Ohhoh, tulipas paljon asiaa. Koen osan tuosta asiapuheesta olevan oma mielipide tietokoneen hyvinvoinnin edistämiseksi.
Aloitan tämän topikin, siksi että olen nähnyt kammottavia tapauksia kaveripiirissä, kun ovat taistelleet "tietävinä loppukäyttäjinä" keskusyksikkönsä kanssa.
Aina kun "käyttis kaatuu" yleensä, syy löytyy käyttäjästä, eikä mistään viruksesta, vaikka aina syy työnnetään sinne.
Olet oikeassa tuon suhteen. Toisaalta, suurin osa käyttäjistä (lue: massa) käyttää konettaan niin kuin heille on taasen kaverit näyttänyt. Nettiä osaa kuka vain käyttää mutta kuka osaa nykypäivänä suojata windows -käyttöjärjestelmän verkkouhilta? Tuskin ketään, koska microsoft on elävä mallinnus siitä että sen minkä ihminen suunnittelee turvalliseksi niin sen toinen ihminen kaataa. Täytyisi olla itsenäinen ohjelma joka suunnittelisi omatoimisesti käyttöjärjestelmän turvallisuuden niin ettei sitä kaataisi yksikään ihminen.
1) Tehtäessä uusi kokoonpano, on kiintolevy formatoitava kunnolla, siihen ei pelkkä alustaminen riitä, Yksi parhaimpia ohjelmia on Kernel Nuke, ajettuna vähintäin versiolla autonuke, joka "päällekirjoittaa" 7 kertaa. Esimerkiksi kuulemma (huhun mukaan) Pentagonissa kun tietokone poistetaan käytöstä, ajetaan kiintolevy 35 kertaisella (gutmann) päällekirjoituksella ennen kuin keskusyksikkö saa edes vaihtaa huonetta Pentagonissa.
Mutta autonuke riittää normaalissa käytössä estämään kaikki virheilmoitukset.
Kokemus osoittaa että tavallisella kotikäyttäjällä ei ole mitään sellaista omalla kotikoneellaan mistä jokin hakkeri saattaisi saada rahallista hyötyä. Sitten oma asiansa on yrityskoneet, jotka on etäkäytössä saatu niin turvallisiksi ettei sinne hakkerin edes kannata murtautua. Ja jos kerran haluaa ettei valon arka data pääse muiden katseltavaksi esim hajatiedostona jossain niin paras tapa on käyttää kovalevyjä kertatavarana. Eli, kun windows kaatuu niin kovalevy irti ja nuotioon kärisemään.
2) Pahin uhka keskusyksikön vakaudelle on, softien poistaminen, jonka jälkeen päällekirjoitetaan jotain uutta.
Siksi suosittelen lataamaan softat eri osioon missä käyttis on.
Käyttiksen yhteyteen pitää kuitenkin laittaa tietoturvaohjelmat ja keskusyksikön hallintaan liittyvät softat, kuten bluetooth näppikset ja hiiret, myös peliohjaimet.
Omat kuvat kannattaa myös erottaa osiosta missä käyttis on, muutetut ja poistetut kuvat, samassa osiossa missä käyttis on lisäävät virheilmoituksien määrää/mahdollisuutta, jossakin, ehkä käyttikseen tulevassa päivityksessä, joka kijoittuu osittain siihen paikkaan missä kuvia ennen oli.
Noin tarkka en ole toiminnallisuuden suhteen koska koneeni on jo toiminut parisen vuotta ilman ensimmäistäkään uudelleenasennusta ja uudenveroista vastaavalla suorituskyvyllä. (C:\ käytetty tila <20%)
Kerron tässä mielipiteeni myös mielestäni kolmesta hyvästä softasta.
Tietoturvasoftia on vain kaksi jotka huolin keskusyksikkööni,
Nyt käyttämäni on F-Secure, toinen hyvä on Symantec,in Norton.
Kaikki puheet että ovat raskaita, löytyy loppukäyttäjästä itsestään.
Sitten on yksi ylivoimainen defrag ohjelma, sen nimi on
O&OSanoisin tähän väliin, että loppukäyttäjän syyllistäminen olisi syytä jättää vähemmälle. Miksi? Siksi varmaan, että tavallinen tallaaja on ostanut sieltä kodin ykkösanttilasta sen kotikoneen jolla surffata ja pelata vaikka pasianssia. Ei se ole hänen vikansa jos koneen raudassa on vikaa, tähän vaikuttaa hidas kovalevy, liian vähän muistia ja varmaankin ennen kaikkea se mistä kone on ostettu ja kenen valmistama se on.
Virussoftista sanon sen että molemmat ovat aika lailla päteviä suojaukseen. Itse kaatuisin kuitenkin f-securen kannalle, vieläpä internet securityyn mikäli mahdollisuus tähän on.
Ja mitä tulee kovalevyn eheytykseen niin kannattaa harkita vakavasti (kokemuksen syvä rintaääni kumajaa) ohjelmaa nimeltä
Diskeeper. Se on kallis ohjelma, mutta varmasti maksaa itsensä takaisin ajan kanssa. Ohjelmasta on olemassa myös maksuton versio
täällä.
