|
J.Laiho
|
 |
« Vastaus #10 : lauantai, 06.10.2007, 17:28 » |
|
Tervetuloa takaisin Foorumille ja onnitteluni Linux-maailmaan siirtymisestä. Siellä selviäminen siten, että saa kaiken irti Linux-kokemuksesta, vaatii pientä hakkerointikykyä, tahtoa jonkin verran ja paljon MS-DOS:n aikaista testaushalukkuutta ja siitä opiksi ottamista. Ei siis mikään mahdoton tehtävä. Jos jokin asia alkaa mietyttämään ja oikeaa komentoa tai tapaa ei tahdo löytyä, Googlaamalla asia aukenee aika helpostikin. Itselläni kyseiseen maailmaan siirtyminen edes osittain on vielä parin vuoden päässä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Juha Laiho Foorumin ja sivuston ylläpitäjä Finland Weather Exchange (FinWX) http://www.finwx.net/------------------------------------------ Twitter, FinWX:n havainnot------------------------------------------ Ukkoslaskuri 2012; Lohja, Gruotila 0 ukkospäivää. ------------------------------------------ ------------------------------------------
|
|
|
|
Hade
Vieras
|
 |
« Vastaus #11 : sunnuntai, 07.10.2007, 06:22 » |
|
Tervetuloa takaisin Foorumille ja onnitteluni Linux-maailmaan siirtymisestä. Siellä selviäminen siten, että saa kaiken irti Linux-kokemuksesta, vaatii pientä hakkerointikykyä, tahtoa jonkin verran ja paljon MS-DOS:n aikaista testaushalukkuutta ja siitä opiksi ottamista. Ei siis mikään mahdoton tehtävä. Jos jokin asia alkaa mietyttämään ja oikeaa komentoa tai tapaa ei tahdo löytyä, Googlaamalla asia aukenee aika helpostikin.
Itselläni kyseiseen maailmaan siirtyminen edes osittain on vielä parin vuoden päässä.
Kun vain oppisi tuon kapulakielen !!! Mutta ensikokemuksena voin sanoa että: 1) Paketit mitkä on klikkaamalla ladattavissa on helppo hoitaa. 2) Järjestelmän termien käyttö vaatii tottumusta. 3) Ulkonäöltään fixu. 4) On mielenkiintoinen. 5) Pirun nopea, verrattuna "winkkuun" Todellakin yhteisö on tehnyt hyvää työtä. Minulta opettelu vie vähän aikaa, koska minulle nykyisin menee kaikki päähän vain kantapään kautta. Mutta yrittänyttä ei vissiin "laiteta". 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
J.Laiho
|
 |
« Vastaus #12 : sunnuntai, 07.10.2007, 21:19 » |
|
Todellakin yhteisö on tehnyt hyvää työtä. Minulta opettelu vie vähän aikaa, koska minulle nykyisin menee kaikki päähän vain kantapään kautta. Mutta yrittänyttä ei vissiin "laiteta".
Se vaatii aikaa jossain määrin. Paras piirre, jotka Debian Linux:ssa huomasin kolme kuukautta sitä testatessani oli ehdottomasti se, että kaikki päivitykset asentuvat ilman uudelleenkäynnistystä. Ne, joita Package Manager ei osaa suoraan asentaa, se osaa ilmoittaa ja kertoa, mitä pitää kirjoitella root-terminaliin. Kun jossain vaiheessa pääset "kapulakielestä" selville, suosittelen lämpimästi tutustumaan Mozilla Firefox:n sisarprojektiin, Iceweasel:iin. Iceweasel on ulkonäöltään Firefox:n kaltainen ja oloinen. Suosittelen, jos pidät Firefox:sta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Juha Laiho Foorumin ja sivuston ylläpitäjä Finland Weather Exchange (FinWX) http://www.finwx.net/------------------------------------------ Twitter, FinWX:n havainnot------------------------------------------ Ukkoslaskuri 2012; Lohja, Gruotila 0 ukkospäivää. ------------------------------------------ ------------------------------------------
|
|
|
|
Hade
Vieras
|
 |
« Vastaus #13 : sunnuntai, 07.10.2007, 21:55 » |
|
Se vaatii aikaa jossain määrin. Paras piirre, jotka Debian Linux:ssa huomasin kolme kuukautta sitä testatessani oli ehdottomasti se, että kaikki päivitykset asentuvat ilman uudelleenkäynnistystä. Ne, joita Package Manager ei osaa suoraan asentaa, se osaa ilmoittaa ja kertoa, mitä pitää kirjoitella root-terminaliin.
Kun jossain vaiheessa pääset "kapulakielestä" selville, suosittelen lämpimästi tutustumaan Mozilla Firefox:n sisarprojektiin, Iceweasel:iin. Iceweasel on ulkonäöltään Firefox:n kaltainen ja oloinen. Suosittelen, jos pidät Firefox:sta.
