WD + WMR928 lisäanturiviritysmietiskelyä

Aloittaja djmake, keskiviikko, 13.05.2009, 22:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

djmake

Arvoin, että laitanko tänne, WD:n tai Oregonin alle. Päädyn tähän.

Tosiaan odottelee tuossa käyttöönottoa (ulkoanturin kosteuslukemat on sellaisia, että taitaa mennä vaihdon kautta se ensin) tuollainen Oregonin asema. Kun halvalla sai jne... Eli se tuttu tarina.

Perusjutut ovat kasassa tuon vanhan aseman kanssa pelaamisen jäljiltä, mutta nyt pitäisi alkaa virittämään. Sadetta varten piti asioida keittiövälinepuolella ja löytyi varsin näppärä kippo 1mm -> 0,25mm
Normi monitorin lisäksi tuossa odottelee edelleen tuo 1-rivinen pikkunäppärä metrinen led-näyttö. Pitää vaan asentaa ja muuttaa aikaisemmin väännetty softa lukemaan WD:n dataa.

Mutta se itse asia. WD on entuudestaan outo softa ja vasta nyt olen siihen tutustunut. Englanniksi siitä on juttua, mutta kun suomi on vahvempi, niin ajattelin kysyä ensin täältä. Epäselväksi on jäänyt, että miten hyvin sillä todellisuudessa pystyy käyttämään erilaisia kustomoituja antureita.
Uv-lämpö-modi on tuttu ja se pitäisi toteuttaa nyt ainakin alkuun. Yllättäen vaan lähti saman tien raksuttamaan, että pelkän lämpöproben (THC238) hinnalla saa kosteuttakin mittaavan (THGR228).
Eli osaako joku sivistää WD:n osalta mahdollisuutta hyödyntää tuota kosteuspuoltakin ja mieluiten toki useamman tuollaisen osalta. Ensimmäinen visio olisi saada samaan uv ja koskeuspuolen kautta sateen keston mittaus.

Samalla tuli tietysti mieleen, että pitääkö WD sisällään myös mahdollisuuden ohjata jonkinlaista IO-korttia? Jos pitää, niin ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen ja kuvitella joskus vääntävänsä jotakin softaa. Mieleen tuli asioita tyyliin tuon em sateen kestoanturin kuivatuksen ohjaus, sademittarin lämmityksen ohjaus talvella ja tiedä, mitä kaikkea muuta sairas mielikuvitus keksiikään.


Edittiä senverran samaan soppaan, että jos jollakulla on WS3600 romulaatikossa, niin näyttöyksikkö kelpaa halvalla. Muutto varmaan edessä, niin olisi mahdollisuus jättää moinen tänne pyörimään. Sattuneesta syystä vaan on sarjaporttivaivainen  :-\

weatherc

LainaaMutta se itse asia. WD on entuudestaan outo softa ja vasta nyt olen siihen tutustunut. Englanniksi siitä on juttua, mutta kun suomi on vahvempi, niin ajattelin kysyä ensin täältä. Epäselväksi on jäänyt, että miten hyvin sillä todellisuudessa pystyy käyttämään erilaisia kustomoituja antureita.
Uv-lämpö-modi on tuttu ja se pitäisi toteuttaa nyt ainakin alkuun. Yllättäen vaan lähti saman tien raksuttamaan, että pelkän lämpöproben (THC238) hinnalla saa kosteuttakin mittaavan (THGR228).
Eli osaako joku sivistää WD:n osalta mahdollisuutta hyödyntää tuota kosteuspuoltakin ja mieluiten toki useamman tuollaisen osalta. Ensimmäinen visio olisi saada samaan uv ja koskeuspuolen kautta sateen keston mittaus.

Mulla sekä WD että ollut Oregon siinä :) Joten asiaan...

En tiedä varmaan että osaako WD hyödyntää tuota "UV-anturin" kosteutta muuta veikkaukseni on että osaa. Sehän käyttää simppelisti Extra-sensoria UV:nä eli kaikki arvot ovat myös käytettävissä extra-sensorin kautta. Näin ainakin ajattelisin. Mutta en ole tutustunut sen tarkemmin siihen Oregonin UV-moddiin koska se tuli sen jälkeen kun olin hankkinut Davisin, mutta helpoiten se selviää kokeilemalla, tee UV-probeksi sellainen THGR228, hintaeroahan niillä ei ole oikeastaan mitään. :)


LainaaSamalla tuli tietysti mieleen, että pitääkö WD sisällään myös mahdollisuuden ohjata jonkinlaista IO-korttia? Jos pitää, niin ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen ja kuvitella joskus vääntävänsä jotakin softaa. Mieleen tuli asioita tyyliin tuon em sateen kestoanturin kuivatuksen ohjaus, sademittarin lämmityksen ohjaus talvella ja tiedä, mitä kaikkea muuta sairas mielikuvitus keksiikään.