Sitten on pari hyvää huoltosoftaa:
Ensimmäinen on CCleaner, (
CCleanerin tuvalliseksi havaittu lataussivu.). Jolla saa mm.vinkun jättämät tyhjät kansiot pois, ja vinkku tekee jatkuvasti niitä paljon. On vain varottava latauksen yhteydessä että ottaa pois yahoopalkin, ja juuri tämän takia ei saa antaa päivittää itsekseen. Yahoo maksaa että pysyy ilmaisohjelmana.
Toinen hyvä huoltosofta on:
Wise Registry Cleaner.On vielä kolmas ja hyvin ratkaiseva asia käyttiksen hyvään toimintaan:
Osiossa missä käyttis on, pitää olla vapaata tilaa vähintään 30%.
Suosi suomalaista:
EasyCleaner, josta linkin takana seloste ohjelmasta ja sen toiminnasta. Monikielinen ohjelma.
Minä inhoan yli kaiken valmiskokonpanoja kuten HP, Simens, ym.
Esimerkiksi HP:
Jos päivität ohjaimia HP,ä olevalla vinkun omilla valvonta työkaluilla
katoaa mm. äänien ajurit. Ei auta muu kuin lattaa HP,n oma cd sisään ja hakea ajurit uudestaan, jos edes on, huomannut asiaa, että pitää itse ajaa kopio kokoonpanosta kun hankkii, valmis "hyrrän".
Sama asia on noitten nykyisissä uusissa läppäreissä.
Mielipiteeni noista on: Ovat k****aa kalliissa paketissa.
Periaatteeni on: Minä hallitsen keskusyksikköä, eikä keskusyksikkö minua.
Yksi surkeus noissa on vielä:
Kun käynnistät valmis "k***a"paketti pc,n aukeaa kaikki softat sinne pohjalle, mukaan lukien Adobe reader ja Adobe Photoshop joka tekee pc,n erittäin hitaaksi, hyviä ohjelmia sinänsä, kun niitä tarvitsee saa ne itsekin avattua käyttöön.
Nämä ohjelmat pitää osata sulkea pois käytöstä, kunnes niitä tarvitsee, turhia olla hidastamassa netti surffausta.
Turhat ohjelmat voidaan sulkea msconfigtilla, enempää tässä en kerro msconfigtista, ettei kukaan mene kaatamaan käyttistään, ja tule syyttämään, minua.
Mutta "hyrrästä" mistä tahansa saa silmääkin nopeamman.
Pelkkään PDF,n lukemiseen suosittelen Adoben vaihtoehdoksi paljon kevyempää
FoxitReaderia.Tuossa olikin aikaisemmassa kommentissani puhetta ostetuista koneista. Huomauttaisin, että Suorita -ohjelman takaa suoritettava msconfig on edistyneemmille käyttäjille suunnattu. Mikäli tahdot kuitenkin "säätää" käynnistyvien ohjelmien listaa niin käyttäkää siihen(kin) suunnattua Easycleaneriä.
Puhe keskusyksikön hallinnasta ja sen julistamisesta kertoo minulle sellaista että sota on parhaillaan käynnissä

Ei siis pahalla, se on hyvä että ei anna käyttäjän ohjastamalle koneelle valtaa toimia omatoimisesti. Tietokonehan oli tehty palvelemaan ihmistä, ei toisin päin.
Osioiden salaaminen, jolloin mahdolliselle krakkerille tulee ongelma: hän ei löydä mitään kun osiot ovat kunnolla salatut.
Nimeä osiot mielivaltaiseti käyttäen isoja, pieniä kirjaimia ja numeroita sekaisin, esimerkiksi näin:
Nimeä osio C näin: kirjoita ensiksi kaksi taalamerkkiä ($$) joidenka väliin kirjoitat aivan "hempulia":
Malli: Osio C: $Ä43fUy802Cceaze87Löåäczw83$
Näin voi salata osiot mahdollisilta krakkereilta, jos pääsevät sisään, eivät löydä mitään ennen kuin ovat selvittäneet salauksen, ja siinä hommaa riittää.
Kannattaa vaihtaa textiä aika-ajoin, kuten muitakin salasanojaan.
Huomaa! Jos antaa kirjoittaa vain 5-6 merkin mittaisen salauksen, on käyttiksessä ongelmia, esimerkiksi laiton kopio, tai tupla asennus.
Miten olisi tässä vaiheessa siirtyminen kokonaan toiseen käyttöjärjestelmään? Tavallisena tallaajana ihmettelen varmasti sitä, minkä verran saan tehdä töitä että saan omasta M$ Windows -käyttöjärjestelmästäni ehdottoman turvallisen. Vähemmälläkin työllä tietty saa koneesta turvallisen, täytyy vain tutustua tarkemmin siihen ongelmien aiheuttajaan, ei siis käyttäjään vaan sinne verkkoon. Verkosta kaikki paha tulee, ei niinkään koneelta tai käyttäjältä.
Olen kyseenalaistanut osaa tekstistä, koska tahdon kertoa tuntemuksiani tavallisena tietokoneen käyttäjänä, en niinkään mikrohiirenä joka taistelee päivittäin pahaa vastaan. Jos tästä on tullut ihmisille pahaa mieltä niin pyydän jo tässä vaiheessa anteeksi sitä mitä olen päässäni tuntenut. Kirjoituksiani en anteeksi pyydä koska suurin osa on kokemuksia ja omaa mielipidettä.