoittava Försvarets radioanstalt eli FRA voi kohta salakuunnella kaikkea Facebook-liikennettä - myös suomalaisten.

Taustalla ei kuitenkaan ole Facebookin ja Ruotsin valtion välinen hämäräsopimus, vaan pari vuotta sitten läpi taotun ruotsalaislain ja nettijätin tuoreen palvelinkeskusratkaisun epämiellyttävä sivuvaikutus.

Muutama päivä sitten Facebook ilmoitti pystyttävänsä uuden datakeskuksen Ruotsiin. Kyseessä on yksi Facebookin kolmesta maailmanlaajuisesta datakeskuksesta, ja ensimmäinen Euroopassa - nykyiset palvelimet sijaitsevat Yhdysvalloissa.

Ensimmäinen Ruotsiin pystytettävä palvelinsali valmistuu jo ensi vuonna. Uusi datakeskus palvelee todennäköisesti koko EU:n Facebook-käyttäjiä.

Unohtuiko jotain?

Ruotsiin pystytettävä datakeskus voi muodostua vakavaksi tietosuojariskiksi: Ruotsin valtio sai kaksi vuotta sitten oikeuden salakuunnella aivan kaikkea valtion rajat ylittävää nettiliikennettä.

Kun Facebookin uusi datakeskus avataan, käytännössä kaikki suomalaisten Facebook-liikenne ylittää Ruotsin rajat - ja on siis FRA:n salakuunneltavissa.

Vain muutaman äänen erolla läpi puserrettua lakia perusteltiin esimerkiksi terrorismin torjunnalla. Lain avulla kenen tahansa nettiviestintä on salakuunneltavissa ilman erillistä oikeuden päätöstä.

1. joulukuuta 2009 voimaan astunut laki tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki nettiliikenne Ruotsiin, Ruotsista tai Ruotsin kautta on laillisesti FRA:n salakuunneltavissa.

Lakia on kritisoitu siitä, että se on uhka ihmisoikeuksiin kuuluvalle, sananvapauteen verrattavissa olevalle viestintäsalaisuudelle. Laki on myös kyseenalaistettu Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa.

Jo nykyisellään suuri osa Suomesta Keski-Eurooppaan tai Atlantin yli kulkevasta liikenteestä kulkee Ruotsin kautta. Kaikki liikenne ei kuitenkaan kulje Ruotsin kautta, vaan esimerkiksi Suomenlahden yli Viron kautta muualle Eurooppaan.

Näin estät salakuuntelun

FRA pystyy valvomaan kaikkea salaamatonta nettiliikennettä. Onneksi Facebookia voi käyttää myös salatun https-yhteyden avulla. Salaus ei ole kuitenkaan oletusarvoisesti päällä, vaan se on otettava itse käyttöön.

Suojatun https-yhteyden voi ottaa käyttöön Facebookissa klikkaamalla auki Turvallisuus-välilehden, napsauttamalla Suojattu selaaminen -kohtaa ja laittamalla rastin ruutuun "Selaa Facebookia suojatulla yhteydellä (https) aina, kun mahdollista".

Suojatun https-yhteyden haittapuolena on se, että kaikki Facebookin toiminnot eivät toimi salatun yhteyden yli. Esimerkiksi jos sivulla on kolmannen osapuolen palvelimelta haettavaa materiaalia, Facebook ehdottaa suojaamattoman yhteyden ottamista käyttöön, jotta ulkopuolinen sisältö voidaan näyttää.

Myös monissa muissa nettipalveluissa kuten esimerkiksi Twitterissä on mahdollisuus ottaa käyttöön suojattu https-yhteys asetuksia muokkaamalla.

Https-yhteyden lisäksi nettiliikenteen voi salata esimerkiksi Ruotsin ulkopuolelta hankittavalla vpn-ratkaisulla. Tor-verkko ei kelpaa yhteyden salaamiseksi, sillä liikenne välittyy salaamattomana tor-verkon ulostuloreitittimestä Facebookin palvelimelle. Tor-yhteyden avulla lähdeosoite pysyy kuitenkin salaisena. 
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: weatherc - lauantai, 05.11.2011, 16:03
Hmm...Mitä nyt tähän sanoisi..

Tuli käytyä 2 websivulla, 100tb.com (jenkkiläinen serveriputiikki) ja dealExtreme:n sivuilla.
Eipä mennyt hetkeäkään kun oman sivun sivupalkin GoogleMainos-laatikossa ilmestyi kyseisten puulakien mainokset...

Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: teutari - torstai, 17.11.2011, 17:19
Pikkusen on väärässä lokerossa tämä juttu mutta kun tuli tuo edellinenkin tänne laitettua.

Taas menee pikkusen ohi hilseen mutta ompa aikamoista kurnujen kilistelyä. :o
Mitäköhän ruotsin valtio oikein hyötyy tuosta investoinnista?
No... pääsevät ainakin kunnolla urkkimaan naamataulun liikennettä.

