Davisin uusin: Davis Vue

Aloittaja weatherc, lauantai, 15.08.2009, 18:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

On jo jonkin aikaa liikkunut huhuja että Davisilta olisi tulossa uusi malli markkinoille. Nyt näyttää siltä että huhut ovat totta, ainakin muutamilla jenkki-kaupoilla on kyseinen Davis Vue pre-sale:ssa, toimitus alkaen ensi kuussa.
Davisin omilla sivuilla ei ole mitään infoa siitä vielä, mutt ww-foorumilla oli joku löytänyt sivun Googlella Davisiltä, tosin se ei ollut julkinen.

Varsinaista infoa härvelistä paljoa ole, mutta näyttää olevan sellainen jossa kaikki ulkonaturit ovat "yhdessä paketissa", kts kuva ja että se on langaton.

Mitä hintatasoon tulee niin noitten jenkkikauppojen mukaan se olisi huomattavsti edullsempi kun langallinen VP2 ja asettuisi johonkin Oregonin WMR200 ja langallisen VP2:sen välimaastoon. Mitään infoa ei ole että milloin se olisi tulosa Europpaan.

NWS seuraa tilannetta erittäin tiiviisti.

djmake

Voi kun joku kertoisi, että miksi ihmeessä tuossakin on mustaa muovia. Ei onneksi paljoa, mutta vähänkin on yleensä liikaa. Varsinkin, kun koko laite on pakko asentaa tuulimittarin ehdoilla, niin lämpötilan mittauksen puolesta jokainen musta osa on ehdottoman huono asia.

Vähän tuosta tulee leikkikalumainen olo ja ainakin kaikenlainen modifiointi on kohtuullisen hankalaa. Mutta jos speksit ovat kohdallaan ja itse konsolikin järkevä, niin kyllähän se järkevään hintaan yhdistettynä voi olla hyvinkin myyvä paketti. Tuollainen all-in-one on kuitenkin äärimmäisen helppo asentaa ja harrastuksen alkuun pääsee osaamattomampikin.
Mutta jos hinta asettuu WMR 200:n yläpuolelle, niin miten lie menekin laita. Ominaisuuksien pitää ainakin olla huomattavasti paremmat. Muuten monen valinta osuu edelleen helposti jompaan kumpaan weatherc:n mainitsemista.

weatherc

#2
Lainaus käyttäjältä: djmake - lauantai, 15.08.2009, 21:07
Voi kun joku kertoisi, että miksi ihmeessä tuossakin on mustaa muovia. Ei onneksi paljoa, mutta vähänkin on yleensä liikaa. Varsinkin, kun koko laite on pakko asentaa tuulimittarin ehdoilla, niin lämpötilan mittauksen puolesta jokainen musta osa on ehdottoman huono asia.

Vähän tuosta tulee leikkikalumainen olo ja ainakin kaikenlainen modifiointi on kohtuullisen hankalaa. Mutta jos speksit ovat kohdallaan ja itse konsolikin järkevä, niin kyllähän se järkevään hintaan yhdistettynä voi olla hyvinkin myyvä paketti. Tuollainen all-in-one on kuitenkin äärimmäisen helppo asentaa ja harrastuksen alkuun pääsee osaamattomampikin.
Mutta jos hinta asettuu WMR 200:n yläpuolelle, niin miten lie menekin laita. Ominaisuuksien pitää ainakin olla huomattavasti paremmat. Muuten monen valinta osuu edelleen helposti jompaan kumpaan weatherc:n mainitsemista.

Mun ensimmäinen ajatus kun näin tuon oli "että mitä?"  ;D Onhan se aika hassun näköinen kun vertaa nykyisiin asemiin.
Veikkaan että musta muovi on siksi että aurinko sulattaisi talvella mahdollset jäät ja lumet helpommin, jenkeissähän on paikallisesti tuo jään muodustuminen paljon suurempi ongelma kun meillä, muuta en siihen voi keksiä. Toisaalta ei tuo valkoinen kauaa pysy valkoisena jollei sitä ole pesemässä alvariinsa, esimerkkinä pari kuukautta sitten pesin oman Davinsin säteilysuojan, ei se vaan enään valkoinen ole jos läheltä katsoo.

