Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Netatmo PeetBrosin rinnalle.

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, torstai, 20.07.2017, 09:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Naruskan Ukka Matinpoika

Nälkä näemmä syödessä kasvaa... :o Piti nimittäin tilata sademittari ja tuulimittari vielä samaan pakettiin, joiden toimitus jostain syystä kuitenkin näyttää viipyilevän, kun tilaamisesta kohta on viikonpäivät. Eipä kuitenkaan hätiä mitiä, ehtiipä nuo asentelmaan sitten, kun aika on.

Se tuli yllätyksenä, että Netatmo lähettää suoraan tiedot Wundergroundin järjestelmään. Ja vieläpä ilman, että sinnekään suuntaan tarvitsi laittaa tikkua ristiin. Yhden kaverin kautta tuli Ukallekin tieto, että Kallelan sääasema lähettää tiedot Wunderille. Kaveri itse oli alkanut penkomaan karttoja, kun kyselin häneltä, tietääkö hän Wunderin logolle Netatmon paketin kyljessä selitystä. Vastaus tuli. Ja paitsi että hän löysi Kallelan sääaseman, hän löysi myös oman asemansa Wundertiedot. Hiukan hymyilimme molemmat, kun kaveri ensin oli katsonut kartalta, että naapurissa on sääasema. Tarkempi tutkimus kuitenkin osoitti, että hänen oma sääasemansahan se tietoa pukkaa maailmalle ja sinne tilastoituvat tiedot käyriksi ja 10-20 minuutin välein taulukolle... :D

Sisäyksikkö lähettää Kallelasta paitsi ulkoyksikön sille lähettämät tiedot, myös melulukemat, hiilidioksidiarvon, sisälämpötilan, sisäkosteuden ja ilmanpaineen. Ja isolta tietokoneelta näkee päivä-, viikko, kuukausi- ja vuositaulukot kaikesta sitten, kun dataa enempi kertyy.

Tässä järjestelmässä on lyhyen kokemuksen perusteella oikeasti paljon sellaista, joka on kehittynyt eteenpäin käyttäjäystävällisemmäksi, kun muistelen aikoja PeetBrosin asennuksen kaikkien kiemuroiden kanssa ja senkin, että aikanaan Henkkaa ja Päällikköä vaivattiin jos minkäkinlaisilla kysymyksillä, kuten meillä tumpeloilla tapanamme kompjuutteriasioissa on...

Netatmosta en toistaiseksi ole löytänyt miinusmerkkistä sanottavaa. Hiukan aprikoin paristokäyttöisiä langattomia ulkoyksiköitä sitten, kun paristoja kokeilevat Naruskan pakkaskaudet alkavat. Pariston kunto kuitenkin näkyy kotikoneella palkkina, joten ilmeisesti paristojen kuntoa laite mittaa myös. Ilmoittaneekohan se Ukalle, milloin on syytä paristoa kiiruhtaa vaihtelemaan. Toinen asia, joka ennakkoon mietityttää, on tuulimittarin suunniteltu sijoituspaikka Kallelassa. Televisioantennin päässä se olisi korkealla, mutta miten lie langaton yhteys peltikaton läpi...Aika näyttää sen. Ja kertoillaan taas kokemuksia, kunhan niitä kertyy... ;)

www.naruska.com

khyron

Lähettääkö toi netatmo myös sisätiedot automaagisesti nettiin?

Mietein vaan siltä kannalta et kun ite laitoin muun roplaamisen yhteydessä autotalliin lämpömittarin niin sen datasta huomaa milloin ovi on ollu auki, eli käytännössä millon aamusin lähdetään pois kotoa. Mulla data menee toki minuutin tarkkuudella, et harvemmasta datasta ei välttämättä huomaa tommosta.

Olen mää ennen toki lueskellu juttuja siitä miten bigdatasta saa analysoitua kaikenlaista kivaa, mut toi oli aika konkreettinen esimerkki.

Naruskan Ukka Matinpoika

Julkisesti ei näy tiedoista muut kuin ulkoanturin tiedot. Paikkatieto on kohtuullisen tarkka, mutta sehän ei ole sen kummempi kuin sijainnit muillekin kuin Netatmon asemille. Löytyväthän FinWX:nkin asemat topografikartoilta metrilleen, kun sijaintia sääasemasta klikkaa.