Sitä en tiedä mutta mitä oon ymmärtänyt niin se osaisi käynnistää ohjelman jos hälytys aktivoituu, WD:ssähän voi asettaa hälytyksiä vaikka milla mitalla. Tosin en pysty juuri nyt tarkistaa asiaa koska oma wx-hyrrä on alhaalla sekoamisen johdosta :(

djmake

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 14.05.2009, 19:34
Mulla sekä WD että ollut Oregon siinä Hymyilee Joten asiaan...

En tiedä varmaan että osaako WD hyödyntää tuota "UV-anturin" kosteutta muuta veikkaukseni on että osaa. Sehän käyttää simppelisti Extra-sensoria UV:nä eli kaikki arvot ovat myös käytettävissä extra-sensorin kautta. Näin ainakin ajattelisin. Mutta en ole tutustunut sen tarkemmin siihen Oregonin UV-moddiin koska se tuli sen jälkeen kun olin hankkinut Davisin, mutta helpoiten se selviää kokeilemalla, tee UV-probeksi sellainen THGR228, hintaeroahan niillä ei ole oikeastaan mitään. :)

Ei tuo WD kyllä ole mikään kauneudella ja helppoudella pilattu softa. Olen tässä koittanut käydä sitä läpi ja joko en osaa oikeista paikoista hakea tai sitten siellä ei ole sopivia palikoita.
THGR228 varmasti menee tuohon, mutta tosiaan tuo sateen kestokin on lämpöanturin puolella toteutettu. Ja oma ajatus oli se, että yksi tuollainen 228 ja lämpöpuolella UV ja kosteuspuolella tuo sateen kesto. Ja myös se pilvisensori kiinnostaisi rakentaa, mutta jälleen jää kosteuspuoli "yli". Sen kautta kulkisi taas muutakin.

Pelkkä lämpöprobe on sikäli mukavampi, että sillä mittaa veden/maan/tms lämpöä helpommin. Mutta taas jossakin UV-modissa asialla ei ole mitään merkitystä. Rakentamaan joutuu kuitenkin.

Ja kun kosteudesta puhutaan, niin asian vierestä... Oregon ei ilmeisesti liian tehokkaasti vastaile kysymyksiin? Ei muuten, mutta ulkoanturin kosteuspuolta sieltä kyselin. Tällähetkellä näyttää 9% ja todellinen on 23% +-1 viiden muun mittarin mukaan. Jotenkin ei motivoisi heti uutena tuotakaan purkaa ja kolvailla toista anturia sisälle.

Lainaa
Sitä en tiedä mutta mitä oon ymmärtänyt niin se osaisi käynnistää ohjelman jos hälytys aktivoituu, WD:ssähän voi asettaa hälytyksiä vaikka milla mitalla. Tosin en pysty juuri nyt tarkistaa asiaa koska oma wx-hyrrä on alhaalla sekoamisen johdosta :(

Jotakin tuollaista on ilmeisesti mietittävä. Tai sitten tosiaan lukea erillisellä ohjelmalla clientrawia. Sillähän tuosta pääsee ehkä kaikkein helpoiten.

weatherc

LainaaEi tuo WD kyllä ole mikään kauneudella ja helppoudella pilattu softa.

Se on kyllä totta ja siitä nouseekin riita aika ajoin ww-foorumilla että sitä pitäisi saada käyttäjäystävillsemmäksi sekä selkeytettyä. Mutta sehän on Hamiltonin lempilapsi ja hän tekee sillä mitä haluaa, tosin unohtamatta sitä tosiseikkaa että yhtä katavaa sääohjelmaa saapi etsiä, se asemamalli mitä se ei tue niin Hamilton laittaa tukemaan ja unohtamatta noita "kotirakennettuja" anturivirtyksiä mitä se tukee...

LainaaTHGR228 varmasti menee tuohon, mutta tosiaan tuo sateen kestokin on lämpöanturin puolella toteutettu. Ja oma ajatus oli se, että yksi tuollainen 228 ja lämpöpuolella UV ja kosteuspuolella tuo sateen kesto. Ja myös se pilvisensori kiinnostaisi rakentaa, mutta jälleen jää kosteuspuoli "yli". Sen kautta kulkisi taas muutakin.