Nuo speksit kiinnostaa muakin, ainoaita mitä tähän asti olen nähnyt on:
- tuulianturin kesto hulppeat 241 km/h eli 67 m/s ;D
- langaton kantavuus 300m
- päivitys konsoliin 2.5 sek
- Yhteensopiva VP2:sen kanssa (voit hankkia vue:n konsolin vp2:sen kakkoskonsoliksi)
- Weatherlink-yhteensopiva

Löysin mä kuvan kosolistakin, liitteenä

Kysymyksiä mulla ainkin herättää se että jos asennat sen johonkin antennin nokkaan, miten putsaat roskat sadekerääjästä tai vaihdat paristot (nekin täytyy välillä vaihtaa vaikka auringolla toimiikin)? Entä sadekipon lämmitys?

Mitä hintaan tulee, mulla ei siis mitään tietoja siitä, niin jos se alkaa 4:lla ja laatu sama kun VP2:set niin siitä voi hyvinkin tulla kilpailija WMR200:selle.

djmake

Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 15.08.2009, 21:19
Mun ensimmäinen ajatus kun näin tuon oli "että mitä?"  ;D Onhan se aika hassun näköinen kun vertaa nykyisiin asemiin.

Sitähän tuo kyllä on. Melkoinen ufo sääasemaksi

Lainaa
Veikkaan että musta muovi on siksi että aurinko sulattaisi talvella mahdollset jäät ja lumet helpommin, jenkeissähän on paikallisesti tuo jään muodustuminen paljon suurempi ongelma kun meillä, muuta en siihen voi keksiä. Toisaalta ei tuo valkoinen kauaa pysy valkoisena jollei sitä ole pesemässä alvariinsa, esimerkkinä pari kuukautta sitten pesin oman Davinsin säteilysuojan, ei se vaan enään valkoinen ole jos läheltä katsoo.

Jotakin tuollaista siinä voi olla takana. Mutta toisaalta taas tuokin on musta alaosastaan, joten ei se kylmään aikaan liikaa lämpöä ime.
Ja sekin on totta, että valkoinen on valkoista juuri siihen saakka, kun kantaa laitteen pihalle. Sen jälkeen väri on vihertävän ruskehtavan harmahtava tai jotakin.

Lainaa
Nuo speksit kiinnostaa muakin, ainoaita mitä tähän asti olen nähnyt on:
- tuulianturin kesto hulppeat 241 km/h eli 67 m/s ;D
- langaton kantavuus 300m
- päivitys konsoliin 2.5 sek
- Yhteensopiva VP2:sen kanssa (voit hankkia vue:n konsolin vp2:sen kakkoskonsoliksi)
- Weatherlink-yhteensopiva

Ei vaikuta pahalta. Mutta loppuja odotellessa. Sateen reso varsinkin kiinnostaa. Tuohonhan ei viritetä mitään lisäpinta-aloja tai muuta.

Lainaa
Löysin mä kuvan kosolistakin, liitteenä

Jees... Selkeästi pakollinen "halvennus" tehty tuohon. Ominaisuuksista sitten vielä tiedä.
Mahtaako toimivuus olla toisinkinpäin, eli VP2 konsoli tuohon. Ei olisi toisaalta ihme, jollei olisi yhteensopiva, mutta toivottavasti on.

Lainaa
Kysymyksiä mulla ainkin herättää se että jos asennat sen johonkin antennin nokkaan, miten putsaat roskat sadekerääjästä tai vaihdat paristot (nekin täytyy välillä vaihtaa vaikka auringolla toimiikin)? Entä sadekipon lämmitys?

Sitä ei putsata, eikä paristoja vaihdeta. Lämmitystäkään ei ilmeisesti tarvita.
Noiden lisäksi mietein kyllä tuon laitoksen painoa. Sitä ei ihan heikkoon mastoon laiteta. Ja jos ympärillä on korkeita rakennuksia / puita / jotakin, niin tuollainen on kyllä varsin hankala. Puhdistus on tosiaan mahdoton ja kun tuo kuitenkin painaakin jonkin verran, niin vaatii lujan maston.

Lainaa
Mitä hintaan tulee, mulla ei siis mitään tietoja siitä, niin jos se alkaa 4:lla ja laatu sama kun VP2:set niin siitä voi hyvinkin tulla kilpailija WMR200:selle.