Naruskan Retkeilymajankin löytää miljoonaa muuta kautta, joka tänne pihaan ajaa haluaa. Ja johan tuota osoitetiedon saa kenelle vaan tässä maassa ja pystyy osoitteeseen myös tulemaan niin hyvässä kuin pahassakin. Ja ainahan pitää muistaa, että satunnainen ohikulkija voi pyörähtää rosvoamisreissulla milloin ja missä vain. Ja kadunkulmassa voi joku hörhö kajauttaa sinua kirveellä ottaan, vaikka missä, kaukanakin kotoa.

Eiköhän sääasemat kohtuullisen hyvin ole karttoihin merkitty kaikkialla nykymaailmassa. Tässä Netatmon datassa on sellaistakin, jota ihan välttämättä kukaan ei tarvitse. Tai voihan se hiilidioksidipitoisuus olla hyödyllinen tieto kotoa, että vanhemmat voi antaa kotona oleville käskyn hiukan tuuletella välillä. Sisälämpötilasta on ainakin minulle suora hyöty siinä muodossa, että välttämättä ei talviaikana tarvitse kontrollireissua vuokramökille tehdä sen tarkistamiseksi, onko siellä kaikki ookoo. Tämä tarkistelu on ollut vesijohtojen takia pakko tehdä kertaviikossa vähintään, pakkasilla useamminkin.

Nuo lämpötilan ohjausvermeet ovat myös varmaankin hyödyllisiä. Itse en nykylämmitysjärjestelmää pysty hyödyntämään, mutta esimerkiksi naapurimökkiläinen ohjailee mökkinsä lämpötilaa ilmalämpöpumppua 700:n kilometrin päästä kotoaan. Ja hyvin pelittää.

www.naruska.com

jt68

#3
Moi.
hankin reilu viikko sit netatmo sääaseman.Hyvin toimii,mutta en saa näkymään asemaa kartalla,jos katson sitä jollain muulla laitteella,kun sillä jolla olen kirjautunut laitteeseen? ???
mulla  ;D näköjään meni reilu 3 vuotta edellisestä viestistä,jolloin haaveilin sääasemasta,nyt sain hommattua sen

ahpe

Hankin myös netatmon 27.8, eikä sitä myöskään kirjautumatta näy netatmo weathermapissa, mutta WunderMapissa kyllä näkyy?

https://finnish.wunderground.com/wundermap

ja muutenkin netatmo weathermapissa on ollut jotain häikkää, kun välillä ei näy minkään aseman tietoja.


Naruskan Ukka Matinpoika

Joku tietosuojaihminen saattaisi tietenkin nostella maitojaan siitä, että Netatmon sääasematiedot menevät sääaseman omistajalta kysymättä Wundergroundin järjestelmään. Itse ajattelen niin, että säädatan taltiointipaikaksi ainakin minulle sopii ihan hyvin juuri Wunderground, jonka systeemit Retkeilymajankin sääaseman osalta ovat pelittäneet vuosikausia täsmällisesti.

Netatmon valmistaja voisi tuotteessaan kertoa, mihin kaikkiin firmoihin laite omistajalta kysymättä tietoja alkaa lähettämään, kun nyt asia vaatii jonkun verran päättelykykyä Wunderin logosta pakkauksen kyljessä. Kaikille edes logo ei ole tuttu, joten saattaa Netatmon joku omistaja olla kokonaan tietämätön siitä, että dataa tallennetaan perusssäätietojen osalta kaikkien nähtäväksi, jotka Wunderin järjestelmää käyttävät.

Oman Netatmon sääaseman tiedoissa oli korkeusvirhe. Se kuitenkin Wunderille lähettämäni sähköpostin seurauksena muutettiin oikeaksi ja asiasta myös tuli Wunderilta asiantilasta kertova sähköpostiviesti.

Vielä ei omalla kohdalla ole mikään laitteen osa pettymystä aiheuttanut, vaan laite toimii nyttemmin normaalisti. Sademittari katkoi lähetystä ensipäivinä, mutta yhteyteen tuli kolme tolppaa viidestä, kun keskusyksikköä Kallelan sisätilassa hiukan käännettiin. Tuulimittari toimii hyvin, vaikka hiukan epäilin sen toimivuutta peltikaton läpi muutaman metrin matkan alaviistoon televisioantennikiinnityspaikasta keskusyksikölle. Sademittari on noin kolmenkymmenen metrin päässä keskusyksiköstä kuuden tuuman hirsiseinän ollessa laitteiden välissä.

