Luotettava/ ja hyvä säämittari

Aloittaja JONI 28, maanantai, 18.10.2021, 15:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JONI 28

Tuossa 3 FMI aseman lämpötilat 18.36 +versus tuohon minun edelliseen viestiin eli ei tuo lämpötila heitto niin suuri ole tietenkin jos löytyis jostain tarkempi säälähetin niin sen parempi.
terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️

Mr

Kyllä omat mittaukset voivat joskus osua samaan virallisten kanssa, mutta se ei kuitenkaan kerro mitään mittausten luotettavuudesta tai tarkkuudesta. Paremmalla tai kalliimmalla asemalla ei välttämättä pääse yhtään lähemmäksi virallisia, koska se oman asennuspaikan mikro-ympäristö vaikuttaa merkittävästi tuloksiin. Vaikka rakentaisi kotiin täysin suositusten mukaisen mittausjärjestelmän, ei sekään takaa jatkuvasti samoja arvoja, kuin vaikka 10km päässä oleva toinen "virallinen" asema. Kannattaa optimoida oma mittauspaikka omien tarpeiden mukaisesti ja pyrkiä eliminoimaan niitä yleisiä virhelähteitä, esim. auringon vaikutus.

JONI 28

Näinpä luotan tämän hetkiseen mikro ympäristöön. Kiitos kuitenkin kun autoit  :)
terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️

JONI 28

vaikutti tuo ruuvi kyllä luotettavalta kun kävin niitten netti sivuilla mutta kuinka hyvin pysty hyödyntää itse säähän jos pystyy niin pitää katsoa jos hommais itse reititin oli aika kallis , mutta eiköhän hinta tipu ja saa jopa vuodelle 2022 ilmaisen tilauksen, mikä sinänsä on myös hyvä ja antureita voi lisätä aika paljon mutta onko tälläisestä hyötyä sit kun kerrostalossa asuu.
terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️

khyron

Kannattais varmaan eka pohtia asiaa siltä kannalta että mitä haluaa saavuttaa? Kerrostalo jo sinänsä on hiukan haastava ympäristö sääasemalle että toisella puolen taloa todennäköisesti paistaa kuitenkin aurinko, päivän mukaan täysin mahdollista että molemmille puolille vuoron perään, pitäisi olla molammilla puolin lämpöanturi ja sitten käyttää sitä joka näyttää pienempää lukemaa.

Tuulesta tuskin saa järkeviä lukemia, jollei asu ylimmässä kerroksessa ja laita parvekkeelta tolppaa mikä yltää katon ylle. Sade voi olla myös hankalaa jos vähänkään tuulee talon takaa.

JONI 28

Lainaus käyttäjältä: khyron - keskiviikko, 20.10.2021, 17:08
Kannattais varmaan eka pohtia asiaa siltä kannalta että mitä haluaa saavuttaa? Kerrostalo jo sinänsä on hiukan haastava ympäristö sääasemalle että toisella puolen taloa todennäköisesti paistaa kuitenkin aurinko, päivän mukaan täysin mahdollista että molemmille puolille vuoron perään, pitäisi olla molammilla puolin lämpöanturi ja sitten käyttää sitä joka näyttää pienempää lukemaa.

Tuulesta tuskin saa järkeviä lukemia, jollei asu ylimmässä kerroksessa ja laita parvekkeelta tolppaa mikä yltää katon ylle. Sade voi olla myös hankalaa jos vähänkään tuulee talon takaa.




juu olen jo löytänyt mahdollisesti hyvän sääanturi en tiedä tunnetko sellaista kuin ruuvi.com mainitaan tässäkin viestiketjussa se mittaa lämpötikaa ,kosteutta,ilmanpainetta eli juuri niitä mitä itse tarvitsen ja pystyy kiinnittää parvekkeelle mikä sekin onniistuu kunhan ei ole taivas alla lämpötilan poikkeama 0,1+- astetta. eli tarkka millä pystyy seuraamaan vaikka FMI asemien tietoja onko eroa oman ja aseman välillä.




terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️

khyron

Lainaus käyttäjältä: aleksi99 - keskiviikko, 20.10.2021, 17:14
Lainaus käyttäjältä: khyron - keskiviikko, 20.10.2021, 17:08
Kannattais varmaan eka pohtia asiaa siltä kannalta että mitä haluaa saavuttaa? Kerrostalo jo sinänsä on hiukan haastava ympäristö sääasemalle että toisella puolen taloa todennäköisesti paistaa kuitenkin aurinko, päivän mukaan täysin mahdollista että molemmille puolille vuoron perään, pitäisi olla molammilla puolin lämpöanturi ja sitten käyttää sitä joka näyttää pienempää lukemaa.

Tuulesta tuskin saa järkeviä lukemia, jollei asu ylimmässä kerroksessa ja laita parvekkeelta tolppaa mikä yltää katon ylle. Sade voi olla myös hankalaa jos vähänkään tuulee talon takaa.




juu olen jo löytänyt mahdollisesti hyvän sääanturi en tiedä tunnetko sellaista kuin ruuvi.com mainitaan tässäkin viestiketjussa se mittaa lämpötikaa ,kosteutta,ilmanpainetta eli juuri niitä mitä itse tarvitsen ja pystyy kiinnittää parvekkeelle mikä sekin onniistuu kunhan ei ole taivas alla lämpötilan poikkeama 0,1+- astetta. eli tarkka millä pystyy seuraamaan vaikka FMI asemien tietoja onko eroa oman ja aseman välillä.

Joo mulla on pari noita. Ihan päteviä mun vähäisen kokemuksen mukaan.

JONI 28

Lainaus käyttäjältä: aleksi99 - keskiviikko, 20.10.2021, 17:14
Lainaus käyttäjältä: khyron - keskiviikko, 20.10.2021, 17:08
Kannattais varmaan eka pohtia asiaa siltä kannalta että mitä haluaa saavuttaa? Kerrostalo jo sinänsä on hiukan haastava ympäristö sääasemalle että toisella puolen taloa todennäköisesti paistaa kuitenkin aurinko, päivän mukaan täysin mahdollista että molemmille puolille vuoron perään, pitäisi olla molammilla puolin lämpöanturi ja sitten käyttää sitä joka näyttää pienempää lukemaa.

Tuulesta tuskin saa järkeviä lukemia, jollei asu ylimmässä kerroksessa ja laita parvekkeelta tolppaa mikä yltää katon ylle. Sade voi olla myös hankalaa jos vähänkään tuulee talon takaa.




juu olen jo löytänyt mahdollisesti hyvän sääanturi en tiedä tunnetko sellaista kuin ruuvi.com mainitaan tässäkin viestiketjussa se mittaa lämpötikaa ,kosteutta,ilmanpainetta eli juuri niitä mitä itse tarvitsen ja pystyy kiinnittää parvekkeelle mikä sekin onniistuu kunhan ei ole taivas alla lämpötilan poikkeama 0,1+- astetta. eli tarkka millä pystyy seuraamaan vaikka FMI asemien tietoja onko eroa oman ja aseman välillä.





Lainaus käyttäjältä: khyron - keskiviikko, 20.10.2021, 17:23
Lainaus käyttäjältä: aleksi99 - keskiviikko, 20.10.2021, 17:14
Lainaus käyttäjältä: khyron - keskiviikko, 20.10.2021, 17:08
Kannattais varmaan eka pohtia asiaa siltä kannalta että mitä haluaa saavuttaa? Kerrostalo jo sinänsä on hiukan haastava ympäristö sääasemalle että toisella puolen taloa todennäköisesti paistaa kuitenkin aurinko, päivän mukaan täysin mahdollista että molemmille puolille vuoron perään, pitäisi olla molammilla puolin lämpöanturi ja sitten käyttää sitä joka näyttää pienempää lukemaa.