Voi olla, että tulee. Tosin tuollainen kaikki samassa ei oikein itseäni viehätä. Toisaalta sekin riippuu siitä, että millainen sijoituspaikka on tarjolla. Jos tuon saa vaikka kerrostalon katolle, niin mikäettei. Näppärää ja helppoa. Mutta 15 metrisen maston nokassa ei kiitos.

RHead

Näyttäs ainakin saksasta löytyvän tätä 359e hintaan.. Joten ei paha ollenkaan..

weatherc

Lainaus käyttäjältä: RHead - keskiviikko, 02.09.2009, 23:49
Näyttäs ainakin saksasta löytyvän tätä 359e hintaan.. Joten ei paha ollenkaan..

Tosin edelleen ihmetyttää hieman se ettei Davis ole virallisesti julkistanut koko asemaa vielä, saatikka että olisi heidän sivuilla edes juttua että olisi edes tulossa, ja silti sitä myydään jo (= myydään siis ei oota). ww-foorumilla muutama on vissiin tilannutkin sitä, ainakin konsolia, muttei vielä ole mitään kuulunut että olis saapunut.
Mistäs päin Saksaa sen löysit?

weatherc

#6
Löysinpä sen :)

Pikkasen speksejä tästä ufosta:
Näyttää olevan ihan perus-Davis-kamaa niitten osalta, muutaman intressantin seikan löysin josta osa toki löytyy myös VP2:sesta....

- Langaton kantavuus -> 300 m (vapaalla näköyhteydellä, ilman seiniä)
- Päivitysväli esim. tuuli 2.5 sek, lämpötila 10 sek
- Yhteensopia VP2:sen kanssa / VP2:sen dataloggerin kanssa, eli voit käyttää VP2:sen ISS:ä Vuen konsolilla (ja siten saada esim. UV-anturin mukaan)
- "ufossa" tuuli, lämpötila, kosteus ja sade-anturit, konsolissa nomit sisä-anturit (lämpö, kosteus ja ilmanpaine)
- Tuulianturin resoluutio "vain" 0.5 m/s, toimii 1-67 m/s
- Sadeanturin resoluutio 0.2 mm
- lämpötilahaarukka -40 -> + 65 astetta
- Vue:n ISS:n ("ufo") paino 2.5 kg
- Löytyy vain langattomana
- Siirtotaajuus sama kun VP2:sessa eli US-versio on laiton käyttää Euroopassa koska käyttää samaa taajuusaluetta kun 900:en kännykkäverkko

Eli periaatteessa "mini"-versio VP2:sesta

Ei löydy esim. ukweathershopista vielä, NWS seuraa tiiviisti tilannetta ja tekee kaikkensa että olisi mahdollisuus saada se mahdollisimman edullisesti myös tänne pohjolan perukoille :)
Se verran löysin infoa toimtusajankohdasta että "syyskuun aikana".



meteorologi

Onko muuten Ilkka Lilja oy petrannut, ja ottanut myyntiin tämän uutuuden?!

weatherc

LainaaOnko muuten Ilkka Lilja oy petrannut, ja ottanut myyntiin tämän uutuuden?!

Huomasin samaa, ainakin heidän listalla se oli, tosin IL:n tyylliin hinta ilman ALV:ia mikä kannattaa muistaa...

weatherc

Vue on nyt virallisestikin julkaistu Davisin sivuilla.

Asia mita ehdottomasti pitää ottaa huomioon jos miettii Davis Vue:a on se että kaikki ulko-anturit (sade/tuuli/lämpö) ovat yhdessä eikä niitä saa erilleen. Tämä tarkoittaa sitä että niille on erittäin vaikeaa tai jopa mahdotonta löytää hyvää asennuspaikkaa, kun esim tuulianturi tarvis saada mahdollisimman ylös kun taas sadekippo tarvis olla alhaalla jotta ei tuuli roiski sadetta sen yli. Itse en kyllä lähtis tuollaista asentelemaan johonkin antennitoplan nokkaan...
Tämä on kyllä sääli koska Davis kyllä tarvis hyvän keskihintaluokankin aseman.