Jos tämä ostos alkaa toimia paristojensa varassa myös talvella, niin rahalle on saanut mielestäni vastinetta ainakin toistaiseksi nähdyn ja koetun perusteella. Näin sen näen... ;)

www.naruska.com

weatherc

Lainaus käyttäjältä: Naruskan Ukka - torstai, 10.08.2017, 21:45
Joku tietosuojaihminen saattaisi tietenkin nostella maitojaan siitä, että Netatmon sääasematiedot menevät sääaseman omistajalta kysymättä Wundergroundin järjestelmään. Itse ajattelen niin, että säädatan taltiointipaikaksi ainakin minulle sopii ihan hyvin juuri Wunderground, jonka systeemit Retkeilymajankin sääaseman osalta ovat pelittäneet vuosikausia täsmällisesti.

Netatmon valmistaja voisi tuotteessaan kertoa, mihin kaikkiin firmoihin laite omistajalta kysymättä tietoja alkaa lähettämään, kun nyt asia vaatii jonkun verran päättelykykyä Wunderin logosta pakkauksen kyljessä. Kaikille edes logo ei ole tuttu, joten saattaa Netatmon joku omistaja olla kokonaan tietämätön siitä, että dataa tallennetaan perusssäätietojen osalta kaikkien nähtäväksi, jotka Wunderin järjestelmää käyttävät.

Tuota juuri tarkoitinkin, varsinkin jos Netamo tekee sen vielä kysymättä mitään. Voisi kyllä olla "esi-asennettuna" mutta disabloituna. Kaikki kun eivät välttämättä halua tietoja kaikkien päällisteltäväksi saatikka syystä tai toisesta sijantia kertoa.
Nörtimpi puoli on taas se ettei kaikki välttämättä haluaisi datoja WU:hun sen takia että joku tai useampi anturi kertoo humpuukia/paistuu auringossa vaikka muuten täyttäisikin käyttäjän tarpeen. Tuloksenahan on se että WU hukkuu Netamo-asemiin jotka kertoilevat mitä sattuu.

Naruskan Ukka Matinpoika

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 15.08.2017, 21:45
Lainaus käyttäjältä: Naruskan Ukka - torstai, 10.08.2017, 21:45
Joku tietosuojaihminen saattaisi tietenkin nostella maitojaan siitä, että Netatmon sääasematiedot menevät sääaseman omistajalta kysymättä Wundergroundin järjestelmään. Itse ajattelen niin, että säädatan taltiointipaikaksi ainakin minulle sopii ihan hyvin juuri Wunderground, jonka systeemit Retkeilymajankin sääaseman osalta ovat pelittäneet vuosikausia täsmällisesti.

Netatmon valmistaja voisi tuotteessaan kertoa, mihin kaikkiin firmoihin laite omistajalta kysymättä tietoja alkaa lähettämään, kun nyt asia vaatii jonkun verran päättelykykyä Wunderin logosta pakkauksen kyljessä. Kaikille edes logo ei ole tuttu, joten saattaa Netatmon joku omistaja olla kokonaan tietämätön siitä, että dataa tallennetaan perusssäätietojen osalta kaikkien nähtäväksi, jotka Wunderin järjestelmää käyttävät.

Tuota juuri tarkoitinkin, varsinkin jos Netamo tekee sen vielä kysymättä mitään. Voisi kyllä olla "esi-asennettuna" mutta disabloituna. Kaikki kun eivät välttämättä halua tietoja kaikkien päällisteltäväksi saatikka syystä tai toisesta sijantia kertoa.
Nörtimpi puoli on taas se ettei kaikki välttämättä haluaisi datoja WU:hun sen takia että joku tai useampi anturi kertoo humpuukia/paistuu auringossa vaikka muuten täyttäisikin käyttäjän tarpeen. Tuloksenahan on se että WU hukkuu Netamo-asemiin jotka kertoilevat mitä sattuu.

Enpäs osaa pitää Netatmon mittaamia arvoja kovinkaan epäluotettavina, kun olen niitä vertaillut satunnaisesti oman sääasemani ja FMI:n aseman arvoihin. Itse olen esimerkiksi lämpötila-anturin asentanut ajatuksella niin, että se mittaa varjolämpötilaa siellä mökin edessä olevan niliaitan räystään alla, mihin ei suora auringonvalo pääse vaikuttamaan mitään. Lisäksi ajattelen niin, että esimerkiksi lämpötilaa mittaava hopeanvärinen pötkö ei väriltään ole kovinkaan altis auringolle, vaikka joku säde se joskus jollain tavoittaisikin.