En tiedä että osaako se laskea sateen keston suoraan kosteudesta mutta ottamalla yhteyttä Hamiltoniin kaavalla joka pitää paikkansa niin varmaan lisää sen siihen, talvellahan hän lisäs mm. että sateen olomuodon nollakelissä voi asettaa tulemaan kastepisteestä kun joku oli löytänyt kaavan siihen.

LainaaRakentamaan joutuu kuitenkin.
Sehän on puolet tästä huvista rakennella kaikenlaista  ;D

LainaaOregon ei ilmeisesti liian tehokkaasti vastaile kysymyksiin?
Tuota olen miäkin kuulut että heidän aspa = 0.

LainaaJotakin tuollaista on ilmeisesti mietittävä. Tai sitten tosiaan lukea erillisellä ohjelmalla clientrawia. Sillähän tuosta pääsee ehkä kaikkein helpoiten.

Totta, clientrawtahan voi käyttää vaikka mihin, mielikuvitushan siinä vain on rajana  ;D

djmake

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 15.05.2009, 14:52
LainaaEi tuo WD kyllä ole mikään kauneudella ja helppoudella pilattu softa.

Se on kyllä totta ja siitä nouseekin riita aika ajoin ww-foorumilla että sitä pitäisi saada käyttäjäystävillsemmäksi sekä selkeytettyä. Mutta sehän on Hamiltonin lempilapsi ja hän tekee sillä mitä haluaa, tosin unohtamatta sitä tosiseikkaa että yhtä katavaa sääohjelmaa saapi etsiä, se asemamalli mitä se ei tue niin Hamilton laittaa tukemaan ja unohtamatta noita "kotirakennettuja" anturivirtyksiä mitä se tukee...

Kyllä tuota ww-foorumiakin on tullut selattua, muttei ihan mahdottomasti. Suomi on sujuvampi kieli, niin noita enkkufoorumeilta tulee lähinnä etsittyä jotakin tiettyä asiaa, eikä suinkaan kaikkea mahdollista. Mutta jotakin juttua olen sieltä itsekin tuosta sekavuudesta bongannut.
Ja totta on, että kattava tuo on. Mutta tuollaisena siitä ei koskaan tule kovin suuren piirin ohjelma. Nykyistäkin vähemmän olisi varmasti käyttäjiä, jollei toivottuja muutoksia / viritysten tukia tuohon tulisi.

Harvalla vaan tosiaan on mahdollisuutta alkaa tuollaista ohjelmaa koodaamaan. Rahaa siitä ei ainakaan ihan heti tule ja aikaa ottaa, ennenkuin pääsee riittävän pitkälle. Mutta selkeä tarve olisi kyllä tuollaiselle monipuoliselle, mutta tyyliltään jotakuinkin Cumuluksen kaltaiselle ohjelmalle. Päivittäinen käyttö pitäisi kuitenkin olla todella helppoa ja jokaisen sääaseman omistajan pitäisi pystyä perusasetukset tekemään.

No, nyt lipsuu hieman sivuun alkuperäisestä kysymyksestäni  ::)

Lainaa
LainaaTHGR228 varmasti menee tuohon, mutta tosiaan tuo sateen kestokin on lämpöanturin puolella toteutettu. Ja oma ajatus oli se, että yksi tuollainen 228 ja lämpöpuolella UV ja kosteuspuolella tuo sateen kesto. Ja myös se pilvisensori kiinnostaisi rakentaa, mutta jälleen jää kosteuspuoli "yli". Sen kautta kulkisi taas muutakin.

En tiedä että osaako se laskea sateen keston suoraan kosteudesta mutta ottamalla yhteyttä Hamiltoniin kaavalla joka pitää paikkansa niin varmaan lisää sen siihen, talvellahan hän lisäs mm. että sateen olomuodon nollakelissä voi asettaa tulemaan kastepisteestä kun joku oli löytänyt kaavan siihen.

Mitään varsinaista kaavaahan tuohon ei tarvita. Se kaivattu ominaisuus olisi lähinnä mahdollisuus nimetä lisäanturi vapaasti ja antaa sen arvoille tietyt rajat, minkä perusteella saadaan näkyville jokin tietty arvo.
Eli tyyliin lehtikasteanturi alkuperäisen kosteusanturin tilalle ja softalla sopivat raja-arvot. Käytännössä todella helppo toteuttaa ainakin ulkopuolisella softalla clienrawia lukien, mutta samassa ohjelmassa olosi toki mukava.

Että vinkkejä tuota ohjelmaa syvällisemmin tuntevilta edelleen :)  Itse en moista mahdollisuutta vieläkään sokeana? tuosta löytänyt, enkä Hamiltonia lähtenyt vielä tuolla kiusaamaan.

