Barometri ja korkeus merenpinnasta

Aloittaja khyron, keskiviikko, 10.03.2010, 23:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

khyron

Hobby boardin barometrin tilauksessa haluttas korkeus merenpinnasta, mistäs sen löytää? Google mapsissä tai enirossa ei näkyny.

djmake

Lainaus käyttäjältä: khyron - keskiviikko, 10.03.2010, 23:07
Hobby boardin barometrin tilauksessa haluttas korkeus merenpinnasta, mistäs sen löytää? Google mapsissä tai enirossa ei näkyny.

Kyllähän sen monestakin paikasta saa, mutta karttoja jo olet katsellut, joten tuo sopinee jatkoksi: http://kansalaisen.karttapaikka.fi

Leksa

Täältä voi ainakin kalibroida sääasemansa ilmanpainelukeman lähimmän lentoaseman mukaan, mitattuna merenpinnasta (Mb/QNH) lukien, mikä on yleisesti vertailukelpoisin ilmanpainelukema sääasemille: http://fi.allmetsat.com/metar-taf/norja-ruotsi-suomi.php?icao=EFJO

khyron

Mjaa, taitaa olla et odotan lumen sulamista ja tarkistan asian gepsillä. Kunnei tolla oikeastaan o kiiru.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: djmake - torstai, 11.03.2010, 00:00
Lainaus käyttäjältä: khyron - keskiviikko, 10.03.2010, 23:07
Hobby boardin barometrin tilauksessa haluttas korkeus merenpinnasta, mistäs sen löytää? Google mapsissä tai enirossa ei näkyny.

Kyllähän sen monestakin paikasta saa, mutta karttoja jo olet katsellut, joten tuo sopinee jatkoksi: http://kansalaisen.karttapaikka.fi


Noista ei saa tarkkaa tietoa mikä on se korkeus meren pinnasta metrilleen.
Joten jos haluat metrilleen tietää oikean korkeuden niin silloin juuri jokin gps-laite on tuohon hyvä apuväline. Itse olen käyttänyt FRWD:n "rannetietokonetta", joka on siis tarkoitettu urheiluun ja mittaa erilaisia arvoja suorituksen aikana, myös tuon kyseisen korkeuden meren pinnasta.

khyron

Lainaus käyttäjältä: Snowi - perjantai, 12.03.2010, 18:30
Lainaus käyttäjältä: djmake - torstai, 11.03.2010, 00:00
Lainaus käyttäjältä: khyron - keskiviikko, 10.03.2010, 23:07
Hobby boardin barometrin tilauksessa haluttas korkeus merenpinnasta, mistäs sen löytää? Google mapsissä tai enirossa ei näkyny.

Kyllähän sen monestakin paikasta saa, mutta karttoja jo olet katsellut, joten tuo sopinee jatkoksi: http://kansalaisen.karttapaikka.fi


Noista ei saa tarkkaa tietoa mikä on se korkeus meren pinnasta metrilleen.
Joten jos haluat metrilleen tietää oikean korkeuden niin silloin juuri jokin gps-laite on tuohon hyvä apuväline. Itse olen käyttänyt FRWD:n "rannetietokonetta", joka on siis tarkoitettu urheiluun ja mittaa erilaisia arvoja suorituksen aikana, myös tuon kyseisen korkeuden meren pinnasta.

Normi gerpsit ei kyllä anna metrilleen paikkaa, ja korkeustieto on tietääkseni vielä epätarkempi. Mutta onko se edes niin tarkkaa?

Snowi

No ei nekään nyt ihan metrilleen anna, mutta jos käyttää noita karttoja ja sitten gepsiä apuna niin saa aika hyvin selville.
Itse olen kokeillut sekä tuolla rannetietokoneella sekä läppärillä jossa oli gps. Läppäri antoi vähän liian isoja lukuja, mutta tuo rannetietokone antoi kyllä todella tarkan, kun tiesin noiden karttojen perusteella mikä tuo korkeus suurinpiirtein on, niin gps antoi luvun joka tuki maastotietoja ja myös ilmanpaine näytti olevan aika jees.