Tuulesta tuskin saa järkeviä lukemia, jollei asu ylimmässä kerroksessa ja laita parvekkeelta tolppaa mikä yltää katon ylle. Sade voi olla myös hankalaa jos vähänkään tuulee talon takaa.




juu olen jo löytänyt mahdollisesti hyvän sääanturi en tiedä tunnetko sellaista kuin ruuvi.com mainitaan tässäkin viestiketjussa se mittaa lämpötikaa ,kosteutta,ilmanpainetta eli juuri niitä mitä itse tarvitsen ja pystyy kiinnittää parvekkeelle mikä sekin onniistuu kunhan ei ole taivas alla lämpötilan poikkeama 0,1+- astetta. eli tarkka millä pystyy seuraamaan vaikka FMI asemien tietoja onko eroa oman ja aseman välillä.

Joo mulla on pari noita. Ihan päteviä mun vähäisen kokemuksen mukaan.


joo saa muuten jo reitittimellä kyseiseen tuotteeseen niin voi seurata etäseurannalla, hyvä juttu sinänsä.
terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️

weatherc

Lainaus käyttäjältä: aleksi99 - tiistai, 19.10.2021, 18:35
Moi ja kiitos hyvistä vastauksi tuossa on minun kyseinen sääasema lähetin sijaitsee ikkuna laudalla kun asustelen kerrostalossa , ainakin lähimpien FMI lähettimen kanssa aamulla oli lähes saman arvoisia lämpötiloja keski Suomen alueelta mitä täälläkin mainittiin ,mutta tämän päivän Max oli +10 kun aurinko paistoi suoraan lähettimeen ? Mikä on ymmärrettävää mutta en tiedä mitä täälä sitten FMi lähimmät asemat näytti lämpötiloiltaan iltapäivän aikana mutta tästä meni N. 2-3 tuntia lämpötila valahti 0 asteeseen eli voisiko ajatella että suurin piirtein pitää paikkansa jos ei iltapäivää ota huomioon?

1. Säteilysuoja puuttuu kun pompsahti +10:iin? Siinä yksi ongelma joka kesällä varsinkin on aika probleema (nimim. kokemusta on  :D)...
2. Anturin sijanti. Talo vaikuttaa mitattuun arvoon. Anturin pitäisi saada ainakin metrin-pari talon seinästä. Ihan ensinmäisenä laastarina niin anturi vapaasti ilmaan niin ettei kosketa mihinkään talon osaan.

JONI 28

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 20.10.2021, 23:59
Lainaus käyttäjältä: aleksi99 - tiistai, 19.10.2021, 18:35
Moi ja kiitos hyvistä vastauksi tuossa on minun kyseinen sääasema lähetin sijaitsee ikkuna laudalla kun asustelen kerrostalossa , ainakin lähimpien FMI lähettimen kanssa aamulla oli lähes saman arvoisia lämpötiloja keski Suomen alueelta mitä täälläkin mainittiin ,mutta tämän päivän Max oli +10 kun aurinko paistoi suoraan lähettimeen ? Mikä on ymmärrettävää mutta en tiedä mitä täälä sitten FMi lähimmät asemat näytti lämpötiloiltaan iltapäivän aikana mutta tästä meni N. 2-3 tuntia lämpötila valahti 0 asteeseen eli voisiko ajatella että suurin piirtein pitää paikkansa jos ei iltapäivää ota huomioon?

1. Säteilysuoja puuttuu kun pompsahti +10:iin? Siinä yksi ongelma joka kesällä varsinkin on aika probleema (nimim. kokemusta on  :D)...
2. Anturin sijanti. Talo vaikuttaa mitattuun arvoon. Anturin pitäisi saada ainakin metrin-pari talon seinästä. Ihan ensinmäisenä laastarina niin anturi vapaasti ilmaan niin ettei kosketa mihinkään talon osaan.

sinäpämsen sanoit olen niitten kahden asian kanssa kamppailut,mutta en pysty ainakaan nyt vaikuttaa kun asun kerrostalossa, niin ei voi mitään olen kyllä miettinyt kun markkinoille on tullut ruuvi niminen juttu että oisko siitä ratkaisua tuohon sinun mainitsemaan säteilysuojaan ratkaisua ,mutta anturin sijaintiin en ikävä kyllä osaa vaikuttaa koska ainut kiinnitys alusta on puu .
terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️