Lainaa
LainaaRakentamaan joutuu kuitenkin.
Sehän on puolet tästä huvista rakennella kaikenlaista  ;D

Hehtaari takapihaa olisi varsin pätevä tässäkin harrasteessa. Ja vähemmän korkeanpaikan kammoa. 7,5 metriset tikkaan pyrkivät olemaan itselle vähän liikaa ja niillä kunnei vielä pääse tuonne tuulimittarille asti.
Mutta kyllä, seuraava masto tulee olemaan todella helpommin kaadettava.

Lainaa
LainaaOregon ei ilmeisesti liian tehokkaasti vastaile kysymyksiin?
Tuota olen miäkin kuulut että heidän aspa = 0.

Turhan monella valmistajalla on juuri tuo nollalinja. Ja samalla kaadetaan jälleenmyyjien niskaan asioita, jotka eivät varsinaisesti sinne edes kuulu. Parempi olisi edes reilusti sanoa, että tukea ei ole tai tule koskaan olemaan.
No, tässäkohtaa taitaa toimia valmistajan ja myyjän tuki yhtä hyvin. Ei vaan maksa vaivaa asentaa tuota ulkoanturia ennenkuin saa toisen tilalle. Tällähetkellä näyttää 7% kosteutta, eli kesäkuivalla ei auta kertoimet tai mitkään tuon osalta.

Lainaa
LainaaJotakin tuollaista on ilmeisesti mietittävä. Tai sitten tosiaan lukea erillisellä ohjelmalla clientrawia. Sillähän tuosta pääsee ehkä kaikkein helpoiten.

Totta, clientrawtahan voi käyttää vaikka mihin, mielikuvitushan siinä vain on rajana  ;D

Oikeastaan taitaa itsellä olla puoliksi saamattomuus ja puoliksi aika. Pienempiä juttuja toki tekee äkkiä, mutta jos pitäisi samaan saada jotakin fyysistä rautaa, niin silloin alkaakin jo tökkimään. On riittävän monta keskenjäänyttä projektia vuosien varrelta. Näitä kuuluisia "kyllä tää sitten joskus" ja "kyllä mää tähän tään piirin joskus jostakin löydän" jne.

weatherc

Tuli muuten mieleen, sittenhän on nuo 1-wire-anturat, niillä on tosi näppärää rakennella kun niissä voi olla monta anturia kytkettynä samaan pieneen piirilevyyn. Mulla esim. tuo mun maapinta-anturi sellainen että maapinnan päällä on se piirilevy jossa yksi anturi ja siitä menee 2 johtoa maahan joiden päässä on sellaiset sentti x sentti olevat anturit. Tosin se näyttää olevan sökönä tällä hetkellä.
WD:hän ymmärtää 1-wirejä "pääaseman" rinnalla.

Tosin, ne vaatii johdon vetämistä, nehän toimivat normi RJ45:lla ja koneen päässä USB:llä

djmake

Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 16.05.2009, 19:34
Tuli muuten mieleen, sittenhän on nuo 1-wire-anturat, niillä on tosi näppärää rakennella kun niissä voi olla monta anturia kytkettynä samaan pieneen piirilevyyn. Mulla esim. tuo mun maapinta-anturi sellainen että maapinnan päällä on se piirilevy jossa yksi anturi ja siitä menee 2 johtoa maahan joiden päässä on sellaiset sentti x sentti olevat anturit. Tosin se näyttää olevan sökönä tällä hetkellä.
WD:hän ymmärtää 1-wirejä "pääaseman" rinnalla.

Tosin, ne vaatii johdon vetämistä, nehän toimivat normi RJ45:lla ja koneen päässä USB:llä

1-wireä en ole koskaan minnekkään rakentanut, mutta tekniikkana siihen tutustunut ja jossakin on ainakin pari DS18S20 odottelemassa. Mutta tosiaan tuo kaapeloinnin tarve rajoittaa osaa asioista huomattavasti.
Eli jäänevät melkeinpä odottelemaan toistaiseksi ja koitetaan pysyä langattomissa / helposti toiseen paikkaan siirrettävissä palasissa. Ja sitten johdotetaan, kun se on järkevämpää.
Puhuu kuitenkin WD:n valinnan puolesta tuo 1-wire-mahdollisuuskin kuitenkin.

Pitää tuota kosteuspuolen hyödyntämistä vaan vielä pähkäillä. Jollei tosiaan muuta, niin sitten pitää tehdä osa asioista erillisellä ohjelmalla.