Juu ja tulikettunkin löytyy erilaisia teemoja vaikka "hurumykket": https://addons.mozilla.org/fi/firefox/browse/type:2
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
J.Laiho
|
 |
« Vastaus #14 : sunnuntai, 07.10.2007, 22:16 » |
|
Toivottavasti Iceweasel pärjää niin hyvin, että sen ympärille kehittyy samanlainen kokonaisuus, kuin Firefoxille. Se, onko Iceweaselille olemassa esim. Accuweather:n tai ForecastFox:n kaltaisia lisäpalikoita, ei ole minulla tiedossa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Hade
Vieras
|
 |
« Vastaus #15 : maanantai, 08.10.2007, 07:05 » |
|
Minusta juuri accusää ja "nahka"valikko ovat firefoxin hieno puoli.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Hade
Vieras
|
 |
« Vastaus #16 : tiistai, 09.10.2007, 17:34 » |
|
Ikävä kokemus Linux nörtistä. Olen taas joutunut ajamaan delpatin ja nuken, ja lataamaan ubuntun uudestaan. Pyysin nörtiltä apua saadakseni asennettua javan, googleEarthin, skypen, mesen ja sellariumin tähän hyrrään. Apu oli tulossa, mutta yhtäkkiä hänelle tuli kiire, koska halusin itse kirjoittaa oman root salasanan. Eli totesin taas, rttä linuxnörtit eivät halua kunnioittaa kenenkään pc,n yksityisyyttä. Nyt joudun pitkään olemaan ubuntussani ilman edelläkuvaamiani palveluita, mutta ehkä jonain päivänä tietoni on karttunut. Minulle on ensisijaista pc,ni yksityisyys. Surullinen Hade. 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: tiistai, 09.10.2007, 18:01 kirjoittanut Hade »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
J.Laiho
|
 |
« Vastaus #17 : keskiviikko, 10.10.2007, 20:53 » |
|
Ikävä kokemus Linux nörtistä. Olen taas joutunut ajamaan delpatin ja nuken, ja lataamaan ubuntun uudestaan. Pyysin nörtiltä apua saadakseni asennettua javan, googleEarthin, skypen, mesen ja sellariumin tähän hyrrään. Apu oli tulossa, mutta yhtäkkiä hänelle tuli kiire, koska halusin itse kirjoittaa oman root salasanan. Eli totesin taas, rttä linuxnörtit eivät halua kunnioittaa kenenkään pc,n yksityisyyttä. Nyt joudun pitkään olemaan ubuntussani ilman edelläkuvaamiani palveluita, mutta ehkä jonain päivänä tietoni on karttunut. Minulle on ensisijaista pc,ni yksityisyys. Surullinen Hade.  Ei sentään tule yleistää kaikkia Linux-nörttejä pahansuopaisiksi. Tunnen montakin vastaavaa henkilöä, jotka kunnioittavat toisen root-salasanan salaisuutta, ja laskee ennemmin loistelampun ritilän lukumäärää samalla, kun toinen kirjoittaa root-salasanaansa. Jos tämä nörtti ei ole kunniallisella asialla, vaan haluaa absoluuttiset oikeudet, voit hyvinkin unohtaa hänen tarjoaman palvelun siihen. Googlaaminen tuo yleensä hyviä tuloksia tuolla asennusalueella. Itse auttaisin mielelläni, mutta ongelmana on se, että minulla ei nyt ole Ubuntua asennettuna minnekään (tai Linuxia nyt ylipäätään). Kämppäni on Windows-linnake - osin tahtomattani. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Hade
Vieras
|
 |
« Vastaus #18 : torstai, 11.10.2007, 14:39 » |
|
Googlaaminen tuo yleensä hyviä tuloksia tuolla asennusalueella. Itse auttaisin mielelläni, mutta ongelmana on se, että minulla ei nyt ole Ubuntua asennettuna minnekään (tai Linuxia nyt ylipäätään). Kämppäni on Windows-linnake - osin tahtomattani.  Juu opettelen pikkuhiljaa kantapään kautta. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Athlon10
Aktiivinen jäsen
Poissa
|
 |
« Vastaus #19 : sunnuntai, 14.10.2007, 08:29 » |
|
Javan asennus graafisesti ubuntuun:
1. Valitse Applications(Ohjelmat) -> Add/Remove(Lisää/Poista) 2. Kirjoita avautuvan ikkunan hakukenttään java. 3. Valitse listalta Sun Java 6 Web Start. 4. Paina OK ja anna sen asentua. 5. Käynnistä Firefox ja testaa toimiiko.
Jos ei tahdo onnistua niin katso samalla periaatteella ohjelma medibuntu. Kun sen on asentanut koneelle niin javan, skypen ja google earthin asennus menee nappia painamalla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Miten on mahdollista, että hintelä ruotsalainen saa metrin mittaisen rautatiekiskon aivan solmuun? -Viisaampi antaa ensin periksi.
|
|
|
|