Wunderin en usko tukehtuvan mihinkään virhearvoihin sen kummemmin tämän Netatmon mittaamana kuin muidenkaan merkkisten asemien mittaamana. Näkyyhän noita selkeästi virheellisiä arvoja joidenkin kohdalla, vaikka kuinka hienolla mittauslaitteistolla olis mitattu, kuten esimerkiksi Toplistalta silloin tällöin voi helposti päätellä.

Netatmon grafiikan nerokkuudesta alan olemaan aika lailla vakuuttunut. Kääntämällä vaikka kännykän vaakatasoon ovat kaikki mitatut arvot näkösällä selkeässä taulukossa. Toimintaperiaate on lähinnä ihmettelyni kohteena, eikä vastaavaa teknologiaa ainakaan minun silmiini ole muualta sattunut.

Netatmon tuotekehittelyyn tulee varmaankin jatkossa myös mittausarvojen osalta ohjeita, enkä ihan varma ole, vaikka laajemmissa netin tiedoissa asennuksista neuvoja olisikin. Itselläni ei PeetBrosin antureiden toimivuuden perusteella juurikaan vaikeuksia ollut Netatmoa asennella.

Ala vaan Henkka ottamaan omaan järjestelmääsi Netatmon asemien lähettämiä lukemia. Talviajan toimintojen varmuudesta ei kokemusta vielä ole, mutta sulan maan aikaisten tietojen kerääminen näyttää pelittävän aivan ookoo. Tuulitietoja itselläni tekisi mieli petrata korkeammalla tolpalla, kun lomavuokramökillämme Kallelassa on aika tiheä ja korkea puusto, joka estää osaltaan mittaustulosten luotettavuutta. Lähellä virtaava Naruskajoki myös pyörittää tuulen suuntia niin, että aina ei mökin pihapiirissä saa selvää siitä, mistä suunnasta tuulet kulloinkin puhaltelevat. Suunnitelmissani onkin läpsäyttää kaksi kärpästä yhdellä iskulla laittamalla Kallelan mökin pihalle lipputanko, jonka nupin korkeudelle laitan joskus tuulimittarin mittamaan samaan tapaan kuin KärSään Heikki on rakentanut omalle sääasemalleen.

Voisi olettaa, että Netatmon hinta tulee pikkuhiljaa alaspäin, koska esimerkiksi ClasOhlssonin putiikit pitävät tuotetta aika kattavasti hyllyssään. Myyjiä on muitakin Verkkokaupasta muutamaankin ulkomaan nettikauppaan. Edelleen olen rahalle saadusta vastineesta sillä mielin, että pöllömpiäkin ostoksia on tullut joskus tehtyä... ;)

www.naruska.com

einari

Seurasin tuossa hieman Ukan ja weatherc;n käymää keskustelua lievästi huvittuneena.. taitaa olla ylläpidolla hieman jotain hampaankolossa ns. halpistuotteita kohtaan ja niiden näkyvyydestä wundermapissa. Käsittääkseni kyseinen asia on yksinomaan Weather Undergroundin ja Netatmon välinen ja imeisesti niillä on jokin kumppanuussopimus.. 

Mitä sitten tulee sääasemien luotettavuuteen, siinä on kaikki.. niin kalliit kuin halvat samalla viivalla koska kyseessä on aina pienilmaston mittaamisesta, ja on aina summittainen tieto ko. sijoituspaikan säätilasta. Jos haluaa laajempaa, täsmällisempää informaatiota niin on viisaampaa kääntyä virallisten toimijoiden puoleen, en pidä mitään sääasemaa luotettavampana kuin toista, vertailemalla saa kuvan tiedon paikkaansapitävyydestä.

Sen voin kyllä sanoa netatmosta että hyvin ainakin omalla kohdalla niin lämpötilat sisällä ja ulkona, sadmittari, ilmanpaine ja kosteus osuu kohdilleen. tuulimittari ei ole vielä omalla paikallaan maalaushommien vuoksi..

einari

Tuossa aiemmin oli myös vastaus miten netatmon saa pois kartoilta näkymästä julkisesti, asetuksissa contribute to te weathermap =>>> No