Ilmanpaine muuttuu joka metrillä 0.2 hPa, jos nyt oikein muistan. Eli ei se nyt välttämättä niin justiinsa ole, mutta jos korkeus heittää vaikka 10 metrillä niin ilmanpaineessa ero on jo 2hPa joka on mielestäni jo liikaa.

khyron

Toisaalta oleellistahan on muutos, eikä absoluuttinen arvo. No, pitää katella, vielä hetken aikaa kuitenkin lienee lunta maassa:)

djmake

Lainaus käyttäjältä: khyron - perjantai, 12.03.2010, 20:47
Lainaus käyttäjältä: Snowi - perjantai, 12.03.2010, 18:30
Lainaus käyttäjältä: djmake - torstai, 11.03.2010, 00:00
Kyllähän sen monestakin paikasta saa, mutta karttoja jo olet katsellut, joten tuo sopinee jatkoksi: http://kansalaisen.karttapaikka.fi


Noista ei saa tarkkaa tietoa mikä on se korkeus meren pinnasta metrilleen.
Joten jos haluat metrilleen tietää oikean korkeuden niin silloin juuri jokin gps-laite on tuohon hyvä apuväline. Itse olen käyttänyt FRWD:n "rannetietokonetta", joka on siis tarkoitettu urheiluun ja mittaa erilaisia arvoja suorituksen aikana, myös tuon kyseisen korkeuden meren pinnasta.

Normi gerpsit ei kyllä anna metrilleen paikkaa, ja korkeustieto on tietääkseni vielä epätarkempi. Mutta onko se edes niin tarkkaa?

Karttoja on muitakin ja riippuu ihan siitä, että miten tarkan tiedon oikeasti tarvitsee / haluaa. 10 metrin välein on monessa kartassa korkeuskäyrät ja hieman pystyy päättelemäänkin. Kunnan/kaupungin rakennuspuolelta löytynee monesta paikasta tarkat tiedot, osa on merkitty piirustuksiinkin.

Eikä anna metrilleen paikkaa. Jos WAAS/EGNOS on käytettävissä, niin tarkentuu. Mutta korkeus ei ole koskaan erityisen tarkka ja heikentyy pohjoisemmas mennessä. Jos vielä näkymä taivaalle on rajoittunut, niin voi 3D fix jäädä kokonaan toiveeksi. Pitäisi saada mahdollisimman monta satelliittia "kuuluville", että pääsisi jonkinlaiseen tarkkuuteen.
Tuossa korkeudessa on sekin, että se on laskennallinen arvo perustuen vertailuellipsoidiin geoidin sijasta. Eli gepsin nollataso ei aina täsmää tosielämän nollatasoon. Mutta useamman ajankohdan tuloksista selvästi virheelliset poissulkemalla, loput keskiarvottamalla ja karttaa apuna käyttäen pystyy jo aika hyvään lopputulokseen.
Virheestä saa vaikka tuolta käsitystä: http://www.mrsoft.fi/gpsalt.htm

Lainaus käyttäjältä: Snowi - perjantai, 12.03.2010, 21:39
Ilmanpaine muuttuu joka metrillä 0.2 hPa, jos nyt oikein muistan. Eli ei se nyt välttämättä niin justiinsa ole, mutta jos korkeus heittää vaikka 10 metrillä niin ilmanpaineessa ero on jo 2hPa joka on mielestäni jo liikaa.

Eikös Davis ilmoita tarkkuudeksi +-1,7 hPa? Mittausten toistettavuudesta ei arvoja taida omma missään. Eli ihan mahdotonta hiusten halkomista tuskin edes tarvitaan. Muutos tuossa ratkaiseen enemmän, mitä absoluuttinen totuus.
Enkä kyllä ymmärrä, että miten ihmeessä se korkeus voisi heittää 10 metriä maastokartan käyristä katsoen? Vähintäänkin ko tarkkuudella ne löytää, osasta tarkemminkin. Ja ainahan voi käyttää vertailukohtana merenpinnan tason painetta, ellei sitten asu jossakin vuoren huipulla.

Ai niin. Eiköhän se oikea arvo ole 1 hPa /  8 m eli 1,25 kymmenelle metrille.

weatherc

LainaaEikös Davis ilmoita tarkkuudeksi +-1,7 hPa?
Daviksen ilmoittama tarkkuus on -+ 1.0 hPa.

Silloin kun enismmäistä asemaa olin asentamassa tänne Salon seudulle tein simppelisti niin että otin lähiseudun asemien (FMI & PWS) arvot suunnilleen ympyrästä Turku/Hki/Tampere ja otin siitä k-arvon ja hyvin toimisi. Silloin tosin muistaakseni oli säätyyppi aika vakaa eli eroa ei ollut paljoa niitten välillä, mutta jotain tyyliin 0.2 hPa Turun ja Hki välillä, joten laitoin sen 0.1 hPa:lla korjatun arvon asemaan. :)

Davikseenhan kerrotaan se korkeus asetuksissa ja omassa tein niin että laitoin sen korkeuden mitä karttapaikan kartasta sain ja hvyin on toiminut. Ainakin täälläpäin karttapaikan kartasta saa ihan riittävän hyvin sen korkeuden selville (menee korkeusviiva suunnilleen talon kohdalta).

Eli oma ohje olisi että seuraa pikkasen lähiasemien arvoja, ja hienosäätää tarpeen vaatiessa.