YHTEISÖPALVELUT Heikki Siljamäki, Tekniikka&Talous, 16:43
Ruotsin valtio houkutteli: Facebook perusti datakeskuksen Luulajaan

Ruotsalainen Computer Sweden -lehti on saanut käsiinsä asiakirjoja, jotka paljastavat, kuinka Ruotsin valtio houkutteli Facebookin rakentamaan palvelinkeskuksensa maahan.

Tapahtumat lähtivät lehden mukaan liikkeelle 22. syyskuuta 2010, jolloin Facebookin tuolloinen tekninen johtaja Jonathan Heiliger lähetti elinkeinoministeriön valtiosihteerille Jörän Hägglundille kirjeen, joka sisälti yksityiskohtaisen kuvauksen Project Goldista eli Facebookin suunnitelmasta rakentaa palvelinkeskus Eurooppaan. Sijoituspaikasta kilpaili kirjeen mukaan Ruotsin lisäksi jokin toinen maa, ja yhteisöpalvelu oli kiinnostunut tietämään, paljonko Ruotsin valtio tukisi investointihanketta.

Kolmisen viikkoa myöhemmin, lokakuun puolivälissä, Ruotsin hallitus vastasi ja kertoi voivansa tukea hanketta 30 miljoonalla kruunulla (3,3 miljoonaa euroa).

Facebook piti summaa pienenä, ja Heiliger soitti suoraan elinkeinoministeri Maud Olofssonille kertoen yhtiön odottaneen 87-140 miljoonan kruunun tukea.

Ruotsin hallitus päätti kutsua Facebookin edustajia tutustumaan Ruotsiin. Viime joulukuun alussa järjestettyyn tapaamiseen osallistui elinkeinoministeri Olofssonin lisäksi joukko johtavia virkamiehiä. Tapaamisen jälkeen hallitus ilmoitti olevansa valmis tukemaan hanketta noin 100 miljoonalla kruunulla.

Tämän vuoden helmikuussa hallitus tarkentaa tarjouksensa olevan 105 miljoonaa kruunua eli 11,5 miljoonaa euroa. Lisäksi hallitus kertoi olevansa valmis tukemaan toisen serverihallin rakentamista 25 miljoonalla kruunulla, joista neuvoteltaisiin myöhemmin.

Pari kuukautta myöhemmin, 27. huhtikuuta, Facebook hakee virallisesti investointitukea.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: Snowi - torstai, 17.11.2011, 17:30
Mitä ihmettä, kyllähän toi haiskahtaa aika selvältä. Kyllähän Facebookilla nyt varmasti rahaa on kuin roskaa, joten mitä ihmeen tukia he muka tarvitsevat?
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: weatherc - torstai, 17.11.2011, 17:38
Totta..
Tuota on pikkasen ihmetelty myös Ruotsin mediassa, on saanut aika paljon julkisuutta tuo.
Haiskahtaa pikemmin suorana piikkinä Suomelle ja sen Google-keskukselle että halukkaita haalitaan "tuella" (lahjonnalla).
Tai, sitten ovat Svenssonit pirun ovelia ja Suomalaiset päättäjät nukkumatteja, tuolla kun saisi suljettuja tehdashalleja uusiokäyttöön (sekä edes jokunen uusi työpaikka) ja hyvässä lytyssä kunnon yhteydet vedettyä, koska tuskin nyt Googlekaan omaa kaapelia veti Haminaan jostain manner-Euroopan solmukohdasta...
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: weatherc - torstai, 17.11.2011, 17:47
Lisäystä tämän päivän dn.se:stä:

Muitakin halukkaita olisi tulossa Ruotsinmaalle kun Naamakirja. Ruostin päässä oleva Invest Sweden kertoo että ovat olleet yhteydessä 50 suuren netti-yritykseen ja mahdollisten halukkaiden tulokkaiden listalla löytyisi mm. Microsoft, Amazon ja YouTube.
Kylmyys ja hyvä sähkönsyöttö on argumentti jolla mennään.
Näin ollen Naamakirja voi vähentää omaa varavoimaansa 70%:lla.

Kun Naamakirjan hallit (3 kpl) ovat valmiina on laskettu että se tuottais 3-400 työpaikkaa, siis valmiina ollessaan. Rakennusaikana 300 työpaikkaa.
Otsikko: Vs: Google Plus
Kirjoitti: Snowi - torstai, 17.11.2011, 17:56
Itselle tuli täysin samanlaisia mietteitä. Varmasti oli piikki Suomelle kun me saatiin Googlen palvelinhalli Haminaan ja jos tänne olisi vielä tullut Facebookin serverikeskus, niin olishan se ollut järkyttävä juttu ruotsalaisille. Joten ainoa keino oli lahjoa Facebookin päättäjät, siltä tuo selvästi vaikuttaa.

Kylmyys, hyvä insfraktruktuuri, ammattitaitoinen työvoima, maan vakaa tilanne, vakaa peruskallio, mahdollisuus veden käyttämiseen jäähdytykseen ja muut vastaavat asiat houkuttelevat serverikeskuksia tänne pohjolaan. Mutta Suomessa on vielä kylmempi kuin Ruotsissa, joten miksi tänne ei tuoda kaikkia keskuksia?  ;D. Ehkä tuo Venäjä tuossa vieressä saattaa vähän pelottaa joitakin yrityksiä.